Hur mycket får eran tonåringar i månad/veckopeng?
Hur mycket ungefär ger ni eran tonåringar i månadspeng resp. veckopeng?
(_om du är tonåring - hur mycket får du)
_Är eran tonåring nöjd med detta eller vill dom ha mer, och vad krävs för att de ska få sin månadspeng?
Ska de hjälpa till hemma eller bara får dom sina pengar ändå?
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Jag får 500 kronor i månaden, egentligen så ska jag hjälpa till hemma vilket jag gör när jag inte har läxor.
Jag vill ha mer pengar nu när jag ska börja handla kläder själv, men jag kan vänta lite :)
Är ändå rättså nöjd.
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Jag är 19 år och får hela mitt studiebidrag sedan ett par år tillbaka. Nu har jag tagit studenten och jobbar så lever inte likamycket på deras pengar längre, men bor fortfarande hemma.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag får 500kr i månaden :) + studiebidrag. Men pengarna går åt snabbt då jag har en hel del djur som måste ha mat och saker :)
Jag är 15 och får 500 kr i månaden. Kläder och sånt köper mina föräldrar så dom här pengarna går åt mina djur :)
Jag har hela barnbidraget.
Jag hade tjatat på min mamma i flera månader att jag ville ha det när en kompis fick det, och tillslut sa hon ja.
Och det är jättesvårt att få pengarna att räcka till allt! Kläder schampo, deo, smink, mat och saker till djuren. Så nu ska jag bara ha det den här månden, sen ska jag börja få månadspeng, det tycker jag ska bli skönt! Jag har haft barnbidraget snart ett år.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag får 400kr i månadspeng 
Hela barnbidraget, snart hela studiebidraget.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag får inget men ska nog få studiebidraget nu till hösten. Andledningen till att jag inte fått något ät att jag har en hög djur som kostar och mamma & pappa har betalt det mesta runt dom. Men jag har börjat jobba nu så det betyder extra pengar för min del + att jag kommer få studiebidraget till hösten men jag lär få betala mkt mera själv.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag får studiebidraget och har fått länge. Minns dock inte när jag började få det… Utöver det jobbar jag extra också.

Mvh Stephanie 

får 800 så betalar min mamma kläder/smink o sånt. de trista är att jag varit rökare i 3-4 år och varenda öre går till cigaretter :p
Jag får 1000 kr i månaden, men jag köper alla mina kläder själv och sparar några hundra varje månad :)
Jag får 150 I månaden
Jag får barnbidraget (1050kr) + underhållet från min pappa (1200kr) varje månad. Men då betalar jag allt för alla mina djur själv samt kläder, smink och dyl. Men nästan alla mina pengar går till att betala mat och sådant till mina djur. 
700kr och får inte barnbidraget i handen. Sen betalar mina föräldrar allt som har med skolan att göra (pennor, skrivblock m.m.) samt alla böcker jag köper då de vill uppmuntra till sånt. Även hudvårdsprodukter och krämer brukar de bjuda på.
Kläder oftast.
Och ja, jag betalar lite saker själv och jag är nöjd med detta.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Jag får 200:- i månaden :) Allt går till djuren som jag betalar själv.
Om jag vill köpa övriga saker får jag göra det själv, det mesta betalar mina föräldrar :)
60:- per vecka =/
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Får barnbidraget insatt på mitt kort. Men just nu har jag inget ^^ tappade det (A). Men vi ska fixa nytt på måndag.
Betalar det mesta själv. Ibland köper mamma lite saker. Typ lite kläder eller lite saker till djuren. :)
Emma
Jag får bara 400/månaden, men hade tänkt att be om högre då det nuvarande inte riktigt räcker till…
Jag fyller på min mobil själv (150 kr), tar hand om mina djur själv (ca 100 kr), sen ska jag köpa kläder och ha kul (bussresor, äta ute, bio, godisosv) för de 150 kronorna som är kvar… Därför tänkte jag be om högre.
Jag får nu bara 500kr i månaden. Eftersom jag inte går i skola så får jag inget studiebidrag längre. Men min pappa betalar väldigt mycket åt mig.
jag får mitt barnbidrag insatt på kortet varje månad, minus de 150 som vi sparar. sen så går alltid 200 kr till att betala för mobilen. så det blir la 700 om jag räkna rätt xd

Jag får ingen vecko/månadspeng :D
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

jag får 3500 i månaden av soc som ska räcka till allt en hel månad

Jag är 13, snart 14 och får 500 i månaden. 200 av det sätts dock in på ett "sparkonto". Jag får det jag behöver, typ vinterjacla o skor och sånt, och ibland om jag behöver nya jeans t.ex. Men om jag vill ha något som jag egentligen inte behöver får jag betala det själv. Mat till mina husdjur betalar mamma.
Jag får Studiebidraget :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Jag är 13. Jag har 400 i månaden plus 100-150 till mobilen. Tycker det är lagom. Jag betalar "onödiga" kläder, smink, bio, fika/mat på stan, och så. När jag hade kanin betalade jag alla hennes saker också.

Jag är 15 och får hela barbidraget varge månad :) Men då får jag ju betala allt jag vill ha själv som tex kläder, böcker osv. Men mamma försöker hela tiden få mig att köpa kläder (vilket jag är dålig på) istället för saker till mina djur så hon brukar dra med mig ibland och betalar kläder och de :P

skriver som förälder då… Min son är 14 år och får ingen månadspeng. Han får däremot pengar lite då och då… för att få en månadspeng så anser jag som mamma att han skall hjälpa till lite här hemma.
Jag vill att han
1: sköter sitt rum
2:sköter sina läxor
3: hjälper till utan protest om jag tex skulle be honom att slänga sopor (vilket inte händer så ofta)
4: att han inte bråkar med sina småbröder i onödan (dvs att inte han börjar) då båda har lite olika sjukdomar som gör det mindre trevligt för oss alla när det blir slagsmål…
5: passar sina tider
6: och inte är respektlös mot andra…
nr:3, 5 och 6 är inga problem så därför får han pengar om han behöver…
men de andra funkar inte så därför får han inte månadspeng. det är jag som köper kläder och skor till honom men skall han ha de lite dyrare sakerna, tja då får han vara med att betala.
Jag kanske räknas som en taskig morsa men jag anser att man måste göra något för att få något. saker kommer inte gratis i livet…

Jag är 16 och jag får 450 i månaden. Fast ibland blir det ju inte varje månad, föräldrarna (och jag) brukar glömma. :P
Jag fyller 17 år och får hela studiebidraget. Men jag betalar däremot ganska mycket själv (såsom kläder, mobilpengar och min hunds försäkring) i övrigt har jag väl 600 kr i månaden att 'göra annat för' :)
Min son får ingen direkt veckopeng utan han får då han behöver pengar. Men då är han enda barnet å det blir en regäl summa lite då och då.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Mina barn får barnbidraget, men då får dom köpa kläder själv oftast. Deras pappa tankar på mobilen. Han köper även månadskort för buss och pendel.
Bor med min sambos 16-åriga dotter. Det är meningen att hon ska få hela studiebidraget, men vad ska det räcka till? Ska smink, hårfärg,och tanka mobilen ingå eller ska det inte? Ska hon inte hjälpa till alls hemma? Just nu gör hon ingenting. Försover sig så gott som varje dag för att slipa gå till skolan och min sambo säger inget och jag vill inte lägga mig i
Redan i mellanstadiet i åk 6 fick jag halva mitt barnbidrag som var på 450kr
I högstadiet/gymnasiet fick jag hela som var på 950kr tror jag :S Men då fick jag köpa mina kläder, och grejjer allt själv.
Jag får hela mitt barnbidrag :)
alltså 1100 !
vad ska det räcka till då? är det bara till nöjen eller ska det vara till kläder oxå? hjälper du till något hemma? med disk, tvätt eller annat?
Jag får hjälpa till med ganska mycket men det är inte därför jag får mitt barnbedrag :P Jag måste betala alla kläder och sånt själv .
Det låter bra. Min sambos dotter som är snart 16, hjälper inte till med någonting men ska ändå ha sitt barnbidrag och då endast ha det till nöje. Kläder tycker hon att hon ska få ändå. Hon städar inte ens sitt rum eller lägger sina smutsiga kläder i tvätten. Äter på sitt rum men tar inte ut disken. Det ser för jävligt ut där inne. Sen är hon hemma från skolan minst 1-2 dar i veckan för hon mår dåligt. I går föreslog hon att hon skulle vara hemma i dag för att städa sitt rum. Hennes mamma sa nej till det och en timme senare så va hon såååååå sjuk och hade ont i huvet så det sluta med att hon är hemma från skolan i dag med, men rummet kommer inta att bli städat. Hon har sagt i 2 månader att hon ska städa sitt rum. Alla hennes kläder ligger slängda på golvet, rena och smutsiga, blandat. Hennes mama bryr sig inte. Sen är hon ute och super varje helg och gångna helgen gav hennes mamma henne tom sprit vilket jag tycker är vansinne, men det är inte mitt barn och jag ska inte lägga mig i, men visst är det svårt.
Jag får ca 2000:- i månaden och det ska gå till mat och lite allt möjligt för jag bor själv i lägenhet med min syster som också får 2000:- i månaden och det går också till maten, pengarna går till nöje (bio, buss etc) och kläder och allt sånt man vill ha. Det går även till hygien (tandkräm, shampo, diskmedel, tvättmedel och allt sånt)
är 13 år.
Jag får 1000kr i månaden (dvs mitt barnbidrag) då behöver jag köpa kläder och betalar anmällningsavgifter till tävlingar med mina djur och andra nöjen. Buss betalar jag själv varanan gång mitt fritidskort tar slut på tiden:P
Men mina föräldrar kan ibland hjälpa mej köpa saker, typ som vinterjacka, skor, ibland betalar dom om jag ska med någon kompis på bio elr ngt, dom kör mej oxå dit jag inte kan åka buss:P
Dom betalar min mat för mina djur oxå:P och allt annat
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Min 17åring får sitt studiebidrag, vi betalar skor+jacka. Han sköter sin egen tvätt & vi betalar busskort.
Min snart 14åring får 350kr/månad(förhandling om påök vid födelsedagen). Vi köper alla kläder.
Jag är 17 och får mitt studiebidrag. Var 13 tror ja när ja började få barnbidraget.
Har även helgjobb som ja får ut ca 2500kr/månaden på så ja klarar mej rätt bra 
Jag är 15 och får ingen vecko/månadspeng.. Men jag får lite då och då. Dock kommer jag nog börja få hela barnbidraget :)
Medarbetare på Sphynx iFokus
jag får ingen månads peng om inte stall hyran som innehåller spån mat etc.hö krafft in och utsläpp mockning på 1200kr, så nej men jag brukar spara pengar och det går till hästen och mej själv
Jag får mitt studiebidrag på 1050 kr och sen även det jag jobbar ihop själv. :)
jag får 800 kr. det går åt kläder. inget annat. kanske om jag vill ha någon onödig pryl också. som spel. hehe, jag är en datanörd >:]
mina föräldrar köper saker åt djuren, tandkräm och allt annat növändigt. hehe.
Just nu får jag 140kr för att jag är 14 :) Innan fick jag 130 för att jag var 13 ;)
Men jag har för mig att när min storebror fyllde 15 (är 16) så fick han inte 150 utan typ 200 så får se hur det blir nästa år för min del =)
Jag betalar inget för mina djur, inte för kläder eller så heller. 100kr av min månadspeng går in på ett sparkonot jag har, där sparar jag till en hund och får då dom återstående 40kr i handen som jag får använda till vad ja vill xP
Jag är 14 år & får 1000 kronor insatt på mitt bankkort varje månad. Mat och dylikt till husdjur betalar mor och far ;) När jag hittar något jag vill ha när jag är och shoppar med mamma köper hon ofta det åt mig och det är meningen att jag ska betala tillbaks men hon brukar glömma (a) Hon har också köpt de dyraste skorna jag vill ha till mig så jag kan gå på bio, shoppa och ha kul för resten :) Mamma köper också allt schampo, krämer & tandkrämer m.m. ;)

Min äldsta dotter 18 år får hela studiestödet själv & har fått det sedan gymnasiestarten! 16-åringen fick under en lång period barnbidraget men tyvärr så var jag tvungen att begränsa detta..portionera ut under månaden istället! En hel del knorrande men tror det lönar sig i slutänden!
Kram Anna

Jag får bara 200:- men jag behöver inte direkt nå mer och får inte heller för mina föräldrar betalar all mat och utrustning för mina djur som är 4 marsvin (om en vecka 6st)+en katt, och sen betalar de alla mina kläder & sånt också. Så det 200:- brukar jag spara till nått jag vill ha mer sen, så ja jag är nöjd:)
500 kr,14 år ;)

Min "unge" förhandlade fram 500/månad efter 14årsdagen…. Motprestation = städa rummet 
Jag brukar aldrig få pengar direkt "i handen", men oftast brukar jag handla kläder för lite mer än studiebidraget, och en hel del andra saker.
Har pratat med min mamma och försöker övertala henne att få pengarna direkt, halva studiebidraget plus 300 kronor extra.

Min son har ett personkonto, som jag för över månadspeng på!!
Jag får barnbidraget i varje månad som för det mesta går till kläder, bussresor etc.
Har även 500kr i bonus som går till kameragrejer 
Får ingenting, men då betalar mamma och pappa i princip allt, kläder, smink, prenumerationer, mobilpengar, foder/tillbehör/utställningavgifter/spån till djuren, skor o.s.v. Men större saker som mobil måste jag önska mig i födelsedagspresent/julklapp. Barnbidraget sätts in på mitt sparkonto så ska jag ha det tills jag blir äldre och ska skaffa egen lägenhet, körtkort & sådana saker. :)

Mina föräldrar är skilda och jag får varje månad 200 kr av pappa och 200 av mamma.. mamma tycker inte att jag ska handla kläder för pengarna o att jag har rätt till det ändå men pappa tycker annorlunda fast han är betydligt "rikare" än mamma. Jag är btw 15 år…

Min lillebror får ingenting, men han kan inte spaa han köper antingen godis för allt eller blir lurad.. Han får iställen allt han pekar på av mamma o pappa tills de drar en gräns.. han är 13 år
jag får ca 4-5000.- i månaden, och då är det efterlevnadspension som jag får efter att min mamma dog.
Mina flickor,16 och 18,får nästan hela studiebidraget själva.Det ska räcka till allt i klädväg,nöjen och fritid.Jag behåller en del av studiebidraget till mobilräkningarna och jag betalar busskort och kostnaderna för cheerleading.Jag betalar också mensskydd,tvål,shampo och smink.

Min dotter är snart 13 år och hon får 300 kr i månaden, för dem ska hon betala sin mobil själv, nöjen, godis. För att få pengarna ska hon hjälpa till här hemma med disken, plocka ur diskmaskinen, gå ut och gå med våra 2 hundar då och då.
Vi köper allt som hon behöver i klädväg, hygen.
#64 är man i den åldern tycker jag att 300 är precis lagom :)
sådär körde jag och min mamma också förut, men nu är det som typ en ren självklarhet att jag hjälper till här, utan att få pengar för det. För förr eller senare måste man ju ändå lära sig att plocka undan efter sig osv, utan att få betalt :P

Är 14 och får 500 i månaden :)
ja får ingen månads/vecko peng :O :/
Jag är 14 och får 100 kr i veckan (ca 450 kr i månaden)
Det går ganska bar men man måste spara för att kunna köpa eller göra vissa saker, men jag får pengar om jag sak äta ute eller göra olika saker tex: bada, nöjesfält.
Skrev lite högre upp men nu har jag flyttat hemmifrån och då får jag:
- studiebidragat på 1050kr
- 800kr av mamma
- 1000kr av pappa
- 300kr av pappas fru
=3150kr
Så jag har 2150kr kvar att leva på i månaden efter att jag betalat hyran (bor med pojkvännen i en tvåa, jag beletar 1000kr) och det skall gå till allt jag, men framförallt djuren, behöver. Jag är ganska duktig på att äta jättebilligt så maten går på 500-600kr för mig.
Jag har precis fixat ett bankkort/konto, så min mamma ska börja sätta in 1050 som är studiebidraget, sedan får jag 300 av min pappa, och brukar få när jag behöver. klädpengar får jag 1000 kronor av, men hade tänkt dra in dem när jag ändå får 1050 plus de där 300.

Är 13 och får 150 kr i månadspeng. Jag ska städa mitt rum, vattna växterna en gång i veckan, plocka ur diskmaskinen 2 dar i veckan och passa mina småsyskon (och såklart sköta djuren), och om jag inte gör det får jag avdrag 50 kr. Plus att jag får ca 60 kr av farmor i månaden, men nu skickar hon inte pengarna längre, utan jag får dem när vi träffas, så det blir ganska mycket på en gång. Pengarna ska räcka till nöjen, om jag vill köp lite dyrare saker (t.ex min nya dator), godis, gymnastikdräkt + barrhandskar och andra gympasaker, och om jag vill köpa leksaker eller godis till djuren. Mamma o pappa betalar träningen (ca 2000/termin + bensin till skjuts), djurens mat, kläder, skor och sånt.
Jag är snart 13 och får 200 kronor i månaden. Det ska räcka till godis, nöjen, smink och liknande. Får även betala vissa kläder själv.
medarbetare på allergier.ifokus .
Jag är 14 och jag får pengar när jag behöver/vill ha, säger till att jag ska handla o får så mycket jag behöver

Mina tonåringar har hela studiebidraget utan några "krav". Det ska räcka till deras nöjen, resor och kläder mm. Större klädinköp som vinterjackor och examenskostymer betalar dock vi. Dessutom får äldste sonen lite extra pengar varje månad då han kör med sin bil till och från bussen (14 km hemifrån) så han och brorsorna kan ta sig till gymnasieskolorna. Vi betalar även körkorten (bor ute på landet där bil är helt nödvändigt…).
Om de hjälper till med saker hemma utöver vanliga sysslor såsom klippa gräset, måla om huset, tvätta fönster osv så blir det extrapengar.
Att hjälpa till att dammsuga ibland, plocka ur och i diskmaskinen osv tycker jag hör till att alla i hushållet hjälps åt med. Tonåringarna får dessutom stryka sin tvätt själva (från det att de börjar 7:an). Dessutom har vi hästar, så vi förväntar oss faktiskt att de hjälper till med att bära hö när vi hämtar ett nytt parti (brukar inte vara så populärt ;-), men de gör det trots allt).
Varför har vi inga "krav" för att få månadspeng (gäller alla barnen oavsett ålder - 20, 18, 17, 13 och 11 år)? Jo, vi är av den uppfattningen att det ingår i uppfostran att lära sig handskas med pengar. Därför är det viktigt att de får egna pengar som de ska hushålla med efter ålder och behov. Som förälder är man skyldig faktiskt att hålla barnen med olika saker, och kan man då dessutom träna dem i att hantera pengar för vissa av dessa saker så tycker jag man "gör två flugor på smällen".
20-åringen tar studenten nu om några veckor, och sedan upphör vår juridiska skyldighet att försörja honom. Han har under ett par års tid haft lite helgjobb för att dryga ut kassan, men nu börjar ju allvaret på riktigt… Vi har kommit överens om att han får bo helt gratis hos oss under tiden han inte har jobb. Däremot kommer vi inte betala någon "månadspeng", utan han får själv försöka få ihop pengar till kläder, nöjen osv framöver. Den dagen han kommer få en inkomst så ska han betala även hemma för mat och husrum. Samma sak kommer gälla för samtliga grabbar när de slutar gymnasiet.
Jag är VÄLDIGT nöjd! :P För ca 4 år sedan hade jag 50 i veckopeng
(var 12 år) och nu är den dubblad till 100:- i veckan. :P
That that don't kill you can only make you stonger

men ååh vad mycket folk får i månadspeng:O är 13, betalar kläder, snacks, fritidsaktiviteter själv och saker till mina tre råttor! Får bara 200 så det blir väldigt knapert…

Jag får 250 / månad.
Men mamma och pappa betalar i princip allt, kan vara ibland jag får ta mina egna pengar.. eller om jag ska göra någon nöje (köpa glass mm) efter skolan osv.. :)
Jag är tolv och får bara 300/månad … :P Men jag är nöjd ändå :)

Jag e 13 år (fyllde detta året) och får 125 (eller 130… ^^) och jag behöver inte hjälpa till så väldigt mycket, men jag gör det endå för mamma har alltid mycket att göra och är stressad… Och min lillebror är lixom "annorlunda" så det blir ännu jobbigare…
Mamma och pappa betalar mobil-kostnader ibland och alla kläder och godis och det nödvändliga till djuren, som mat och selar och borstar…
Sen köper jag väl typ saker till mina akvarium och kaninerna och katten som typ leksaker och prydnader… :)
Kommer få barnbidraget när jag fyller 15…

Och jag är nöjd… Visst hade det varit kul med högra men slipper jag betala kläder och smink och sånt så går det toppen! :D
jag fick inga pengar förns jag fyllde 18 då fick jag halva studiebidraget ca 500kr
Jag får pengar när jag behöver! Vill jag ha något brukar mina föräldrar betala. Alla mina djur betalar dom också.
//Emma
Jag är 14 och ibland får jag 200 kr. Jag får 200 kr var 4:de månad, och alla pengarna går då till mina djur, förutom några kronor som jag sparar til ev. veterinärs kostnader.

"bara" 250 kr i månaden. Ibland inget,haha, Men jag är nöjd ändå ;)