Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 5137 ggr
emma071
0

Röker

Det här är första gången jag tar upp det allmänt jag har börjat röka och har blivit fast :/

alla pratar om hur farligt det är och man kan få KOL och Canser os.v

jag har ganska nyligen talat om det  för min mamma och hon verkar inte ta det på alvar :/

hur ska man göra för att sluta?

Har du rökt / röker?

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

[marion69]
0

Jag har rökt i många år, ju längre man röker, desto svårare blir det att sluta röka.

Det finns mycket negativt med rökning, dålig hy, dålig kondition, bronkit, gula tänder, KOL, cancer och andra sjukdomar.

Man måste förbereda sig mentalt och hitta på andra saker att göra, typ sport. Ha gärna nikotintugummi till hands.

Hoppas du kan sluta röka, för jag ska snart sluta jag med :o)

emma071
0

Tack tack :)

emelie92
0

Hur länge har du rökt? Hur ofta? Ju snabbare du lägger av med det dessto lättare är det. Det finns nästan ingenting positivt med att röka, utan bara massa negativt som kommer visa sig i framtiden.

KadjaNina
0

Jag har rökt i tre år fast har försökt sluta ett par gånger. Det längsta uppehållet jag hade var i fyra månader. Jag ska sluta röka när jag är lite stabilare så inte allt kraschar när jag slutar.

Min mamma har KOL dessutom har hon fått fyra hjärnblödningar delvis p.g.a rökningen. Det är sjukt att jag inte slutar med tanke på hur jag vet hur mycket det skadar.

emma071
0

#3  En och en halv månad,Ungefär tre ciggpaket i veckan :/

KadjaNina
0

#5 Det tar olika lång tid att bli beroende. Men jag tycker du ska sluta så fort som möjligt så det inte håller på att gå för långt. Får du abstinens om du varit utan en dag? När jag hade rökt i en och en halv månad då var inte jag beroende.

[marion69]
0

Första 3 dagarna är värst, bra att veta i förväg så man är beredd.

Sedan kommer en rätt jobbig 2-3 veckors period.

Man kan drömma om cigaretter, man minns olika tillfällen då man brukade ta en cigg och suget kommer vid dom tillfällena.

Men när cirka 3 månader har gått så har man faktiskt nästan helt glömt bort cigaretter. Det är bara om man känner rökdoft som man tänker på det, men rökdoften luktar inte längre lika gott!

Jag höll upp i två år och dum som jag var började jag röka igen. Jag började först feströka och så var jag fast igen.

Nu ska jag snart sluta röka igen, men för gott denna gång!

Ett tips är att se sluta röka som en positiv utmaning istället för ett jobbigt hinder.

Jag minns att jag såg det som en grej för att testa mig själv, hur långt jag kunde pressa mig själv. Jag mot nikotinmonstrena :-)

Ett exempel på hur man kan visulisera det:

"Nikotin-monstrena tiggde och bad om bara ett  litet bloss, men JAG sade: -NEJ, nepp, no!"

….och det får man nog säga ett antal gånger innan nikotinmonstret ger upp.

Lycka till!

emelie92
0

#7 - Bra tips!

Jag har rökt några enstaka gånger och det som har fått mig att avstå från rökning är att fokusera på de negativa sakerna med rökning. Jag såg för några månadersen en dokumentär om sjukdomen KOL man kan få av rökning, och det måste vara bland de värsta sjukdomarna man kan få! Tänk att långsamt kvävas till döds…. usch!

[marion69]
0

Ja, tänk, jag som började röka som 12 åring. Idag är jag 40 år, så jag undrar ju hur mina lungor ser ut idag.

KadjaNina
0

#8 Min mamma fick KOL och fyra hjärnblödningar p.g.a rökning. Jag har slutat nu och snusar istället.

LinneaJohaanson
0

Jag har rökt - var alergisk som mindre (är nu 17)  - rökte i ett helv år och var fast men efter en vecka med and nöd kramp i lungorna någon svimmning sa jag nej nu räcker det. Slutade det var jobbigt men jag mådde så dåligt så jag mådde bara dåligt när jag tänkte ciggarett. Så jag slutade och mår nu bra även då jag tyvärr fest röker ibland!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Svartkatt
0

Jag har rökt i ett par år, sen jag var runt 11-12, är 17 nu, röker fortfarande ibland, men känner mig inte beroende av det längre. Bytte ut ciggen mot snus ist,inte mkt bättre. Men lite iaf :)

Moa-16
0

Har inte rökt! Skulle aldrig falla mig in!

När mamma (som för övrigt är sjuksköterska) Ser barn/ungdomar röka. Säger hon: Jag som redan har så många cancer sjuka patienter..

Om ett X antal år ligger dom där,svårt sjuka. Tänk vad dom kommer ångra sig. Inte lika kul/tufft längre…

Så du, sluta med det där! Bara dumt att förstöra sin kropp redan nu. Vill man verkligen går det, bestäm dig! Det fixar du!

[Koppsal]
0

Jag röker inte jag är 14. bara för att jag vet hur det kan gå. min pappa hade KOL och dog i två veckor och sen vaknade upp. så jag väljer att inte röka.

men jag hoppas du slutar. vi stöttar dig <3

pigelina
0

Jag feströker bara

Lycka till med att sluta!:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

oh-la
0

KOL är inte en sjukdom man Kan få om man röker, nästan alla får den i olika utsträckning. hade en släkting som hade det. han hade sådan ångest eftersom han inte kunde andas det sista att han försökte ta sitt liv flera gånger. sista gången han fösökte återupplivades han på sjukhuset, men dog en dag senare när kroppen inte orkade mer.

inte nog med alla riktigt otäcka sjukdomar man kan få, man påverkar kroppen för alltid. luktsinnet försvinner sakta med rökningen. de små fina hår som finns i strupen dör ganska omgående. deras uppgift är att stoppa bakterier och skit på vägen in i kroppen. blodcirkulationen försämras avsevärt! hår, hud och naglar börjar åldras till följd av minskat syre. man minskar chansen att kunna få barn. man blir tröttare till följd av att syreupptagningsförmågan minskar… ne… sluta så snart du kan. annars kan du alltid få fråga om du kan få besöka en lungavdelning på sjukhus… den ångesten som de patienterna har vill du inte önksa din värsta fiende! det var en av anledningarna till att jag inte klarade av att bli sjuksköterska… det lidandet, det var omänskligt…

emelie92
0

#16 - Det kan väl inte stämma att "nästan alla får den", KOL alltså? Och visst är väl rökning en bidragande faktor till att man drabbas av KOL?

oh-la
0

jo, det stämmer faktiskt. anledningen till det är att cigarettens inverkan på lungvävnad är konstant. rökning orsakar alltid inflammationer i de mindre lungvävnaderna till följd av bland annat minskad blodgenomströmning, samt på grund av alla de gifter en cigarett innehåller. lungvävnaden blir inflammerad om och om igen vilket bildar ärrvävnader och skador som gör att luftrören blir trängre. inflammationerna för att lungblåsor bryts ner och lungvävnaden blir mindre och mindre. man räknar med att var tredje rökare ungefär drabbas av KOL, men man ser den här nedbrytningen av lungvävnad, tidig KOL, hos i stort sett alla rökare. alla behöver dock inte utveckla den i dess värtsa form… det gör som sagt bara en av 3, eller varannan om man är över 70… ingen trevlig prognos för rökare…

KadjaNina
0
oh-la
0

19, det var det jag skrev också… men jag skrev att det inte är en sjukdom man kan få, utan en sjukdom som man nästan alltid får av att röka. den är skitvanlig bland rökare och riktigt otäck.

KadjaNina
0

#20 Då var det jag som missförstod :) Ja jag vet, mamma har KOL.

oh-la
0

#21, lätt hänt ;) jag var väl inte mest tydlig på jorden heller :P

Lole
0

Nej, usch och fy för rökning!!!

Jag har aldrig rökt, ska heller aldrig :)

Callisto
0

#18 Jag tror att emilie92 uppfattade det som att du menade att alla (oavsett om de röker eller inte) får KOL vilket jag också gjorde första gången jag läste det inlägget men så var det ju inte du menade =)

ANNIA
0

När det gäller kol så är det en sjukdom som alla människor kan få. Det är alltså inte bara rökare som kan drabbas av det. Sen är det ju naturligtvis många som aldrig får det.

Däremot så den svåraste varianten av kol, vad jag vet hittills drabbar bara rökare.

Sen tas cancer upp, lite synd, visst rökare drabbas av cancer men det är ju inte enbart rökare som drabbas av cancer.

Därmed inte sagt att man ska börja röka för har man aldrig rökt så bäst att aldrig börja.

Sen för att sluta. Många röker ju vid vissa tillfällen tex efter maten eller efter fika. Så istället för att ta en cigarett så hitta på nåt annat att göra direkt efter maten. Vad det är är ju upp till var en, men kanske klä på sig och gå ut på en promenad eller har man något intresse till exempel teckning, ta fram ritblocket och teckna en stund. Bara så man bryter vanan att ta en cigarett när man brukar röka.

Jo jag röker. Men bästa är ju att aldrig börja.

Callisto
0

Visst kan alla få cancer men risken för tex lungcancer ökar ju avsevärt om man är rökare

oh-la
0

#25, de som får KOL och inte röker har jobbar inom brancher där de utsätts för damm och gifter. en person som inte röker och inte jobbar inom dessa brancher löper obefintlig risk att drabbas av cancer. i stort sett alla med KOL är rökare.

visst kan alla få cancer, men rökning är en av de största bovarna. självklartkan även en ickerökare fåå cancer, men om du röker ökar chansen för i stort sett all cancer,från lung och strupcancer, till bröst och levercancer avsevärt! rökning har inga som helst positiva sidor och kostar så fruktansvärt mycket pengar för samhället att det borde förbjudas.

ANNIA
0

Svaret blir till er båda. Den variant av lungcancer som förut ansågs enbart drabba rökare drabbar även ickerökare, för det har visat sig att ickerökaren har en felaktig gen som ger exakt samma. Om rökare också har den felaktiga genen vet jag inte det tror jag inte har kollats upp.

Och om det är enbart rökning som ökar risken vet jag inte. När det gäller kol så vet jag inte vilka andra som drabbas mer än att jag vet att även ickerökare drabbas.

Visst kan risken öka att få sjukdomar om man röker det säger jag inte emot. Men det brukar alltid finnas andra faktorer som spelar in. Jag har tex släktingar där nästan alla drabbas av cancer när dom blir runt 50 år och där finns både rökare och ickerökare. Och att dom drabbas i så hög utrsträckning beror på att dom utsattes för höga radonhalter när dom var barn, alltså deras orsak ligger många år bak i tiden. Nej det är inte passiv rökning som gör att ickerökarna får. Så ibland är inte svaret så enkelt att det är rökning.

När det gäller kostnader för samhället visst finns det samtidigt är det så att dom som röker betalar faktiskt ganska mycket av den kostnaden själv till staten eftersom det mesta av priset på en ask är skatt som går till staten. Så väger man in det så är nog frågan om en rökare kostar mer för samhället än någon annan. Jag vet inte för jag har ingen koll på hur mycket staten faktiskt får in i tobaksskatt, men det är inga småsummor.

Det har blivit häxjakt på rökare i vårat samhälle som jag tycker är väldigt tråkigt att se. Kommer det nu bli likadan häxjakt på överviktiga för det skrevs nån gång förra året att överviktiga gått om rökare när det gäller kostnader för tex sjukhusvård.
Visst jag röker själv, men det är inte därför jag tycker det blivit en häxjakt. Bara att titta i samhället idag så på många håll klassas rökare numera som sämre personer på ett eller annat sätt.

Dom flesta (finns undantag) rökare tar hänsyn till ickerökare när dom finns på samma plats.

Jag tycker det är bra att det numera finns en åldersgräns på 18 för att få köpa för på det viset så kan en del ungdomar stoppas från att börja. Sen är det ju tyvärr så att vissa affärer inte håller på leg koll.

oh-la
0

personligen tycker jag att dte är hemskt att jämföra rökare med överviktiga… överviktiga stör inga andra människor, det gör rökare. framför allt jag som har problem med luftvägarna märker av detta. det är få rökare som går åt sidan när de bolmar på. de tänker inte heller på att det kan påverka en persom även ett par meter bort. passiv rökning är inte heller något att leka med. det gjag tycker är sjukt är att en persons val att förstöra sin egen kropp ska behöva gå ut över människor som absolut inte har tagit det beslutet. vart man än kommer stöter man på rökare som promenerar mitt i gatan, som röker i busskurer, som hänger utanför porten, som röker på balkongen så jag får låsa in mig i sovrummet för att inte behöva leta upp inhalatorn.

en rökare är bara en vinst för samhället om denne passar på att kolar vippen innan de fyllt 65 så staten förutom genom tobaksskatten kan spara in pengar på din pension. sjukvård är fruktansvärt dyrt och tobaksskatten betalar inte tillbaks de pengarna om du skulle bli sjuk. men som sagt, tack och lov för staten blir en rökare sällan lika gammal som en ickerökare, och därför kan man även spara in på pension… tragiskt men sant…

risken för en rökare att drabbas av lungcancer är ungefär 20 ggr större än för en ickerökare. själva rökningen är självt en otroligt stor bov. om du t.ex. har genetiska anlag för cancer är risken ännu högre. hade färre personer rökt hade färre drabbats av cancer. en frisk, ickerökare utanför riskgruppen löper många gånger lägre risk att drabbas av cancer. i de fallen är det ofta slumpen och ärftlighet som spelar in (ca 5% av all cancer är ärftlig). för rökare kan man många gånger härleda cancern tillbaks till rökningen. det finns flera ämnen som påskyndar, eller framkallar cancer genom att förstöra celler. många av dessa ämnen finns samlat i en cigarett. av den anledningen är cigaretter en av de mest cancerframkallande saker du kan börja med. självklart kan du få cancer även om du inte röker. min mormor är en av dem. men om du röker ökar chansen avsevärt. även passiv rökning ökar chansen för cancer. katter, t.ex. som lever med en person som röker inomhus löper ökad risk att drabbas av cancer.

ANNIA
0

oh-la jag jämför inte överviktiga på det viset. Utan bara konstaterade att när det gäller kostnader för samhället så har dom tydligen gått om rökarna.

Jag skrev också att dom flesta rökare tar hänsyn, men att det finns undantag. Och det är ju tyvärr så med alla människor att vissa tar hänsyn till andra medan andra struntar i det.

Jag har rökt i många år och aldrig belastat sjukvården inte som i alla fall har någon som helst koppling till rökning. Jag vet också andra som rökt tills den dan dom dött gamla som aldrig belastat sjukvården.

Och det du skriver att en rökare bara är en vinst för samhället om dom dör innan pensionsålder, att ens kunna tänka en sån tanke, säger väl det mesta om din syn på människor som röker och tyvärr så är den också ett bra exempel på den häxjakt som pågår mot rökare.

Vi är människor och har precis samma värde som alla andra.

Sen att du råkat ut för personer som inte tar hänsyn det är synd men dra inte alla över samma kam.

oh-la
0

nej, att staten bara tjänar på rökare om de dör innan de går i pension är faktiskt sant och inget som har med min personliga syn att göra. det gjordes en undersökning på det nyligen, och för att staten tjänar faktisk en del pengar på just det faktum att rökare dör mycket tidigare än ickerökare och därför kostar mindre pengar än en frisk person. sedan tycker jag väl i många fall inte många vackra ord om rökare i allmänhet, vissa i synnerhet, eftersom de inte tar minsta hänsyn till oss som har astma eller allergier, och det påverkar mig i min vardag på ett mycket negativt sätt. hade alla rökare rökt innuti en bubbla där all rök stannar, fine, men tvinga inte på mig något som är bevisat otroligt skadligt.

att du inte blivit sjuk och belastat sjukvården är dock inget annat än slump. rökare är i mycket högre utsträckning sjuka, drabbas i mycket högre utsträckning av sjukdomar (och inte bara i luftvägar, utan hela kroppen påverkas. finns t.ex. starka samband mellan cancer i njurar och rökning) än personer som inte röker. de drabbas också i mycket högre utsträckning av svåra sjukdomar än ickerökare. det är inget annat än fakta.

hur du är som rökare lägger jag dock inga aspekter i. jag har aldrig träffat dig så jag vet inte hur du är som rökare. visar du respekt mot oss ickerökare får jag bara buga och bocka, för då är du ett föredömme! hade det funnits fler som du hade inte jag behövt gå omvägar ute på stan, eller stå ute i störegn för att nån rökare bestämt sig för att röka i busskuren.

däremot får man inte sticka under stolen med att rökning är otroligt skadligt, att det inte finns något posetivt med det och att det kan komma påverka dig för livet även om du väljer att sluta. sedan är det upp till var och en att bestämma om det är ett klokt val att ge hjärnan syrebrist (för du skulle kunna få ungefär samma rus genom att andas i en plastpåse en stund) och i samma veva dra in gifter som i andra delar av världen används för att utrota skadeinsekter, visst. det är förhoppningsvis ett helt frivilligt val man gör. eller så frivilligt man kan göra det när man pratar om ett beroende :P

ANNIA
0

Att rökning är skadligt håller jag med om. Och att dom oftast verkar få flera sjukdomar än andra. Även om det idag klassas som fakta att det är rökning som orsakar än det ena än det andra så är det inte säkert att det görs så imorgon eftersom det hela tiden kommer nya rön.

Och det finns ju faktiskt tex cancersjukdomar som har otroligt lång inkubationstid så att säga med 100% säkerhet att det endast är rökning som orsakar en sjukdom (oavsett sort) kan vara vansklig.

Finns ett talesätt som går i stil med. Att som man frågar får man svar. Och idag när man blir sjuk så en av frågorna som finns med är. Röker du. Visst det finns andra frågor också men det kanske ska tittas på flera faktorer som ligger längre bak i tiden eftersom man upptäcker nya saker undan för undan som är skadliga som man inte tänkte på förut att det var skadligt.

Som sagt rökning är skadligt och det bästa är att aldrig börja där är vi helt överens.

[Bolten]
0

Håller på o försöka sluta:)

[Wera]
0

Jag röker inte, eller jag tar kanske ett bloss eller två på fest men aldrig en hel cigg. :)

Yeay
0

Jag har nyligen slutat röka efter att ha rökt i 7 år, från att jag var 12 till för ca 3-4 månader sedan, jag är 19 idag. Det var jätte svårt att sluta men jag tog beslutet att sluta för att jag ville flytta upp till min pojkvän och om vi skulle kunna bo ihop så var helt enkelt ekonomin i nuläget såpass tajt att det inte fanns utrymme för några ciggaretter. Så jag fick välja, bo 60-70 mil ifrån personen jag älskar eller sluta röka och när man ser det så är ju valet ganska enkelt.

Sen kanske ska tilläggas att även om valet att försöka sluta var enkelt så kan jag lungt säga att enkelt att sluta var det verkligen inte! De första dagarna var hemska och jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Men jag tog mig igenom dem, det gick några veckor och det blev lättare och lättare men fortfarande var det svårt. Sen en kväll efter att jag hade bråkat lite med min pojkvän gav jag faktiskt efter och rökte en cigg. Men det vart också min sista för den där ciggen var inte minsta god, den smakade illa och jag fick sån nickokick så jag trodde jag skulle svimma. Fortfarande 3-4 månader efter att jag bestämde mig för att sluta så kan jag vara sugen på en cigg då och då, spec när jag står och väntar på bussar/tåg eller liknande. Räknar fortfarande in tiden det tar att röka en cigg i tiden det tar att gå till bussen av ren vana ;P Men det går bara lättare och lättare och jag är glad att jag slutade, fick svårt att andas då och då förut men det har nästan försvunnit nu :)