Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3025 ggr
pigelina
0

BUP?

Jag har inte förstått vad BUP gör för ngt, ingen aning om vad det står för. Men har varit och pratat med dom förut, typ ett år sen, och ska dit igen nu, jag har inte fattat meningen med det? Iförsej missar jag ju skolan, det är ju bra, men annars e det helt onödigt, för ingen har förklarat på ett sätt som jag förstår(a)

Vad gör dom för ngt mer en pratar om saker? som inte enns hänt och andra saker som inte stämmer?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

lillaisa
0

BUP står för Barn och ungdomspsykiatrin, och hjälper alla under 18 som har psykiska problem, typ ätstörningar, depression, ångest, självdestruktivitet osv:) de som jobbar där är psykologer, kuratorer, läkare, speciallärare, finns säkert fler också:)

/Isa

pigelina
0

ok så det är det jag är halv störd av något slagOskyldig
Det låter ju roligtObestämd

// Hanna

lillaisa
0

#2 Du är inte alls halvstörd!Förvånad inte störd allsSkrattande

/Isa

Moa-16
0

#2 Haha, lät ju lite kul. Nej, men du är säkert helt normal. Kanske du bara behöver prata med någon? Inte vet jag. Du får väl fråga varför du går ditt? ;)

pigelina
0

haha, jo jag vet nog varför, men inte vad dom kan göra åt det?:S

haha, men ja jag missar skolan, hoppas bara jag inte behöver gå mer gången -.-
För jag gillar värkligen inte att vara där, sitter 2 människor och frågade ut mej förra gången,

// Hanna

Moa-16
0

#5 Ursh då,Förstår dig, låter jobbigt. Då får väl ta & protestera!:-d

pigelina
0

#6 haha en av anledningarna varför jag ska dit är väll att jag inte ska säja imot lärarna mm(a) Men jag är bra på det så kan ju provaFlört

// Hanna

JohannaCullenEnvall
0

Allt jag vet om BUP oh socialförvaltningen är att de har förstört mitt liv!

pigelina
0

#8 åh :(<3

Dom har inte förstört mitt liv ennu, men kommer defenetivt förstöra dagarna jag är därObestämd EFtersom dom frågar sånna konstiga frågor kommer jag bli arg på dom så jag är tvungen att vara där ennu mer gånger säkert -.-

// Hanna

JohannaCullenEnvall
0

#9 - Det är ganska hemskt där :S Dom tog min pappa ifrån mig i två år, så fick jag bo med min alkoholiserade mor :/

pigelina
0

#10 va hur kunde dom det:O?

// Hanna

Ebba-A
0

BUP kan faktiskt vara positivt också. Har en vän som har social fobi, för några år sen var det så illa att hon inte ens vågade betala i kassan på konsum. Hon började gå till BUP och har fått terapi så nu är det mycket bättre.
Min familj har också erfarenhet av BUP. Har en två år yngre bror som ofta får stora utbrott, när han slår sönder saker, hotar och slår mig och min familj. Han och mina föräldrar går på samtal på BUP och sen dom började med det har det blivit mycket bättre och utbrotten kommer mer sällan.
Och själv går jag hos en kurator eftersom jag är deprimerad i perioder.

Det kanske inte hjälper dig nu, men kan göra i framtiden.

Värd på Choklad iFokus

Moa-16
0

Dom finns ju för att hjälpa. Inte för att jävlas ;) Dom vill barnens bästa. Även om det blir fel ibland. Klart, det inte är kul att gå ditt. Men du kanske kommer tacka dom i framtiden..

lillaisa
0

Håller med #12, jag har själv gått där och hatade det jättemycket och tyckte att det var helt ovärt att gå dit. Men nu i efterhand ser jag att, det kanske inte var så dumt ändå, de kanske hjälpte mig långsiktigt.

/Isa

JohannaCullenEnvall
0

#11 - Ingen aning.

Men självklart vet jag också att de hjälper, men för mig har dom inte gjort det :S

#13 - Jag tvivlar på att jag kommer tacka dom. Jag blev slagen och misshandlad under dom två åren. Det blev också mina syskon som då bara var 1-3 år :/

JohannaCullenEnvall
0

#11 - Ingen aning.

Men självklart vet jag också att de hjälper, men för mig har dom inte gjort det :S

#13 - Jag tvivlar på att jag kommer tacka dom. Jag blev slagen och misshandlad under dom två åren. Det blev också mina syskon som då bara var 1-3 år :/

MiniAndMe
0

#16- herreguud! :S

Jag har varit på BUP, eller min lillebror som nu är 5½ år. han har autism (har svårt med socialt umgänge och lite annat…) och detta var för 1 år sedan… 1 !½ kanske… Och medans han var där så fick han sin diagnos…. Det var jobbigt innan när man inte visste vad det var för "fel" på honom, men  nu känns det lättare på något sätt… Han får utbrott och är jobbig ibland, och ofta väldigt arg… Det var inte så kul för oss att vara på BUP (mina 2 andra småsyskon och jag) men de ville se hur vi var med honom och hur han funkade med oss eller så… Och de har hjälpt oss också med annat…

JohannaCullenEnvall
0

#17 - Usch, det är hemskt med autism :/ Min ena kusin har det :(<3

aangeleyes
0

#18 Allvarligt hur kan du uttrycka dig att det är hemskt med autism? Ursäkta men jag tycker det låter väldigt hårt mot personer som har det. Dem kan inte jämföra sig med en "vanlig" person som påstår sig att vara normal. Det finns ingen person på det här planeten som är normal eller perfekt, alla har vi våra brister och svårigheter, dessvärre så föddes vissa med svårigheter allt ifrån funktionshinder som autism, adhd osv. Listan kan bli tok för lång !! Men dom som har autism har en väldigt stor gåva har man fått höra o är otroligt duktiga på det dom är intresserade av. Han som skapade windows hade nämligen asbergers, jag tror inte han har tyckt sitt liv har varit speciellt hemskt snarare tvärtom. Varför jag reagerar är att jag o min familj tog hand om en autistisk tjej för några års sedan och självklart hade hon sina svårigheter men hon hade otroligt många fina sidor också och tyvärr så ser inte andra sånt. Det är otrligt lätt o dömma och se neg på människor som inte beter sig normalt inom en viss klanger. Bra tråkigt !!!!

MiniAndMe
0

#19 - förlåt mendet låter på dig som hon sagt att de är hemska peroner! Men jag är säker på att hon menar att det är hemskt för att de inte kan hjälpa vad de gör och så… Alla har olika sorters av den sjukdommen så… ^^

lillaisa
0

#19 Hon sa ju bara att själva sjukdomen är hemsk. En av hennes kusiner har ju det så det är inte direkt något hon "slängde ur sig" utan att tänka. :)

/Isa

aangeleyes
0

#20 nej asså ja tycker dock hon uttryckte sig väldigt klumpigt som om det vore det allra värsta o otänkbara o leva med.

#21 om nu hennes kusin har det kanske man borde tänka lite längre än vad näsan räcker med hur man formulerar o uttrycker sig :)

Moa-16
0

#19 #22, Håller helt med dig! Bra skrivet.

aangeleyes
0

#23 tack så mycket :)

JohannaCullenEnvall
0

19# - Då får jag be så hemskt mycket om ursäkt om du tog illa upp av det :) Men det jag menar är att sjukdomen är hemsk, inte personerna. Varför jag tycker att det är hemskt är för att min lilla kusin i thailand inte kan göra NÅGONTING pågrund av sjukdomen. För eftersom att min moster är väldigt fattig så har hon inte råd att gå till en läkare.. alls. Hon har varit hos en läkare en gång, och då fick de reda på att min lilla kusin är autistisk. Men fler läkarbesök hade hon inte råd med :(

DÄRFÖR tycker jag att det är hemskt.

aangeleyes
0

#25 okej då förstår jag vad du menar hennes förutsättningar är inte spec bra och det är hemskt, sry att det blev ett missförstånd därav som ja reagerade.

MiniAndMe
0

#25 - aww stackars… :`(

JohannaCullenEnvall
0

#26 - Men det är lugnt :P Du kunde ju förstås inte veta ;) Fast jag är glad att många med autism har det lite bättre iaf ;)

[MissDiss]
0

Jag har aldrig förstått meningen med att gå till BUP. De bara tjatar och tjatar, för föräldrarna att må dåligt för att de får veta saker de aldrig skulle kunnat tro om en själv, och sen så ställer det till de så man får gå på massa konstiga skolor där man inte kan prata med någon som lyssnar, eftersom alla bara vänder på det och sen får man polisen på sig.

Jag tycker att BUP är helt värdelöst, varje gång jag blev tvingad dit mot min vilja så mår jag alltid dubbelt så dåligt efter som innan vi var dit, mamma gråter alltid när vi gick därifrån och jag blir på tok förbannad och nästan har lust att slå ned kärringarna jag blir tvingad av att prata. Jag säger att jag tänker inte prata för jag har ingenting att säga, då sitter de och hittar på massa saker som inte alls stämmer så man blir tvungen att säga något ändå… Helt dumma i huvudet.

MiniAndMe
0

#29 - ibland kan det nog kännas så… Tycker de är jobbiga…. Sånna som jobbar med liknande saker överhuvudtaget… I alla fall de jag träffat… Men jag tycker de hjälper en! :) Fast jag hoppas att jag aldrig får anledning att gå dit igen! Ta inte illa upp om det är ngn som jobbar med det eller känner någon så…

EmmaVarg
0

#7 haha.. :o jag säger också emot lärarna typ jättemkt, inte skriker som vissa andra i klassen o håller på,  men ändå o ja går nte till "BUP" :p

fast ja gjorde innan, men de va inte därför eftersom ja aldrig sa emot innan.. :p

#8 mitt med! …  dom lägger sig i för mkt,

HannaM
0

Man har rätt att byta behandlare eller läkare om man inte trivs med den man har. Det finns rötägg inom psykiatrin precis som överallt annars men det finns också underbara människor som faktiskt både lyssnar och förstår så om man råkar ut för någon ur den första gruppen, be om att få byta.

MiniAndMe
0

#32 - sant… :)

[Next]
0

Min bror utreder sin Autism och ADHD där, och så går jag i "terapi" där också för att prata om hur det är med en bror med speciella behöv och hur jag har behövs gå i bråk i min förra skola för att försvara honom för hans assistent var och drack kaffe….

Svartasilverskon
0

bup suger SKIT!!!