Alkohol...vad anser ni om det hela??
Vad anser ni om alkohol. Är det något som ni förbrukar fast ni kanske/eller är mindreåriga eller väntar ni tills ni är 18 år fyllda?
Jag väntade tills jag var 18 år fyllda. Det var inget som jag ville dricka utan hade lite avsmak för, men sen när jag var 18 år så skulle man ju ändå testa. Hade många klasskamrater som festade rejält med alkohålhaltiga drycker redan när det var runt 15 år gamla, själv så tyckte jag som så att man kunde vänta.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Alltså… Här hemma har alkohol aldrig varit någon stor grej… Mamma och pappa tar ett glas vin någon gång i månaden kanske, och ännu mer sällan en öl till maten. Och så har det alltid varit. Jag och syrran har fått smaka när vi velat det, och inte har det varit några problem med alkoholdebuten för varken mig eller syrran. Ingen av oss "smygdricker" på något sätt, eftersom vi får. Mamma har dock ett krav - att få hämta oss om vi skulle ha varit ute och festat (vilket aldrig har hänt i mitt fall visserligen).
Man kan väl säga att vi är uppfostrade enligt metoden "Frihet under ansvar" 

Mvh Stephanie 

Jag är rätt kluven ring alkohol, har väl druckit då och då sen jag var 15 och tycker inte att det är en så big deal. Däremot tycker jag att man ska vara noga med vad man är i för umgäng under drickandet samt i måttlig mängd så man kan hålla reda på sig. Det bästa är ju att vara på privat fetser och inte ute på stan men det händer ju dock anpassar man sig efter vart man är.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Min store bror hanmade ute på stan vid ett tillfälle då han var mindreårig och rejält berusad. Sedan så tog polisen han och han hamnade i fyllecellan och mina föräldrar blev uppringda mitt i natten ut ev polisen och de fick åka och hämta min bror hem. Detta var tydligen första gången han hade druckit, men sedan så höll han sig i skinnet efter det tills han var 18 år fyllda.
Sedan så när jag och min bror var ensamna hemma på helgerna och han skulle ut och festa så var det jag som fick vara den som gev han råd ang. kläder och strök dem vid behov. Sedan så när han väll på natten smög hem och skulle börja laga mat så vaknade jag så klarta på ett himla oväsen från köket och gick ut och tog över matlgandet så att han fick i sig lite mat innan han skulle sova. Samtidigt fick jag ju höra om kvällen händelse.
Det som jag är mest rädd för är att man som ung kan få tag på sprit som inte är bra tex hembränt. Sen är jag rädda att mina barn börjar dricka innan de är myndiga och så bor vi i en storstad och mycket händer/kan hända här.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Själv så tycker inte jag om när folk dricker..Ok att folk kanske ta en öl eller ett glas vin någon gång.. men att dricka sig full tycker jag är så onödigt..
jag har smakat på öl och så.. men tycker det är äckligt.. så jag kommer aldrig dricka något med alkohol i.. det är inget för mig..
Förstår inte riktigt hur ungdomar kan tycka det är så kul att gå på fest och dricka tills de är riktigt fulla =S..=/
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
#3 Ja, hembränt är extra farligt. Det är farligare än bolags-sprit, för den är gjord på så mycket socker och så finns det andrar faror med den.

jag var mycket telefon beroende förr. men har en såndär jävla touch screen jävel nu så jag ORKAR inte smsa xD det är dock en lite äldre version, ingen såndär ny. hade innan en jätte fin rosa samsung. blev så chockad nör jag fick den. min mamma är förtids pensionär och ensamstående med mig och min äldre syster. min syster är 20 år så mamma får inga bidrag för henne o så. dvs hon kämpar ganska rejält för att vi ska ha det bra. och sen på min födelsedag fick jag den där fina mobilen. blev jätte glad! men bara ett par månader senare så blev jag nerdrogad på en fest och sedan bestulen på mobil, pengar, busskort, cigg osv. jag blev så jävla ledsen. och är det ännu. det handlar inte om att jag saknar det materiella, utan att min mamma som knappt har råd med mat ibland på slutet av månaden, köpte denna fina telefon till mig. och dumma jag följer med en sprutnarkoman på fest med massa andra j*vla knarkare och blir drogad och bestulen. kände mig verkligen som världens mest misslyckade person. har så dåligt samvete så de finns inte! ofta känner jag att jag misslyckats som dotter. min mamma är värd bättre.
Jag har smakat, kommer smaka lite då och då men jag tänker inte "dricka" förns jag blir 18 och då med måtta :)å

Jag dricker sällan, har inget intresse att bli full..
Jag tycker att det är så synd att många ungdomar, i åldern 12-13 och uppåt, faller för grupptrycket och börjar dricka.
Jag dricker inte, och mycket finns som alkoholfritt alternativ om man nu gillar smaken.
Ser ingen anledning till att dricka sig full, för att "ha roligt" eller fly från sina problem eller vad man nu har för mål med det. Roligt kan man ha även utan att vara full och att "supa bort problemen" förvärrar ju bara saker och ting.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Jag dricker inte ofta, jag gillar att festa och att ha kul men jag kan göra det utan alkohol eller väldigt lite alkohol då jag inte tycker om öl och liknande.
Även pga problem i min tidigare barndom som involverar mkt alkohol, bråk, skrik, slag - ja allt möjligt..
Smakat nått halvt glas cider nångång av mor, men aldrig druckit ordentligt och ser ingen vidare mening med det. Har alltid tyckt att fulla människor är läskiga och har alltid hållt mig borta från sådant. Varken jag eller mina vänner är så festglada heller. :p
Man kan ha lika kul med en tvåliters cola!

Visst kan man ha kul utan alkohol men man kan ha väldigt roligt med alkohol också. Sålänge alkoholen inte missbrukas utan dricks i måttliga mängder av personer som innehar rätt ålder kan det vara jätteskoj. Åldern är ju viktig för att man ska vara mogen nog att ta ett sådant ansvar. Själv blev jag onykter första gången när jag var 16. Jag hade inte druckit mycket och var inte väldigt påverkad men lite grann. Efter det hände det väl inte så mycket tills jag var 18. Att bli stupfull är inte alls kul och väldigt onödigt men vet man sin egen gräns så tycker jag inte att det är något fel med att festa ibland.
Min sambos dotter är 16 år och dricker varje fredag och lördag. Det har hon gjort i över ett år. Hennes mamma tycker det är ok och ger henne sprit om hon vill ha.
här på området börjar folket dricka mellan 11-12 års ålder, dock inte jag fastän jag det är mina kompisar :P
har 3 genrationer bak som är alkolister, så har bestämt mej, jag ska inte dricka alkohol, inte när jag fyller 18 heller :P
det som är bra här där jag bor är att ingen försöker tvinga eller pressa någon till att dricka, utan att alla väljer själv :P verkar inte vara så på så många andra ställen (?)

Att dricka för att man gillar smaken ser jag inget märkligt med. Ta en öl till amten eller en drink någon mysig kväll. Men, det hejdlösa supandet. Jag har absolut ingenting till övers för det. Ingenting. Är det det enda sättet man kan ha roligt på så är det något som är katastrofalt fel. Som sagt, någon öl ett glas vin, lite smårund under fötterna men mer är bara vidrigt. Ungdomar som ligger och spyr åt höger och vänster. Nej tack. Och personlighetsförändringen som kommer. Nej tack igen. Jag har sett så många människor, det räcker med en skvätt alkohol ibland så börjar man se förändringen, det blir någon man inte känner riktigt. Till och med utseendet förändras. Det finns inget tillfälle man ser så dum ut som när man är full.
Jag vet att andra har helt andra åsikter och jag gör allt jag kan för att acceptera det, jag försöker inte övertala andra att inte dricka men håller mig ifrån folk som är påverkade, jag klarar inte av dom, jag får en så obehaglig känsla. Och jag vet att en del anser att eftersom jag själv inte provat har jag inte rätt att uttala mig men jag har en åsikt som alla andra, jag tycker inte om att människor använder heroin heller och har ingen lust att prova.
Hoppas det är ok att jag svarar oxå, jag är 13….
tycker inte det är ngt fel på att dricka när man är yngre, det är kul lxm;)
men har inte blivit full särkilt många gånger, oftast när ngn har med häxblandning smakar jag kappt,
På fester dricker jag endast om ngn har cider eller liknande med sej eller ngt blandat med cola typ.
Men har vart med om att kompisar inte mått särkilt bra:/
oftast är det någon som ser till att man inte gör för dumma saker på festen, sånna är man glad att det finns dagen efteråt<3
Röker även när jag har cigg men det är inte så ofta, svårt att hitta ngn som köper ut där jag bor.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag har tänkt fara ut imorgon när en vän fyller 18. Har varit nykter i fyra månader. Känns lite jobbigt att "spräcka" nykterheten. Men det har varit så mycket tråkigheter den senaste tiden så lite måste jag få roa mig och ha kul.
Jag tycker det är okej att fara ut ibland och ta någon öl/cider osv. Men att supa sig askalas varenda helg ser jag ingen mening med. Tycker samhället har en sjuk syn på alkohol. Det är en drog precis som hasch, amfetamin och i mina ögon är den exakt lika lömsk som alla andra droger.
#18 Jag började dricka när jag var 12 och det är inte bra. Tycker du ska sluta dricka alkohol och vänta med det tills du blir äldre. Ju tidigare man börjar dricka desto lättare är det att fastna i ett alkoholberoende. Hade jag inte tagit tag i mitt supande så hade jag garanterat haft stora problem idag. Jag hade problem redan då och då var jag bara 14. Det går fort ska du veta. Många av mina vänner har alkoholproblem och de är 16.
Sluta röka tycker jag du absolut ska göra. Det är inget coolt och häftigt med det. Du kommer bara ångra dig, tro mig.
Hoppas du inte tar illa upp att jag säger åt dig! Vill inte att något ska gå snett bara :)

något många inte heller tänker på är att förmågan att brta ner alkoholen inte är riktigt färdigutvecklad förrän ganska långt upp i tonåren. att barn dricker (personer under 15) tycker jag är helt sjukt. risken att få alkoholproblem senare i livet ökar, risken att drabbas av alkoholförgiftning ökar, risken att bli utnyttjad ökar. det för inget vettigt med sig alls. visst, det är kul att gå ut ibland och dricka några glas med kompisar, det tycker jag med, även om jag i stort sett inte dricker alls. har sett alldeles för mycket tragik för att tycka att det är okej…
hörde en sak som verkligen fick mig att haja till på radio här om dagen, och som jag tyckte var helt sjukt. valet man hade var att alkohol skulle förbjudas helt, eller så skulle man legalisera marijana också. det var ett enhäldigt "legalisera marijana" men inte för att de tyckte att det var okej, utan för att folk skulle ge fan i deras rättighet att drick alkohol. är inte det helt sjukt… "gör vad ni vill men ge fan i min sprit" trotts att alkoholen är boven bakom en överhängande majoritet av alla våldsbrott vi har i sverige…
#18 det är kanske kul att röka, men inte spec. kul sen i livet när man får cancer och annat skit som jag fått upleva,
sen finns det ett sorts hår i halsen som gör så att man inte får ner skit i halsen och lungorna, dessa hårstrårna försvinner när man röker..
det och en massa mer är inte spec. kul.
bra att ni har lätt att få ut cigg iaf, här där jag bor är det bara att gå inte till vilken affär som helst och köpa :(
#21 Bra är det väl ändå inte att lätt få cigg när man är mindreårig 

Mvh Stephanie 

ojj menade att det är bra att man INTE har lätt att köpa ut :P
glömmde ordet inte :P
hon skrev ju i #18 att dem hade svårt att hitta någon som ville köpa ut och det tyckte jag var bra iallafall :P
haha förlåt, blev lite konstigt
#23 Ok! 

Mvh Stephanie 

Har helt ändrat uppfattning. För några veckor sedan så var jag med 2 kompisar och vi tänkte dricka lite och ha lite kul. Det slutade med att en av mina kompisar låg och kräktes och knappt var vid medvetandet :S Vi fick hjälp av snälla grannar.
Jag tänker inte dricka så mycket så att jag riskerar ha det så. Inte värt det. Om man vill vill dricka så tänker jag bra ta några cider eller så framöver. Var så sjukt hemskt och läskigt att se sin kompis så :(
Och no more häxblandningar! :O Hon låg hela natten (från kl 1) till kl 2 på dagen och spydde. Det var ju mest i början eller så. Men ändå :(
Emma
Har nån av er sett festmetoden? Sluta drick när ni har som roligast. Förstår inte meningen med att supa sig aspackad. Drick lugnt och känn efter innan ni tar en till öl/cider, ett glas vin, grogg vad det nu kan vara. Det gör jag.
Som vuxen så kanske man klarar det, men som 15-åring så gör man inte det. Var med sambon och hämta dottern i lördags. Hon va så full så hon sluddra och kunde knappt gå. Sambon bara skrattar åt det.
Jag dricker väl för mycket antar jag…Jag är 16 och tar iallfall minst 1 starköl varje helg. Det händer att jag tar nåt i veckan med. Frågan är om det börjar bli farligt…

Kan tillägga att jag inte ser någon anledning med att dricka sig as packad, för det första är det roligare att komma ihåg något av kvällen och för det andra så hur attraktiv är man när man är nerspydd och mysig? Näe juste det, drick i lagom mängd och bli lullig i stället :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag är då 17 år.
Jag dricker inte varje helg men varannan kanske?
Håller mig ifrån häxblandningar och HB men annat går ner.
Jag dricker mig aldrig så full att jag inte kan stå men ibland är de tnästan så. Men det har jag lovat mig själv - aldrig dricka så du inte kan stå på benen. Men jag älskar festandet det är helt ärligt underbart. Och det är inte s svrt att få ut alkohol och cigg direkt - Min ena kompis fyller nitton nu i helgen hon köper. sen har jag många vänner som är 20 och uppåt.
Rökte förrut i kanske ett halvår.
Men slutade för att jag fick andnöd fler tal gången och fick riktigt ont i lungorna - har varit rök alergiker när jag vr mindre är nu överkänslig, Nu fest rökes det endast.
och så har väll mitt fest liv sett ut sen jag var 14?
Har nu faktiskt inte festat på 3 månader utan försökt få ordning på saker och ting så som att jag hoppat av skolan och skaffat jobb. Men i helgen släpper det - då min kompis fyller 19!
Men jag anser om man vill dricka och kan kontrollera hur mycket man dricker så är det okej att dricka - endast min åsikt - och röka är inte okej men som sagt alla gör sina egna val. Huvudsaken man har kul här i livet!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Inte läst igenom hela tråden.
Jag gillar inte alkohol så mkt och förstår inte hur ungdomar/folk överhuvudtaget tänker när de säger "låt oss festa och dricka alkohol och ha lite kul" - för man har det minst lika roligt utan akohol! Man kan festa utan alkohol! Jag är 16 år och har inte druckit alkohol mer än att smakat på mammas vin, martini och pappas starköl (vilket var äckligt) det enda jag tycker är gott med alkohol är vin och martini men dricker det ändå aldrig. Min pappa var alkis förut och jag vill absolut inte bli som han var en gång i tiden.
Har även druckit champagne och cider med alkohol men cider med akohol är fruktansvärt äckligt! Cider utan akolhol är ju godare :S Åkte iväg med en kompis förut och hon bjöd mig på cider men jag tackade nej. Usch. Vodka och annat skit är minst lika äckligt. Många av mina kompisar dricker jämt Vodka med läsk och sånt (billigt är det ju!) när de har "fest" (om man kan kalla det fest, tycker fest nästan är ett annat ord för att dricka massa).

Visst kan man ha kul utan alkohol men tro mig det är inte så roligt att vara på fest och vara den enda som inte dricker ;) Det är min åsikt i alla fall!
Jenny

#34 Jo visst, man har ju kul inprincip varje dag och man dricker ju inte vid alla tillfällen man har kul! Men är det fest så är det ju =)
Jenny
jag dricker rätt mycket faktist men jag är också 19, vet inte riktigt om min åsikt räknas i denna tråd eftersom jag nästa är 20. men hur som hellst har jag druckit typ varje helg sedan jag var 16. jag tycker att alkohol är kul sålänge alla vet sin gräns och kan behärska sig och tar ansvar för sitt drickande. folk får dricka hur mycket de vill sålänge de inte skadar mig liksom.
Tycker det inte är något fel med att dricka eller röka ;)
Är 14, och asså.. det är väldigt lätt att få tag på alkohol å tobak..
Att det är olagligt spelar ingen roll, man behöver ju bah fråga en fyllegubbe på stationen om man får öl/cigg - man borde satsa på högre straff till våldtäktsmän å sånna istället..
DOCK så är det hemskt att sånna som går i sexan festar ;s
#37 i 6an är man 12 eller 13.. du är 14 .. tycker det är iprincip samma sak.. det är inte bra att varken 12åringar, 13åringar eller 14 åringar gör det…
att det är olagligt är ju en liten del i det hela, det som är det värsta är ju att man tar död på sin kropp.
Samhället har en så himla sjuk syn på alkohol idag. Alkohol är en drog men ingen olaglig sådan och bara för det så tror människor att det inte är farligt. Jag skulle vela säga att alkoholen är den lömskaste drogen av dem alla. Jag har haft tre personer i min familj som varit/är alkoholister.
Jag ser inget fel med att fa ut då och då men att supa sig aspackad varenda helg är fel i mina ögon. Spec när man inte är så gammal. Det är så himla lätt att hamna i ett beroende. Några av mina vänner har alkoholproblem och alkoholberoendet har faktist lett till andra drogberoenden. Att hasch är inkörsporten till andra droger är bullshit. Det är faktist alkohol.
Jag tänker vänta tills jag är 18 :D

Jag tror kannpt på att någon ungdom som dricker faktsiskt tänker på att det är olagligt, jag gör det inte i alla fall! Med tankte på hur lätt det är att få tag i och hur många unga som dricker så tror jag inte att själva "oloaglig"heten spelar så stor roll…
Jenny
Mjo, det förstås :) Men asså, ja har ju inte heller sagt att de är BRA att dricka.. man borde ju egentligen inte göra de förrens man är 18.. om ens då.
Jag är 14, jag har aldrig druckit mig riktigt full. Har smakat av mamma o pappa oså, kanske fått en lättöl ngn gång. Tänker vänta något/några år till innan jag börjar dricka mer på fester osv osv.

!