Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: alkohol-och-droger
Läst 2802 ggr
Sweetienin
0

Håller han på att bli alkoholist?

Det är en sak jag har tänkt på väldigt länge.
Det är så att min pappa dricker ganska mycket, mest på helgerna men ibland annars också. Jag är rädd för att han ska bli alkoholist. Farfar var alkoholist och han dog på grund av det. Jag vill inte att det ska hända min pappa. Varje helg har han köpt en ny sorts whisky som han ska prova eller en ny sorts vin. OCh han dricker flera glas så att han blir helt "lullig" eller vad man nu ska kalla det. Och så är det varje helg! Jag är rädd och orolig. Jag vill verkligen inte ha en pappa som är alkoholist.
Det är pinsamt också. Som när jag har kompisar hemma och han blir så. Då försöker jag gå iväg med mina kompisar så dom inte ska märka. Eller när vi har fest här hemma eller är på fest hos andra, då brukar han dricka mer än alla andra. Och det är pinsamt när han bjuder sin bror som är här ganska ofta på typ ett 7:e glas whisky och han tackar nej och kollar oroligt på pappa. Jag vill inte att han ska bli alkoholist! Jag har sagt det till honom, men han bryr sig inte, han blundar för det.
Håller han på att bli alkoholist?
Kan berätta att jag är 15 år och har alltid haft en väldigt nära relation med min pappa, så det är sjukt jobbigt att se det här hända. Kan det vara för att han jobbar så mycket? Han jobbar typ hela tiden. Nästan 10 timmar/ dag och på helgerna. Vad ska jag göra?

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

[marion69]
0

Låter jobbigt (kram) Det låter som om han dricker lite mer än vanligt tycker jag, men det är svårt att avgöra när man inte känner honom.

Men när omgivningen märker av det, så har man troligen början på alkoholproblem.

Jag vet inte om det skulle hjälpa dig att försöka prata med din pappa, det beror på om han förnekar det eller inte. Men prata med.. kanske din pappas bror? så kanske han nån dag kan prata med din pappa?

Jag hoppas att din pappa försöker ändra livsstil, så att det inte går ut över dig och resten av er omgivning.

Sophie&Segra
0

Hej!
Jag har en pappa som lider av alkoholism. En sjukdom som har förstört och splittrat hela våran släkt och även våran relation.
Idag har jag ingen kontakt med min pappa, pga hans drickande. Han var väl medveten om sitt beslut och stog fast vid det när jag sa att han fick välja mellan att ha en dotter och flaskan.
Ja, valet blev, som du läste ovan flaskan.

Kan trösta dig med att du är absolut inte ensam. Vi är flera som sitter i samma båt, men få som vågar stå upp och prata om det.. Just för att det är en så pass tabubelagd sjukdom.

Min pappas drickande började väldigt oförarjligt.. Ett par öl på helgen då och då. Då och då, blev till varje helg. Varje helg blev till ett par dagar i veckan. Ett par dagar i veckan blev till varje dag. Och lättölen byttes ut mot starköl. Starkölen fick sällskap med Whiskyn, osv.
Det hela eskalerade i en långsam fart.. Från ett par öl nån gång ibland, till alkoholism och dagligt drickande har tagit min pappa hela 8 år. Så det går inte alltid över en natt som vissa verkar tro.

Att man sedan själv oftast drabbas hårdare än självaste personen med beroendet är ett faktum. Mitt första självmordsförsök begick jag när jag var knappt 11 år fyllda. Just pga min pappa och allt han förstörde, hans misshandel.. Både fysiskt och psykiskt. Jag har gått och pratat hos BUP sen jag var 7 år gammal, detta har varit min räddning. Jag har hoppat runt bland ett flertal olika personer där innan jag hittade en terapeut som verkade vettig och förstog just mig. Socialen har även varit inkopplad otroligt många gånger.

Mitt råd till dig är att stå på dig, ta kontakt med övrig familj om de finns i bilden. Prata med lärare, skolkuratorn om du går i skolan. Ring till BUP, Socialen, BRIS.. Ja, det finns många enheter som faktiskt kan hjälpa dig och din pappa. Men framför allt DIG!

Ta hand om dig!
Du kan skicka ett PM om du vill ha mer kontakt så kan jag berätta mer hur du kan gå till väga! :)
Kram

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.