Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3685 ggr
Odinn
0

alltid negativ

Jag är väldigt ofta trött, negativ och tråkig. Jag brukar inte skratta så mycket längre och mina vänner har tröttnat på mig. Dom jag brukar vara med har jag inte pratat med sen skolavslutningen, alltså tre veckor sen.

Jag har länge tänkt: Men nu ska jag bli en posetiv och glad tjej,  men så sitter jag hemma hela dagen och har tråkigt.

Vad kan jag göra åt det?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Moa-16
0

Det är inte så lätt att bara bli glad & positiv. Kan du inte försöka ta kontakt med dom du brukar vara med? Och hitta på nåt kul ihop, kanske?

Odinn
0

#1 Nej jag vet. Jo det kan jag göra, men jag är rädd för att dom tycker att jag är för tråkig.

Moa-16
0

#2 Man kan inte vara mer än sig själv, gillar dom inte det =Synd för dom! Tror inte alls du är tråkig!

EmmaVarg
0

du är inte ensam..  har haft de så i 4 år.

Moa-16
0

#4 Då tycker jag att det är dags att du tar tag i det (: Inget händer av sig själv. Man kan inte bara sitta & vänta på att saker ska bli bättre. Inget löser sig själv,tyvärr. Hitta på nåt. Kanske gå någon kurs,(tex) träffa nya kompisar! Det mesta är möjligt bara man vill!

Odinn
0

Hur träffar man nya kompisar på sommaren?

Moa-16
0

#6 Satt lixom ihop, Gå en kurs = träffa nya kompisar! Finns ju massor av aktiviteter som dom ordnat för barn/ungdomar i sommar, (iaf här i stan) Då kan man träffa folk med samma intresse som en själv. Super bra!

Odinn
0

#7 Tror inte att det finns så mycket sånt här? :/
Var på ridläger i början av sommaren men ingen av dom bodde i närheten..

Moa-16
0

#8 Men du kan ju kolla upp det iaf? Något finns det säkert! Och det går ju att åka buss,tåg, om dom bor långt iväg!

Odinn
0

#9 Jo det kan jag ju göra.
Jo det är sant, men de tar ca 4 timmar att ta sig till dom.

Moa-16
0

#10 Men det kanske är värt det? Du kan ju vara där några dagar eller så.. Men det är klart att det är roligt att ha några kompisar närmare också!

Fridoliin
0

Först och främst, börja med att försöka ändra attityd! Som Moa säger; kolla upp om det finns aktiviteter eller liknande nu på sommaren. Ta kontakt med dina kompisar och släng ihop en tjejkväll tillsammans! :)

Och var alltid öppen för förslag och testa nya saker.

"Jo det är sant, men de tar ca 4 timmar att ta sig till dom."

Det där är något av det första felet du gör. Tänk istället. Javisst, 4 timmar på en buss eller tåg är väl inte så jäkla kul, men fyfan vad roligt jag kommer ha när jag kommer fram! :D  

Lycka till:)

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Odinn
0

#12 Tack så mycket! :)
Jag försöker jobba på det. Idag ska jag träffa en kompis för första gången på flera veckor. Får försöka vara lite mer glad och "på"  istället för att bara sitta och fråga vad vi ska hitta på. :)

Fridoliin
0

#13 Vad bra! Hoppas ni kommer ha kul Skrattande Ni kan ju åka och bada ia det fina vädret ;)

/Frida

Odinn
0

#14 Tack! :)
Ja det skulle vi ju kunna. Men just nu regnar det. Och jag är så feg när de gäller vatten så hon skulle nog tycka att ja var tråkig då :/

Fridoliin
0

Tråkigt med vädret! :/ Äsch, då får ni helt enkelt göra något roligt av det! Typ… Vem som doppar sig först.

Det gäller att leta efter möjligheterna! :)

/Frida

Odinn
0

#16  Vi hade det trevligt igår. Sov över hos henne och idag blev det sådär tyst och tråkigt igen. Vet liksom inte vad jag ska säga då :/

Fridoliin
0

#17 Synd att det blev lite tråkigare dagen efter :( Men ni behöver inte göra något speciellt tillsammans, ni kan sätte er och måla eller något, pyssla, fixa naglarna.. (Fy vad mycket tjejiga saker jag kommer på :O ) men ja, ni kanske gillar sånt ;)

/Frida

Odinn
0

#18 Vi är lite "pojkiga" av oss, men visst skulle vi kunna göra något sånt ibland :)

Fridoliin
0

hmm.. inlines? :D det tycker jag är kul iaf.

/Frida

Odinn
0

Jag kan tyvärr inte stå på saker, har för dålig balans. :)
För några dagar sen kom jag hem med blodiga ben.
Jag råkade ramla när jag var ute på promenad, ingen aning om hur jag lyckades men jag har sån dålig balans.. haha.

Fridoliin
0

Haha ajdå. :O :P  Hmm.. jadu.. Ska försöka klura ut lite grejer man kan göra så återkommer jag imorgon ;)

/Frida

Odinn
0

Tack! :)

Fridoliin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om någon av er har nåt husdjur så kan man ju försöka hitta på lite aktiviteter  med det :)  Titta på skräckfilm, pyssla! :3 Har själv suttit med lera och pysslat nu i dagarna. 

Hur gammal är du? Kanske lite lättare att klura ut lite fler aktiviteter om jag vet vilken åldersgrupp du är i :)

/Frida

Odinn
0

vilken cool. :)

Jag är 14 år, men alla säger att jag beter mig som typ 17+.
Jag har hästar, katter och kaniner.
Har tyvärr inga vänner som gillar hästar. Men en av dom tycker att det kan vara roligt att rida någon gång ibland.

Skräckfilm är min favorittyp av filmer, och mina vänner tycker också om det så det skulle vi kunna göra :)

Fridoliin
0

Jaf fyller 17 nästa vecka, och jag är väldigt barnslig av mig, så mina tips kanske inte tilltalar dig så mkt då :P hehe.  Men kanske någon hoppbana för kaninen, lite pälsvård till katten (borsta och sånt) och om du somsagt har nån vän som tycker om att rida så är ju det perfekt. Fast sen tycker ju jag det är fruktansvärt roligt med djur, så det kanske inte är nåt som intresserar dina vänner såvida inte dom också gör det :P

Men som jag nämnt innan, en heldag på stranden är ju aldrig fel eller anordna en tjejkväll med nåt tema. Typ maskerad eller något :)

/Frida

Odinn
0

#26 Haha okej. :)
Tack så jättemycket för alla tips. Jag hade tänkt att bjuda hem alla tre på en riktig tjej kväll. Vi har en inbyggt pool som vi precis har lagat. (den var trasig) så den kan vi bada i. Och spela spel och sånt. Man får hoppas att det upppskattas :)

Fridoliin
0

#27 Men se där! Det är ju perfekt! :D  Chips och dipp att mumsa på är aldrig fel på en tjejkväll, och kanske lite karaoke? ;)  Tror det kommer bli en kanonbra kväll för er Skrattande

/Frida

Odinn
0

#28  Ja :)
Och jag ska vara med min hästintresserade kompis nu i veckan så vi kommer väl rida lite och sånt. Och så har jag varit med min kusin i helgen, så jag känner mig inte lika ensam nu. :)

Fridoliin
0

Men det är ju jättebra! :D  Allting går bara man vill! Skrattande

/Frida

Jetset
0

Mina kompisar tycker att jag är rätt tråkig. Jag är också 14 år, men de tycke rjag "pratar och beter mig som en tant". Men jag är nästan aldrig med de vännerna längre.. Så har inte så många riktiga längre.. Mina bästa vänner flyttade till USA, Norge och Belgien.. Snacka om otur!! ALLA mina bästisar flyttade till andra länder! :( Med dem kunde jag dock vara jätte barnslig hehe :P Jag är ganska barnslig egenltigen ..:) Men jag KAN vara stenseriös, vilket jag oftast är i skolan:P

Älskar också djur, och har en ponny, kaninuppfödning, hund och hamster hehe :P

Odinn
0

#30 Ja precis! :)

#31 Då är vi ganska lika. Jag ska se om jag kanske kan börja på en annan skola i höst. Eftersom jag inte har några vänner i skolan.

Jetset
0

#32 Jag vet precis hur det känns att inte ha några kompisar.. När jag var mindre hade jag massor! Vad tråkigt, tycker du inte att det är jobbigt att byta skola då? När du går på högstadiet och allt. Men gör det som känns rätt för dig! Vart i Sverige bor du? :)

Odinn
0

#33 Jag hade också mycket vänner tidigare. Men har flyttat väldigt mycket, och här har jag inga alls. Jag har redan gått på tre olika skolor så jag är van att byta, tror inte att det kommer bli så farligt. Dock är frågan hur det kommer gå med arbetet. Jag bor i örebro, närke. Dudå?

Odinn
0

Mina kompisar kommer imorgon. Antagligen för att jag har en stor inbyggd pool. Det dom inte vet är att den är trasig. Så jag behöver massa tips på vad vi kan göra?

Fridoliin
0

har poolen gått sönder igen :O  Jadu… ni kan ju alltid åka till stranden om det är att bada dom är ute efter ;)

/Frida

Odinn
0

#36 Det var ett till hål… Och jag kommer inte vilja träffa dom igen. Dom ville bara hem till mig för att jag har pool. Dom pratar så mycket skit. :(

Fridoliin
0

Då ska du helt klart strunta i dom i framtiden :O

/Frida

Odinn
0

#38  Ja,  dom frågade när poolen skulle vara klar. Då sa jag på lördag. Dom ba: vi kommer på lördag, hejdå.  Usch vad sur och ledsen jag blir :(

Moa-16
0

#39 Säg ifrån! Tycker inte dom låter som några vänner man vill ha kvar. Gör dig av med dom, säg att dom inte får komma!

Odinn
0

#40 Jag ska säga det. Men när jag förlorat dom har jag liksom inga vänner kvar..

Moa-16
0

#41 Men dom är inga vänner! Du hade väl någon som du hade ridit med i veckan? & någon kusin? (:

Odinn
0

#42 Min kusin bor inte här, och hon åker till italien i två veckor. Hon jag rider med träffar jag inte så ofta då hon har andra vänner att träffa också.

Odinn
0

Om ni vill veta lite mer kan ni läsa mitt andra inlägg jag gjorde på ångestsjukdommar ifokus

http://angestsjukdomar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f874c1da-0284-4ccc-b57d-72516489962f&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Moa-16
0

#43 Men då har du ju två iaf. Även om ni kanske inte träffas så jätte ofta. Det är bättre att ha två nära (bra) vänner än många falska!

#44 Tycker du ska försöka prata med din mamma trots allt. Det fixar du! Fast det känns jobbigt. Säg att du inte har någon att vara med i skolan längre. Att du inte trivs. Då får du säkert byta. Två år är inte "bara" speciellt inte om du inte trivs!

Odinn
0

#45  Hon kan fråga; men ska du inte träffa den och den då?  Då säger ja bara att dom inte pratar med mig längre. Så hon börjar nog förstå hur jag har det med vänner. Det här andra vet hon dock inte om. Hon tror att jag aldrig får ångest längre, fast jag får det nästan varje natt.

Allt jag vill just nu är att byta skola, vilken som helst bara jag kommer bort från den här.

Moa-16
0

#46 Har du sagt det till henne då? Hur gärna du vill byta? Jag är säker på att hon vill dit bästa. Och lyssnar på dig om du berättar hur gärna du vill byta. Men du,njut av sommarlovet är ett bra tag kvar på det! :P Oroa dig inte. Det hjälper ändå inte. Försök att tänka på annat!

loviisa
0

Gud vilka dåliga vänner du har, dom som bara utnyttjar dig för poolen. Ursh. Blir ledsen bara då jag tänker på det. 

Men du har häst sa du.. Nu vet jag inte om den står hemma hos dig, i privat stall eller på någon ridskola. Men om den tex står i ett privatstall kanske det finns fler tonåringar som har häst / medryttarhäst där, ni kanske kan rida tsm? Ha lektioner för varandra?
eller bara små prata lite i stallet då ni pysslar om hästarna?

Eller så kanske du kan , om du har flera hästar, så kan du kanske "annonsera" ut en på tex medryttare.nu eller i mataffären om att den söker medryttare och då är du vips inte ensam i stallet , då kan ni rida ut tillsammans och så. 

Sedan var det kanin du hade va? Kanske kan du ställa ut den eller tävla i kaninhoppning? Då kommer du ut och träffar folk med samma intresse som dig.

Jag tycker verkligen att du ska ta tag i det här med att byta skolan. Om man inte trivs eller har några vänner så går själva arbetet åt skogen oxå, och dessa två sista åren är viktiga för din framtid för att du ska kunna välja den linje du vill sedan på gymnasiet och sedan som vuxen kunna göra det du vill.

lovisa

Odinn
0

#48 Tack för ditt svar!
Jag har två hästar och båda står hemma. Det finns inte andra hästar runt ikring som jag kan rida med :/ En islandshäst som jag rider. Och en shettis som jag utbildar i dressyr. Det kanske vore en idé att sätta ut en annons? Men vad ska jag säga till mamma då?  "Mamma jag sätter ut en annons på Panter så jag får en ny vän" Det låter ju konstigt :/

Kaninen är nog för tjock och gammal. Jag försökte lära den att hoppa för nåt år sedan, men han fattade inte så jag gav upp.

Jo det är det jag försöker säga till mamma, men hon förstår ju inte. Jag vill inte säga att jag inte har några vänner, det låter ju konstigt.

loviisa
0

Ibland får man ställa upp för sig själv,
Säg som det är.
Det är din mamma.
Så lätt är det faktiskt förklara att du inte har någon egentligen.

lovisa

Odinn
0

#50  Ska försöka samla mod imorgon. Får se hur det går..

loviisa
0

#50 hur gick det?

lovisa

Odinn
0

#52  Jag sa till min mamma att jag ville byta skola, vilken som helst bara jag fick byta. Jag sa att jag hatade skolan och att jag inte kan jobba bra där. Hon förstod nog att jag har de svårt med vännerna också eftersom jag suttit hemma hela sommaren.

Vi har kollat runt på en del skolor och vi hittar ingen som kan ta emot mig.. Rynkar på näsan

nello4ever
0

#53 synd att du inte bor nära mig jag älskar hästar;) Och såklart att få nya kompisar =D

Odinn
0

#54  ja :(  Vart bor du någonstans då? :)

nello4ever
0

#55 Bor i Haninge söder om sthlm;) Synd att Sverige är så stort :p

loviisa
0

någon skola borde du iaf kunna stå i kö för?

lovisa

Odinn
0

#57 Det är lite svårt att komma in på andra skolor när man går i åttan,..

loviisa
0

#58 Jo jag vet, är lika gammal som dig, men man kan stå i kö…, iaf här där jag bor.

lovisa

[Wonderland]
0

Ush vad jobbigt allting verkar! jag har det samma som dig ungefär. är 15år och ska börja nian har inga vänner i skolan (förutom min bästis som lämnar mig för sin kille och som inte har snackat med mig på hela sommarlovet bara sms.) Har med funderat på att byta skola, Men har ju liksom bara nian kvar så känns lite menningslöst.

Säger samma sak som hon andra, synd att vi inte bor nära varandra hade gärna blivit vän då jag inte har några :/

Odinn
0

#60 Det är lite så jag känner med. Liksom, bara två år kvar. Men ändå är ju dom här två åren viktigast. Min mamma vet iallafall hur jag har det med vänner nu, så vi ska se om det finns någon skola. Dock var man tvungen o söka i vintras isåfall… :/

[Wonderland]
0

#61 okej :( Jag har bara 1 år kvar det är ännu värre ;/ men förstår dig. Jag funderar på att flytta till min pappa i Göteborg igen och börja i en ny skola och gå ut nian…

Men hoppas det löser sig för dig! jag tycker du ska byta skola har flera kompisar som bytt skola i 8:an och fått det super bra med massa nya vänner och bättre betyg! :)

Odinn
0

#62 Ja det är ju det.. Jag har flyttat 9 ggr och gått på 3 olika skolor redan. Den här kommer bli den fjärde, och jag går ju snart ut grundskolan och börjar gymnasiet. Vilket kommer bli 5e skolan jag går på..

Okej vad bra!  Får tjata mer på mamma. :)