Tonåringar och datan
Hur mycket sitter dina tonåringar vid datan?
Har du koll på vad de gör?
Eller du som är tonåring…du kan gärna svara på detta med om du vill själv.

Vi har väl inte riktigt haft någon begränsning på hur mycket vi får sitta vid datorn. Hemma hos mamma hade min lillasyster det ett tag men jag vet inte hur mycket hon fick sitta, men då hade vi inte heller bredband.
Och någon större koll på vad det är vi gör på internet har de heller inte.
Min son satt väldigt mycket för några månader sedan. Han gjorde så i flera år. Jag var rädd att han var beroende. Han sysslade mycket med att spela WOW och sånna spel.
Men nu har det ändrats drastiskt. Han sitter kanske bara nån timme varje dag nu.
Nu umgås han med sina polare och sin nya tjej mer istället. Och jag är ju glad åt det. 
Mina tjejer sitter alldeles för länge och mycket vid datorn. Min äldsta går ju på IT-linjen, så hon lever praktiskt taget i en dator, men den yngsta chattar mycket på msn och andra forum.
Jag sitter mycket vid datorn.. Men sen vi skaffade hund har det blivit mindre. För hunden går nämligen före datan 
Jag som tonåring skulle bli SÅ ARG om mina föräldrar kollade upp vad jag gjorde. Inte för att jag gör något dumt, utan för att det skulle kännas som att de inte litade på mig. Jag beter mig alltid vettigt på internet, och det vet de om.
Jag sitter vid datorn från runt 21.00 till kanske 03-04.00. De låter mig göra det eftersom jag har såpass allvarliga sömnproblem. Jag kan inte sova på natten. Datorn håller mig sysselsatt vilket i sin tur gör mig lite trött så att jag kanske kan sova.
Jag har dock bra koll på mina datorvanor och vet när det är dags att stänga av den. :)
#5 Hur orkar du med skolan?? Har du varit hos läkare och fått hjälp för sömnproblemen?
Sömn är ju jätteviktigt.
#5. Att sitta vid datan löser inte sömnproblemen. Det kan bli ännu värre.
Efter att man suttit så länge så tar det flera timmar för hjärnan att koppla av det. Det snurrar iallafall.
Försök att få in en vana att sluta sitta vid datan ca klockan 22,00. Då kanske du känner dej trött och kan sova vid klockan 24 eller så.
Försökte att få in detta i min sons huvud när han höll på som bäst med att sitta vid datan hela nätterna. Han sa han inte kunde sova heller.
Nu har han fattat att slutar han med datan tidigare så somnar han tidigare med.
Ja, jag är just nu under utredning för sömnen :)
Skola går jag inte i alls för tillfället på grund av lite olika saker. Bl.a mobbning och koncentrationssvårigheter. Håller på att kämpa mig tillbaka dock :)
Nej, jag känner mig faktiskt inte trött om jag skippar att sitta vid datorn. Då sitter jag bara och stirrar in i väggen tills 4-5 då jag kanske somnar. Ibland somnar jag, ibland inte.
Låter jobbigt ANNiZO.
Hoppas du får ordning på din sömn. Den är viktig.
Jag har vant mig, har sovit kasst i hela mitt liv. Håller dock på att reda ut vad det är som är problemet, får hoppas att de kommer fram till något bra.
Tack :) Jo, den är ju det…
Jag är tonåring, och sitter jättemycket vid datorn. Alldeles för mycket egentligen… Har en laptop från skolan. Kan tänka mig att den används i snitt… 9-10 timmar om dagen? Alltså i princip all tid då jag inte sover eller reser till och från skola. Tar korta pauser bara…
Men det är i datorn mitt liv finns, så enkelt är det… Går i skolan långt ifrån mig, umgås inte med några där jag bor, och träffar folk endast i skolan. Har vänner över internet istället, som jag pratar med över msn. Hänger på forum och så.
Men det är sant… Jag borde sitta mycket mindre vid datorn, och skaffa mig en lite mer tidskrävande hobby…

Mvh Stephanie 

jag har suttit framför datorn sen 12års ålder varje eftermiddag efter skolan, i början så fick jag bara sitta en timme per kväll (då det inte fanns bredband) men så fort bredbandet kom så blev datorn en livsstil för mig. Jobbar även med datorer idag… Så jag kommer nog inte må så bra i huvudet när jag e 50 :P
Glömde - jag hade blivit galen om mina föräldrar snokat på vad jag gjort… Nu är jag visserligen 19, med egen dator, så egentligen har de väl inte mycket att säga till om. Men så mycket fuffens har jag ändå inte för mig så… 
Minns dock en gång, för rätt länge sedan.. Min pappa ville snacka med mig och syrran, och sa att någon hade varit inne på en sex-sida. Jag hade aldrig varit inne på något dylikt, och kände mig väldigt utpekad. Pappa trodde att det var jag och stirrade mest bara på mig
Jag gick dock och snackade med syrran efteråt, eftersom det bara kunde vara hon. Det visade sig att det var någon kompis till henne som skickat länken och sagt att det var nåt kul, och egentligen inte var värre än så. Men jag höll nästan på att börja gråta när jag satt där! Så oskyldig som jag var dessutom 

Mvh Stephanie 

Sitter vid datorn på eftermiddagen och kvällen. Har en egen laptop på mitt rum
Skulle bli helt tokig om mina föräldrar bevakade allt jag gjorde. Då jag på msn pratar om ganska privata saker med mina kompisar, som de inte alltid behöver veta.
Värd på Choklad iFokus
Jag skulle bli helt galen om mina föräldrar kollade upp vad jah gjorde på datorn inte för att jag gör något dumt eller så. Förut satt jag nästan alltid vi datorn och tvn men nu då min tv är sönder och pappa har tagit min bärbara dator av olika skäl har jag inte suttit här lika mkt. Då jag även är mer med min pojkvän och använder mera tid till min häst också :)

Barnen har egna datorer på rummen och visst tillbringas det mycket tid där på kvällarna. Själv sitter jag ofta på olika forum och chattar med vänner. En del har jag träffat i coh blivit vän med även i "verkligheten".
Vi är nog intensiva datoranvändare hela högen, själv vågar jag inte börja spela WOW för då blir jag nog sittande hela dagarna…
Ett villkor för att barnen skulle få egan datorer är att inga lösenord används. Vi kollar inte deras datorer men OM misstanke skulle uppstå om tex missbruk så skall det finnas möjlighet att kolla upp.

själv sitter jag en del o spelar CS o CZ men barnen sitter inte så mycket dels är sonen som gillar dessa spel mycket med sina vänner o data är itne lika viktig som vara med vänner som tur är. Vi kör en 1 om dagen på alla men vi ska köpa en till vettig burk till dom o då kommer de få sitta mer men först ska läxor göras o vänner ska gå framför data. Dela upp tiderna så inte nån sitter 4 tim mendans nån annan bara sitter 1tim utan blir väl 2 tim :P
Jag fyller 16 i augusti och sitter typ hela min vakna och lediga tid vid datorn. Inte sommartid visserligen, men annars. Så det blir många timmar varje dag!
Har fått det från mina två äldre syskon, de var (är) precis likadana.
Hade jag inte min ryggsjukdom skulle jag nog vara ute och röra på mig mer. Nu får jag ju ont såfort jag gör någonting ansträngade så då ger jag liksom bara upp och sätter mig här istället.
Är dock i stallet ett par gånger i veckan och rör mig, försöker träna 4-5 gånger i veckan.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag sitter vid datan typ 3 ggr/vecka, några timmar.
Har bara en data, i vardagsrummet så jag sitter nästan bara där när jag e själv hemma.
När jag var liten införde min mamma en regel om att vi (jag och mina 2 systrar) skulle cykla 10 min på träningscykel eller vanlig cykel innan vi satt vid datorn, den regeln följs inte så bra längre ;)
Jag gör inte så mkt jag inte vill att mina föräldrar ska veta om, men lite, så jag raderar historiken för det mesta :D

jag sitter FÖR mkt vid datorn, 6-8 timmar på vardagarna, å på helgerna/loven kan jag sitta över 12 timmar.
jag glömmer bort att göra läxorna (vilket gör att jag har sjukt mycket att göra nu den sista veckan)
osv osv.. jag kan inte sluta heller, fastän jag vet att det inte är bra O.o
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Vår lille tweenie har just upptäckt msn och sajten Kamrat där han kan chatta med webbcam med snygga tjejer. Han berättar för oss vad han gör och växlar mellan datorn och Ps3-spelet Call of Duty som han är ganska besatt av. Han har fått begränsningar och villkor för spelandet.
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

#22 säger bara akta för kamrat!
finns sjukt mkt pedofil gubbar där
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
min äldsta sitter alldeles för mkt vid datorn/wii mot vad jag vill. Han har egen dator som han o hans bror tjänat ihop till själva genom jultidningsförsäljning. Svårt dock att begränsa när han är hemma o jag på jobbet, mellankillen spelar inte så mkt wii eller dator. Leker fortfarande mkt o det är jag tacksam för.
instan sitter mkt också men henne kan man begränsa genom lösenord på vår dator och hon vågar inte ta storebrödernas dator.
#23 Ja. även snuttis har mkt pedofiler. Usch 

Mamma & pappa tycker att vi sitter för mycket spec. jag enligt dom. Och visst sitter jag mycket med tanke på att jag har andra grejer jag skulle behöva göra. Men man blir fast! Som nu tex solekn lyser varför sitter jag då här inne ist för att vara ute och rida & köra? Jag blir riktigt trött på mig själv ibland!
Sidor jag är inne på är iFokus, bilddagboken och lite olika bloggar :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
För mycket spelande kan leda till bland annat svår epilepsi, huvudvärk och musarm
läs mera här:
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"
#27 tack för den bra länken.
Jag tycker att när dator och internet kom, så har utvecklingen gått väldigt fort framåt. Man inser kanske inte själv att det kan vara farligt att sitta länge framför en dator och dataspel på internet.
Förutom epilepsi och andra biverkningar, så kan man även få blodpropp som man leda till stroke eller ännu värre.
När jag var barn och bodde i Finland fanns inte datorer, utan jag var ute och lekte hela dagarna långa i skogen.
Men jag såg till att vara hemma klockan 16.00 då dagens enda tecknade serie sändes på TV. Det var dagens höjdpunkt.
Jag själv sitter ganska mkt vid datorn nu, men jag kollar mest mejl, msn, är här på forumet. Jag är tokig i att spela alfapet och escape the room-spel och detektivspel på internet. Men jag sitter inte mer än 1 timme med dom spelen.

Ja det blir alldeles för mycket data tid för mina tonåringar ibland, mest för 15 åringen som kan sitta i timmar om man inte säger till…!
Fick faktiskt en chock när jag var ut på en av "ungdomssajterna" & såg vad som skrivs ibland…hemskt & chockerande! Vi måste nog vara mer "med" & uppmärksamma vad som skrivs på nätet! Vissa saker var riktigt obehagliga att läsa..Påhopp osv..Jag tror oxå att det planeras mycket via dessa "sajter"..Sånt dom kanske undanhåller för oss vuxna!
Tiderna har verkligen förändrats…När man var barn själv var man ute & hade mycket uppfinningar på G..Idag är det mest tomt på gårdarna..Datorer & tv-spel har tagit över!
Kram på er
Det är nog oerhört viktigt att det blir lagom länge vid datorn, man vill ju inte att varken ungdomarna, eller vi själva ska bli sjuka eller få värk. Mycket stillasittande kan ju också ge övervikt, sämre kondition och mycket mera. Samma med tv sittande.
"Ingen är felfri"
Jag sitter från att jag vaknar tills jag går och lägger mig :S Fast oftast gör jag något annat en stund på dagen/kvällen som att träffa kompisar eller så.
Jag går inte i skola så jag har inte så mkt att göra på dagen så det blir att sitta här.

Tidigare har "slippriga romaner" varit skadliga för det uppväxande släkte, sedan serier, tv och nu datoranvändning.
Någon som minns 80-talets fasa videofilmer??? ;-)
Föräldragenerationen har alltid förfasat sig över att barnen inte gör som dem gjorde och så skall det antagligen vara.
Jag sitter själv mycket vid datorn, dels på jobbet och dels hemma. Både jag o barnen har fått nya vänner genom olika chattsidor och forum.
Viktigt är att tänka på ergonomin, bra belysning, sitta rätt osv. DET har jag varit noga med att påpeka för att förebygga skador.
Om det var fastslaget att datoranvändande gav epilepsi hade arbetsmiljöverket haft regler som begränsade datoranvändningen på arbetsplatserna.
Visst är det viktigt att man sitter ergonomiskt vid datorn, för att minska belastningen på rygg, axlar, armar med mera, samt att belysningen är bra.
Men tyvärr är det allt många som inte tänker på detta. Det är lätt att glömma att ta rast emellanåt, stiga upp och röra på sej ett tag, när man sitter och spelar ett roligt spel.
Man kan ju använda datorn till så många olika saker, sitta här på iFokus, skriva mejl och mycket annat. Detta är en något lugnare form av dataanvändning, kan ju påverka det med, men det är det intensiva flimrandet från spel som påverkar mest.
Att sitta och spela fartfyllda spel i många timmar påverkar hjärnan mer än man tror, det har forskare runt om i världen slagit fast.
Hjärnan och ögonen blir påverkade av flimret, och en helt frisk person kan i värsta fall drabbas, ingen vet om de klarar sej i förväg.
Stress, sömnbrist och annat kan också utlösa epilepsi. Allt för många sitter utöver natten och spelar och hjärnan går på högvarv, fastän man egentligen behöver sova och kanske är trött, sitter man fort timme efter timme, tiden rusar iväg.
Många har sedan en stressig vardag med prestationskrav från skola och jobb, och är trötta. Alla dessa saker tillsammans ökar ännu mera risken att få epilepsi.
Okunskapen ute bland folk och myndigheter om epilepsi är oerhört stor. Man slår också lätt ifrån sej och tänker "inte drabbar det mig". Men sådant kan man inte veta i förväg.
Epilepsi har alltid funnits hos människan, förr i tiden fick man också epilepsi, den berodde då mycket på skador man fick vid födseln eller före, eller av tunga och bristfälliga arbetsförhållanden, där man riskerade att skadas alvarligt, samt att man hade stressigt, och fattigt.
Man gifte sej ofta inom släkten, och det i sin tur kunde orsaka olika sjukdomar. På den tiden blev oftast inte epilepsisjuka så gamla. Det fanns inga, eller mycket dåliga mediciner.
Personer som redan har epilepsi riskerar också att få flera anfall av för mycket dataspelande. Medlemmar på vår sajt berättar ofta om det. Min sambo har fått epilepsi, han är stresskänslig, ljudkänslig och klarar inte flimrande snabba filmer eller spel någon längre stund.
Dessa problem hade han inte förre epilepsin. Före satt han ofta på nätterna vid sin dator eller tv, och skulle jobba dagen därpå. En stressig dag på jobbet sa kroppen ifrån, blev det för mycket, han rasade omkull på betonggolvet och fick ett stort anfall.
Han får nu medicinera resten av livet. Vill bara informera om vad som kan ske. Epilepsi är en jobbig sjukdom. Huvudvärk är ofta ett av de första varningstecknen på att man måste gå i från datorn en stund. Trötta, överansträngda ögon en annan. Man måste vara lyhörd för kroppens signaler, tyvärr är det lätt hänt att ignorera dem.
Här kan man läsa om personer som medvetet provocerade fram epilepsi anfall:
Sköt om din kropp, du har bara en.
Kram!
"Ingen är felfri"
De räcker nog om jag säger - för mkt.
Oj, jag sitter för mycket ^^
På vardagarna blir det väl ca 7 timmar. + pauser för att äta och läsa osv. Läser ganska mycket nu för tiden.
På helgerna så blir det ibland mer och ibland mindre. Ibland blir det inget alls förens söndag kväll och ibland blir det hela dagarna. Skulle nog behöva ha bättre datorförhållanden. Sitter i min säng med krökt rygg och typ helt mörkt.
Skulle bli ganska arg om mina föräldrar skulle titta vad jag gjorde på datorn. Men dem kan inga av mina lösenord. Dem skulle kunna komma in här på iFokus men ingen annan stans. Men jag litar på mina föräldrar och tror dem litar på mig tillräckligt mycket för att låta bli att kolla. :)
Emma
Jag Är På Hunddagis 3 heldagar ( 8-17 ) i veckan sen sitter jag vid datorn 18-22:30 ttyp :)
när jag inte är på dagiset så mellan 9-12 och sedan är jag ute med hunden och sen datorn igen 17-22 30
På skoldagar när jag inte har lov så blir det 2 dagar i veckan 15-22 30
och skoldagar när jag är på hunddagisett efter 18-22 30
jag är inne på Bdb ,Ifokus,Pimpland,youtube, bearshare,och Msn
:)
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface

Visst sitter jag mycket vid datorn men det är inte för mycket. Jag och vännerna brukar se till att träffas och göra saker och umgås inte enbart via nätet. Dessutom är datorn det första att gå när man inte har tillräckligt med tid. Det kan gå flera dagar, iblaand veckor utan att jag är inne på datorn alls. Men sen kommer jag på att jag inte kollat mejlen på ett tag och måste logga in för att rensa en full inkorg.
Jag började sitta vid datorn längre stunder redan vid 7 års ålder. Jag satt uppe till 4 på nätterna sammtidigt som jag gick i skolan.
Jag kan inte säga att min mamma brydde sig eftersom att hon varit alkohol missbrukare sedan jag föddes. Jag sitter fortfarande Vid dator till solen går upp och alltid önskar jag att mamma funnits där för mig och satt gränser. Varit vaken tills jag somnade och såg till att datorn var avstängd kl 8.
Nu bor jag inte hos mamma längre, bor hos mormor och morfar och det är mycket skönare. Dom påminner mig om plugget jag hade att göra vilket mamma inte gjorde då jag hade läxor. Jag säger inte att jag inte pluggade bara för att ingen sa åt mig att göra det, jag förstod inte bättre.
Men somsagt, jag tycker att gränser behövs. (innan man kommer in i "träsket")
Jag sitter framför datan vääldigt mkt.. Har ändå inget annat att göra på dagarna, Oftast. Men jag missbrukar inte det. Har en bror som är helt besatt utav spelet World Of Worldkraft. Han sitter hela tiden och spelar det där och gnäller på mig när det laggar. Han kan gnälla när jag inte ens har datan på! Det är lite jobbigt. Men jag sitter vid datan varje dag och flera timmar varje dag. Om jag är hemma alltså ^^
Det beror på. Jag bor på internat på skolan. När jag är där så sitter ja knappt vid datorn. Har så mycket annat o pyssla med så man hinner knappt. Men är jag hemma en dag och inte har annat att göra så blir det många timmar med TV och dator.