Tonårstjejer
Har en 14 årig dotter som har ett förhållande med en kille på 19. Känner att detta inte är helt ok. Vad gör man som förälder?

Ja,, det är ju väldigt stor skillnad på 14 och 19. Men det beror ju helt på vem killen är och vad de gör tillsammans, Kanske inte så bra att han kan köpa cigaretter osv till henne, Men som sagt, det beror ju helt på hur killen och din dotter är..

Min kompis var 16 år när hon blev tsm med en kille som är 16 år äldre än henne. Det är nog bara att vänta och se. Är själv 18 och min sambo är 5 år äldre,blev tsm för snart 2 år sedan så visst kan det funka.
Förstår att du är lite orolig. Speciellt just det där med att 19 åringar dricker alkohol och kan lura i din 14åring. hur är han som person då? Kanske det är mera viktigt?
Har ni pratat med varandra? Jag skulle i ditt fall velat prata med killen och tala om att han har ett ansvar också som myndig person, så att han tar väl hand om henne.

#3 i de flesta fall skulle man nog inte behöva "lura" i en fjortonåring alkohol… har vissa erfarenheter om det…
4- sant, men det blir iallafall lättare att få tag i och dricka..
Min kompis var tillsammans med en 19åring när hon var 13. Hennes mamma tyckte att det var helt okej. Tyckte att dte kändes väldigt konstigt, dom hade sex och allt det där.
Se till att träffa honom och se hur han är. Är man kär så är man, tyvärr. Se till att han är snäll och omtänksam. Tyvärr kan det vara så att han inte får andra tjejer så att han tar henne för att utnyttja. Behöver absolut inte vara så, men det kan ju..
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

min lillebror var tillsammans med en tjej på 14 när han var 19. han var superhärlig mot henne, ställde upp i vått och torrt, köpte kamera tillhenne när hennes gick sönder, bjöd med henne på resturang och små utflykter, hjälpte hennes föräldrar med hus och bilprojekt och följde med på i stort sett alla tävlingar tjejen åkte på. är man 19 kan man absolut falla för en tjej på 14. denna tjejen var supermogen och riktigt härig.anledningen att min bror var tillsammans med en tjej på 14? han var så kär så han svävade 2 dm över marken :P
man ska inte glorifiera att vara tillsammans med en person i samma ålder. en 14-årig kille har inte mycket mellan pannbenen alla gånger och tro inte att de är sena att utnyttja för sex om de kan. en 19-åring är antagligen bra mycket mer mogen än en 14-åring. ge killen en chans och se vad han är för typ, du kanske blir glatt överaskad.
Tack för alla synpunkter. Problemet äe att jag inte träffat killen & att han var här & tältade med en kompis. Grabbarna bor i Nässjö & jag tror att förhållandet kommer att rinna ut i sanden.
När jag var fjorton så träffade jag min nuvarande sambo, han var 20. Nu är jag 17 och han snart 23 och vårat förhållande är fortfarande jättebra! Tycker inte att åldern ska spela så stor roll, lägg vikten på hur pass mogen din dotter är och prata med hennes pojkvän.
det är inte så jättestor skillnad iallafall.. min kompis som är 13 var tillsammans med en som var 23.. :s
beror ju också på hur killen är..
#10 & 11 En 24 åring och en 29 åring, eller en 34 åring och 39 åring så är fem år inte så mycket - men just när det är tonåringar är fem år väldigt stor skillnad! Jag märker, som 17 åring, stor skillnad på folk som det bara skiljer 2 år upp/ner… Det är stor skillnad när man är så ung.
Men - bara för att det är stor skillnad generellt så behöver inte det betyda att det inte kan funka! Men överlag tror jag det är svårt med relationer med så stor åldersskillnad.
Johanna - Instagram
#13 Ja, jag håller med dig. Men nu är min mognadsnivå betydligt högre än de flesta i min ålder och hans är väl lite lägre än de i hans ålder, jag tror att det är därför som vårat förhållande har fungerat så pass länge. 

Vet inte hur pass mogen din dotter är och hur killen är, och kan därför inte säga ngt om åldersskillnaden. Enligt mig borde du träffa killen och avgöra sj då du känner din dotter.
Enligt mig är inte 5år ngt att bry sig om killen är OK och din dotter mogen.
Varför tycker du inte det är ok? Är det för att det är 5 års skillnad eller är han inte bra för henne?
Jag är själv 16 år och ser egentligen inga problem med att en 14åring skulle vara ihop med en 19åring, visst det är kanske på gränsen men sålänge han är snäll och respekterar henne, varför inte?
För du kan nog inte stoppa henne från att gilla honom, vad du däremot kan göra är att sluta prata negativt om honom, acceptera att de är ihop så blir chansen större att din dotter är mer öppen med vad de gör. Om du bara klagar på hennes kille kommer de snarare smyga med vad de gör, tonåringar har ju en tendens att vilja göra något ännu mer när ens föräldrar säger emot.
Hoppas det inte lät konstigt, men tycker du ska ta det lugnt om han är en fin kille. :)

Låt henne???? Många killar har vilat att bli ihop med mig och jag är 13 och dom 17+ om om hon vill låt henne
Det kan bli superbra, eller en katastrof. Fast det kan det bli med alla förhållanden, oavsett åldersskillnad. Det beror ju på hur mogen hon är, och han med. Tycker du kan låta henne sköta det själv, men givetvis hålla koll så han inte utnyttjar henne eller liknande. Men du kan absolut inte förbjuda henne.
Tycker det är jätteskönt att jag har en mamma som accepterar alla som dom är. Citerar henne "Det spelar ingen roll om han är svensk eller inte, fem år äldre eller fem år yngre, kille eller tjej. Jag litar på att du gör ett bra val och vill inte stå ivägen för dina känslor". Tycker fler föräldrar borde tänka så, eftersom jag ofta har hört om andra som inte vågar berätta för sina föräldrar om sina pojkvänner/flickvänner eftersom dom vet att dom inte kommer reagera bra.
Värd på Choklad iFokus
#18 Precis, det är risken om man förbjuder sitt barn att göra saker. De gör saker i hemlighet istället, och det kan ju sluta rätt så illa!
prata med henne, men snälla bråka inte. det blir bara värre då. jag har själv vart med om detta, jag var 14-15 år och han 26.. mamma var verkligen inte hlad,och vi bråkade fruktansvärt mkt. det funkade inte sen pga det och sen gick vi vidare. men vi var tsm i ca ett år. inget med sex och så och han var verkligen bra.
jag tror allt beror på hur mogna båda två är. som vissa sa så kan han vara mkt bättre för henne än en 14 åring :)
prata med din dotter och ta reda på vad han är för kille. Lägg dig inte i för mycket, då detta bara har omvänd effekt (pratar av egna erfarenheter), han kommer då med all trolighet bara bli mer och mer intressant.
men som sagt, ta reda på vad han är för någon. var öppen med att dom gärna får vara hemma hos dig.. och på så sätt kan du lätt hålla koll och uppfatta hur han är som person och om han lämpar sig att vara tillsammans med din dotter :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

#22 Hade mitt barn varit ihop med en Nazist hade jag blivit galen, den hade absolut inte fått sätta ett fotsteg i mitt hus!

#23 Håller med. En sån människa förtjänar inte ens att jag umgås med h*n.
Nu kommer jag in lite här och gör mitt första inlägg på sajten.. 
Så länge jag har en öppen kommunikation, och får träffa pöjken så tycker jag att det är okej. Sade alltid till min tös (är nu 17)när hon var yngre, att när hon började med mer intima relationer så skulle hon prata med mig, så jag kunde hjälpa henne med p-medel.
Det tycker jag är bättre än förbud och det kan ske "olyckor" om man har otur. Sedan är det svårt att enbart gå efter ålder, en del mognar i sättet tidigt, en del inte. Det är så individuellt.
Men en bra kommunikation är bra, för då kommer ungarna med frågor och berättar vad som händer istället för att hålla det för sig själva, för mamma och pappa blir ju bara förbannade..
#22 Det var bra att du berättade för föräldrarna om honom, sedan får man ju bilda sig en egen uppfattning. Jag kan inte säga rätt upp och ner att jag inte skulle låta honom sätta sin fot hos mig, man får ju tycka vad man vill, men om man sedan praktiserar typ våld eller mobbing mm. sånt tar jag avstånd ifrån.
Nu blev det lite långt..
jag vet att jag e 11 år och du vill ha tips från någon som har barn . men vill tillägga att en 14 åring och 19 åring de kallas för pedofil. din dotter är liten fortfarnade och den 19 åringen räknas vuxen har en större hjärna att tänka med och kan mer .
#27 MEN ABSOLUT INTE! Hon måste ju få ha ett privatliv, han har inte gjort någonting hittils som tyder på att han skulle vara en "dålig" person. Att ens föräldrar skulle söka i ens mobil, på ens msn och liknande är MYCKET kränkande och definitivt inte acceptabelt!

#28 Att vara nazist ser jag som ett enormt tecken på att vara en dålig person…
ni har rätt jag har nog fel . jag tänkte inte. ja nu när jag tänkte att aa tänk ifall min mamma skulle göra nått sånt då skulle jag känna mig kränkt . mitt tips var nog de dåligaste . jag ber om ursäkt av mitt dåliga tänkande . :)
#29 Det står väl ingenting om att TS dotters pojkvän skulle vara nazist? Däremot så var det en annan användares pojkvän som var det, men #27s kommentar var riktat till TS.

#31 Fölåt, jag blandade ihop dem.