tappa oskulden
vill tappa oskulden men e single. alla mina vänner har tappat oskulden redan och jag känner att jag e massa år efter. dom började liksom även få klä sig och sminka sej tidigare men jag fick aldrig så jag har massa år att ta ikapp och lära mej.
nu ha typ alla pv eller har haft och snackar typ hela tiden om sex och liknande och jag kan liksom inte säga något. men mina föräldrar förbjuder typ allt så jag får liksom inte vara tonåring.
Ha inte för bråttom utan vänta tills det känns rätt. Tänk på att många av dem som snackar mycket om sex mycket väl också kan vara oskulder, men vill låtsas som om de inte är det.
Precis som du hade jag många kompisar som förlorade oskulden tidigt. Många av dem för att partnern hade tjatat och hotat att göra slut - vilket de ändå gjorde efter ett tag. Såvitt jag vet så ångrade alla att de gått med på det.
Jag fick en del pikar för att jag var oskuld, men brydde mig inte om det. Tvärtom är jag väldigt glad att jag väntade tills jag var redo och hade träffat rätt person.
Dina föräldrar är rädda om dig och vill inte att du ska råka illa ut. Vet inte hur gammal du är, men du låter ung. Du vet väl om att det är förbjudet att ha sex med någon som inte fyllt 15 år?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det stressar inte, tro mig. Sådant är mycket roligare och skönare att uppleva med en person man älskar och när man känner sig trygg och säker nog. Det är ingen tävling och det tillhör inte till att vara tonåring.
Jag var nästan 20 när jag tappade oskulden och jag känner många andra som också först tappat oskulden efter att de fyllt 20. Men ingen av dem som väntat har ångrat det.
Dessutom gäller det med att inte stressa och göra saker man känner sig trygg med inte bara sex. Det gäller allt. Du behöver inte göra saker bara för att alla dina vänner gör det.
Oskuld är ett väldigt konstigt ord och att förlora oskulden eller tappa de ännu konstigare. Förlora oskulden låter som ett övergrepp.
Det är snarare något man ger bort.
Det spelar ingen roll när det sker och heller inget man pratar om vitt och brett tycker jag. Det är ganska privat.
/Maria
- Redigerat 2024-07-04 09:29 av Maria
Ha inte för bråttom - du kommer att ångra dig senare. När ditt sexliv börjar riskerar du också att få en massa problem, för att inte tala om alla sjukdomar du kan få. Sånt som kan få långtgående följder i ditt vuxna liv.
Att ligga med någon för första gången är inte något sorts "mandomsprov" eller initieringsrit. Det skall vara med någon som betyder något för dig, och som du betyder något för. Inte att ställa upp för någon som bara vill lägga ännu en erövring till sin lista. Tror mig, det blir lätt så. Och tro inte att dina kompisar bara berättar sanningen, alla vill ju bara framstå som erfarna och lyckade. Det tar ofta tid för en kvinna/ tjej att lära sig njuta på riktigt, för att inte tala om hur lite tonårskillar vet om sånt.
Med den inställning du har nu löper du stor risk att bli utnyttjad.
Förstår om det känns jobbigt och uteslutande, men sånt prat är väldigt rått och okänsligt och egentligen inte så tillförande för ens egna relation till ens sexualitet och självkänsla.
Därmed skulle du kunna se det som att du nu fortfarande har dig själv. 🙂 Och det är något väldigt vackert. 💜
Att förlora oskulden (sig själv) med någon som är fel kan ge fruktansvärda konsekvenser, både fysiskt och själsligt. När du väl möter en person som är rätt så kan du behålla dig själv under hela förloppet.
Det tycker jag är mer ”coolt”. 😊
- Redigerat 2024-07-04 13:18 av [trädkrona]
Som alla andra säger stressa inte. Det här med oskuld kan vara knepigt. För vissa är det viktigt att "bli av" med den så fort som möjligt, för andra är det viktigare att det är med helt rätt person. Egentligen finns det inget fel, alla måste inte se att förlora den som något enormt. Jag gjorde inte det, för mig var det ingen big deal och även om det var med någon jag inte ens var tillsammans med så har jag aldrig brytt mig nämnvärt. Det finns inget fel i det. Jag var även 19 när jag förlorade min.
MEN, för en del är det viktigt, och man kan ångra sig. Och det är ingen rolig känsla för man kan liksom inte ta tillbaka det när det är gjort. Så det viktigaste är inte egentligen att fokusera på hur alla andra gjort kring det, det är att veta vad du personligen känner kring det. Du ska inte tvinga dig själv att ha sex bara för att känna att du kommit ikapp klasskamrater, men du ska inte känna dig dålig heller om det inte är något som är en "big deal" för dig.
Det viktigaste är just att du gör det på egna villkor efter vad du vill och du känner. Men fundera på det ordentligt först, innan du fattar förhastade beslut. Och tänk bara på det utifrån dig själv och dina känslor, och glöm helt bort vad de i din närhet gjort eller sagt för det har inget med dig att göra.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"