Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 176 ggr
Anonym
0

Hur berättar jag?

Jag fick min första mens förra månaden, och jag är väldigt obekväm med att prata om det, då mina föräldrar aldrig pratat om sånt med mig, men det är inte det som är problemet.
Min lillasyrra är alltid med mamma typ. Det gör att jag aldrig får prata med mamma ifred. Jag vill inte att min lillasyster ska få reda att jag fått mens.
Jag tänkte att jag kan skicka sms, men min mamma svarar oftast några timmar senare och en del saker vill jag att hon ska få reda på direkten (t ex om jag har mensvärk så kan inte vara med på träningen)
Har ni några tips på hur jag ska kunna berätta sånt för henne utan att min syster får reda på det?

Maria
4

Skriv en lapp och lämna över diskret.

Egentligen tycker jag det är konstigt att din mamma som uppenbarligen har två döttrar inte har pratat med dig/er om mens.

/Maria

• Redigerat 2024-08-09 16:47 av Maria
[Undertaker]
6

Tycker det är bäst om du lyckas låna din mor en stund för att få prata om mens (och även så hon kan se till att det finns till exempel smärtmedel vid behov). Så kan du även ta upp det med träning etc.
Det är skönast när man lärt sig att vara mer öppen med ämnet. Då blir inte varje månad massa stress.

Calcifer
3

Det kan kännas jättejobbigt i början, men ju fortare du blir bekväm med ämnet desto skönare för dig. Jag tyckte allt som hade med mens att göra var sååååååååååå pinsamt när jag var yngre. Nu bryr jag mig inte för fem öre. Du kommer ha mens i många år, tyvärr, och det är så otroligt jobbigt att inte kunna prata öppet om det. Tycker inte din mamma gjort det sådär jättebra om hon har två döttrar men aldrig pratat med dem om mens. Den dialogen borde hon öppnat för länge sen.

Men gör så att du skriver en lapp, alternativt att du faktiskt bara säger rakt ut att du behöver ett ögonblick med mamma ifred. Eller passa på när syrran går på toaletten, att säga att du behöver prata med mamma utan att hon är där.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Maskrosen00]
2

När jag först fick min mens var det lite obekvämt att prata om det, men jag tog varje chans jag fick att prata om mens högt för att liksom tvinga mig att bli bekväm. Nu bryr jag mig verkligen inte, kanske en konstig metod men det funkade för mig!

Sandra15
0

jag tycker att du borde fråga din mamma och du skulle kunna gå på ett kafe eller något annat ställe där det bara är du och hon och berätta om din mens. Eller så skulle du kunna hitta ett tillfälle då din systre inte är hemma men din mamma är det och säga då. När jag fick mens första gången så ropade jag på mamma och så pratade vi på toaletten om det lite tyst så att min syster inte skulle höra för jag ville inte häller det. Hoppas det hjälper 🙏