Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 9145 ggr
flikkanAmanda
0

får man ha sex?

Hej

Jag är jätte mycket förälskad i min kille och vi har vart tillsammans i en månad nu. Problemet är att jag vill förlora min oskuld med han, men inte just nu. Och dessutom så är jag bara 13. Han vet att jag inte vill ha det och har sagt att han väntar tills jag är redo.

Men vad innebär det egentligen att ha sex innan man fyllt 15? Får man det?

nagini
2

jag hade det när jag var 14, med min första pojkvän, jag ångrar det inte! även om det tog slut mellan oss för 2 år sen.

vi hade vart ihop i 9 månader innan vi hade sex, så du bör vänta ett tag tycker jag

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Rafflan
1

Ja du får ha sex om båda är under 15. Är den ena över 15 kan man anmäla det om jag minns rätt :P

Men känner du dig inte redo tycker jag du ska vänta, ju längre du väntar ju bättre kommer det kännas när det väl händer ;)

[aammE]
0

Ja, är han under 15 år så är det okej enligt lag.

Kaninisen
0

Som jag fattat det: säg att ni har sex, du är under 15 och han är över 15. Får dina föräldrar reda på detta kan de anmäla detta sedan är det nog väldigt svårt för dem att få igenom det om du var med på det.

Det är alltså en lag för att skydda de under 15, eftersom man som yngre lätt kan fatta fel beslut (?) hoppas du förstår vad jag skriver.. x)

6677
0

Så man får ha sex om båda är under 15 år.

men man kan ju inte ha det hemma.var ska man ha det då.måste man ha kondom.

oh-la
1

om du inte vill bli gravid eller går på något annat p-medel måste du använda kondom ja.

Sweelin
0

Ha absolut inte bråttom när det gäller sex! Jag tycker att du ska lite till iaf eftersom det är något fint… Men du väljer själv, men reglen är inte tillför att retas med ungdomar, utan för att skydda dem och kroppen är nog inte heller redo för det ännu om du är under 15.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Kaninisen
0

#5 Kondom måste du ha ja. Vad menar du med att du inte kan ha det hemma? Att familjerna är hemma eller?

[aammE]
0

#17 Människor har fött barn i den åldern i tusentals år, dåligt argument.

oh-la
2

#9, att det går innebär inte att det är optimalt, eller hur? eftersom en människa vare sig är mentalt eller fysiskt vuxen förrän vid 18-20 års ålder säger ju det en hel del om lämpligheten i att skaffa barn innan 15 års ålder. de komplikationer som många barnamödrar drabbas av under förlossning säger ochså en hel del om hur ofärdig kroppen är. i länder där barnagifte är vanligt dör många flickor i barnsäng på grund av för litet bäcken, de får helt enkelt inte ut barnet, ändå Kan de bli gravida. många av de som lyckas föda ut barnet är så svårt sargade i underlivet att de vare sig kan hålla inne urin eller avföring, och kan vara spräckta hela vägen in till ändtarmen. men de kan ändå bli gravida.

du säger att kvinnor har fött i tusentals år. låt oss vända blicken till afrika där förlossningar ser ut ungefär som de gjort här under den tid du pratar om. där dör 1 av 11 kvinnor under graviditet och förlossning (enligt RFSL). bara för att det gjorts i tusentals år innebär det inte att det är något man ska bagatellisera. att föda är farligt, och det är farligare med en ofärdig kropp.

SweRickard
0

#9 haha jadu och hur bra mår dom sen? Min egna mamma födde mig när hon var runt 15 och hon har inget jobb knappt någon framtid och problem osv. Så jag måste erkänna aammE ditt argument brast snabbt och du hjälper inte "Flikkanamanda" och tusentals år? Nej födsel av barn blir tidigare och tidigare nu för tiden och mensen kommer tidigare och tidigare för varje generation på grund av detta.

Men nu till det viktiga! Ja du kan ha sex klart du kan Men känn dig inte tvingad till det! det ska vara något fint och som du verkligen ska känna dig stolt över. Ta det inte med hast :). För det andra om ni älskar varandra ska det vara något ni båda vill och inte vad den ena vill och du ska känna dig redo för det är ett stort kliv :). Gör det när du känner dig mogen och redo! :)

#10 Helt rätt :) aammE enligt mig var det något onödigt att säga till någon som försökte vara vänlig.

oh-la
0

#12, nope, skrev jag aldrig :)

SweRickard
0

#12 Ja du det står om Europieska kvinnor. inte om kvinnor i världen. För det andra jag har inte fasta bevis på det i hand nej. Och frågan var vad det innebar att ha sex innan man är 15 år. och det har vi inte svarat så bra på :). Hon undrade inte om när man var mogen för barn som vi alla skrivit om (får medge att jag själv läste slarvigt då jag är trött efter lång skol dag…)

det medger inga större "risker" Mer än det vanliga men bäst är att vänta tills efter 15 års ålder.

[marion69]
0

Jag vet att det finns många amerikanska tonårsmammor I USA.

Varför det är så i USA har jag ingen aning om. Dom är väl mer strikta med "dejting" än vi är här i Sverige.

Men däremot kanske vi i Sverige och Europa är mer öppna med att prata om sex? Många tonåringar använder p-piller och kondom. Jag kan tänka mig att tonåringarna i USA inte använder så ofta för att det är lite tabu. Många tjejer har sex utan föräldrarnas vetskap.

vad tror ni?

[marion69]
0

#14- Hej förresten Rickard och välkommen hit! Glad Bra att du kom för vi har så ont om tonårskillar här.

[marion69]
0

#0 Man får enligt svensk lag inte ha sex med en minderårig, under 15 år.

Jag tror personligen att många tonåringar idag är mer mentalt mogna än tidigare. Detta pga att dagens ungdomar är mer intellektuella och får ta mer ansvar. Man är mer öppen i familjer, man får bättre utbildning, barn lär sig mer nu än då via internet och andra medier.

Om man jämför en tonåring idag med en tonåring för.. säg 20 år sedan, så är dagens tonåring mer verbal, mer självständig och bättre utbildad. (via samhällets alla medier och genom familjen)

Jag tror att många tonåringar därför känner sig mer mogna att ha sin sexdebut tidigare. Jag svamlar på här, men det är bara personliga tankar…

oh-la
0

#17, jo visst får man det. det är en ganska luddig lag detdär. 2 personer under 15 år kan ha sex med varandra utan några rättsliga påföljder. en person över 15 år kan ha sex med en person under 15 om åldersskilnaden inte är så stor. lagen finns ju inte för att hindra unga från att ha sex, utan för att skydda barn från att utnyttjas av vuxna. därför är detta jättesvårt att bara hårddra och säga att det antingen är olagligt eller lagligt. situationen spelar in väldigt mycket, åldern på båda personerna samt om den äldre är vuxen (varpå det är våldtäkt mot barn) eller om den ena är 13 och den andra 15.

ang.de amerikanska tonårsföräldrarna handlar det i mångt och mycket om att vi pratar om ett på många platser djupt religiöst land. till på köpet gör lagar att föräldrarna har fruktansvärt stort inflytande i t.ex. skolundervisningen. eftersom man i allmänhet anser att sex bara har i äktenskap att göra finns det knappt någon sexuelundervisning och många ungdomar vet inte ens om hur man blir gravid. i USA försöker man tiga ihjäl det, och det funkar ju bevisligen inte.

pigelina
0

har inte haft sex ennu men dom flästa av mina kompisar, jag är 13.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

nello4ever
0

jag har inte heller haft sex fyller 13 i maj:)

emms
0

Jag är med oskuld och är snart 16 ;) Stå imot gruptrycket. Även om era kompisar har haft det så ha det inte förens ni är redo :)

Jag har t.ex. aldrig snusat, rökt eller tagit några drogor fast jag har blivit erbjuden. Även när jag har varit full har jag stått imot. :) Jag tycker det är äckligt så nej tack ;D

Emma

[Wera]
0

Är oskuld och är 16 :) (93:a) - stå emot grupptrycket. Jag är nog inte ens redo för det än + har inte mött den rätte ännu ^^ Tycker det är fint att din pojkvän väntar tills du är redo!
Min kompis var tsm med en kille när hon var runt 15-16 och när hon sa nej till sex vart han jätte arg och kallade henne fula saker. :/

Min kompis vart tsm med sin kille för bara en vecka sedan och de har gjort det. (Hon 17, han snart 19).

Tindrar
0

Min kompis (hon får heta Sanna) är 13år, var på G med en kille, vi säger att han heter Alex (dom hade strulat några gånger, träffats ungefär 15 ggr, känt varandra i 2-3månader och chattat med varandra hela den tiden) Alex frågade ifall Sanna ville ha sex med henne och hon trodde han skojjade. Men han tänkte tydligen ha det med henne på en kompis (kompisen får heta Erik) toalett med henne. Hon sa blankt nej och vägrade (han frågade via msn) och någon vecka senare gjorde han "slut" (dom var ju inte ihop på så sätt). Jag var tvungen att fråga Alex, då hon var riktigt kär i honom och han hade bara dumpat henne sådär *knäpper med fingrarna* men han ville inte säga.

Sen så frågade jag ifall han hade känslor för Sannas bästis. Och ja, så var det. Bästisen (som får heta Ninni) vet om det, och även hans bästis som får heta Filip har känslor för Ninni, så allt är ett triangel drama. Sen har Alex andra bästis (som får heta Johannes) varit ihop med en tjej i typ 5 dagar och hon får heta Sara. Men Sara gjorde slut med Johannes, och Alex raggar väl lite smått på Sara, samma dag som hon gjorde slut. Så allt är ett rent helvete för oss, och alla snackar bakom ryggen osv, och ingen har någon aning hur det hela egt är.

expertoncss
0

Jag har haft med min flickvän ett par gånger vi bårda är under 15.

Jag är 14 och hon 13, Men när jag fyller 15,

Måste jag vänta Ett år innan vi kan ha sex eller vad?GråterObestämd

Rafflan
0

#24 ja, då hon är under 15, dock e det bara om hon typ anmäler dig eller nåt som du kan bli straffad tror jag, men hon kan anmäla dig senare i livet om hon vill…

Sweelin
0

#24 Du behöver inte ha sex på din 15 årsdag direkt. Vänta på när hon känner sig redo…

Rafflan
0

#26 dom har redan haft det som jag fatta det ;)

Sweelin
0

#27 Oj läste inte så noga Flört

#24 Om ni redan har sex så … Vad funderar du på ? :O

Rafflan
0

#28 asså när han fyller 15 är hon fortfarande under, han undra om dem fick ha sex även fast han är 15 och hon 14 eftersom dem haft det innan ;)

Men jag tror fortfarande det gäller samma som innan, anmäler hon kan han bli straffad.

Sweelin
0

#29 Jaha okej :O Ja men det kan hon nog om hon vill och känner för det Flört

Rafflan
0

#30 ja risken med att den ena är 15 och den andra under, och den som är under kan anmäla om han/hon vill, och det finns liksom ingen tidsgräns, hon kan anmäla när hon är 20 även om det hände när hon var 14. Men är tjejen funtad och vill det så finns det ju ingen anledning att anmäla ;)

Sweelin
0

#31 Haha precis :) Rätt elakt om hon skulle vara med på det och sedan 20 år efter så vill hon anmäla bara för att ha någonting att göraFlört Då gäller det för killar att om han vill ha sex med en mindre åring så ska dom båda vara med på det och att kunna lita på varandra :) Finns tyvärr alltid en risk :/

Rafflan
0

#32 jepp, hört historier om när det tagit slut har tjejen anmält av ren elakhet för hon vart arg på killen, vet dock inte hur mycket saning det ligger i det, men inte omöjligt :/

Sweelin
0

#33 Klart inte helt omöjligt :O Haha man ska nog som sagt vara säker på varandra innan man har sex som mindreåring Flört

expertoncss
0

Så hon kan inte anmälla mig just nu.

Men kan hon om ungefär 15 år och säga att vi hade sex när jag var 14 och hon 13 eller det räknas ej?Obestämd