Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 5598 ggr
[jakke94]
0

När flytta hemifrån?

ja, ni vuxna, i vilken ålder flyttade ni hemifrån ? gick det bra ? :D

tonåringar; när tror ni /när vill ni flytta hemifrån, vilken ålder ?

AnneN
0

Jag flyttade hemifrån där jag var 18 av socialaskäl.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[jakke94]
0

min bror som är 19 letar lägenhet,

jag vill flytta hemmifrån så fort jag kan, typ mellan 19-21 år, mest för att jag vill kunna göra som jag vill, ha dem djur jag vill ha :P .. och så tycker jag det är sjukt kul med inredning, och det är svårt att inreda mitt rum med allt jag vill ha :P :)

oh-la
0

flyttade när jag var 21 ungefär. då blev jag och pojkvännen sambos helt plötsligt. väldigt spännande måste jag säga, och sjuktmycket knepigare än man trott när man var yngre och trodde att "bara jag får flytta hemifrån…" helt plötsligt ska man börja sätta sig in i försäkringbolag och hemförsäkringar. hålla koll på hyror och matkonton. inse att allt som mamma och pappa betalade innan hamnar där det ska. jag var tvungen att lära mig använda en tvättmaskin eftersom min mamma tvättat alla mina kläder innan. till på köpet skulle pojkvännen som man innan träffat varannan dag helt plötsligt vara hemma hela tiden. mycket skumt och det tog ett tag innan man anpassade sig. nu har vi två katter ihop och köpte en lägenhet tillsammans i göteborg.

måste ju annars säga att känslan av att komma hem till mig, mitt eget hem där jag har fått sätta min prägel på allt är helt underbart!!! jag kan ta hem kompisar hur och när jag vill och hitta på saker. få köpa saker till lägenheten som man gått och tittat på länge och verkligen sett på just den platsen och känna att man gjort ägenheten ännu mer "sin egen". att få renovera som man vill, vi har renoverat ett badrum och sovrummet än så länge, nästa projekt blir hallen. det är så sjukt kul! att kolla tapeter, golv, inredning. spåna tillsammans och skapa det man vill. vi rev bort en hel vägg så vi fick badrummet i anslutning till vårt sovrum så vi har ett "master bedroom" med dusch. vardagsrummet blev biorum med projektor och jag fick mina katter som jag velat ha i många år.

att flytta hemifrån är både helt underbart och lite skrämmande. är snart 23, så det var ju ändå inte jättelänge sedan som jag flyttae hemifrån. det värsta med alltihop var nog att säga till pappa att jag skulle flytta ihop med min pojkvän. sedan komer det ju saker på vägen. vi har både fått sätta oss in i hyresrätt, lagar kring hyresrättsomvandling, hyresvärdens skyldigheter vid skador, vad vi som hyresgäster får och inte får göra och en hel del juridiska delar när hyresvärden började bråka när vi fick en omfattande vattenskada i badrummet.

nagini
0

jag bryr mig inte om vilken ålder jag är, jag flyttar ihop  när jag har någon att flytta ihop med.
kompis eller pojkvän
för jag vägrar att bo själv, usch så ensamt .__.

jag och min klasskompis har pratat lite om att flytta ihop i 2an eller 3an (vi går i 1an nu.. gymnasiet alltså :P) vi har pratat om en tvåa, å ha råttuppfödning å blabla.. haha största drömmen typ, men vettesjutton vart jag skulle få alla pengar ifrån :/

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

[jakke94]
0

#4 haha det är en sak jag ser fram emot! att kunna vara för sig själv nån gång också ;P ..

man behöver ju inte vara ensam för man bor ensam, man kan ju ha fullt med kompisar m.m som hälsar på m.m :D

fast ser endå fördelar med att på med tex en kompis i början, två stycken betyder ju häften av kostnaderna för tex hyra ;P

nagini
0

#5 jo absolut! självklart kan det vara skönt att vara ensam ibland, men det kan man ju vara iaf, även om man bor 2, man kan ju stänga in sig i sitt rum eller nåt XD

nejmen jag föredrar helt enkelt att ha folk runt mig
har det alldeles för ensamt just nu när jag har glidit ifrån de flesta av mina kompisar..

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

oh-la
0

jag skulle aldrig fixa att bo själv. man blir helt paranoid, i all afall jag :P minsta lilla ljud så tror jag att det springer en våldtäcktsman i trappen och då vill jag inte vara själv :P till på köpet lär man inte ha kompisar hängandes hos sig 24/7 oavsett eftersom de har annat att göra, och så länge som de inte betalar halva hyran och halva maten blir man ganska trött på det också. jag har kompisar som tror att man lever värsta glidarlivet för att man inte bor hemma, men jag levde nog mer glidigt hos mamma och pappa än i lägenheten.

sedan måste jag säga att det är helt underbart att komma hem efter jobbet och slänga sig på soffan och få berätta för någon hur dagen har varit.

att flytta hemifrån på studiebidrag på gymnasiet är nog tufft… en normal hyra på en tvåa går på mellan 2000-4000, mat, i alla fall 1000/person. hemförsäkring, teleräkning, internet, runt 500 i månaden. elen, runt 300 i månaden (kommer oftast som klumpsumma var tredje månad). det kostar…

LinnB
0

Jag är 18 och har just fått det beviljat från sociala att flytta hemifrån. Flyttar om ungefär två veckor, och jag vet att jag är redo nu. :) Längtar så sjukt efter att få ha något eget.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Pleasant
0

Jag fyller 18 om någon vecka och jag kommer att flytta hemifrån när jag ska studera på högskolan vilket är om ca. ett halvår :)

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

Min blogg: Miijauh

[marion69]
0

Jag var nog 18 när jag flyttade till min egen lilla etta.

[Vargnatt-]
0

Flyttade från mamma när jag var 16, men då flyttade jag till pappa, sen flyttade jag och sambon hit till Munkfors när jag var 18 så får väl säga att det var då jag riktigt flyttade hemifrån :)

MartinaLarsson
0

Jag flyttade hemmifrån i augusti och jag är 16 :)

KadjaNina
0

Flyttade hemifrån när jag var 15 av olika anledningar :P

Kaninisen
0

Planerna är väl att flytta så fort jag fått ett jobb. Beror väl lite på när, går i gymnasoet nu. Vet ej om jag ska ta ett sabbatsår och jobba, eller om jag ska plugga direkt, men så fort jag får ekonomin till blir det väl en liten lägenhet. :)

Branneli
0

Jag var 18…eller 19…hrmm Obestämd…..Letade lägenhet länge, innan det fanns en. Då var det brist på lägenheter !!

Jag vet att jag sökte jobb 10 mil hemifrån, om jag hade lägenhet skulle jag få jobb…….men icke…… Pendla fanns inte för den arbetsgivaren…..

Flyttade iallafall i min lilla stad. Bodde själv i cirka ett år, köpte sen hus ihop med en kille !!

TheWildRose
0

Jag flyttade hemifrån när jag var 17. Hade då en liten etta.. Nu är jag snart 20 och har en tvåa.. :)

destroyed
0

Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år bor nu i en etta med min fina pudel:)

Kaninisen
0

#17 Hur funkade de för dig? Försöker få bidrag för att kunna flytta, trivs ej så bra hemma..

destroyed
0

18# det tar lång tid att få göra det… Det krävs ett beslut ifrån socialen om att du inte mår bra hemma. Om inte annat så får du söka gymnasiet på annan ort och hitta eget boende där. Det funkar annars helt underbart. Jag trivs verkligen med att bo på egenhand. Ingen som säger åt en att göra saker utan du gör det i din takt dock så är man ju tvungen att städa m.m. sånna tråkiga saker men dte är mycket roligare när man själv bestämmer sig för det än som att mamma står och tjatar

HannaM
0

Jag hade precis fyllt 20 och det var det bästa jag gjort på länge. Hade flera år vantrivts med att bo med resten av familjen så tätt inpå.

Stephanie
0

Ni får gärna berätta hur det gick till när ni flyttade hemifrån! Hur det gick med ekonomin, hitta bostad och så. Hade ni jobb då? Hur klarade ni ekonomin?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

HannaM
0

Jag flyttade ihop med min pojkvän och vi hade båda två fast jobb så ekonomin var inget större problem. Däremot hade jag väldigt långt till jobbet=p Jag har stått i skb (stockholms kooperativa bostadsförening) sen jag var tre så 17 år senare kunde jag få en tvåa i utkanten av stan.

[Wera]
0

Är 16 år och "flyttat hem ifrån" (mamma betalar såklart) men jag sköter allt annars :) Lagar mat, tvättar, handlar, går till skolan osv.. bor med min tvillingsyster :)

Det är väl bara ekonomin jag ska lära mig sen (betala hyran osv.. men inte så lätt - har inget jobb haha) =D

Fiona
0

Jag planerar att flytta till sommaren in till stan (2 mil hemmifrån) om jag kan lösa det med ekonomi osv. Får ju inget bostadsbidrag! Dock så åker jag buss sammanlagt en timme om dagen + att jag har väntetid i skolan på minst en timma varje dag också, suger att man inte kan få bidrag för det!!

Ekonmin är väl det enda problemet, måste betala hyra, mat, el + ha två stallplatser till mina hästar. Jag har tänkt lite och om jag får ett bra sommarjobb i sommar och jobbar myckt så kommer jag kanske få ihop ungefär 20 000 vilket i snitt räcker till hyra i 10 månader, dock så ska det ju skattas på de 20 000… Sen har jag en sk "smartbox" (man betalar för boxern och får vissa kanaler och behöver inte betala något i månaden) så någon tv-avgift i månaden kommer jag inte att få. Jag måste ju även få ett kväll & helg jobb när skolan börjar till hösten för att kunna betala två stallplatser. Räknar med att bara betala kallhyra då jag kan ta med foder här hemmifrån. Men kanske 2000 till det med. Mat beräknar jag kunna köpa av studiebidraget, får potatis, kött, grönsaker & bröd hemifrån. Och sen ett bredaband som mina föräldrar förhoppningsvis betalar.

Anledningen till att jag vill flytta är dels för att jag inte vill ha så mycket resetid och väntetid till skolan + att jag vill vara i stan, alla andra är ju här ;)

Mina marsvin är ett annat problem, vet inte om jag vill ha en marsvinsbur i en liten etta, det lär ju lukta :(

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Wera]
0

#24 Bara man rengör ofta lär det inte lukta av marsvinen. Jag har tre kaniner i min etta och det luktar inte, det börjar lukta efter ca 3-4 dagar om jag inte rengör men jag rengör 3 gånger i veckan.

Och kaniner brukar lukta mer än marsvin sägs det :)

snuttis
0

Jag flyttade när jag var 18 år. Min man eller kille som det var då hade hus så jag flyttade ihop med honom.

snuttis
0

Jag flyttade när jag var 18 år. Min man eller kille som det var då hade hus så jag flyttade ihop med honom.

Royalz
0

Kommer flytta hemifrån nästa år då jag är 18år. Ska gå i skola på annan ort så måste flytta :)

gotlandsruss
0

kommer flytta efter nian då jag kommer plugga på annan ort och så trivs jag inte riktigt hemma(går i 8:an nu)

ShitGoose
0

Jag vill flytta hemifrån så fort som möjligt! :)
Vill egentligen flytta hemifrån redan nu, om det ändå gick :P

Medarbetare på Sphynx iFokus

Stephanie
0

Ena halvan av mig vill flytta hemifrån - andra inte Tungan ute jag hade gärna velat flytta hemifrån för att få en "min egna plats", där jag kan vara ifred helt, bestämma över mig själv och platsen runt mig och så. Men samtidigt är det ju rätt smidigt att bo kvar hemma när det gäller kostnader och så. Dessutom bor jag rätt lämpligt till om jag ska plugga vidare sen..

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal