Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 4516 ggr
EmmaVarg
0

JOOBIGT med mensvärk!

ja, som rubriken säger..

hatar mensvärk, något av de värsta som finns :/

något man kan göra för å lindra/få bort de? (förutom att motionera då ja e astrött o har verkligen inte lust alls att göra någonting)

funkar ju me att kolla på roliga filmer/videor på youtube, men har nog redan kollat alla redan  D:

hepplet
0

lägg dig i sängen, käka godis och lyssna på någon bra ljudbok :)

eller gå in på youtube o sök på afv så finns det en kanal som har hur många såna videor som helst! :) hoppas det blir bättre

EmmaVarg
0

#1 testade lägga mig o sängen o lyssna på musiik o typ försöka sova men de gick inte xD

Okej, ska testa :D

hepplet
0

eller jag vet! värm en sån där vetekudde och lägg dig med den i sängen. då blir det varmt om magen + att man känner sig något tröstad.

EmmaVarg
0

#3 jag tror inte vi har någon sån.. x)

Moa-16
0

Alvedon! Vad skulle jag göra utan alvedon?! (skrämmande tanke)

JohannaCullenEnvall
0

Jag brukar sätta mig i soffan en gång i månaden med något varmt om magen och kolla på Titanic xd

Det funkar alltid för mig ;)

EmmaVarg
0

tack för alla tips ^^ men kom gäärna med fler :P

Att kolla på Ginas blogg-videor funkar faktiskt riktigt bra, man glömmer bort smärtan av hennes roliga videor, värt att testa för er som också vill ha tips :PP  fast riktigt dåligt för ja har redan kollat på alla så ja kan alla helt utantill typ x'd

http://www.youtube.com/watch?v=_X2IvT9EwIc&playnext_from=TL&videos=zXul3B8BhgI

http://www.youtube.com/watch?v=upY3NsNKUBA&playnext_from=TL&videos=Nz8whyz8D1o

thildatessie
0

jag har på mig en enorm tröja, dushar varmt,lägger en kudde på magen,benen högt och slöar vid tvn. äter ppiller som ska lindra men de kan ta upp till ett halvår innan de verkar eller visar reslutat med värken så ja får se, mend e har lindrat lite iaf!

poppysmarsvin
0

Mensvärk ÄR verkligen urjobbigt - och påverkar en psykiskt också tyvärr.. För precis som #0 skriver så känner man just inte för att göra något - och allra minst att röra på sig! Man känner sig inte så himla fräsch heller…

Själv hade jag det väldigt jobbigt när jag var i tonåren. Jag hade ofta väldigt ont, och mådde ofta illa också. Det hände att jag svimmade eller blev väldigt yr. Det blev värre ju äldre jag blev, så i 15-års åldern (tror jag) så gick jag tillslut iväg till en gynekolog. Jag fick p-piller utskrivet som medicin, och det hjälpte faktiskt! Innan detta fick jag några värktabletter (Naprozyn vill jag minnas att de hette, heter idag Naproxen), och de funkade ett tag tills jag var tvungen att ta till p-piller. Det hjälpte tack och lov!

Nu tror jag att jag hörde till de som hade det x-tra jobbigt. Efter att jag fick barn blev smärtorna betydligt mindre!! Idag vet jag att motion faktiskt lindrar sådana här problem. Att sätta igång och vråljogga precis när man har ont funkar kanske inte, men om man är vältränad har man mindre bekymmer än om man är otränad. Värme funkar också bra. Men har man återkommande väldiga smärtproblem så ska man uppsöka läkare! Det finns hjälp att få.

[marion69]
0

#3 Ja, en varm, micrad vetekudde är underbart vid mensvärk!

thildatessie
0

gå ut och gå är bra!! :D

[Wera]
0

Mamma gav mig en tablett en gång som tog bort mensvärken :) Jag har typ aldrig mensvärk. Haft det typ en gång, och då tog jag tabletten. Hjälpte väldigt bra ^^ Så lär finnas på Apoteket.

hepplet
0

jaha, #8 & #9 visste inte att ppiller kunde lindra något! Men jag har faktiskt också turen att vara en av dom som inte besväras så mycket av mensvärk. Får mera en konstig utmattad känsla i magen. (Och ibland vÄldiga sammanbrott :P)

thildatessie
0

#13 haha  jag har humörsvångningar som jag vet inte vad!

Kaninisen
0

Jag tar en omega 3-tablett varje morgon. Tidigare låg jag i sängen den första dagen med kramper och kunde inte äta, nu är det betydligt bättre! Vågar inte lova att det är omega 3, men jag tror det för i perioder när jag glömt att ta det så blir det värre igen. Värt ett försök i alla fall. :)

[Wera]
0

Det är ingen skillnad alls på mig när jag har mens och inte mens. :P

P-piller hjälper ju också, jag ska börja ta p-piller snart. Min ena kompis som tar p-piller får ju mens bara var 3-4 månad :P knappt ^^ och ingen mensvärk typ.

emms
0

IPREN! :D

Alvedon funkar verkligen inte för mig!

Jag gillar inte att ta tabletter då typ allt är testat på djur, men när jag har mens så gör jag faktiskt undantag. Det är den enda gången som jag tar tabletter och så numera. Har hemsk mensvärk :(

Emma

thildatessie
0

#16 är det inte minipiller du menar?  då får man mens ca var tredje månad ibland, inte regelbundet alls vilket det blir med ppiller :)

[Wera]
0

#18 Nej hon tar vanlig p-piller.. som är "bättre" än andra för kroppen sa hon, typ mer "naturligt" elr nå. Den kan antingen göra så mensen kommer var 3-4 månad, eller också att den kommer oftare. För henne kommer den mer sällan. Om mensen kommer oftare är det bara byta :P

rebeccajansson
0

Jag har en elektrisk värmedyna/kudde med tre olika värmegrader 1 2 3 som jag alltid har. Den är jätteskön. Tar även ipren när det är som värst. Har haft jättesvår och jobbig mensblödning. Blödde såpass mkt att jag blev alldeles matt och kräktes. Skaffade p-piller först när jag blev 18 och blev tillsammans med min nuvarande sambo.

Använder även värmekudden när jag har träningsvärk i benen.

Vet hur det känns att ha ont. Har lidit otroligt mycket pga svår mens, min pappa förstod inte hur mycket jag led utan skickade iväg mig till skolan mot min vilja när jag hade det och det slöt nästan alltid med att mamma fick åka o hämta mig eftersom att jag inte kunde gå utan bara låg ihopvikt o grät. Karar säger jag bara dom fattar ingenting!

LinneaJohaanson
0

Med vanliga p-piller kan man ju "bestämma" när man ska få mens, man får ju mens när man slutar äta dom, så om man inte vill ha mens är de ju bara att fortsätta med p-pillrerna! Och man får mycket mindre mensvärk!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

thildatessie
0

#21 jaa men jag vet inte hur bra det är att skjuta upp för mkt..

LinneaJohaanson
0

Jag har skjutit upp ett år förra året, inga problem och hon på ungdomsmottagningen sa att man kunde göra det utan problem!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

thildatessie
0

#23  jaha :O tänkte mer på om att det kanske inte var så bra för kroppen eller så, det ska ju komma ut liksom. du mådde inte dåligt eller fick några bödningar eller andra problem? och hur var det när du slutade skjuta upp?

flikkan
0

Jag har ätit sna alindrin (?) tror jag det heter..
Finns nog receptfritt på apoteket tror jag, hjälpte faktiskt ;)

Callisto
0

Jag hade också jättejobbig mensvärk när jag var yngre. Mamma tog med mig till Ungdomsmottagningen där jag fick värktabletter på recept. Jag äter fortfarande dessa tabletter men det krävs inte längre recept. Jag käkar två naproxen varje gång jag börjar få små känningar av mensvärk. Det funkar jättebra så länge man tar dem i god tid.

Alvedon och ipren funkade aldrig för mig. Jag brukade gå runt med en varm vetekudde och gråta. Vetekudde hjälper också och jag ser alltid till att klä mig varmt om magen när jag har mens. Träning fungerar också, men bara förebyggande. Det hjälper inte att försöka träna när mensen redan har kommit.

Men gå till apoteket och köp naproxen (eller pronaxen, det är samma verksamma substans men naproxen är lite billigare). Funkar inte en tablett så prova en dubbeldos, det är vad som krävs för mig.

Hoppas du slipper ha ont hädanefter