Familj med missbruksproblem/ dysfunktion?
Har precis hittat den här sajten och känner att jag vill dela med mig av min erfarenhet. Jag är själv uppväxt i en familj där pappa drack. Jag lovade mig själv att aldrig ha en sån familj. Det var precis det jag fick. Jag har levt med en alkoholist i 10 år och visste inte att jag kunde bli sjuk i nåt som heter medberoende-möjliggörare. Jag dricker inte eller har nåt annat missbruk men sjuk det är jag. Jag fick veta att jag var sjuk när jag ringde ett behandlingshem och bad om hjälp med alkoholisten. De tipsade mig om nåt som heter Al-Anon. Det är anhöriga till alkoholister som träffas o stöttar varann, jobbar efter ett 12-stegsprogram för att kunna leva ett liv utan att alkoholistens problem tar över ens eget liv. Det finns även hjälp för tonåringar som har anhöriga som har drogproblem i nåt som heter Ala-Teen. För oss som växt upp med detta finns även ACOA som riktar sig till Vuxna Barn. info finns på nätet. Jag är inte så duktig på data och vet inte hur man gör för att länka. Men jag hoppas att det kan hjälpa någon.
Hej! Hjärtligt välkommen hit!
Tack för att du delade med dig. Ja, det är jättejobbigt o svårt att leva som medberoende.
Jag länkar åt dig här.