föräldrar stöttar inte mina hobbis
mina föräldrar framförallt pappa vill att jag ska spela fotboll och boxning
jag vill hålla på och virka med trädgård och växter, baka tycker sådant är skitkul
Men min pappa tycker inte jag som kille ska hålla på med sådant och han förbjuder et. får inte ha något garn, inga virknålar, inga plantor, inget åt de hållet. Får heller inte baka, max typ öva grilla kött ochsådant.
Mamma bryr sig inte men då pappa säger att jag inte får så får jag inte för henne heller och hon tar alltid hans sida
hur kan jag få göra det jag tycker är kul? han slängde en ros jag fick av en vän när han hittade den i mitt rum. baka gör jag bara hos mormor och morfar men det är liksom 4 gånger om året som jag är där. Annars ibland hemma hos min vän. funderar även på att ha plantor hemma hos henne. Hennes mamma sa att jag också kan få pyssla i deras trädgård. Men känns så fel att jag liksom ska behöva typ bo hos andra för att få göra det JAG tycker är kul. Vad kan jag göra? finns det typ någon lag som jag kan använda?
Det här låter väldigt illa.
Försök att kontakta någon på skolan. Kurator eller liknande.
I mina öron låter det fruktansvärt att neka ett barns intressen.
/Maria
Följer din pappa barnkonventionen? Han verkar ha en massa komplex. Vad är han rädd för? Fråga honom rakt ut.
Jag är så hemskt ledsen att det är så här du behöver leva.
Det där med att det ska finnas grejer som är bara för killar eller tjejer är så fånigt. Jag växte upp som tjej med massor av killsaker då jag fick det mesta ärvt av mina äldre syskon, och inte fasiken är jag mindre tjej för det. Och du är inte mindre kille för att du tycker om att baka.
Exakt hur du ska lösa detta vet jag inte, men jag tycker du ska ta hjälp av din mamma att faktiskt uttrycka att dina intressen är dina, de har inget med ditt kön att göra. Du kan vara man men älska att baka eller ha plantor, det finns absolut inga regler som säger att så "får" det inte vara.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Dela upp dina intressen i fler delar, rikta in dig på en sak i taget att försöka förändra. Trädgård och växter kan du just nu få utlopp för hos din vän. Låt det räcka så länge. Virka kanske du också kan göra hos vännen.
Jag tror du behöver visa för främst din far men kanske även mor att bakning inte bara är för tjejer. Försök också att få mormor och morfar att prata med din mor så kanske hon också kan stötta dig.
Betr bakning och matlagning - Det flesta kända kockar är faktiskt män. Idag är det många manliga bakexperter också. Sök på nätet så hittar du några att referera till. De har också ger ut böcker och håller kurser. Nere i Europa är många bagare män.
Martin Johansson finns på Insta och Youtube har bla gett ut boken Ett recept hundra bröd
Fredrik Nylén finns också på Insta och Youtube har bla gett ut boken Fredriks fika - baka med glädje Han delar också recept i tidningar.
Sébastien Boudet fransman är en mycket känd bagare som verkar i Sverige. Han håller kurser och har bl a gett ut boken Mjöl och har hemsidan https://www.brodpassion.se/
I Norberg finns ett rätt nyöppnat surdegsbageri där bageren är en man
https://www.facebook.com/SurdegsbrodDirekt/
Lilla Norberg har dessutom två cafeer varav den ena Cafe Orkide ägs av den manliga konditorn Abdullah Fani
Jag hoppas du fått lite mer att använda för att nå en bit på väg - Lycka till 🍀🌞
Det finns särskild utbildning att gå för småskaliga hantverk tex https://www.eldrimner.com/
Låt dagen idag bli din bästa hittills!