Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 6892 ggr
[Wera]
0

Alkohol påverkad

Har du varit alkohol påverkad/full? Hur "ofta" är du ute och "dricker" och hur gammal är du? När var första gången för dig?

Faidra
0

Tror de flesta av svaren på det där står i tråden ''Har du smakat'' :)

[Wera]
0

#1 Mjo men där står det mer "ja jag har smakat, är -- år" typ :)

KadjaNina
0

Ja det har jag. Det är olika hur ofta jag far ut. Ibland kan det gå två månader mellan och ibland kanske jag far ut två helger på raken. Beror på om jag känner för det, vilken anledning (om någon fyller år t.ex). Jag dricker mig aldrig aspackad utan "salongsberusad". Jag fyller 17 snart och första gången jag var full så var jag 12.

[Wera]
0

#2 Vad tidigt :) 12 år.

Jag är ute och festar 2-3 gånger i månaden kanske. Har "nyss börjat" om man säger så. Är 16 år (17 i november) och första gången jag var full var 26 februari 2010 faktiskt haha :) Så inte länge sedan. Blir inte alltid full på fest iaf. Lite "lullig" elr helnykter, vart stupfull en gång (: Men tycker det är så jobbigt att dricka för mkt och baksmällan är ju inte direkt trevlig så jag försöker att ta det lugnt ibland.

pigelina
0

första gången var någon vecka innan jag skulle börja 6an så var 12 så:)

Brukar inte festa så ofta men blir lite då och då, oftare på sommrar, men blir lite nu på vintern oxå:P senste var förra veckan(A)
fast innan det var det dagen efter nyår så…

Jag fyller 14 i sommar:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[marion69]
0

Det är förvånansvärt många unga som testat och regelbundet använder alkohol. Det är inte bra Obestämd

Men det är bra ni att försöker ha koll på intaget, så att ni inte blir för fulla. Man är ju mer utsatt för olika negativa händelser när man är påverkad.

Jag tycker man ska ta alkohol på största allvar,för det är i ungdomen man schemalägger ut hur framtiden kan bli när det gäller alkoholen.

Alkohol kan vara bra i små mängder då och då, men i lång loppet så finns det många nackdelar när det gäller hälsan.

• Många dricker för att känna att dom vågar mer, att man får känslan av bättre självförtroende…. men tänk på att ni matar "fel självförtroende" under påverkan. Det självförtroende man ska satsa på, är det man har när man är nykter.

kram

Callisto
0

Alkohol är kul, men man ska tänka på att hjärnan fortfarande inte är fullt utvecklad innan man är 25 och alkohol påverkar utvecklingen negativt ända tills man är ungefär 25 år. Att börja dricka redan som 12-åring tycker jag låter helt vanvettigt, av flera anledningar.

Jag dricker någon gång i månaden ungefär, allt från ett glas vin under middagen till en helkväll på krogen. Första gången jag drack på fest var jag 16 år. Nu är jag 20 och har precis varit på systemet första gången.

LitenPyssling
0

Själv har man aldrig druckit, inte ens smuttat lite Cool.
Tycker det luktar fan och vägrar prova. Enda gången jag haft alkohol i munnen var ett misstag. Hade nyss druckit julmust och sedan tog pappa mitt glas och hällde upp julmust, jag kom tillbaka och frågade "var det detta glas jag hade" han sa "ja" och då tog jag och fick in en klunk i munnen. Pappa stog bara med jätte stora förvånade ögon och tittade.
Jag tittade på pappa med en otroligt konstig blick och strax efter spottade jag ut allt och sköljde munnen med vatten och sprang och borstade tänderna.
Julmusten visade sig vara en starköl. Såg lika dan ut men men så fel man kan ha xD.

Personligen blir jag arg på mina kompisar när dem dricker, förstår inte varför alla ska dricka. Det är inte coolt, inte roligt att se fulla människor (av dåliga erfarenheter) och det luktar fan så det kan inte smaka gott heller. Och vem vill bli helt störd i huvvet =O? Syftar på att bli full och yr, tunnelseende osvosv med "Störd"

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Wera]
0

#8 En "kul grej" och så är det grupptrycket. Om alla dricker, dricker jag också. Skulle inte sitta själv och dricka medan alla andra vill ha en nykter kväll :) hah.

LitenPyssling
0

#9 Ofta är det nog grupptrycket som får en att börja =).
Undrar egentligen varför det är så svårt att säga ifrån grupptryck. Man får bättre självförtroende om inte så visas mer respekt till en i slutändan.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Kaninisen
0

Är 16, 17 i oktober, går inte mkt på fester. Skulle gärna vilja men de har varit lite "dött" under vintern nu och det var i höstas ja började gå på fester. Men full, nej, påverkad ja. Lite lullig kanske man ska säga. Fast blev typ hyperaktiv för drack en hel del läsk till :P

LinnB
0

Jag var 14 första gången jag drack så jag blev påverkad. På nyårsafton 2005 var det.
Nu är jag 19 och dricker väl så jag blir påverkad kanske… 2 gånger i månaden? Det är lite olika. :)

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

[marion69]
0

För mig kan det variera hur mycket jag dricker. Oftast tycker jag bäst om att bara ta 1-2 glas vin medan jag lagar mat. (cirka 1 gång i veckan)

Sen kanske 1-2 ggr i månaden (helg) då jag träffar vänner över middag och sen går ute med dom och tar en drink eller så. Då kan det bli lite mera.

JohannaCullenEnvall
0

Jag var full första gången vid nyår. Jag var då tolv (Vilket jag fortf. är) och mamma ville se hur jag skulle kalra av det.

Dock minns jag ingenting.

riiffen
0

Jag har aldrig varit alkoholpåverkad, är snart 13.

#14 Bad din mamma dig att dricka dig full…? :O

medarbetare på allergier.ifokus .

KadjaNina
0

Ja 12 känns helt galet för mig också. Men jag hamnade i ett sämre umgänge som fick mig att testa. Man kanske inte kan skylla på dåligt umgänge men hade jag inte umgåts med dem så hade jag nog aldrig testat förrän jag blivit äldre.

Jag är inte en sån som dricker ofta och jag dricker aldrig mycket. Kanske någon öl.

pigelina
0

#14 hahahaaha vadå sa din mamma att du fick dricka om du ville eller tvinga hon dej?:P

// Hanna

JohannaCullenEnvall
0

Haha, nej då. Hon tvingade ju mig inte, men hon sa att det var ok om jag drack, bara för att hon ville se hur jag skulle klara av det.

Jojaton
0

#18 Antar att din mamma helst vill att du skulle bli full första gången när du var hemma, om du skulle reagera konstigt på spriten kunde ju de ta hand om dig. Mycket säkrare än att supa sig full första gången på en hemmafest med andra fulla (i detta fallet) 12-13 åringar.

Johanna - Instagram

[Wera]
0

Följdfråga: Vad gör ni när ni är bakis?

Själv dricker ja massa vatten och tar en alvedon sen sover man! Många verkar äta men det pallar inte jag, usch :)

pigelina
0

#20 sover och alvedon;)

// Hanna

JohannaCullenEnvall
0

#19 - Precis ;)

Moa-16
0

#18 /#19 Låter extremt konstigt i mina öron.

Uppmuntrar sin 13 åring att dricka sig full?9 Det är skadligt att dricka alkohol när man är så ung. Därför åldergränsen på 18.

LinnB
0

#20 Dricker vatten, tvingar i mig mat och lever i total ignorans. :D

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

thildatessie
0

jag skulle fylla 13 samma år som jag blev full första gången, jag dricker då och då på fest och förfest med kompisar, vet inte hur ofta. men det går i perioder känns det som..

thildatessie
0

#25 * jag fyller 17 i år

Jojaton
0

#23 Jag säger inte att det är bra att uppmuntra en 13 åring att supa sig full, men det är betydligt bättre att en 13 åring dricker sig full första gången hemma och inte i ett hus fyllt med andra packade 13 åringar.

Johanna - Instagram

[Trojasmatte]
0

#20 Jag kan knappt sova när jag är bakis konstigt nog. Men jag dricker litervis med vatten, tar möjligtvis en värktablett och härdar ut :)

Moa-16
0

#27 När jag var 13 år hade jag inte en tanke på att dricka alkohol. Men det kanske är jag som är udda? Synd att förstöra kroppen redan som 13, (14, 15, 16, 17) åring. Tycker bara det är märkligt att föräldrarna säger "okej" till det.. Oansvarigt…

emms
0

#20 Äter chips :D (bästa bakismaten!) Dricker massa och tar det lungt framför tvn. Själv blir jag väldigt hungrig när jag är bakis! Kanske för att jag inte brukar äta samma dag som jag ska bli full ;) Bara någon macka som lunsch. Så äter alltid jättemycket dagen efter ^^ Blir sugen på massa konstiga saker som riskakor xD

Emma

LinneaJohaanson
0

Första gången var någon gång i 6an så 12 år eller så!
Är nu snart 18 år

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Sweelin
0

Första gången då jag nyss fyllt sexton… Och sedan två gånger efter det, men sedan så träffade jag min pojkvän som inte tyckte om det, så jag slutade Glad Glad över det faktiskt

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Wera]
0

#30 Haha! Jag äter inte heller något samma dag jag ska ex. ut och festa, om det är på en fredag blir det skollunchen bara, men på helger blir det oftast nästan ingenting. Men blir ändå inte hungrig dagen efter ^^

Jojaton
0

#29 Fast är det inte mer oansvarigt av föräldrarna att släppa av en 13 åring på en hemmafest och veta att ungen kommer supa sig full? Är det inte bättre att h*n är full hemma första gången, när föräldrarna är med?

Jag tycker inte heller att det är bra att 13 åringar dricker, men tycker det är bättre att de är fulla hemma första gången, och inte på någon hemmafest. Förstår du hur jag tänker?

Johanna - Instagram

Moa-16
0

#34 Det är lika oansvarigt.

Om man gör något av det där borde man inte vara förälder tycker jag. Jag förstår hur du tänker. Men inget av det där är okej. Lika illa kan jag tycka.

Jojaton
0

#35 Kan du förklara varför du tycker det är lika oansvarigt?

Johanna - Instagram

Moa-16
0

#36 Ja, visst kan jag det. Om en förälder ber barnet på 13 år dricka sig full, är det något på tok tycker jag. Sen tror jag inte någon förälder släpper av en 13 åring på en hemmafest, där dom vet att det finns alkohol., Tycker det är lika oansvarigt iaf.

Jojaton
0

#37 Jag uppfattade inte det som att de bad "JohannaCullenEnvall" (#14) att dricka, utan mest sa att det är ok ifall du vill. Det är två helt olika saker. Finns tyvärr föräldrar som gör det…

Johanna - Instagram

Moa-16
0

Såg nu att hon var 12 år? Kanske bara jag som tycker det är helt åt skogen fel, om mamman sa att det var "okej" oxå?

LinneaJohaanson
0

Nej samma dag som man ska festa så är det ingen mat haha!

[Wera]
0

#40 Hur kommer det sig egentligen? hihi

För mig är det nog för jag sover till typ 2… och blir inte hungrig för än kanske 7-8, och jag brukar alltid åka in med bussen runt 6. ;)

LinneaJohaanson
0

Haha, jadu..ja sover lika länge som dig!
Men för mig är det mer att när ja började dricka och dom första åren fick jag veta att man blir lättare alkoholpåverkad om man inte ätit något. Så jag åt inget och det har hängt i sej! Tungan ute

Moa-16
0

#42 Så det är bra att bli "lättare alkoholpåverkad", Varför? Dricker du för att bli full? Lite sorgligt tycker jag… Man kan ha kul utan att vara alkoholpåverkad. Jag kan iaf.

LinneaJohaanson
0

Om du läser så skrev jag att det hängt sej kvar.
Ja ja drack för att bli full, eller ja det gör jag fortfarande, ja menar
dricker man inte för att bli full kan man ju lika gärna dricka saft eller läsk. Men jag har inte samma "behov" av att bli full nu dricker jag mer för att de är socialt och det är det man "gör" på fester. Tex ja går ju inte ut på krogen för att ja inte vill dricka!
Varför - jo för ja var liten och det var coolt att vara full klart som fan att jag också ville det. Och vad kul vi hade sen!
Jo jag har också väldigt kul utan alkohol..
Varför är det sorgligt?

Moa-16
0

#44 Kommer du in på krogen? Du gör som du vill. Jag tycker det är fel bara. Men det är ditt liv =dina val. Så jag lägger mig inte i om det är lite känsligt. Jo, jag tycker det är sorgligt att du inte äter för att bli lättare alkoholpåverkad. Tycker inte man ska dricka "för att bli full"

LinneaJohaanson
0

Ja det är inte svårt att komma in på krogen, är snart 18 också så!
Men dom kollar nästan aldrig leg.
Men nu på senare tid så äter jag men alltid mindre men inte för att bli fullare det bara blir så för att jag är van att det ska vara så!
Ja ja är nöjd med mina val så..

nello4ever
0

blev lite påverkad idag faktist… satt och drack saft vid middagen när jag fick ett pepparkorn i munnen och behövde akut dricka! lyckades svepa hela pappas glas med vin innan jag kände smaken xD haha var så desperat för dricka att jag inte upptäckte att jag tog fel glas:p men det var väl för en 7-8 timmar sen så det är väl okej nu:) fyller 13 om drygt 2 veckor ;D

[Wera]
0

#47 Påverkad av ett glas vin? x)

nello4ever
0

Jaa typ:p eller blev bara liiite lullig och överdrivet fnissigOskyldig är faktiskt inte heelt toppen på att tåla alkohol tydligenX)

[Wera]
0

#49 Extra känsligt första gången iof. ^^

nello4ever
0

#50 haha aa:p men fyfan vad ÄCKLIGT vin va:o

emms
0

#51 Haha, jättemånga som inte gillar det ;)

Jag är lite konstig, jag tycker att öl är gott, och vin med ibland xD Och verkligen INGEN annan av mina kompisar gör det, alla hatar det ^^

Fast dom har lättare att dricka annat, :P Vilket jag har svårt för, och det är bra för då kan jag inte bli superfull direkt, för jag tycker det är så äckligt :P Roligare om man har kontroll över sig själv, annars är det så patetiskt tycker jag (A)

Emma

nello4ever
0

Men det är inte ens drickbart:p och så svepte jag ett helt glas USCH vilken min jag måste haft xD

[Wera]
0

I #4 har jag skrivit att jag är ute och festar 2-3 gånger i månaden men det går i perioder precis som hos de flesta andra, men kan ärligt säga att det har blivit 4 gånger bara under halva april, hehe men då har det vart 2 nyktra kvällar och 2 onyktra. ^^ Nästa helg blir det chill och sedan är det Valborg! (fest som tusen här då)

2-5 gånger i månaden är det fest för mig, beroende på månad osv.

#43 Extremt många dricker bara för att bli full… Alla i min klass (utav dom som är ute och festar osv) dricker för att bli fulla nästan. Dom som dricker för det är gott är väl några äldre grabbar som tycker öl är gott ex. men tjejerna ex. de dricker ju för att bli full, ex. "våga mer" och vara lullig… Mina kompisar dricker för att bli fulla.. Jag gör det också ibland. Varför ska man annars dricka, (om man nu inte tycker det är super gott… men hur många tycker vodka och läsk är gott elr hb och läsk? Då är det väl godare med bara läsk)

#51 4 av mina vänner, tycker smultronvin är gott… jag tycker det är rent ut av hemsk i smaken! Så fruktansvärt äckligt att jag hellre dricker rent hb. Usch! Men vanlig vin där emot kan faktiskt smaka bra, beroende på. Mammas vin iaf! Och martini med vin är hur gott som helst haha :) Viss öl kan vara gott, brukar dricka öl och cider ;p Smirnoff (lime) är god!

Moa-16
0

#54 Ja, du jag vet inte. Tycker inte man ska dricka alls ;) Ser inte det roliga,tuffa,osv.. Har sett baksidan av alkohol, tyvärr. Om man dricker tycker jag man ska göra det för att det är gott inte ha som mål att bli så full som möjligt. Speciellt inte om man är minderårig! Men det förstår ju jag oxå, att det är precis de dom gör, småglinen.

-.-

pigelina
0

Jag gillar vaken vin eller öl^^

// Hanna

HannaT
0

Jag drack och blev full första gången när jag var 15 år. Nu fyller jag snart 20 och är ute på krogen ungefär två dagar i månaden, ibland mer, ibland mindre.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

poppysmarsvin
0

Jag var en bra bit över 20 när jag drack något starkare än lättöl. Jag hatar för övrigt känslan av att tappa kontrollen! Den där snurrigheten i huvudet tycker jag bara är irriterande.

Man är inte "onormalt lättpåverkad" om man känner av ett glas vin! Det är vi många som gör, men vi kanske också är mer uppmärksamma på vad som faktiskt händer i kroppen…

Numera dricker jag kanske en till två gånger i månaden, och då blir det oftast ett glas vin - helst vitt. Mer än ett glas vin tycker jag helt enkelt inte är gott. Till maten har jag dessutom alltid vatten att dricka mig otörstig på. Jag är emellanåt i sammanhang där folk i min omgivning väljer att dricka betydligt mer än jag, och jag har nog faktiskt aldrig tyckt att jag haft tråkigare än dem. Snarare tvärt om ;-)!

Vad gäller föräldrars ansvar till sina barns drickande… Man har faktiskt gjort studier på vad som får barn och ungdomar att vänta med alkoholdebuten, och det har visat sig att det är föräldrarnas INSTÄLLNING till drickande! Barn/ungdomar som har föräldrar som kan tänka sig att köpa ut eller bjuda hemma (ofta med tanken om att man då har "kontroll" på vad barnen dricker) är också de barn/ungdomar som dricker mest/börjar tidigast. Det är inte så stor skillnad sedan på om föräldrarna är helnykterister eller inte, utan det är just inställningen till barn och alkohol som är det väsentliga. Något att tänka på kanske. Med andra ord: om inställningen är att alkohhol är otänkbart innan barnen/ungdomarna fyllt 18 så väntar också ungdomarna med sin alkoholdebut. Det har också visat sig att dessa ungdomar dricker mindre.

Som förälder skulle jag inte komma på tanken att låna ut bilen till min 13-åring, även om jag satt i sätet bredvid. Dels anser jag att 13-åringar är på tok för unga för att kunna hantera ett såpass snabbt fordon i trafiken, och dels är det enligt lag förbjudet. Samma inställning har jag faktiskt till alkohol! Att tro att man kan "kontrollera" sitt barns drickande genom att tillåta barnet att dricka hemma är mer än lovligt dumt faktiskt. Man har inte en större kontroll över vad barnet väljer att göra när jag INTE är i närheten för det. Att vara "besvärlig" som förälder tror jag är den bästa gåva man kan ge sitt barn.

Jag jobbar sedan många år med människor som bland annat har ett komplicerat förhållande till alkohol. Och jag kan lova er att hade jag haft möjlighet att stoppa detta elände i tid så hade jag BANNE mig gjort det. Och då i synnerhet om det dessutom är mitt eget barn! Det är faktiskt att spela rysk roulette med sitt liv när man är på tok för ung för att inse konsekvenserna…

McGeek
0

Jag fyller 18 i juni och har aldrig varit full. Är inte ute och festar alls utan sysselsätter mig med annat.. :b

Sweelin
0

#59 Starkt! Glad

[Wera]
0

Tycker det är socialt att gå ut och festa, umgås. Man behöver ju inte dricka hela tiden. :) Nykter vissa kvällar (som jag redan skrivit) ^^,

[marion69]
0

En bra metod, .. om man nu måste dricka innan man är 18 år Obestämd är att ta varannat glas vatten.

pigelina
0

#62 varför?:P (nyfiken vad som är skillnad:P)

// Hanna

[Wera]
0

#63 Man blir inte lika berusad typ. Visst får man inte lika stor baksmälla heller?

Dricker massa vatten efter att jag druckit x) innan man ska somna hehe. På min första fylla försökte min kompis och hennes kille "lura i mig" vatten (och sa att det var cider) men full var jag ju inte att jag gick på det :P Men drack vattnet ändå (dock var det cider i också :S) hihi

poppysmarsvin
0

Varför "måste" man dricka innan man fyllt 18?…

LinneaJohaanson
0

På tal om Alkohol,
Vad gör ni på valborg?
Är ni ute och festar eller tar ni det lungt med familjen?

Själv så bor ja i Uppsala - studentstad - och här festas det från dagen innan till dagen efter. Så för min del ska jag festa med min pojkvän och lite andra  folk! Ska bli super mysigt.

pigelina
0

är valborg den 14?

isf så e jag hemma och ska sova, ska upp tidigt på utställning på lördagen -.-

Känns tråkigt när alla kompisar gör ngt kul;)

// Hanna

Salladshataren
0

#67 Den 30:e

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Wera]
0

#66 Det blir fest här i byn där jag bor med mina vänner, (5 brudar) + deras killar och massa grabbar som dom är polare med. Ska bli skit kul! :D Ska dra på olika fester här omkring ^^
Förut har jag inte gjort något spec. men i år blir det fest :)

#67 Sista april (: Fredag nästa vecka.

#65 Det "måste" man inte, ens eget val, precis som att många röker och snusar innan man hunnit bli 18 :)

[Wera]
0

dubbelt

Moa-16
0

Fast det är inte ens eget val egentligen, då det är olagligt. Men det är många som skiter i det ;D Det är lixom för ens egen skull.

[Wera]
0

#71 Fast man väljer fortfarande själv om man ska vänta eller inte. ^^ Det är olagligt med fildelning, att tanka ner osv.. och många gör det ändå. (:

Moa-16
0

#72 Många mördar, rånar, & slår ner. Fast där olagligt

Lag som lag. Det finns en anledning till att den finns. Som alla andra lagar. (även om en del är allvarligare än andra)

Det är lite som att säga: Man väljer om man vill mörda någon. För det gör man ju? Man väljer själv? Men det är fortfarande olagligt.

[Wera]
0

#73 Fast man påverkar andra genom att mörda någon. Man tar en annans liv och det påverkar hela dens omgivning. Det gör man inte med att dricka, röka, snusa.
jag tycker att det är skillnad.

Sen följer jag inte lagen heller. Tror inte att någon människa följer alla lagar till punkt och pricka. ^^

Moa-16
0

#74 Det kan påverka andra, om man dricker ;) Även fast det är värre att mörda någon & påverkar fler, självklart. Ville bara förtydliga: Man väljer precis vad man ska göra. Man kan skita i lagarna helt. Bara man är beredd på konsekvenserna. Som lär komma om man börjar dricka som ung…

Tycker man ska försöka följa alla lagar. Just för att dom finns av en anledning.

Sweelin
0

Haha palla dricka egentligen, jag har viktigare saker för mig Flört Tex, en uppsats och 6 prov nästa vecka… Varför ska man dricka egentligen? :O Man kan ha lika kul utan alkohol Flört

Finns så jäkla mycket skit med det…

emms
0

#66 Fest! :D:D

Emma

Callisto
0

#58 Jag är lite sönderskolan på studier så innan jag ser själva studien och vet hur den är utförd kommer jag inte tro på ett dyft av det du skrivit om den.

Mina föräldrar lät mig alltid smaka under hela min uppväxt, aldrig så att jag blev påverkad såklart men en klunk här och en där. Redan när jag var riktigt liten lät de mig smaka på vin eftersom de trodde att jag skulle tycka illa om det, precis som min storebror, och då förlora intresset men tydligen så kunde jag dricka det som saft =P.

Vi har alltid haft en öppen diskussion om alkohol i min familj och mina föräldrar har också uttryckt att de skulle vilja att vi var hemma första gången men de har aldrig varit ok med att vi dricker innan 18. De har hållt noga koll på var vi varit om kvällar och nätter och det har helt enkelt varit nolltolerans till festande innan 18 fyllda år. Efter 18 har det dock hänt att de köpt ut till oss och sådant.

När det kommer till att bli full första gången hemma tror jag att alla föräldrar skulle föredra det mot att barnen tappar kontrollen helt någon annan stans men det betyder ju inte att de bör uppmuntra en minderårig till att dricka sig full.

Jag tycker att det kan vara skitkul att gå ut och supa, men med rätt människor och lagom mängd. Det är inte roligt alls att dricka för mycket och det vet jag av egen erfarenhet, men när folk skriver här att det självklart dricker för att bli fulla tror jag inte att någon menar stupfull så att de inte kan står utan snarare lättroad, lullig, spontan…osv. Det handlar ju om var varje person drar gränsen mellan full och för full.

Sedan vill jag bara klargöra att jag inte tycker att minderåriga bör supa/festa.

poppysmarsvin
0

Det som står här nedan har jag "klippt ut" ur en pdf-fil som är hämtad från Statens Folkhälsoinstitut www.fhi.se där jag hoppas att även hitta det specifika forskningsresultatet som faktiskt visar att föräldrarnas attityder helt klart påverkar ungdomarnas drickande. Att hänvisa till en enskild individs personliga erfarenheter är ju långt ifrån empiriska studier och hör kanske inte hemma här som "bevis"  över huvud taget.

Eftersom jag har klippt ut en sida så ser det konstigt ut, men vill man titta på just denna pdf-fil så hoppas jag att länken fungerar här.

Här finns även en annan MYCKET informativ pdf-fil riktad direkt till tonåringar - som jag verkligen att ni borde ta och kika lite på! Här är den (hoppas jag…)

Klippet:

????????????????????????

?????????????????? ??

Risken för att utveckla problembeteende ökar när:

??

Tobak, sprit, vin och öl är lättillgängligt.

??

De sociala och ekonomiska klyftorna är stora.**

???????????????????? ??

Risken för att utveckla problembeteende ökar när:

?????????????????????????? ??

Föräldrar tolererar eller till och med uppmuntrar att deras

barn dricker.

??

Det finns cigaretter, alkohol och droger hemma.

??

Föräldrarna är osäkra och inte känner till vad deras barn gör på****

fritiden och i skolan.

??

Föräldrarna har låga förväntningar på vad barnen gör i skolan

och på fritiden.

??

Kontakten mellan föräldrar och barn är dålig.

??

Familjen har många och svårlösta konflikter.**

????????????????????????????????????

?????????????????? ??

Risken för att utveckla problembeteende minskar genom:

??

Kontroll av ungas tillgång till sprit, vin och öl.

??

Sociala nätverk och stöd till ekonomiskt utsatta familjer.**

??

Utbildning för föräldrar.**

??

Samverkan mellan föräldrar och skola.**

???????????????????? ??

Risken för att utveckla problembeteende minskar när:

?????????????????????????? ??

Föräldrar poängterar att tonåringar inte ska dricka.

??

Det inte finns cigaretter, alkohol och droger hemma.**

??

Relationen mellan barn och föräldrar är varm och nära.**

??

Föräldrarna har tydliga normer och positiva förväntningar.**

??

Barnens positiva handlingar uppmärksammas mer än de**

negativa.

??

Föräldrarna tydligt visar att de bryr sig om var barnen är och

vad de gör, utan att vara överkontrollerande.

Inlägget blir väldigt långt - och det ber jag om ursäkt för! Men detta ämne engagerar mig verligen på djupet, och jag önskar bidra med den kunskap som faktiskt finns omkring alkohol och risker. Tyvärr har aldrig "sticka huvudet i sanden" fungerat som en garanti för att slippa problem i framtiden…

Jag letar som sagt vidare efter FORSKNINGSSTUDIEN om alkoholdebut hos unga kopplat till föräldrarnas inställning. Och tro mig - DEN FINNS Glad!!

poppysmarsvin
0

… Och så tjatar jag vidare ;-)! Alla föräldrar som verkligen vågar bry sig tycker jag ska ladda ner denna pdf-fil. Tonårspalören heter den, och ges också ut av Folkhälsoinstitutet. Alkohol är inte saft…

pigelina
0

#80 min mamma fick hem en rosa bok som hette så:P

// Hanna

Callisto
0

#79 Tack, kan bli lite kul läsning till helgen. 

Jag hävdar inte att mina erfarenheter är bevis på något sätt utan tänkte bara dela med mig av min uppväxt och relation till alkohol så där tror jag att du missuppfattat mig totalt. Däremot tycker jag alltid att det är trevligt att kunna källgranska vad andra kallar "fakta". 

Väldigt kul att du fortfarande följer tråden så noga =) Ska försöka sätta mig in mer i all text under någon dag, men nu börjar det bli dags för mig att gå och lägga mig.

poppysmarsvin
0

#82 Jag är ledsen om jag var otydlig. Min kommentar var inte en replik på din - och trodde i min enfald att det blev tydligt eftersom jag inte hänvisade till dig. Du talade med önskvärd tydlighet om att du nog också hör till den skaran som tycker att alkohol är helt stopp innan 18-års dagen :-). Det var mer att ditt inlägg fick mina tankar åt just det hållet att väldigt många "vet" just för att de har en egen erfarenhet osv.

Mitt fortsatta engagemang i denna tråd är mer ett resultat av att den på ett mycket tydligt sätt beskriver hur ungdomar tänker omkring alkohol - helt aningslöst… Man är helt enkelt för liten för att förstå vilka oerhörda risker man utsätter sig för - inte enbart just NÄR man är berusad - när man inte är äldre än 14 - 15 år. Och jag tycker att det är de vuxnas skyldighet att ta ansvar för dessa aningslösa barn. Som sagt, jag skulle nog inte kunna stå ut med att veta att jag kanske skulle kunna ha förhindrat ett elände om jag bara hade agerat…. Vi (är själv 45 kanske skall tilläggas…) får inte hamna i samma "tonårsresonemang" själva, utan stå upp för att vi är vuxna och idag hanterar (förhoppningsvis…) saker mer moget än vi gjorde när vi själva var 15….

riiffen
0

Nej, det har jag aldrig varit. Fyller 13 i sommar. Jag tycker man ska vänta så länge som möjligt, för bevisligen skadar det kroppen. Jag är med rädd om min hälsa än så.

medarbetare på allergier.ifokus .

Birke
0

Blev vell full första gången när jag var 14. Är 16 nu, och dricker/festar vell som max 1gång i månaden.

[marion69]
0

Jättebra pdf-filer Glad Jag tycker absolut att ni ska läsa igenom dom. Det skadar inte.

[marion69]
0

Poppysmart, jag fixade en artikel, så att man har lätt tillgång till dessa pdf-filer. Om du har flera filer, så kan du väl PM mig, så lägger jag till dom i artikeln.

Kristall
0

Har aldrig varit alkoholpåverkad/full. Har inga planer på att bli det heller, har svurit att aldrig dricka på det sättet.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Sweelin
0

#88 (Y)Skrattande

lillaisa
0

Är 15 och har aldrig varit full eller påverkad. Dricker inte och tänker aldrig börja dricka heller :)

/Isa

Sweelin
0

#90 Uppmuntran ftw! Flört

Sweelin
0

Nu är det ju så att det finns anledningar att jag inte dricker.
Man gör ju rent sår med sprit och det bränner bort allt, och samma effekt är det när det kommer i kroppen. Skadar levern, hjärnan, magen, din reaktionsförmåga (för alltid) och mer.

40 % alkohol (vodka) så försvinner 1 cl per timme ur kroppen. Så medan förstör det kroppen.

Egna erfarenheter: När jag drack min andra gång så hände det en liten olycka…
Jag festade med tre andra vänner och var nybörjare och inte dirket van vid alkohol ännu. Drack vin, satt ner hela kvällen och drack å drack utan att jag blev sådär flummig som jag ville bli. Jag "huttade" sprit, ungefär 5 snapsglas. Tillslut så ramlade jag ner på golvet och vaknade 9 timmar efter… Så ja, jag var nära på att dö kan man säga och dom vågade inte ringa efter en ambulans…
Hade spytt galla å grejer, trodde verkligen INTE att det kunde hända mig (jag som liksom är så duktig annars).

Nu efter den händelsen så kan jag inte ens känna lukten av alkohol utan att få spykänslor. Smaka alkohkol har jag provat med, hela kroppen bara skriker NEEJ och jag mår väääldigt dåligt!

Alla runt omkring mig dricker varje helg och det är slagsmål, ambulansbesök, våldtäckter och en massa skit som jag inte vill ta del av!

Så snälla! Gör annat i erat liv, det är fan inte värt det…

Jag var 16 när detta hände, gått lite över ett år nu :) Glad för att jag inte dricker mer!

[Next]
0

Jag var full en gång när jag var 11 år, men det var för att vi hade blandat ihopa de vuxnas bål med barnens! ;) Jag tyckte ALLT I HELA VÄRLDEN var otroligt kul :P

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.