P-piller?
Man är lite rädd för p-piller.. dom innehåller ju så mycket hormoner ibland och kroppen och humöret påverkas och man kan gå upp i vikt. Man kan ju till och med få bröstcancer och blodproppar.
Kondom är ju det mest säkra mot könssjukdomar, men dom kan ju spricka ibland…
Vad finns det för bra p-piller med få biverkningar?
Det finns ju mini-piller också, men jag har för mig att man måste ha varit gravid för att äta dom.
Själv äter jag mini-piller, exclutena med ett naturligt gulkroppshormon och det har passat mig utmärkt.
Men vad rekommenderar man sin dotter?
Jag har hört skräck-historier även om spiraler. Att man bara får problem, blödningar och infektioner.
Jag tog förresten p-spruta några gånger förut. En spruta som ska vara i 3 månader.
Jag började tappa hår och mitt humör blev jättekonstigt! Men det funkar ju olika på alla…

Mig veterligen behöver man inte ha varit gravid för att få äta mini-piller. Kan dock ha fel.
Jag sväl använder p-plåster. Byter varje vecka och efter tre veckor har jag en veckas uppehåll för mensen. Detta tycker inte jag har påverkat mitt humör eller något annat på något vis.

Jag tror Cerazette räknas som minipiller och de har jag ätit trots att jag inte varit gravid.
Vilka p-piller som rekomenderas är nog ganska olika för alla reagerar olika på olika piller, så jag rekomenderar nog att följa barnmorskans råd i så fall, de brukar ha bra koll.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Precis som AnneN rekommenderar jag att din dotter/ni tillsammans tar kontakt med en barnmorska och pratar igenom vad som blir det bästa alternativet för henne :)
Det är nog bäst.
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?
Välkommen LinnB

Tack så mycket! :)
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Jag åt först mini-piller mot mina hemska mensvärkar.
Men fick sedan gå över till p-piller.
Hur man reagerar på p-piller beror på kroppen totalt.
Jag låg på samma vikt under 6 månader tills jag bytte p-piller sort och då flög jag upp i vikt oh mådde riktigt dåligt.
Medans min vän som rekomenderade dom inte gick upp ett kg av dom.
// Liinda
Jag har försökt med p-piller, men jag kan verkligen inte komma ihåg att ta dom! (och kom inte och säg att jag inte är tillräckligt mogen för att ha sex då
) Jag har himla svårt att komma in i rutiner, som p-piller innebär.
För några år sedan fick jag tips om p-spruta av skolsyster, och åkte till ungdomsmottagningen för att börja med det istället. Men det visade sig att de hade 23-årsgräns på! Så jag kom hem med p-piller då också 
Men, nu har jag äntligen hittat något som fungerar för mig - p-ring! Har dock inte provat ha sex med dom än, så jag vet inte hur de fungerar så. Men de känns inte, och jag behöver bara tänka på det två gånger i månaden - när de ska in, och när de ska ut.
Påminnelse på mobilen för att komma ihåg 

Mvh Stephanie 

Cerazette räknas som minipiller och jag vet en drös som käkar det utan ha vart gravida. När jag ska börja käka kommer jag gå till UM för att få hjälp
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

jag är 16 år, använder inte p-piller över uvudtaget, jag är så glömsk så skulle säkert glömma att ta nån dag..
då kom min mamma på att jag kunde skaffa p-stav
så gott som 100% säker
å håller i 3 år, jag älskar den å rekomenderar den stort!
jag har haft den nu i snart 2 år
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
#10 Jag har varit inne på p-stav jag med, men har hört att det är relativt många som får mens konstant? Och att man får vänta upp till 6 månader med mens, innan man kan konstatera att den inte fungerar och man får ta ut den? Vill inte riskera att gå så länge med mens.. 

Mvh Stephanie 

#11 jo i början var det väl jobbigt, menst konstant i ett halvår..
men det gjorde inget, det blödde inte lika mkt som vanlig mens. man kunde gott å väl ha haft samma binda i flera dagar utan att behöva byta.. även fast det inte skulle vara särskilt hygieniskt :P
men efter det halvåret så har jag inte haft mens alls!
förutom nu.. nu har det börja strula igen å jag har blött i 2 månader >.< men fortfarande sådär lite som det va förra gången
#12 Det låter ju inte skoj ändå, måste jag säga… 

Mvh Stephanie 

#14 näe, igentligen inte, men det funkar
å min pojkvän vill iaf inte ha sex än (lol första tonårings killen som tackar nej till sex)
så att jag har mens gör inte så mycket

jag kan tyvärr inte ha något med hormoner o göra :S det går inte, jag blir som förbytt o arg som ett bi. Så jag kan inte ge tips alls om detta. Jag tycker man bör rådfråga en på gyn o läsa på en del :) finns ju annat o ta. Slarviga döttrar bör man ge sjävl varje morgon för att de missar ofta sina piller :P sen proppar man i se flera dagar för att vara säker ;)
Jag har beställt p-piller idag faktiskt! :) Ska på föreläsning på måndag. Men jag gör det mest för min mens skull eftersom jag har rätt mycket
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#16 "Slarviga döttrar bör man ge sjävl varje morgon för att de missar ofta sina piller :P sen proppar man i se flera dagar för att vara säker ;)"
Vad betydde det där? 

Mvh Stephanie 

jo, har man en dotter som äter p-piller så ska man som föräldrer ge p-pillret varje mogon (lr varje dag) eftersom tonåringar är slarviga de glömmer bort att ta sitt piller. Sen tar dom flera st de dagar dom missat eftersom dom är rädda att bli påtjocken. Så har jag flera vänner som gjorde när man var 17år de missade o kom på j**/** p-piller så tog dom flera st på engång. Det kan itne vara så bra. :/
#19 Aha! *smart* Jag fick "sjävl" till "skäll" (fråga mig inte hur
), och undrade varför man skulle skälla på dottern varje morgon och sedan proppa i sig själv för flera dagar 
Jag är trött!

Mvh Stephanie 

blev på tvingad mini piller av mina föräldrar när jag skaffade min första pojkvänn. det var en mardörm jag hade blödningar i 100 dagar innan jag slutade med dom, det ända barnmorskan sa va att det kunde vara så i början :O Blev ett himla liv när jag ville sluta med dom men gjorde det ändå och skaffade ppiller neovletta, gick upp massa i vikt men fick en normal menscykel iaf. har hört mkt konstigt om ppiller att det kan ge svamp infektioner mm men jasminell ska var det bra alternativet för dom dom inte kan äta neovletta.

jag kan inte äta neovletta, får depressioner och självmordstankar av dem… gick från att ha varit glad och öppen till fullkomligt förstörd som människa. efter jag slutade med neovletta kändes det som ett svart skunke drogs bort från mina ögon och på ett par veckor gick jag från nartsvart, skärande och självmordsbenägen till mitt gamla, öppna, glada och spralliga jag. det tackar jag min sambo för varje dag, att han satte ett ultimatum, sluta med pillren eller så kan inte jag stanna. då hade de tagit två år av mitt liv.
nu går jag på Yasmine och har aldrig mått bätter! kan dock vara bra att tänka på som förälder, något som sällan tänks på. om dottern helt plötsligt går ner sig utan tänkbar anledning, fråga diskret om p-piller.

#22 OJ! Vilka biverkningar! Har aldrig hört om någon som reagerat så mycket på ett p-piller!

det är rätt skumt att det kunde gå så illa, och att det just var så tydligt att det var p-pillren eftersom jag efter ca 2 veckor utan var en helt annan person. och min barnmorska berättade i efterhand att det inte var helt ovanligt att man fick depressionslikandne symptom, och nedstämdhet är ju en biverkling av Neovletta enl. fass, och biverklingen som jag fick var nog ganska förstärkt. tyvärr pratas det inte om nedstämdhet i samband med p-piller. det var ju som sagt först i efterhand som barnmorskan berättat att det är en förekommande biverkning, även svårare nedstämdhet som jag fick. hade jag vetat tidigare hade jag slutat fortare än ögat. vet även många som gjort som jag och bytt ifrån neovletta. dömer inte ut det, för jag känner också många som har det och trivs kanon med det.
sedan går jag fortfarande på p-piller och tycker det är kanon om man an ha dem, men det kan ju vara bra att veta att biverkningarna kan yttra sig på det viset.

Hormoner e ett elände för vissa, som mig tex.
Min kropp protesterar vilt åt allt som har med hormoner att göra. P-sprutan gjorde att min menscykel är lite oregelbunden fortfarande många, många år efter att jag slutat ta dem. P-piller får mig att må dåligt i själen. Till och med hormonspiralen krånglade.
Mini-piller är bara för dom som har järn-pli på att ta dem vid samma tidpunkt på dagen…..inget för en vanlig tonåring, anser jag.
Dessutom vet jag flera som ätit mini-piller och blivit gravida iaf. Fast fostret överlever i regel inte och det blir missfall och tanken var ju att man inte skulle bli gravid över huvud taget.
Jag tycker att är man ung och inte sexuellt aktiv i en relation så behöver man inte äta p-piller bara för att man ska. Då kan man hellre använda kondom när man har sex, varför proppa i sig hormoner och sådant i ondödan. Dock förstår jag dem som behöver dem för att få bättre kontroll på mensen och så.
Jag åt minipiller ett par år och mådde bra på dem Exlutena. Minipiller kan man ta utan att ha varit gravid. P-piller, p-stav eller nåt annat sådant kan jag inte ta pga blodproppsrisk så jag har i alla år använt kondom, eller ja killen då såklart. Men det har fungerat bra både mot sjukdomar samt graviditet.
Man kan bli oönskat gravid med alla preventivmedel, en liten risk finns alltid och klart drabbas nån men långt ifrån alla.
Amor Vincit Omnia

Min ena kompis som käkar har ett larm på mobilen som går samma tid varje dag för att hon inte ska glömma det, så jag tror visst att tonåringar klarar av att käka det om man har en rutin underlättar det säkerligen. Men det är väl olika från person till person
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
# 28 Det tror jag också att man visst klarar som tonåring, det gjorde jag alla fall. Man kan lägga dem på nattduksbordet, eller i badrummet så man ser dem varje dag eller som du skriver ha mobilen som påminner en.
Amor Vincit Omnia
jag åt mini piller förut. la dem på fönsterbläcket vid sängen, så det första jag såg på morgonen var pillrena. så då tog jag dem då. men bytte av bekvämlighet till p-stav som jag varmt kan rekomendera om man är sexuellt aktiv och ungdom. sen blev mina hormon kurvor mkt jämnare av staven.
Mini-piller tycker jag är bra. Iallafall EXCLUTENA som jag äter. Jag har inga biverkningar alls, men problemet med mini-piller är ju att man måste komma ihåg att ta en samma tid varje dag.
Om man missar för ofta kan man bli gravid eller få utomkvedshavandeskap tror jag det var.
Jag råkade iallafall ut för något liknande. Det var det värsta jag nånsin varit med om!
Graviditetstestet visade positivt, men vid ultraljud konstaterade man att det inte var något foster, utan celler som förökade sig i en klump i livmoderna.
Jag beställde tid för skrapning, men jag hann få missfall med störtblödning och åkte in akut för skrapning. (Det konstiga var att ambulansen sade att jag fick ta mig in själv, fast jag hade förlorat massor av blod!)
Min far fick skjutsa in mig. Jag hade benen på bänken där framme vid framfönstret med stor handduk mellan benen, för det ville inte sluta blöda och sen fick jag gå förbi alla på akuten som sökte för lättare problem.
Jag tror inte dom fick ut allt, för under ett helt års tid, fick jag infektion på infektion i livmodern.
uscha, jag vill aldrig råka ut för det igen!

Jag har haft två olika p-piller sorter, neovletta och trinovum. Ingen av dem har fungerat för min enorma menssmärta så nu har jag bytat till Cerazette då min barnmorska sa att rätt så många slipper sin mens när de äter Cerazette, så jag hoppas på det :)
Dessutom har Cerazette bara en hormon i sig och inget östrogen.. så det är ju bra om man inte vill ha massa hormoner osv =)
# 31 De flesta minipiller är bra. De enda jag har hört ska vara extrema med biverkningar är Cerazette.
Man kan bli gravid på p-piller, p-stav, spiral, minipiller men risken är liten men den finns. Och blir man det så går det ju oftast då fel klart för att man egentligen har ett medel som skyddar. Jättejobbig upplevlese tänker jag att det måste varit för dig.
Kram
Amor Vincit Omnia
# 33 jag åt Cerazette och hade inte speciellt många biverkningar. humöret kunde åka lite upp och ner. annars så var det inge mer och mensen försvann helt vilket var hur skänt som helst.§
#33 Jag har Cerazette men har inte märkt av några biverkningar alls.
Tycker de gör så att jag fungerar bättre i humöret och är gladare och piggare. De dämpar även menssmärtorna.
Jag har tyvärr inte blivit av med mensen med dessa…förrän nu. (Ätit de i nästan 3 år).
Men annars är detta bra p-piller.
# 35 Men det är väl inte meningen att man ska bli av med mensen utav mini-piller eller p-piller ? Då är det väl något som är fel.
#22 Jag påverkas också jättestarkt av hormoner och kan bli mycket depressiv och nedstämd. Tar inget alls just därför utan det får bli kondom i så fall.
Amor Vincit Omnia
#35 Jag var på Mödravården i fredags och jag frågade just detta med mensen när man äter Cerazette. Och MÅNGA får ingen mens alls av dessa p-piller. Så det stämmer.
# 37 Där ser man, men är det så vidare bra för kroppen ?
Amor Vincit Omnia
#38 Jag mår bra. Och har gjort så innan när jag tog p-spruta som också gjorde så att mensen försvann.
Mår helt suveränt utan mensen kan jag säga. 

#36, när man äter Cerazette försvinner mensen för många, det är naturligt och har något med hormonerna i cerazette att göra (min barnmorska förklarade det för mig) och det är inte alls farligt för kroppen. Det är därför många vill prova cerazette om man har hemska menssmärtor som mig själv.

hur man nu vill skydda sig är tonåringens val. om han/hon är osäker så finns det ungdomsmottagningar, dom har massor av information mm. Föräldrarna skall ej komma med förslag tycker jag, det kan få tonåringarna att känna sig illa till mods, och även att dom inte lyssnar. så det du borde göra är inte att rekomendera något skydd, utan att säga att du tycker att hon/han ska gå till en ungdosmotagning och fråga, för där får dom bäst ifno :)
Jag äter p-piller och har gjort det i lite mer än 2år. Det värsta med dom är att jag får sånt jäkla humör. Inte alltid så kul.

jag brukar ha mycket mensvärk, och finnar, och en "plusmamma" jag har, en tjej som jag träffar varje dag, hon är 34, sa att jag kanske borde testa p-piller, men hur ska jag säga det till mamma, när jag inte har pojkvän och aldrig haft det ens?
:D
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
Har hört att Jasmine (heter den så?) kan hjälpa en med stor hårväxt? Vet inte om det är ifall man har mycket hår att man tappar?! Någon som har någon erfarenhet?
Har bara haft sex en gång, då såg jag till att han fixade en kondom :P Dock vet jag att han vill träffas och troligtvis ha sex igen (vilket jag också vill), problemet är att han har sagt att han helst inte vill ha kondom, gillar det mer utan. Jag har inga problem med tabletter eftersom att jag har ätit tabletter varje dag från att jag var ½ år tills jag var 12 år, men vet ändå inte vad jag ska göra, allt det där med biverkningar låter så jobbigt…

Jag går på cerazette. Har inte haft mens på två år nu pga dem.. såååå sköönt!!!! Ska snart gå över på p-stav har jag tänkt bara för att göra det lättare för mej
Jag åt neovletta förut (p-piller) och jag fick knölar i brösten av dem, det var några biverkningar till, men minns inte vad. Det är ett tag sen som jag tog neovletta. När jag böt till yasminelle så försvann alla besvär =)
trionetta 28 var jättebra, prova annars p-stav eller spiral funkar. Dom har ju fixat någon ny grej nu kommer inte ihåg vad den heter men ser ut som en kondom man sätter där ner och har i ca 1mån och sen byter :D