Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3323 ggr
[aammE]
0

Prata i sömnen, är detta normalt?

På senaste tiden har jag pratat JÄTTEMYCKET i sömnen, självklart minns jag ingenting efteråt men min pojkvän som jag bor i hop med har fått återberätta.

För ungefär en månad sedan så hade jag somnat på soffan (som vanligt) och "vaknade till" efter ett tag. Då ropar jag på Emil (sambo) och ber honom att "Hämta fikat som småungarna har gjort" jag blir jätteirriterad och sur när han inte förstår vad jag menar när jag säger att han ska ge mig fikat som kaninungarna har bakat! Världens mest logiska sak enligt mig just då.

En annan gång så hade jag somnat i sängen och när Emil kommer in i rummet så fnittrar jag och säger att jag har en kaninunge under täcket, Emil blir tvungen att söka igenom kaninboet och hittar då alla kaninungar där de ska vara. Jag hade alltså ingen unge under täcket.

Några dagar efter det så hade jag somnat på sängen igen, men då ber jag honom att "hämta lasset!" när Emil frågar vilket lass jag menar så utbrister jag "Meeeen, det man kör textilierna på!" och blir jätteirriterad när han påstår att jag talar i nattmössan igen.

För några dagar sedan så hade jag somnat på soffan igen, och när jag vaknade så frågade Emil vad farmor hade sagt när hon ringde. Men jag hade inget minne av vad hon hade sagt, hade ingen aning om att hon hade ringt ö.h.t., tydligen så hade vi pratat i nästan 30 minuter! Så jag fick ringa till farmor och förklara att jag hade pratat i sömnen när hon ringde och fråga vad hon hade sagt. Tydligen hade jag varit jättekonstig och inte verkat förstå vad hon pratade om.

Är detta normalt? Vad är det för fel på mig? [sad]

[aammE]
0

Kan tillägga att jag har haft mycket problem med migrän och ångestattacker den senaste tiden också.

[marion69]
0

hihihiiSkrattande Vad roligt det låter, det du sagt i sömnen!

Jag vet inte riktigt varför man i vissa perioder pratar i sömnen, men jag kan själv göra det. Man kanske sover djupare, eller är i REM dröm och halvvaken? Kanske för att man är orolig i tankarna och kroppen.

Men hjärnan bearbetar ju jobbiga saker i drömmar. Tråkigt att du har ångest och migrän, det låter inte kul.

Har du medicin för dom båda, så att du kan bli lite hjälpt?

Jag känner en kille som är kristen. Han är en god vän till mig. I vaket tillstånd har det hänt att jag blivit lite arg på honom, för att han försöker omvända människor, bl a mina vänner. Han kör med - Du kommer att hamna i helvetet om du inte tror på Gud. Så jag har skällt ut honom lite då.

Men en natt sov han över hos mig och jag hade tydligen pratat jättemycket i sömnen.

jag hade sagt till honom:

-JAG VET att DU kommer att hamna i helvetet!

När jag vaknade, så frågade han mig vad jag menade med det.

Jag sa att jag minns inget…

Han blev orolig, för han har en inre andlig kamp. Och nu tror han att han kommer hamna i helvetet…..Förvånad

[aammE]
0

#2 Jo, jag äter ångestdämpande och migränmedicin (båda är dock helt utan verkan).

Haha, lite roligt är det ibland. Oskyldig Igår hade jag stått i köket och tjatat om att jag ville ha plättar och att jag VISSTE att vi hade plättar hemma! … Men det har vi inte, för jag tål inte plättar. Obestämd

Cochon
0

Hehe, är ganska duktig på att snacka i sömnen jag med, men jag brukar inte prata med folk, eftersom ingen svarar när jag ligger där och pratar. ^^ Någon gång när jag var på fotbolls läger så fick jag reda på att jag hade pratat jätte högt (nästan skriket) och vissa hade inte kkunnat sova. :P Ibland så berättar min mor för mig att jag har pratat och även gråtet i sömnen, men jag mins ju aldrig vad jag drömmer :P

Så helt ensam är du ändån inte, men ditt verkar vara lite andorlunda… :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

91Marran
0

min pojkvän brukar säga sluta till mig i sömmnen, så jag vågar knappt andas. jag gör liksom inget.

Mvh
Mig