Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 7004 ggr
Valkyrie
0

Tungpiercing

Vill så gärna ha tungpiercing och har pratat med min mamma om det men hon säger nej och att typ tungan sväller och man kan få problem och massa…
Vill så gärna ha det, hur fick ni det?
Gör det ont?
Berätta gärna hur ni fick göra det för era föräldrar, jag fyller 15 i december =)

Tack i förhand!

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[littleoldme]
0

Hej!

Jag vet inte om du vill höra det här, för det är nog inte svaret du vill ha egentligen…

Jag piercade tungan för lite över en vecka sedan. Jag är 26 år och gick till en bra studio som gjorde allt rätt och jag skötte den som jag skulle.

Att göra piercingen gör inte ont direkt, det är dagarna/veckan efter som faktiskt är en plåga. Ja, tungan sväller, kan svälla så mycket att den tar upp hela munnen. Du är öm och har svårt att äta… Men själv tyckte jag att det var värt det för att få min stav i tungan.

Problemet för mig var att jag troligen hade en förkylning i kroppen eller liknande för jag fick en infektion i min tunga. Detta är vad jag tror, men har egentligen ingen aning om varför den blev infekterad. Det bubblade var ur hålet, så mycket att ovansidan på min tunga blev gul. Tro mig, smaken var inte underbar och man blir riktigt orolig när man får en infektion, speciellt i tungan. Jag fick feber och huvudvärk och mådde inte bra alls.

Gick till piercaren som satte i en kortare stav, för läkstaven var så lång att den gjorde mer skada än nytta men gick ändå till läkaren som skrev ut en ganska så stark antibiotika till mig, för att få bukt på infektionen.

Jag kommer fortfarande ha kvar min piercing när den läkt, men det finns en anledning till att föräldrar och piercare inte vill att för unga människor ska göra piercing.

Tänk efter många gånger före, bästa är faktiskt att vänta tills man är 18.

Om du ändå verkligen vill ha en så får du gå till en bra piercare för att minimera risken att något går fel.

Problemet är att man vet aldrig hur kroppen reagerar på en piercing, jag har haft i tungan förut och den gången gick allt utan problem, men av någon anledning så funkade det inte lika bra denna gången.

Jag försöker inte avskräcka dig, för vill man ha en piercing så kommer man göra den även om folk försöker avråda en, jag vill bara säga att en piercing kan krångla och man ska ha det i tanken när man gör den :)

Valkyrie
0

Okej jag förstår, men vill ändå ha :P

Rest in peace Valkyrie!

[littleoldme]
0

Jo, jag anade det :P
Men ville ändå berätta vad som kan hända och samtidigt säga det är viktigt att gå till en bra piercare och att det är bättre att vänta tills man är 18.

Men som sagt, att göra själva piercingen gör inte särskilt ont, örat och naveln gjorde ondare på mig. Det jobbiga är när den ska läka.

Hur man ska övertala föräldrarna vet jag inte då jag väntade tills jag blev 18 med att göra några som helst piercingar, hade inte ens i öronen innan det…:P Så det får någon annan svara på…

Valkyrie
0

3#Ja jag förstår :)
Det känns ändå som att jag vill ha någon piercing, kanske möjligtvis i läppen eller så.

Rest in peace Valkyrie!

destroyed
0

Mina föräldrar är helt emot att ha piercingar och vecka efter jag blev 18 piercade jag tungan. Kändes ingenting förens de satte in den riktiga staven men som sagt första dagarna efter är värst. Då sväller tungan, du kan inte prata klokt. läspar lite och man är öm.

Jag är faktiskt lite inne på samma spår som 3# hellre att vänta tills man är 18 och ta piercingen hos en bra studio än att tvinga föräldrarna till att låta en pierca sig. Jag har ändrat mej så många gånger sedan jag var 15 min högsta önskan var att fåen navelpiercing. Jag har ännu inte tagit den där jäkla piercingen:P men sen ville jag ha en massa i ansiktet vilket jag är glad för att jag inte gjorde då jag är alldeles för ombyttlig av mej för att klara av en piercing i ansiktet… Tungan är lagom just nu..

Valkyrie
0

Varför ville ni ha piercing i tungan? bara intressant att veta =)

Rest in peace Valkyrie!

destroyed
0

Jag ville ha det mest för att jag älskar och leka med tungan och jävlas med mina killkompisar:) Och en tungpiercing i deras värld har alltid varit "ohhh.. kolla en tungpiercing…" Så jag tog den mer för att jag ville jävlas med alla än att jag ville ha den själv men jag ångrar ingenting.. Jag älskar min tungpiercing och så kul som det har varit att ha den det kan jag aldrig tänka mej:)

[Wera]
0

Min mamma tycker inte om att jag har i tungan men det är min kropp och jag fick göra som jag vela. Tungan är en rätt lätt läkt område.

Första veckan är jobbig. Men lätt värt det. Känns inte när han tar hålet, men när han drog ut kanylen och i med smycket sved det till (såklart olika för alla :P)

Jag vela ha för jag tycker det är as snyggt :) inget annat. Varför har man det annars? ;) Ingen skillnad när man kysser någon ex. ^^ och att leka med den förstör bara tänderna.

Valkyrie
0

Åh vad ni suktar mig nu ^^
Tips på hur man kan övertala?

Rest in peace Valkyrie!

riiffen
0

#9 Jag tycker att du istället för att tjata ska sätta dig ner tillsammans med dina föräldrar, när ni äter middag kanske och dom inte är stressade/irriterade för något, och ta det lugnt och sakligt. Funkar såååå mycket bättre än tjat. Visst svullnar tungan upp, men det är i princip alltid bara de första 3-5 dagarna. Samla på dig en massa bra argument, så du alltid har något att säga tillbaka. Lycka till!

medarbetare på allergier.ifokus .

Valkyrie
0

10# Det är nog tänderna som är problemet :/

Rest in peace Valkyrie!

riiffen
1

#11 Men tycker du själv att det är värt det då, att få pajade tänder? För det är ju inte för dina föräldrars skull att du inte får isåfall, dom tänker ju bara på dig, och vill inte att dina tänder ska gå sönder ;)

Min kompis pappa är tandläkare, han sa att i alla fall där tungpiercing har gett tandskador (skador på emalj, repade tänder elr liknande) så har man lekt med piercingen… om man inte gör det så är det väl inte såå stora risker. Värre med piercing i läppen isf, då det skaver rakt emot tänderna…

riiffen
0

-dubbelt-

Valkyrie
0

12# Okej, men jag kommer nog inte leka så mycket. ;)

Rest in peace Valkyrie!

riiffen
0

#14 Men leta reda på en massa fakta om hur skador uppkommer osv och prata sen med dina föräldrar :)

Kanske skapa en tråd på bodyart.ifokus & fråga?

Valkyrie
0

Ja jag ska prata med henne :)

Rest in peace Valkyrie!