Var kan jag söka hjälp?
Hej på er,
Jag har gått en jättelång tid och tänkt att jag kan lösa mina problem själv, och eftersom jag läst så mycket självhjälp-böcker så borde jag veta bäst själv hur jag ska göra för att må bra. Men ändå så känns det som att det inte hjälper just nu, för vissa dagar känns det som att jag är påväg att gå in i en depression (har mått sämre av och till i flera månader). Jag försöker träna och röra på mig mycket, äta, sova och allt sånt för att må bättre, men har fastnat i negativa tankar som jag inte tar mig ur.
Det finns saker i mitt liv som påverkar mig jättemycket, som jag inte har någon kontroll över - eftersom det är min familj och jag kan inte direkt flytta hemifrån. Samtidigt så känns det som att jag inte kan få ordentlig hjälp för att jag annars brukar må rätt så bra, och det går väldigt bra i skolan tex. Men vill verkligen prata med någon som kan ge mig bra hjälp, och har inte så jättebra erfarenhet av skolkuratorn heller, för känns som att de pratar till mig som om jag vore mycket yngre än vad jag är, och som om jag vore dum i huvudet ;).
Ska prata med min mamma, men vill höra av er om ni vet var jag kan söka hjälp. Vill inte att det ska bli nån stor grej av det heller.
- Redigerat 2024-05-13 12:13 av IJWTBH
Ungdomsmottagning? Kolla om det finns där du bor.
Annars vårdcentral. De har tystnadsplikt såtillvida att det inte är fara för dett eget eller andras liv. Och det låter det ju inte som.
Synd att ni har så dum kurator.
Finns det ingen skolsköterska?
Det är jättebra att du vill ta hjälp. Det är du som kommer att lösa dina problem, men du behöver någon som stöttar, som sätter dig på rätt spår, som kan ge dig ledtrådar och lite förslag på olika vägar.
Ungdomsmottagningen brukar vara jättebra.
Skolkuratorer finns ju också, men eftersom det är sommarlov snart så kanske det är lite kort om tid att ta kontakt med dem.
Det är jättebra av dig att vilja söka hjälp! Jag säger också ungdomsmottagningen eller vårdcentralen. Ungdomsmottagningen har alltid varit superbra när jag har gått dit!
Sedan så är det viktigaste att du pratar med någon vuxen som du litar på, så det kan vara vilken lärare eller vuxen som helst egentligen. De kan ge dig stöd och lyssna och hjälpa dig att ta reda på vart du kan vända dig även om de inte vet det själva. Att prata med någon är jättebra och viktigt och det verkar du veta.
Du skulle även kunna ringa till 1177 (sjukvårdsrådgivningen) och fråga vart du kan få hjälp där du bor. Det är möjligt att du kan logga in själv ifall du är gammal nog att ha en e-legitimation. Dock så har dina föräldrar tillgång till
Jag lider med dig. Jag tvingades länge bo med min familj och mådde inte alls bra av det. Man kan trots grundproblemet ändå få hjälp med att må så bra som man kan i situationen.