Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketterövrigtkropp-och-själmat-och-dryck
Läst 152 ggr
Anonym
0

Ätstörning? (X)

Vi är 5 kompisar som hänger i skolan och så. Vi är väl ganska bra vänner, inte varit kompisar så länge och så.
Men igår så tog en i vår kompisgrupp ingen mat på lunchen. Det såg ut som att det bara var jag som reagerade på det, de andra frågade lite varför bara men sen brydde de sig inte så mycket. Jag tänkte avvakta lite och se om hon tog någon mat dagen efter innan jag sa något, hon kanske bara inte gillade fisk.
Nästa dag så tog hon ingen mat på lunchen igen. Nu började de andra reagera på det, men igen så verkade bara jag bry mig om att hon inte åt. Eftersom det var äcklig mat så tänkte jag först att det var därför. Sen när vi satt oss ner upptäckte vi att det finns gott bröd till, så vi sa att hon kunde ta en macka. Dock blev jag väldigt misstänksam när hon tackade nej. Nu började de andra fatta att något var fel, och vi tjatade på att hon skulle ta en macka men hon verkade bli lite irriterad bara.

Senare under dagen visade det sig att hon inte ätit något alls på 2 dagar. Jag började bli väldigt orolig, så jag bad henne att äta något, men hon ville inte. Hon tackade nej till godis (vilket hon aldrig gjort förut) och när jag tittade vad det blir för mat imorgon så skulle hon tydligen inte äta imorgon heller, trots att det blir korv och att jag vet att hon gillar det.

Det verkar bara vara jag som tar detta på allvar. Dom andra är lite skeptiska bara, men annars bryr dom sig inte. Jag är så orolig över detta, men borde jag vara det eller är det bara jag? Förlåt över inlägget blev lite rörigt

Krullibull
3

Att inte ha någon aptit eller äta på så länge kan ha många orsaker, speciellt i tonåren då så mycket händer med en själv, med familjen och andra relationer, skolstress och så vidare.

Det bästa du kan göra är att berätta precis hur du känner för din kompis, precis som du har skrivit här. Berätta att du är orolig och fråga vad som står på. Att hon inte äter har en anledning och det känns säkert väldigt jobbigt att bli tjatad på utan att prata om roten till problemet som får henne att må så dåligt att hon inte äter på flera dagar.

Det är även jätteviktigt att prata med en vuxen på skolan, till exempel kuratorn eller skolsköterskan. Hen behöver inte säga till din kompis att det är du som har berättat. Det är precis som du vet om viktigt att ta detta på allvar. Även om det inte är en ätstörning just nu så är det viktigt att fånga upp och bryta detta beteendet genom att ta reda på orsaken bakom så att det inte går långt nog för att utvecklas till en ätstörning.

Jag själv skippade ofta maten både i skolan och lunchen i tonåren för att jag inte mådde bra hemma eller i skolan.

Anonym
0

#1: Okej, men känns bara inte så likt henne. Det är dag tre utan att hon fått i sig något, och jag menar inte bara i skolan utan även hemma.
Jag skulle tyvärr inte kunna säga hur jag känner till henne då vi som sagt inte varit kompisar så länge.

anonym45678
1

Du borde nog prata med henne, när jag var 12 var jag nära att dö av anorexi. Jag säger inte att hon har det, men det KAN vara så. Ju tidigare det upptäcks desto snabbare blir man frisk… och sparar månaderna på sjukhus med sond, dropp och rullstol.

Krullibull
0

Missade helt ditt svar här. Hur går det?