Jobbig med föräldrar
Hej, jag har ett problem. det är såhär att jag är tsm med en kille som inte är svensk, mina föräldrar säger att dom inte har något emot det och att dom inte är rasister, sure… dom klagar varje dag om det, bara tjatar om att "dem är ju sånna" jag orkar inte mer och har helt tappat kontakten med hela min familj, och de jag kan prata med är mina kompisar, men vad kan de göra? inget, mina föräldrar vill verkligen inte fatta hur många gånger jag än säger att han inte är muslim eller troende eller något av de som dom påstaår att "alla de där" är, så fruktansvärt jobbigt, jag är 17 år och min kille 20. han kommer fråm libanon och har bott här i ca 3 månader. han läär sig svenska och anpassar sig och jag älskar honom mer än allt, nu vet jag att massa personer här tänker "åh fjortiskärlek" och "ja men det är ju så" men snälla kan inte någon säga något snällt som hjälper, kankse någon med erfaranhet av detta? snälla, jag orkar inte, jag hade verkligen jättebra kontakt med min familj innan men nu kan jga inte prata med nåååååååågon, dom vill inte acceptera :( så fruktansvärt jobbigt är det.
det enda positiva just nu är att jag har min kille som jag kan prata med (inte just om detta då jag inte vill att han ska veta vad dom tkr då han redan mår dåligt över vissa saker) och att jag får egen lägenhet den 1e. ska flytta ca 1 timme hemifrån och blir då skönt eftersom jag då inte kommer att vara hemmalika ofta då.
jobbigt.. själv är ja halv svensk (halv turk) och min mamma gillar inte folk från eller irak fast min pojkvän är därifrån, men hon accepterar det, det är ju jag som väljer vem ag vill vara med?
tycker du ska prata med dina föräldrar och fråga vad dom har emot honom osv.. varför gör det något om han är muslim? berätta för dina föräldrar hur mkt du älskar honom osv …
själv tycker jag inte man ska ta folk efter utseende eller vart man kommer ifrån.. vilket dom flesta gör i sverige nu för tiden.
Visa dina föräldrar att han är den rätte, och han är snäll. (Eller vad dom nu tycker är "fel" med honom) Tills dom accepterar honom.
Säg till dom att dom måste ge honom en chans.

vrf mst han vara svensk?
Nu ska jag komma här och säkert inte alls hjälpa.
Men jag kan tänka såhär som min familj ser på det
väldigt många invandrare våldtar folk, gör brottsliga saker
mm.. Visst inte alla men majoriteten. Som förälder skulle jag
vara orolig att det skulle hända min dotter något.
Förstår dig (försöker iaf) men man måste också se det
på dina föräldrars sätt och för att förstå varför dom säger/gör så!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#5 tror också de e varför.
men ja e halv svensk o halv turk och jag ahr aldrig varit ed om någon som våldtar fastän jag känner jättemånga utländska killar. däremot känner jag tre andra killar som har våldtagit min kompis och dom var svenskar. det spelar ingen roll var man kommer ifrån jag fattar inte varför folk går efter vart man e från?
alla kan göra vad dom vill de e nt så att alla svenskar är perfekt och alla invandrare är kriminella idioter..

EmmaVarf alla invandrare är inte kriminella???????
#7 nej jag vet. men många svenska tror det.
Man tror lätt det när man endast blir utsatt för våld av invandrare. Har aldrig varit med om att en svensk gjort något utan bara invandrare.
Och 80% av fängelsena är det invandrare i.
Klart man börjar fundera!!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#9 har du kollat i ett fängelse? jag har aldrig vart me om invandrare som gör ngt dåligt men vet mångamånga svenskar som misshandlat, rånat, våldtagit och föräldrar som misshandlat sina barn osv.
oh gud, så håller jag på med min familje med, min pappa är en besservisser och ska ha rätt om allt!!! han kan allt perfekt och om man försöker förklara att det inte är så eller att han inte har det baserat på fakta så säger han att "alla utlänningar är sånna" och "jag kollar på Efterlyst och där är alla utländska" hm ja men hur framställs det inte på efterlyst då ? -.-
och min mamma är utlänska med(polsk) och hon tar allt från böcker hon har läst -.- -.- ofta allt stämmer där. sen har hon en kompis som har en systerdotter som är tm med en muslimsk kille och dom har ett barn, hennes mamma framställer det som att det är sååå hemskr, medans det inte är så alls, visst är det jobbig för att det är en annan kultur men…… och min mamma sväljer allt det med hull och hår..kan inte prata med någon i min familj om detta för även om jag bara säger "åh vilken rolig dag jag hade med ***** och hans kompisar" så slutar det mned bråk, och att pappa säger ex "lita inte på vad dom säger, dom ljuger alltid"
ska tilllägga att min pappa är äldre 60+ och är inte "van" vid en massa folk från andra länder. och ja det är sant att svenskar ser det på detta sättet…………………………… min pappa är en av dem.
ingen som har något mer att säga?
har nu även fått reda på att större delen av min släkt i polen (där i princip all min släkt finns) är emot detta med… jobbigt som fan, bråkade med mamma mer idag
Då är vi lite i samma sits. Helt plötsligt måste jag åka med till landsstället såfort familjen åker bort, men förut var det helt ok att jag var ensam hemma i 1,5 veckor. Men sen fick jag kille från "the hood" och nej nu får jag inte vara själv. Ska bli spännande att se hur mina föräldrar reagerar när jag berättar att han bjöd me mig och resa utomlands. Detta har försört min relation med min familj också, men jag tror det bästa vi kan göra är att låta familjen träffa killen och hoppas att de inser vilket fin kille det är. Lycka till!
#12 men om din släkt är utländsk och killen också är det, varför är dom emot det ?
#13 hah jobbigt.. min mamma bryr sig inte om vem jag är med, eller der e klart hon bryr sig men lixom hon bestämmer inte vem jag ska vara tsm med.. hon e turk o gillar inte folk från irak även om min pojkvän är därifrån men så accepterar hon det lixom.. det handlar ju om hur man ÄR och inte VAD man är..
#14 Håller helt med. Varför inte visa denna tråd för de som har något emot din kille?
#13 detsamma, vet inte hur det kommer bli men han ska antagligen hem till mig på måndag..
#14 jo man kan ju tycka så, men det är ju det att han är muslim (enligt dom-.-) och är typ från en annan kultur och skit -.-
#15 vet inte om det skulle funka men värt ett försök, är desperat då jag nte har någon kontakt med mina föräldrar nästan…familj över huvudtaget. vilket är synd
"It's not about where you come from, it's about where you're going."
Att vara trånsynt och tro att ett visst folkslag är sådär eller såhär tycker jag är sååå gammalmodigt. Man måste förstå att vi måste tänka annorlunda i dessa tider och inte kan dömma på det sättet.
Det handlar om personen i fråga inte varifrån denne kommer, försök förklara det för dina föräldrar. Att bara måla in sig i ett hörn är ohälsosamt.
Peace!

Hade jag lyssnat på min mamma och min bror hade jag inte haft min smanbo nu. Det är bara att ignorera och gå sin egen väg om man känenr sig säker på vad man gör. =)
#17 Jag tror att man får mycket fördomar från tidningar. Jag och min familj bor i ett bra område i Sverige där man dagligen läser om mord och slagsmål i det område där min kille bor. Så på ett sätt förstår jag mina föräldrar. Men saken är den, när man väl är där, så är folk så otroligt mycket trevligare och inte alls lika dryga som i området jag bor. men det lyssnar ju itne föräldrarna på, utan de blir oroliga varje gång jag åker dit.
#19 håller med, jag är uppväxt i "sveriges kriminellaste och "dåligaste" " område men jag folk där är SÅÅ mkt trevligare och jag känner mig mmycket tryggare där.. haha sen hittar tidningar på mycket bara för att ha något att skriva om..
#17 tack!
#18 ja, äntligen någon med egen erfarenhet :D
#19 jo det är ju så
#20 ja media förvärrar ju