Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 3554 ggr
[marion69]
0

Alkohol hemma?

Tycker ni det är ok för ett barn att få smaka alkohol hemma vid högtidliga tillfällen?

Själv har mina barn fått smaka lite vin vid någon födelsedagsmiddag, men bara ett litet glas till maten.

Linn
0

Jag har ju inte egna barn men jag tror att det kan vara bra (eller bra och bra, kanske fel ord men…) att låta barnen smaka, när de kommit upp i en viss ålder vill säga. Jag har alltid fått smaka om jag har frågat, men då pratar vi bara smaka som i en liten klunk eller så.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Ylva_87
0

det finns studier som visar på att barns alkohol konsumtion till stor del beror på föräldrarnas inställning till alkohol. Föräldrar som bibehåller sin strikta syn på alkohol även när barnen blir äldre får barn som dricker mindre. Det går att läsa mer om detta om man söker på ÖPP på internet.

Linn
0

Om man vinklar det åt ett annat håll så ser jag gärna att när jag skaffat barn att vi faktiskt inte har någon alkohol hemma. Men det är vi ju två om det beslutet så det märker vi väl då…

Linn

[marion69]
0

#2 Ja du har nog ganska rätt där. Jag har hört ett uttryck:

-Barn gör inte som föräldrar säger, barn gör som föräldrarna gör.

Så har man som vuxen problem att hantera alkohol, så ska man nog inte introducera sina barn för alkohol.

Jag fick själv smaka alkohol av min mamma som liten, men hon hade alkoholproblem, så jag "smakade inte av rätt anledning" utan jag ville testa att bli "lika snurrig som hon".

Tror det är viktigt att visa att man kan dricka 1 eller 2 glas till middagen och inte dricka ur hela flaskan och bli glad, utan t ex ska ju vara ett lite högtidligt tillägg till den goda middagen.

Festa kanske man kan, i mitt eget tycke, göra om man är barnledig, eller skaffa barnvakt. Det är nog ändå inte så roligt alla gånger om barnet får uppleva fester "för många gånger" med skrattade, skrikande och tjoande vuxna.

Linn
0

Varje gång det är något släkt kalas, vilket det är vid alla högtider, så är det fylla inblandat. På mammas sida av släkten har jag aldrig varit med om något kalas där det inte är alkohol inblandat.

Linn

poppcorn
0

jag tycker att man som 15åring kan få börja smaka hemma, om man inte ska ut på kvällen. Jag som förälder skulle bara vara glad över att ha koll på min tonåring när hon/han drack, istället för att dom pimpar häxblandningar i någon mörk park.

Ylva_87
0

# 6 Nu menar jag absolut inte dig  utan mer generellt sett, men det är just sådant resonemang att föräldrarna går från att inte tillåta alkohol till att ge med sig för att barnen blir äldre men ändå inte över 18 som har visat sig i studier vara en stor faktor i hur mycket alkohol ungdomar dricker.  Föräldrar som börjar tillåta alkohol hos sina barn när dom är runt 15 år får barn som dricker mer.

spikes
0

Aldrig i livet och det är min bestämda åsikt…jag är uppvuxen med en alkoholiserad mamma.

Min äldsta pojke idag 26 år sade till mig för senast en månad sedan att,han berömde mig för att jag varit hård med alkoholen vad det gäller mina barn….han har sett alldeles för många exemplar där föräldrarna dricker på helgerna och där dom bjuder undomarna sina,i stort sett har dom alkoholproblem allihopa idag.

Jag dricker ju aldrig annars heller,men är inte nykterist för det,utan det känns helt enkelt inte bra så länge grabbarna är i tonnis åldern.

[mia-38]
0

Här hemma kan sonen bjudas på en öl eller ett glas vin. Han är snart 18 år. Men han vill inte smaka mycket för han tycker det är äckligt.

Jag är glad å länge han har den inställningen till alkohol. Många av hans kompisar dricker och har gjort i flera år. Men min son tar avstånd från det.

Heda
0

Mina barn kommer aldrig att få smaka alkohol hemma,jag tror inte man kan styra barnen hur som,så det kommer säkert ske ute ändå.Har själv växt upp med två alkohlist föräldrar.

spikes
0

10,nej det kan man inte det har du så rätt i…men man kan föregå med gott exempel själv,och uppenbarligen så funkar det långt många ggrFlört

[mia-38]
0

Klart man ska föregå med gott exempel. Tror att ungdomar gärna tar över det vuxna gör för att själva verka vuxna vissa gånger.

spikes
0

Ja det gör dom absolut…och definitivt i den åldern,då tror dom att dom är så gamla att dom lika gärna kan flytta hemifrån redan….om man frågar dom,sätter man sig sedan och berättar hur mycket maten elen hyran telefonen ja allt går på att bo hemifrån,så tar dom sitt förnuft tillfånga…men det är ju en slags frigörelse också så man får inte hämma den.

[mia-38]
0

Jag berättade för min son för ett tag sedan hur myclet jag lägger i sånna räkningar. Han tappade hakan. Hahahah.
Men man får ändå sporra dem. De kommer ju att flytta hemifrån en dag med.

spikes
0

14,javisst det är viktigt att prata och informera dem om det.Glad

Stephanie
0

Det verkar som om det är svårt att se från början hur just sina barn kommer att reagera på förbud eller inte…

Jag tror att risken med totala förbud hemma, kan leda till att tonåringen mest vill vara lite rebellisk och bryta mot förbudet istället… Alkohol blir en så "stor grej" av det.

Jag själv är 19 år, har fått smaka alkohol här hemma så länge jag kan minnas. För mig har alkohol aldrig varit något speciellt, det har varit ett väldigt öppet ämne här hemma. Jag har aldrig druckit mig full, och har aldrig heller känt att jag velat det…

Själv känner jag ju att mina föräldrars taktik har fungerat väldigt bra, när det gäller alla såna här saker. Jag har som sagt aldrig druckit mig full, aldrig provat röka, definitivt aldrig provat droger eller liknande. Men framförallt - jag har aldrig heller känt att jag velat prova något!

Men så läser man om de, som sett bristen på förbud som ett erbjudande att dricka, och så ska det ju inte heller vara… Tyvärr har jag inte riktigt kommit fram till vad som skiljer dessa situationer åt riktigt…

Men min åsikt är att förbud i princip alltid är dåliga - ha en öppen dialog med barnen istället, och framförallt förklara varför något är dåligt. Enligt mig är det bästa straffet besvikelse. Har man en bra relation med sina föräldrar, är det hemskt att se föräldrarna besvikna över något man har gjort… Att ha föräldrar som tydligt säger vad de tycker, men ändå lämnar själva valet åt ungdomen, gör att man lättare tänker efter själv och själv skapar det där förbudet. För visst är det egna förbud som funkar bäst, och inte andras Glad

Vilken rörig text det blev..! Men det är svårt att sätta ord på vad jag tycker Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

spikes
0

16,jag skulle aldrig klara att mina barn skulle göra något pgr av att som du beskriver det är besvikna på sig själv….jag strävar efter ett samförstånd hela tiden,jag vill att dom ska känna att visst kan man må dåligt ibland,men det finns alltid ett varför,och det finns alltid en chans att inte göra om samma sak igen,dom måste lära sig att se snestegen positivt i mina ögon….alla dessa samvetskval och annat som tonnisarna har ändå räcker gott åt dem…som förälder tycker jag det är fel att ge dem sånt.

Men funkade det för dig och du tyckte det var bra,så är det naturligtvis braFlört

Stephanie
0

#17 Besvikelsen är ju bra, på så sätt att man verkligen känner att man har gjort fel. Om man nu gör det förstås. Självklart ska man ju inte se det som långvarigt, och jag håller med dig om att man samtidigt ska se det positivt, att man lärt sig något mer Glad

[marion69]
0

#16 jättebra skrivet av dig tycker jag.

Det borde funka det du skriver med att man inte har alltför många förbud, så man inte blir rebellisk istället,

men jag tror det kan vara svårare att få det att fungera i en familj med problem där problem funnits redan från början som föräldrarna tar med sig till barnen.

Men i en välfungerande familj kan jag tro att det funkar.

spikes
0

18,ja precis så menar jag ocksåFlört

poppcorn
0

MEN ungdomar dricker oavsett, jag har aldrig fått smaka , å får nästan tigga om ett glas vin vid middagen fortfarande (nu är jag närmare 25år) MEN jag drack vid 12års ålder ute med kompisarna endå. Så jag ser inget fel i att jag bjuder min tonåring på ett glas vin till middagen någon gång ibland ifall hon/han ska hålla sig hemma under kvällen. Då kanske de lär sig att dricka på ett bra sätt och allt inte handlar om att supa skallen av sig.

Stephanie
0

#21 Att ungdomar dricker oavsett, är en mycket dum inställning enligt mig… Den inställningen som får dem lätt till att göra det, eftersom föräldrarna inte tar det så allvarligt - varför ska då ungdomarna ta det allvarligt?

Nä… Föräldrar - var tydliga med vad ni tycker och förklara varför (pedagogiskt, tjata inte…).

poppcorn
0

mina föräldrar har som sagt aldrig accepterat att jag dricker och skulle aldrig ha köpt ut, men det är bara sanningen, de flesta dricker endå. Sen finns det förståndiga ungdomar som avstår, men jag tror inte det spelar någon som helst roll vad föräldrar sägerna. har syskon kompisar där den ena har supit sen tidigar tonårsår medan den andra ALDRIG har druckit mer än en öl (hon är idag 19år) beror nog mycket på intressen, sport intresserade ungdomar brukar inte vara lika intresserade av alkohol.

spikes
0

21,men var fanns dina föräldrar då?

23,visst spelar det roll vad föräldrarna säger och hur de själva agerar,har du föräldrar som hellre väljer flaskan varje helg för att slappan av i stället för att bry sig i sina ungdomar,så tar ungdomarna efter.

Och som jag skrev tidigare ta upp det till diskussion när tillfälle ges,tala om riskerna med det….men tjata inte sönder det.

Alla undomar gör sne steg det är ett sätt att frigöra sig från föräldrarna,men det gäller för föräldrarna att fånga upp dem på rätt sätt vid de tillfällena….

Jag skulle aldrig ge upp om mina grabbar skulle hamna på sniskan,jag är alldelles för envis och älskar dem för mycket för det.

Stephanie
0

"Alla undomar gör sne steg det är ett sätt att frigöra sig från föräldrarna,men det gäller för föräldrarna att fånga upp dem på rätt sätt vid de tillfällena…."

Preciiis! Skrattande

LiindaH
0

Min mamma lät mig smaka om jag skulle vara hemma.
Men hon började låta mig smaka efter att hon fått reda på att jag vart ute och partajjat i flera år innan hon visste något ;P.

Däremot så har jag duktiga små syskon som inte ens vill se alkohol på samma sätt som mig, dom kan gå på fester där det finns alkohol samt har inget emot att mamma och pappa dricker alkohol.

// Liinda

Stephanie
0

Jag måste säga att jag är just så som systembolaget-reklamen visar. "Jag lovade mamma att bara dricka två bärs, och jag vill inte bryta det förtroendet" eller vad han nu säger Tungan ute En annan viktig sak är att mamma vill hämta oss, om vi (mot förmodan) ska någonstans och kommer dricka.

Ylva_87
0

#23 Alla reagerar ju olika på olika behandling. Det som funkade på dig funkar kanske inte på andra. Men läser man aktuell forskning så har de kommit fram till att det är restriktiva föräldrar som ger bäst resultat.

menhir
0

Dottern, som snart fyller 17, har fått skåla i ett halvt glas champagne någon enstaka gång.

Visst vet jag att hon dricker ibland, hon har några äldre vänner som köper ut, men jag vill inte underlätta hennes drickande.

Vi har en mycket öppen kommunikation om mycket och hon är klok nog att inte dricka hembränt. Det beror nog också mycket på vilket kompisgäng de hamnar i, hennes vänner är något år äldre och mer inne på vin o öl och då blir hon automatiskt det också eftersom det är vad som bjuds.

Som förälder gäller det att blunda ibland och hålla ögonen vidöppna ibland…

flikka94
0

Min pappa dricker väldigt mycket även på vardagarna. Han kna sitta uppe till 2 och dricka framför tvn.

Till mej har dom alltid varit väldigt stränga med alkohol tills för någon månad sen. Då om jag har sovit borta eller så har dom bara sagt ba jaha äru bakis åh sånt. Dock har jag aldrig druckit mig ful då jag inte kännt att jag riktigt vill

Saga85
0

Jag tror inte att det finns något rätt eller fel. Själv hade jag min första fylla som knappt 13-åring på mina föräldrars fest. Min mor satt bredvid mig och sa "ta det lugnt med vinet". Det blev black-out och bakfylla i två dagar. Sedan drack jag mig inte full igen förrens jag nästan var 20 år (någon cider eller enstaka öl blev det, men aldrig så att jag kände av det). Jag tror tyvärr inte att ens föräldrar har så mycket att säga till om angående det. Det jag tror på är att ha förtroende. Att man vet att man kan ringa hem om man råkat bli full. Hur full man blir beror väl ändå mer på i vilken umgängeskrets man rör sig i? Inte om ens föräldrar låter en smaka alkohol hemma eller ej.

Skruttan-1
0

vi dricker inte vi röker inte… dels tycker jag att alkohol o barn går inte hand i hand så när det är släckfirande dricker inte vi. Men vi är inte dom som gör bortsig heller :)  Nu är mina barn inte så gammla en blir 13år o han är mer intresserad av sketbord o data än dricka o tjejer. Hoppas det håller i sig :)

Branneli
0

Det finns studier på att ju längre man skjuter på alkoholdebuten…desto bättre !! BråMo har denna studie.

Debut= första tillfället

emma071
0

Jag tycker att den är Helt okej, men Mängden Alkohol Är helt upp till en själv!

jag brukar själv få smaka en lättöl Till mat på Fester och om vi har något speciellt :)

alla har sin Egen teori, vissar är Helt imot det och vissa ttycker det kan vara bra…elller ja,bra,och bra,kanske inte de då,då men :)

Röka tycker jag själv inte är bra

det finns ju bara negativa sakre med det tycker jag :)

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Tussebus
0

Jag fick smaka när jag fyllt 18, tror jag. Dock dricker jag extremt sällan nu. Nyårsafton är kanske enda gången jag dricker och då är det bara för att det hör till på nå vis..

Har en förälder som var lite törstig utan att det gått överstyr det var bara obehagligt för ett barn…

Så jag kommer aldrig låta mitt barn få smaka alkohol, tror jag. Vi har hemma men hrmm….de tetra-packen är kanske redo att gå sin väg på egen hand snart Skäms

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

[IsabelleA]
0

Jag bjuds hejvilt på vin. Obestämd

jessi_twini
0

Jag får smaka när jag frågar ^^

Ibland blir jag bjuden.

KiroLina
0

Jag anser inte att det är nåt man behöver för att överleva. Så mitt svar är INGEN alkohol hemma. Skulle inte sitta och dricka ens ett glas vin med mina barn.

Sen undrar jag varför det är högtidligare med ett glas vin till maten än tex. en flaska loka?

Ebba-A
0

Jag har en liten fråga:

Tycker ni det är mer okej att bjuda sin tonåring på alkoholfritt vin än alkoholhaltigt vin? Varför/varför inte? :)

Värd på Choklad iFokus

spikes
0

39,för mig är inget av det ok….jag har den inställningen att jag absolut inte vill uppmana mina barn att dricka alkohol jag har levt ihop med baksidan av den sedan barnsben.

Intressant detta dock eftersom jag har 3 söner varav en är idag 26 år,han är inte nykterist och dricker med måtta då det är festligt,men jag har fått väldigt många fina ord av honom eftersom jag aldrig bjudit mina barn på alkohol,inte ens när de fyllt 18 år.

Min mellangrabb fyller 18 nu den 16 juli….han kommer att få en långt mycket viktigare present än alkohol,och inte ens en lätt öl till maten,jag vägrar vara den som uppmanar på något sätt till att dricka.

SaaraE
0

Ja jag tycker det. Varför inte. Jag ser det enligt följande bättre att smaka hemma i trygg miljö än på fest där man inte känner alla.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

spikes
0

41,men det är i mina ögon lite slappt….varför låter man sina ungdomar gå på fest med alkohol inblandat?,när det går att ha fest utan sånt?,och varför har man i så fall inte koll på vad som händer på denna fest angående alkoholen.

Jag strävar efter att mina ungar ska kunna våga säga nej! till sånt och det det är tufft och inte tvärtom,vilket har fungerat väldigt bra genom åren,dom kan gå på fest men går därifrån när andra ligger och spyr slåss och inte hittar hem, dom vet också att det bara är att lyfta luren om det krisar på något sätt.

KiroLina
0

42 jag håller med dig helt och hållet.

Emaljoh4
0

Håller helt med dig LenA!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

SaaraE
0

Men det jag menar är att dom flesta testar att dricka någon gång. Jag fick testa hemma när jag var mindre. Jag var sällan på fest osv. Det är främst nu det har börjat. Det jag menar är att genom att få testa innan så kan man även undvika att man går ut och testar någon helt annan stans.

Sedan att låta sin ungdomar gå på fest där alkohol är inblandat. Klart att man ska lära dom att säga nej, kanon bra är det! Men på många fester ingår alkohol för ungdomar idag och det är ju bara att inse. Man kan ju dock lära dom att hantera det på rätt sätt som du skriver ovan. Men jag menar det att det går sällan att hålla alkoholen ifrån ungdomar idag.

spikes
0

45,jag förstår vad du menar,men skulle jag som mamma låta mina ungar testa detta hemma så har jag ju uppmanat dem att dricka eller hur?,det skulle aldrig falla mig in att göra en sådan sak…..visst tar ungdomar snesteg men då är det i alla fall inte jag som har visat dem att det är ok att dricka sånt….sedan är det ju så här att när dom kommer upp i tonåren och visar nyfikenhet för just alkohol, så ska man sätta in allt man har för att berätta den fruktansvärda baksida alkoholen som drog har…..och naturligtvis ska man ju även kunna prata om varför man dricker…är det för att det är gott till en bit mat eller för att supa skallen i molekyler och tro att man är tuff för det.

Så jag uppmanar alla våga prata med barnen det är livsviktigt!,säg aldrig att ni inte har tid för sånt måste man finna tid till….

SaaraE
0

Men vadå att uppmana att dricka, så tycker inte jag. Bara för att man får smaka hemma så tycker inte jag att man uppmanas för att dricka massa ute på en fest. Jag tycker det är fel av föräldrar som helt förbjuder sina ungdomar att dricka nr dom kommer högre upp i tonåren. Bättre att liksom förklara att man kan göra det i måttliga mängder, enligt mig då då.

[mingdie]
0

Man skall som Lena säger prata med sina barn om baksidan av alkohol precis som om baksidan av andra droger, sex osv. En bra dialog mellan förälder och barn är den bästa hjälp ett barn kan ha när dom börjar bli vuxna och prövar alla dessa grejor.

Men man kan också visa att det går utmärkt att ha ett bra förhållande till alkohol. Om jag visar genom att dricka vin med eller utan mat, en kall öl på en varm sommardag eller en whisky framför brasan bara för att jag tycker om smaken utan att bli berusad så säger det att man kan umgås med alkohol på ett naturligt sätt.

Alkohol finns runt oss och om det finns i familjemiljön så ser jag det inte som någon uppmuntran att låta tex en 14-åring smaka på lite vin. Nu tillhör jag inte den gruppen av människor som gillar groggarnas glada tid och att bli berusad så det mina och mina vänners barn ser är vuxna som dricker med förstånd och inte vuxna som ligger och spyr.

Det finns en mellanväg mellan totalförbud och att köpa ut sprit till sina barn som fungerar bra för mig.

[marion69]
0

#48 Ja jag håller med dig att man kan visa att det går utmärkt att ha ett bra förhållande till alkohol.

spikes
0

självklart ska man föregå med gott exempel om man dricker som vuxenFlört

SaaraE
0

Men man kan även prata om att det går att dricka måttligt för någon gång i livet (oftast tonåren) så kommer de att börja dricka. Då är det väl bra att ha förklarat att det ska finnas gränser istället för att BARA ha sagt att det inte är bra.

destroyed
0

Ja, det tycker jag.. Mina föräldrar bjöd alltid efter att jag blev 13 år.. dom köpte inte ut eller något sånt men eftersom det inte var så tabu så gjorde det att jag inte drack… Jag pratade med min kille härom kvällen och han sa att han drack så mycket för att det var så förbjudet.. Jag frågade alltid mina föräldrar om jag fick dricka rödvin till maten m.m. och jag fick oftast det. Jag tycker att man ska låta barnen smaka..

spikes
0

51,ja precis,men även om dom kommer att smaka i tonåren så är det ju inget jag godtar alls.

det finns dom tonnisar såm går igenom hela livet utan att dricka alls,det finns även dom som funkat som i inlägg 52,men som någon skrev tidigare…det är bevisat att av ungdomar som får vänta med sin debut är det klart flera som inte får alkoholproblem framåt i livet…

SaaraE
0

Jag tycker ändå det är bättre att godta lite än inget alls, många som går bakom ryggen då bara för att testa lite och det är just då det kan hända saker.

kimsanpimsan
0

Jag fyller fjorton snart.. Jag tycker inte man ska ge barnen alkohol hemma. Kanske ta en klunk för att smaka men sällan, för ger man dom "glas" så kanske dom börjar tro att dom kan hantera alkohol. Jag hade iallafall trott att jag kunde hantera det och tagit lite då och då när jag har kunnat och sen lite mer och lite mer..

Men vad vet jag :)

Kaninisen
0

Ja det tycker jag, annars blir alkohol en sådan stor grej. Barn och tonåringar kommer bli jättenyfikna och det blir ännu mer spännande att tjuvdricka.

cina65
0

Mina barn har fått smaka här hemma och vi har alltid haft en öppen dialog om allt som rör alkohol, droger och sex.

Mina barn vet att dom alltid kan lita på mej och att jag håller vad som är sagt, därför kan dom utan problem komma och tala om för mej om dom gjort något som jag kanske blir arg för.

Jag har alltid kört med öppna kort och vill att dom gör detsamma mot mej, och jag tror att dom gör det, kan inte vara säker.  Min son var med en kompis för ett tag sedan, han är 15 år, han hade väldigt dåligt samvete ett par dagar sen kom han och berättade för mej att han och kompisen hade provat att dricka vodka och att han blivit lite full.

Vad ska man då göra? Gapa och skrika för att detta hände eller sitta ner och prata om det som vuxna, jag tog det sista alternativet och min son han lystnade på mej.

Jag sa åt han att det han gjort inte var okey men att jag ville att han skulle snacka med mej om saker och ting innan och detta lovade han göra.

Hoppas bara jag kan lita på detta.Obestämd

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Kaninisen
0

#57 Mina föräldrar är likadana. Dem vet att det är omöjligt att stoppa ungdomar från att fixa alkhol och sådant. De kan inte förfölja mig liksom, nu dricker inte jag då men vi har lovat varandra att jag kan dricka om jag lovar att ringa dem om något händer (säg att jag spyr eller så). Sedan är jag väldigt ansvarsfull, där kan det ju vara lite olika.

ellenbellen
0

jag är 15 år, jag får sällan smaka till maten, om släkten är på besök så brukar jag få smaka av dom, men inte av mamma, men det beror nog på att mamma dricker ett glas vin i månaden, MAX. om det inte är speciella tillfällen dvs.

jag tycker om att festa, eller ja, jag super inte, men umgås med folk som super och röker, osv. så bara för att jag gör det, så tror mamma att jag super och röker. så jag ibland får jag inte åka ut på kvällarna, bara för att hon tror att jag kommer dricka. knasigt.

och vi har pratat om dethär, jättemycket, och jag har sagt att jag inte dricker, att jag kanske smakar om någon frågar, och att jag kanske kommer dricka nästa år, och det tyckte hon inte om, men jag lär ju göra det endå.

varför? för att jag tycker att det kan vara gott och det kan bli roligare så. inga fördomar tack!

det är riktigt FÅ i min ålder som inte super sig full på helgerna, och jag är bland dom få i just min umgängeskrets som inte dricker. jag vill ju inte, klart man kan säga nej

/Ellen (: