Skolan!!!
Jag har redan 2 presentationer nästa vecka och jag är jätte stressad. Snälla kan jag få några tips för att kunna ta det lugnt???!!
hälsingar hejsan..1234
Förbered dig väl. Då blir det bra.
/Maria
#1: varför är du inne i sajten tonåring när du är lite gammal (inget illa menat bara en fråga xoxo)
- Redigerat 2024-08-30 13:32 av Hejsan..1234
#2 Man får vara med som vuxen med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Planering är A & O, oavsett hur tråkigt det än låter.
Se till att vara väl förberedd.
Men dåligt planerat av skolan kan jag tycka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4: okej tack så mycket x
Jag håller mycket presentationer i mitt jobb. Det är alltid nervöst. Speciellt när man ska prata om ett nytt ämne första gången.
Men nervositeten är bra. Stressen däremot är inte så bra. Men stress tycker jag oftast uppstår av att man inte tar tag i saker man vet att man kan kontrollera.
I ditt fall vågar jag nästan lova dig att stressen minskar om du börjar förbereda dig i tiden och hinner över ett par gånger på det du ska säga. Bli liksom trygg med innehållet. Att spela in sig själv är läskigt, men det är ett väldigt bra sätt att öva på.
När du sedan ska hålla din presentation kommer du ändå vara nervös. Men att vara nervös är kroppens sätt att bli redo och skärpa till sig. Om du inte ens var det minst nervös, hade du nog inte tagit uppgiften på tillräckligt stort allvar.
Så i punktform:
- Förbered dig
- Förbered dig i tid
- Öva
Det kommer gå bra! Kör hårt!
Mvh // Johan
Tänkte på en sak till..
Det kommer vara otroligt nyttigt och användbart för dig att bli bra på och bekväm med att prata inför folk. Jag vågar nästan lova du kommer ha mycket större nytta av att våga prata inför folk, än du kommer ha av ämnet och kunskapen du ska prata om på dom här presentationerna.
Så även om det är jobbigt, försök göra det ofta ändå. Du kommer ha sååååå mycket nytta av det nästan oavsett vilket jobb du vill ha i framtiden.
Mvh // Johan
#6: Detta är faktiskt något jag har svårt för.
Jag älskar att göra presentationer och tänker att det kommer gå bra o att jag kan göra det. Men när jag väl ska läsa upp min presentation så glömmer jag bort att andas och jag pratar väldigt lågt och det är inte något jag tänker på.
Jag har fått tips som brukar hjälpa andra, tex andas lungt o att man ska vara väl förberedd.
Det känns som att inget funkar.
Jag vill inte vara så nervös och rädd för att presentera men jag blir det automatiskt.
Jag vet att det är normalt att vara nervös men jag blir överdrivet nervös. Jag har presentationer flera gånger per år och nervositeten blir bara värre varje gång. Jag vet inte ens varför.
/ Lilsan :>
#8: Öva i en miljö du känner dig säker. Berätta presentationen för en krukväxt, framför spegeln eller en kamera.
Är ingen expert, men min erfarenhet är att det mesta blir bättre ju mer förberedd man är. Och här kanske det är mer att faktiskt säga orden högt och prata lugnt som mer behöver övas än själva ämnet?
Mina barn har ibland fått göra presentationer enbart inför läraren, eller spela in en video hemma av presentationen för att läraren enklare ska kunna bedöma kunskapen och hur man presenterar, men plocka bort stressen och ångesten av att göra det inför hela klassen. Det kanske är något du kan prata med lärarna om?
Mvh // Johan
- Redigerat 2024-09-08 10:12 av johan