Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: dagens-fråga
Läst 42 ggr
[Undertaker]
0

Dagens Fråga 21/5: Körkort?[25]

Vilka körkort tänker ni att ni vill skaffa (nu/senare beroende på ålder)?
Ni som är vuxna: Vilka ville ni ha som tonåringar och vilka blev det verkligen i slutändan?

Och tycker ni att köra bil, lastbil, motorcykel, etc. låter läskigt eller är det något ni ser fram emot?

Betyder det kanske en viss frihetsgrad för er?

Har ni kanske fått köra båt vid tillfälle? Eller till och med fått testa att köra bil på en gräsmatta? (Jag känner nog banne mig få som inte fått testa att köra en kort runta en grusplan eller gräsmatta som barn/tonåring.)

[Undertaker]
0

Kom och tänka på frågorna då mitt intresse för bilkörning eller allmänt körkort har pendlat en del och jag på senaste fått ångra en hel del att jag inte tagit körkort tidigare.

Motorbåt har jag fått köra massor genom min uppväxt, även segelbåt. Sedan gokart vilket jag älskade och fick mitt ego att tro att köra bil är hur lätt som helst (ja, utan allt runtomkring så är det enkelt men med alla människor så blir det genast massa faktorer man inte styr över).

Jag är ju bosatt i utlandet så vet inte vad exakta lagar i Sverige är.

Här får man med 15 lätt motorcykel. Kallas för "Töff". Kraven för fordonet är följande: 50ccm, max. 4kW, 45km/h , så en väldigt enkel pryl, snäppet snabbare och kraftigare fordon är från 16 (den som är kategori A1 i Sverige), samma körkort dock.
Krävs teoriprov, 12h lektioner samt praktiskt prov. Det är nog våran motsvarighet till EPA-traktor. Vet att framförallt de med längre skolväg eller som bodde där det inte fanns bra med buss och tåg körde sådana väldigt enkla moppeder. Många även ända fram tills de fick ta körkort för bil.

Jag ville när jag var 16 ta de körkortet för A1 men min mor kände att vi bodde för bra och nära till allt och att jag inte skulle ha användning för den. När jag var 16 var jag även inne på att ta körkort kategori B, så normala för bil, så fort jag fick och motorcykelkörkort (-A).

När jag fyllt 17 och skulle få börja med teoriprov (minns inte om de precis ändrat så att man redan fick börja övningsköra med 17 då eller om det fortfarande var 18 som gällde) så hade jag tappat intresset helt. Såg ingen bra anledning att skaffa körkort. Och här måste man efter teorin övningsköra i ett år innan man får göra praktiska provet…

Teorin gjorde jag Januari detta år, körkort får jag alltså Januari/Februari nästa år, kort innan jag fyller 21. Motorcykel är fortfarande planen men man slipper teorin, etc. om man redan har bilkörkort. Så en sak i taget. Men tycker det är roligt hur jag helt tappade intresset för det hela.
Jag bor ju med min partner och vi båda är utan körkort. För mig ger ett körkort en hel del fördelar när det gäller handling och även vissa resor. Motorcykel vore för nöje och även pendling till jobbet de dagar jag inte vill vara beroende av tågens tider för att ta mig hem.

Vet att min partner ville köra lätt motorcykel och även hade en som han ville laga men han tog aldrig körkort och lagade den aldrig.