Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 10953 ggr
Kaninisen
0

Klädsel på begravning

Känns som världens tråkigaste inlägg jag skriver nu mitt i påskglädjen. Men jag har aldrig varit på begravning förr, hade egentligen hoppats på att slippa denna i åtminstone i några år..

Min farmor avled inatt efter många år cancer, begravningen är rätt snart och jag funderar på klädsel. Kan man ha en fin klänning som är lite ljusare eller kanske något svagt blommönster som itne drar till sig för stor uppmrksamhet, en svart lite längre kavaj och klackskor. Eller är det för "fint"? Har inte riktigt koll på detta med färger.

Samtidigt hade farmor säkert velat att jag klädde mig så som jag gillar, men det gäller ju att visa respekt för andra också.

Tack på förhand!

Jojaton
0

Jag är också dålig på bra "begravningsklädsel" trots att min pappa är präst och begraver väldigt många människor. Men, åter till ämnet, jag tycker personligen att ditt klädval lät väldigt bra - och om du nu dessutom känner att du trivs i det och att din farmor nog hade uppskattat det så tycker jag du ska ta det. Men du kanske kan rådfråga dina föräldrar också?

Tröstkram!

Johanna - Instagram

Åsa S
0

Numera är det inte så strikta regler för hur man ska se ut som det var förr. Själv hade jag svart klänning med rosor på när min mormor begravdes (det var en borgerlig begravning visserligen), men ljusare kläder går bra det med på många begravningar, ganska ofta står det numera i begravningsannonser att man vill att gästerna har en ljusare klädsel.

Kaninisen
0

Jo det blir det nog som jag skrev, om det inte sägs något annat vilket jag inte tror. Nu gäller det bara att hitta det!

[Golgadoth]
0

Jadu.. Jag är helt borta när det gäller begravningskläder.

Men kanske är detta nånting i stil av det du söker? :)

http://farm1.static.flickr.com/136/324110204_31ca216af9.jpg

Hade det varit jag som gick på begravning hade jag nog haft en klänning som liknar de från Odium Clothing. Svart, gärna med spets, som går kanske till knäna.

oh-la
0

det bästa är alltid att prata ihop sig med släkten. det kan bli tokigt åt båda hållen, både om du kommer i l jusare kläder och alla andra har svart och tvärt om. så gjorde jag, och det blev en svart klänning med vita blommor och ett par vita leggings med svarta ballerina. min kusin hade en gråblå kjol, med en ljus blus, vita balerina och en gråblå kavaj.

tycker väl dock att ditt förslag verkar jättebra. i grunden tror jag att det handlar om att se respektabel och fin ut. du klär ju upp dig för att hedra den döda personen. var också på min första begravning för något år sedan…

Kaninisen
0

#4 Kläningarna var jättefina, dock hade jag tänkt ljusare färger så det inte blir alltför svart med tanke på att jag ska ha svart kavaj. men ska till centrum idag och hoppas på att jag hittar något.

Tack för all hjälP!

gotlandsruss
0

själv hade jag jeans och en skjirta på mej när min pappas morbror begravdes

Kaninisen
1

Har fått veta att det är ljus klädsel nu, så kavajen funkar ju kanske inte så bra. Dessutom är det väldigt snart så mina klackskor med öppna tår kommer inte gå…. Ååååå!