Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 3478 ggr
[mia-38]
0

Varför förstår de inte?

Har en son på 18 och han har en tjej på 15.

Jag är arbetslös och går på a-kassa. Och ni som går på det vet ju att man blir inte rik på det.
Jag har en ganska hög hyra. (ska försöka hitta nåt billigare)

Men till saken nu:
Jag har sagt till min son att jag kan inte ge henne mat med. Nån gång är väl OK när man har råd. Men som det är nu så har jag inte alls råd.
Likväl så är de här hela helgen och hon går inte hem och äter. Får hon ingen mat här så blir det ingen alls tydligen för henne.
Så jag känner mej nästan tvungen att ge henne med då.
(Jag har undrat många gånger vad hennes mamma gör egentligen som låter sin flicka vara hos nån annan ofta utan prat om mat).

Hon var här i nästan en vecka för att hon och hennes mamma hade bråkat så mycket så att hon inte kunde vara hemma. Vem fick stå för hennes mat då tror ni?? Jo jag. Jag sa ändå att jag inte kunde. Varför hörde hennes mamma inte av sej till mej??

Men varför fattar de inte? När jag säger till sonen att jag inte kan ge henne mat en hel helg…så blir det så iallafall. För annars få hon ingen mat.

Vad ska jag göra? Känns som om ingen lyssnar på mej och min ekonomi blir värre.
Har jag mat som jag planerat att ha nästa dag..så kan de stå och laga till det sent nät jag gått och lagt mej..och då finns det inget att laga mat på kvar.

Nu var min son på G att göra spaghetti. Men då sa jag stopp…för det är just det vi ska ha till middag idag. Och det fanns inte mycket kvar just för att de lagat det om nätterna.

Vad gör man???

VAASHii
0

Min pojkvän åkte ner till mig när jag bodde hemma och stannade väldigt länge.. det var inte direkt planerat och det bara blev så. (Han bodde i sundsvall)
Min pappa bad honom om pengar för typ mat och el och sånt! Han hade med sig sin dator och sådär. Det var nog inte mycket pengar men ändå så att han betalade för sig.

När jag var ca. 16 bodde jag i princip hos min pojkvän och hans föräldrar i några månader. Jag var där iaf vääldigt ofta. De bad mig aldrig om pengar och nu när jag tänker efter så borde jag betalat dem. Ifall de bara hade bett om det så hade jag betalat!

Jag tycker du ska ta kontakt med hennes mamma och säga att du inte har råd att föda en unge till! Stå på dig för din egen skull!
Skönt för henne att äta gratis men hur kul är det för dig?

[mia-38]
0

Det verkar vara så när hennes mamma typ har ont om pengar med.
Flickan firade jul med oss och åt hos oss hela julen och jag fick höra att hennes mamma inte hade pengar då.
Så självklart är det bra att kunna skicka sin flicka hit då hon själv har ont om pengar och mat.
Men jag då???

Nästa gång flickan ska vara här längre och äta med så kommer jag att begära att hennes mamma får betala en del med.

När jag var 16-17 år så vart jag mycket hemma hos min pojkvän och hans familj. Fick mat ofta. Men jag frågade faktiskt om jag skulle betala. De sa att jag inte behövde det..men det kändes bra att ändå ha frågat.

Här verkar min son skita i vad jag säger. De kan käka middag typ nu vid 3…och senare ikväll så lagar de till lite mat igen. Det hade verkligen inte gjort nåt OM jag hade haft råd.
Jag sa att de kunde ta paketen med nudlar innan idag. Då skulle sonen fråga henne om det gick. Men tydligen så var det annan mat som de vart ute efter då….för nudlarna är kvar.

Jag klagar inte annars om jag inte behöver. Men nu tycker jag att botten är nådd för vad de respekterar och inte.

VAASHii
0

Klart att flickan ska ha mat, men det är inte ditt ansvar. Och du tycker ju det är okej då och då men inte varenda gång - vilket är väldigt rimligt!

Har du pratat med hennes mamma om det? Annars, gör det! Hon hade ju fått betala för tjejen om hon hade varit hemma och käkat.. någon måste ju göra det. Mat är inte gratis.

Jag vet inte hur tydliga ni är med regler men säg att, som det är nu så äter ni [ insert ett rimligt antal ] gånger om dagen och vill de ha annat så får de ta mackor. När ni har det bättre ställt så kan du bjuda på mat igen men om de inte känner för att hålla det så får det bli konsekvenser.

[mia-38]
0

Jag har inte pratat med hennes mamma om det. Tycker verkligen att hon borde fatta själv. Hon sitter ju i samma sits som mej fast med lägre hyra.

Men jag får nog ta och göra det snart. Flickan och jag pratade om detta för lite sen. Och vi sa att en gång i veckan är lagom att man bjuder på mat. Och sen får man se om man har råd till mer.
Och det höll hon med om. Men här blir det alltså 2-3 ggr per vecka. + de gånger hon inte kunnat vara hemma pga gräl och hela julen.

Jag känner mej så elak när jag inte kan bjuda på mat.
Nu sitter hon på sonens rum och är säkert jättehungrig. Men varför går hon då inte hem och käkar???? Det är inte långt.
Så har min son gjort när de inte kan bjuda honom på mat. Eller har han fått pengar av mej till att köpa nåt på stan.

VAASHii
0

Jag tror inte hon svälter ihjäl faktiskt ;D
Om hon nu är så hungrig gör hon någonting åt det och sitter inte bara och väntar på att bli serverad mat.
Förvänta dig heller inte att hennes mamma ska förstå det på egen hand. Hon tycker nog det är trevligt att hennes dotter äter någon annanstans så hon sparar på pengarna :) Iaf så länge det går.

Och snälla känn dig inte elak! Det är dig själv du är elak mot när du bjuder på mat ni inte har råd med egentligen.

[mia-38]
0

Tack för att du förstår.

Känner mej som en elak bitch… Men jag måste tänka på vår ekonomi med.

Kram

VAASHii
0

:)
Lycka till med allting och hoppas det går bra! =D

Många kramar!

Faidra
0

Jag måste säga att den här tjejen måste vara ganska korkad. Känner mig ganska oschysst som säger så, men det är så jag tycker. Är man 15 år (det är jag också) så borde man faktiskt förstå att man inte bara kan komma och förvänta sig lagad och gratis mat hur som helst! Själv är jag ju ganska lyckligt lottad som har föräldrar som inte har supermycket pengar, men absolut inte ont om det heller. Min mamma vill gärna att mina kompisar ska äta med oss och har inget alls emot att jag har kompisar som bor hos oss ibland. Men om vi skulle få svårare med pengar skulle hon såklart säga stopp.

Det kanske är svårt att prata om det här med din sons tjej, men jag tycker att du, tlll att börja med, ska prata enskilt med din son, och inte ge dig förrän ni har kommit på en lösning tillsammans. Jag hoppas allt löser sig.