kan mina föräldrar bestämma?
Hej,
Jag har pratat med mina föräldrar om vilket gymnasium jag vill gå (börjar nästa år)
Ena skolan ligger väldigt långt ifrån där jag bor men det är ett internat. Jag har sagt att jag skulle betala ifall jag fick gå där.
men det var ett direkt nej att jag inte fick gå där. Oklart varför men jag kan ändå förstå för att det ligger väldigt långt hemifrån. Linjen som jag ville gå på finns inte nära där jag bor.
Den andra skolan jag ville gå på ligger ungefär en timme ifrån där jag bor men de tycker ändå att det är för långt. Just nu pendlar jag till min skola som jag går på och det tar ungefär 40 minuter.
Linjen som jag vill gå på där finns på andra skolor i närheten. Men de är elevförmånerna på den skolan som jag gillar som inte finns på andra skolor.
Kan mina föräldrar säga att jag inte får gå på de gymnasieskolorna som jag vill gå på? Vad ska jag göra?
Är du under 18år så ja dina föräldrar bestämmer då är du ju inte myndig, är du 18år och med egen inkomst så har du rätt bestämma själv.
#1: Men på den andra gymnasiumet då? Där är det inget internat (glömde säga det) men det ligger 1 timme bort och de säger att jag inte får gå på nått som ligger för långt bort.
Oavsett så är det ju tyvärr dina föräldrar som bestämmer innan du är myndig, och det är ju utbildningen som är viktigast inte elevförmånerna, men du har ju rätt byta skola när du blir myndig.
Elevförmåner kan vara en varning många privata skolor lockar med div förmåner ex. datorer men de kanske inte är lika bra på själva utbildningen ex. ger för få undervisningstimmar och liknande (man måste ju spara in på något för att kunna ge en massa förmåner). Så titta hellre på om skolan har hög andel utbildade lärare om du får många timmars undervisning i varje ämne, om det finns stöd att få ifall det är något ämne som är svårt
#3: Jo absolut.
Jag har läst mycket om skolan o det verkar vara en väldigt bra skola. Tänkte iallafall se om jag kan gå ”elev för en dag” där o se för mig själv.
Skolan har 4.2 (av 20 omdömen) stjärnor på schoolparrot. Och det står väldigt bra saker om skolan.