Sex och mens
Har lite frågor som jag har fundrat lite på :)
När är det svårast att bli med barn under menscykeln och när är det lättast ?.
är det svårare att bli med barn om man har sex när man har mens?
har lite frågor som jag har fundrat lite på :)
Hej
Risken finns att man blir gravid under själva mensen men visst har det förekommit att folk har blivit gravid men ytters ovanligt.
Finns alltid en risk och bli gravid under hela menscyckeln om du inte går på p-piller. etc
När du har din ägglossning är det lättast och bli gravid för det är då man är som mest fertil.
Har du en reglebunden cykel så kan du räkna menscykelns dagar och dra ifrån 14 dagar, på den dagen har du din ägglossning. Vill du inte bli gravid, se till att skydda dig minst 7 dagar före och 7 dagar efter. Men som aangeleyes säger så finns det alltid en risk att bli gravid under hela menscykeln.
Så har man inte en väldigt kort menscykel så är det i stort sett omöjligt att bli gravid under mensen.
Man brukar säga att man ska ha sex varannan dag 4 dagar före ägglossning och 2 dagar efter ägglossnig, och givetvis på ägglossningsdagen om man vill bli gravid.
Under ägglossningsdagen samt lite före brukar flytningarna se ut på ett annat sätt, lite som äggvita och klistrigt som snor.
Hoppas detta löser lite funderingar.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
tack för svaren förstår nu :)
Spermier kan leva 3-5 dagar i underlivet. det finns test för ägglossning på apoteket ifall man vill kolla.
hur fungerar det dära ägglosnings testet då? :)
Man kissar på en sticka / kissar i en mugg och doppar stickan däri. Den reagerar på ett hormon som man har i kroppen och som är höjt under ägglossningen.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#5 en fråga bara vill du bli gravid ?
#7 nej det vill jag inte , vill veta när det är ''säkrast'' att ha sex bara :)
#8 Det är säkrast att ha sex när man skyddar sig 
Värd på Choklad iFokus
hah , mjo det är ju sant men gillar inte kondisar 
Mini-piller med bara ett naturligt hormon, dom är bra tycker jag.
#11 mini piller får bara folk som har fött barn ta. Trionetta28 tycker jag är bra testa dom, sen finns det andra p-medel som p-stav. mm kontakta en gyn läkare så kan ni säkert komma på något som passar dig.

#12, minipiller får alla ta, inte bara de som fått barn. spiral däremot brukar man helldre sätta in på personer som fått barn eftersom deras livmoder är lite större än en person som inte fått barn.
#13 neh, dom fick varken jag eller mina polare ta när vi skaffde p-medel, men visst dom kanske har ändrat på det nu isåfall. Spiral har inte varit något problem överhuvudtag samt p-stav . Oav om man har fött barn eller ej så efter barnets födsel så krymper livmodern ihop igen. Det som är så fantastiskt med kroppen att så många påfrestningar man har så återgår den till det normala.

nja, visst krymper livmodern ihop igen, men den kommer fortfarande att vara lite större än innan. jag har haft minipiller och jag har garanterat inte haft barn. minipiller och p-stav gerifrån sig i stort sett samma hormon, samma med p-ring.
hmm ska till ungdomsmottagningen efter helgen pga har haft mens i 2 veckor och kommer med väldigt stora klumpar så då kan jag prata med dom om p-piller med.
Men svårast blir nog att prata med mamma om sånt :P
var på gyn i dag fick p-piller och cyklokapatron men blöder lika mkt :(