Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2659 ggr
lindsibumsy
0

Cancer?

Hej. Jag solar mycket solarium, och nu så har mina leverfläckar börjat klia, blöda, växa och ändra form. Jag är 14 år, ska jag kolla upp det? Bör jag vara orolig för att det är hudcancer?

Moa-16
0

Jadu, det låter inte bra =/, Det bör du absolut kolla upp! Onödigt att vara orolig tycker jag. Hjälper ju inte. Men gå till en läkare!

emms
0

Läste ett litet blad om solning på vårdcentralen här om dagen och då stod det om ens leverfläckar ändrar färg eller form, smälter ut i resten av huden, börjar blöda, svullnar upp eller ändrar sig på något annat sätt ska man kolla upp det direkt! Låter inte särskilt bra alls. Lycka till!

Emma

lindsibumsy
0

Mamma ska ringa vårdcentralen på måndag. Hon tar inget på allvar så "imorgon har hon inte tid". Jag är verkligen orolig men enligt henne har jag bara "rivit" lite. Kan man ringa själv? Eller..??

lindsibumsy
0

Vill inte vara orolig hela helgen! Tycker det känns jobbigt och man ska ju kolla hos doktorn direkt!! Men men… Kollar på måndag dådå. :)

Moa-16
0

Rivit? Om dom ändrat form? Och "mina" leverfläckar, menar du alla då?

Ja, du kan ringa själv. Men berätta för din mamma att du är orolig, & visa hur det ser ut..

lindsibumsy
0

Ja, dom har ju börjat klia så hon menar att jag bara har rivit upp dom. Hon är sjuksköterska och hon sa att det så ut som en fästing kröpit in där och dött. Så hon försökte pilla på den så den började blöda.

Nej, inte alla. Har två stycken ca 5 mm på ryggen nästan bredvid varandra. det är dom som spökar.
Mamma vet att jag är orolig.

Moa-16
1

#6 Okej, om hon är sjuksköterska bör hon ju veta! Säkert ingen fara. & ni ska ju åka till läkaren! (:

lindsibumsy
0

Aa, jag vet. Litar på henne med men bara det att hon brukar alltid säga "att det är ingen fara". När jag hade problem med halsmandlarna så var det ju bara "lite ont i halsen" Gick med det 2 veckor sen gick jag själv bort till sjukhuset och då behövde jag operera bort dom! Man kan inte alltid lita på'na :D

freddiie
0

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article7403775.ab

Hittade denna på aftonbladet. Men kolla upp det hos läkaren :)

Moa-16
1

#9 Tycker inte sånt där är mycket att sitta & läsa. Skrivs mest bara för att skrämma upp folk har jag en känsla av. Är man orolig ska man gå till doktorn inte sitta & läsa sig till om man ev kan ha någon allvarlig sjukdom!

freddiie
0

#11 Varför skulle någon vilja skrämma upp någon att dem har cancer?

Moa-16
1

#11 Det säljer! Folk blir intresserade. Och sitter & skrämmer upp sig, & får för sig att dom har Cancer kanske helt i onödan. "Lär dig undersöka dina hundfläckar" ,10 vanliga tecken" ,"Lär dig identifiera en farlig fläck" osv…

Tycker det är helt fel. Man ska gå till doktorn om man ser något på kroppen som ev kan vara cancer inte lära sig undersöka sig själv.