Tonårsmamma behöver råd av tonåringar...
Hej på er!
Jag är medlem på en annan i.focus plats, och scrollade för att se om det fanns något smart ställe här där jag kan ställa frågor… Och så hittade jag det här.
Jag behöver råd. Gärna av er tonåringar själva - men också av föräldrar.
Jag har en snart fjortonårig son, som efter det att han började sjuan plötsligt gått från självvald ensamhet till ett aktivt socialt liv. Toppen, tycker jag! Samtidigt har han nästan helt slutat prata med mig… Jag får ta det onda med det goda, jag vet. Det här är en fas i hans liv där kompisar är viktigare än jag (men oj, vad det svider….
)
I går kväll hände dock något som jag behöver litet tips om… På kvällen dyker det upp fyra jämnåriga kompisar. Två av tjejerna kommer litet senare än de båda första. Tjejerna stiger bara rakt in i hallen, utan att ringa på dörren. Något senare dyker de upp i köket och plockar friskt i skafferiet. Ännu en stund senare dyker de upp igen, för att koka kaffe…
Visst tjejerna har varit här någon gång förut, men de bor ju faktiskt inte här…
Vid ett-tiden på natten ropar jag till mig sonen, för att höra om inte kompisarna skall gå hem. Han svarar då att de skall sova över. Under tiden som vi debatterar detta, att jag vill bli tillfrågad först osv, så noterar jag att han står och vaggar lätt fram och tillbaka… Misstänker då starkt att han druckit alkohol…
När ungdomarna något senare går ut för att få lite frisk luft (?!?) så gör jag en smygning på hans rum
… (trodde aldrig jag skulle sjunka så djupt)… Jag ser inget uppenbart, men smakade på det kalla kaffet i en kopp… och ja, nog tyckte jag det smakade lite starkt… Är inte säker till 100 % dock.
Nu undrar jag förstås - vad gör jag med detta? Jag har allt i huvudet från att strunta i det - men bevaka fortsättningen, till att låsa in "ungen" till han blir 18 år och myndig..:)
Hur är det möjligt att dessa tre tjejer kan sova över här - utan att föräldrarna ens hört av sig?!? Ingen av de tre är gamla bekanta, utan sådana som han lärt känna sedan de gick upp i högstadiet… Alla tre bor på annan ort… Killen däremot, är en gammal känd kompis, där hans föräldrar och jag står på god fot med varandra. Han brukar sova över - och det är ok. sedan tidigare…
Jag skulle nog inte bli så glad om mina döttrars kompisar går och plockar i mitt kylskåp. Däremot brukar jag se till att dom har lite att knapra på när dom har kompisar här… chips, läsk, frukt, eller så brukar dom själva gå köpa chips och godis för egna pengar.
14 år är ju fortfarande långt ifrån myndig, så jag tycker du gör rätt i att kolla vad han håller på med, speciellt när det gäller alkohol.
Om du inte kan prata med honom, så tala bara om vad som gäller i ditt hem. punkt slut.
Det är inte alltid så lätt att hålla koll när det gäller alkohol, för dom får alltid tillfälle och tillgång till det på nåt sätt. Man kanske kan muta/kompromissa lite genom att säga typ:
-Om du låter bli alkohol tills du är 17 åtminstone, så ska du få ………. i belöning. (pengar, moped, resa…)
Lycka till.!
Välkommen hit förresten! Bli gärna medlem hos oss 

Tack marion69!
14år är ganska ungt jag hade krävt att få telefonnummer till tjejernas föräldrar för att ringa till dem själv, jag gissar att deras föräldrar INTE visste om att de skulle sova över hos din son. Det är en ganska vanlig sak att man i den åldern säger till sina föräldrar att man ska sova över hos någon kompis (som föräldrarna känner och litar på) men i själva verket så sover man över hos sin första pojkvän/flickvän och dyl. eller festar hela natten med kompisar som föräldrarna inte gillar att man umgås med och liknande.
Ifall det händer igen ring ungdomarnas föräldrar och kolla med dem, vägrar de uppge telefonnummer till sina föräldrar så hota med att kicka ut dem och säg att ska ni sova här under natten så är jag ansvarig för er och jag kan inte vara ansvarig för er ifall jag inte kollat med era föräldrar först att ni får sova här. (För jag tror faktiskt lagligt sett att du är ansvarig för dem ifall de sover över eftersom de ju inte är myndiga.)

Strikt juridiskt är jag inte ansvarig.. Föräldrarna har alltid ansvaret. Men jag har självklart det moraliska och etiska ansvaret.
Jag har bestämt mig för att bjuda hem alla sonens nya kompisars föräldrar. Lite grann för att ge varandra ett ansikte… Då kan vi också göra upp om gemensamma grundläggande regler.
Jag har pratat med sonen i dag, och han hävdar bestämt att föräldrarna gett sitt medgivande till att sova över här… Han menar att han inte ens tycker det är konstigt med tanke på att dom aldrig träffat honom heller…
Men, men… Jag kan försöka bjuda in till en träff så får vi se vart det tar vägen.
#5 - Jag kan säga att du inte bör bjuda hem tjejernas föräldrar. Herregud, det är jättehemskt för en. Min pappa gjorde så. Åh, det var verkligen hemskt!

Johanna… Varför tyckte du det det var hemskt? Jag lyssnar verkligen på din åsikt, och menar inte att vara nedvärderande i min fråga. Tro mig, jag försöker seriöst göra det rätta här.
Min avsikt med att bjuda hem föräldrarna är INTE att prata om det som hände, utan mer att vi lär känna varandra över en kopp kaffe… Det är alltid lättare att senare hålla kontakt om vi känner varandra.. Så tänker i alla fall jag som mamma - men tar gladeligen emot dina tankar som tonåring!
Antingen bryr sig tjejernas föräldrar inte, eller är de myndiga? eller så kanske de har pratat med sina föräldrar innan, eller blivit utslängda ;P svårt att veta..
Jag tycker att du ska prata med din son om detta.
Att han inte pratar så ofta med dig är normalt dock.
Jag pratar heller inte så ofta med min mamma.
Så där beter man sig inte (går och tar mat som man vill) framförallt inte om föräldrarna är hemma. Hade dom varit själv hemma och din son sagt till dom att ta vad dom vill så hade dom ju inte prexis kunnat fråga någon annan men så tycker jag inte att man gör, ohyffsat av dom!
Vad det gäller alkoholbiten så kan jag säga att jag började dricka när jag fyllt 14 så det är mycket möjligt att han gör det (vet inte hur stor skildnaden är mellan tjejer och killar).
Du kan ju självklart förbjuda honom att dricka men om han nu börjat så är frågan om han lyder…
För övrigt så brukar mina kompisar använda uttrycket "få frisk luft" när dom går ut och röker men det behöver ju klart inte betyda att din son och hans vänner röker.
Lycka till :)
(Jag är 17år själv)
Att hålla ungdomar från alkohol är väl så gott som omöjligt idag. Vad mina föräldrar sagt, vilket jag tycker är jättebra, istället för att de skriker och gormar att ja inte får dricka (då vill man ju som tonåring bara göra det för att gå emot) utan de ber mig ta det försiktigt och att jag lovar att ringa om något händer.
Men de där tjejerna verkar verkligen skumma allt!
Jag tycker att du först ska prata med din son om det, för att höra vad han tycker om det.
För när min pappa gjorde det så var det bara pinsamt att vara där, jag ville bara sjunka igenom golvet.
#10 det är inte omöjligt att hålla dom borta :) det handlar bara om ungdomen ifråga är mogen nog att kunna stå emot eller inte.. eller om dom bara vill vara en i mängden och vara "cool" och testa som alla andra.
jag har aldrig druckit med kompisar, skulle aldrig falla mig in heller.
Det smakar skit, allting.
När min näst yngsta kusin tog studenten, för typ 2 år sen, då drack jag ett helt glas xider med nåt mer i, men blev aldrig full.
har smakat melonlikör, typ 1 kryddmått.. men inget mer.
jo, baileys också, det var sådär, men inget jag skulle kunna dricka ofta.
det enda i alkoholväg som går ner, är cider, och eftersom jag är minderårig så försöker jag inte ens att få tag på det. :)
#12 Nej kanske itne uttryckte mig rätt, vill itne ungdomen dricka är det ju en annan sak. Men de som verkligen vill dricka kan ju vara lite svårare att hejda. ;)
Som 14-årig tjej kan jag förhoppningsvis svara någorlunda bra från egna erfarenheter.
Precis som din son tycker jag att kompisar faktiskt är lite viktigare än familjen. Kanske för att jag vet att familjen alltid finns där, kompisarna måste man träffa för att inte glida ifrån.
Som mamma och barn får man nog ge och ta lite. Mina föräldrar brukar inte neka mig att träffa kompisar, däremot är de inte alltid pigga på att t.ex. hämta mig sent på kvällen. Men jag bor utanför stan, många kompisar bor i centrum. Vi kommer överens om tider osv innan jag träffar dem. Mamma och pappa hämtar mig oftast hos dem när de åker från jobbet och helger/lediga dagar sover jag ibland över. Är jag i stan sent hämtar mamma och pappa vid 10 eller så och annars sover jag hos någon.
Däremot frågar jag alltid innan mina kompisar kommer. Eller inte alltid, beror på vem det är. Kompisar som ofta är här brukar jag inte fråga om, men jag har koll på att inget är inplanerat.
Mamma och pappa är ganska beskyddande, ska veta var jag är osv men lägger sig inte i. Beror nog på att jag umgås i ganska bra kretsar, ingen alkohol eller så. Däremot skulle mamma och pappa bli väldigt arga om alkohol och dylikt förekom. De skulle ringa till de andras föräldrar och jag skulle nog få ett svidande utegångsförbud. Men jag är rätt skötsam så än så länge har det inte hänt. Jag tycker du ska prata med din son om det här. Men prata, hög helst inte rösten mer än normalt. Jag erkänner själv att jag förvandlas till en liten djävul om någon skriker till mig hemma. Och en tonåring är tillräckligt mogen/smart för att kunna diskutera och komma från till en lösning. Om alkoholen tycker jag du ska berätta om riskerna som finns särskilt när man blandar sina egna "häxblandningar". I skolan hade i alkohol/narkotika/tobak-tema i några veckor och 90 % ändrade sin syn på dessa saker efter det. De flesta tog avstånd från allt sånt. Tjejerna tycker jag gott du kan fråga ut lite, utan att göra det pinsamt för din son. Mina kompisar föräldrar ringer inte och frågar om barnen får sova över men de vet att dte är okej. Kanske för att jag har ärliga kompisar och deras föräldrar vet var de håller hus.
Gud vad långt det blev och allt är säkert inte till nytta. Men jag har så mycket tankar och förhoppningsvis kanske de kan stämma någorlunda med din sons. Jag önskar dej iaf lycka till och hoppas att det löser sig!
#13 jo sant, fast jag tror inte att dom vill dricka, utan mer att dom bara vill testa det, testa gränser eller försöka vara coola ;)