Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 3514 ggr
anonyma
0

Får inte ha killkompisar

Hej,

Nu är det så att min mamma inte tycker att jag ska ha killkompisar för att hon säger att:

• De utnyttjar
  • Folk vi känner kommer att snacka skit
  • Killar snackar skit och hittar på massa lögner
  • Familjens respekt går nedåt (typ nåt sånt)

det var så att min syrra hade killvänner som utnyttjade henne och därför litar inte mamma på killar, men hon gjorde det inte innan heller men nu är det typ värre.. hon fattar inte att alla inte är så!

vad ska jag göra??

Linus-the-bunny
0

Kan du inte prata med henne då?

anonyma
0

#1 Ne, för hon lyssnar aldrig till något hon skulle bara bli sur och säga en massa skit, tro mig..

Hon tycker att man ska typ vänta tills man e gift och då menar jag inte ens säga Hej! - SJUKT jag vet….

lillaisa
0

Tycker du ska låta din mamma träffa dina killkompisar, om hon känner dem kommer hon säkert bli tryggare. Försök få henne att lyssna och förstå, och vägrar hon så får du helt enkelt ryta åt henne att "du kan väl för fan lyssna i alla fall!". Så hon förstår att det är allvar.

/Isa

EmmaVarg
0

De utnyttjar -  neej de e inte sant jag har typ bara killkompisar nu och dom förstår en bättre än tjejer faktiskt och dom finns alltid om man behöver hjälp, dom flesta tjejer hade bara skitit i att hjälpa sin vän.
Killar snackar skit och hittar på massa lögner - nej.. verkligen inte sant. förut hade jag massa tjejkompisar, men nu har jag bara kanske en elr två riktiga tjejkompisar, för alla tjejkompisar ja hade sprider falska rykten o hittar på saker o snackar skit..

[Wera]
0

Tycker tjejkompisar är värre än killkompisar. Får mer problem med tjejer än killar. Killar är lättare att umgås med :) Har typ nästan fler killkompisar än tjejkompisar.

Birke
0

Ursäkta, men hatar sådana personer >< Får jag fråga hur gammal du är? Låter lite om om din mamma säger detta enbart för att hålla dig borta från pojkvänner och att bli av med oskulden, kan inte se ngn annan vettig anledning. Det här fick mig vrekligen att tända till!

De utnyttjar Vrf skulle dom? Man kan inte dra alla över en kam, och de dåliga gruppen inom det manliga könet är minst lika stor som hos det kvinliga.

Folk vi känner kommer att snacka skit Vrf? För att man umgås med personer i det andra könet? Vad skulle detta skitsnack handla om?Vad är skillnaden mot att ha kvinnliga vänner? Har hon aldrig haft vänskapsrelationer med killar? Då är det väldigt synd om henne isf.

Killar snackar skit och hittar på massa lögner Jaså? Säger precis som jag sa om påståendet om att de utnyttjar. Har dessutom märkt att många tjejer kan vara riktigt j*vliga med sitt skitsnack.

Familjens respekt går nedåt (typ nåt sånt) För att du har vänner? Värdesätter hon familjens rykte mer än ditt sociala liv och att du har vänner? Verkar så. Det jag sa om att de ni känner skulle snacka skit passar lite in här också.

emelie92
0

Ojojoj!! Killkompisar är på flera sätt bättre än tjejkompisar på vissa områden. Oftast så slipper man det hemska skitsnacket & skvallret hos killar.

Det låter lite som om din mamma pratar om hederkultur. Att man ska värna om familjens heder m.m. och om man inte gör det kan man råka illa ut men det kanske bara är mina fördomar.

poppysmarsvin
0

Det låter inte alls roligt för vare sig dig eller din mamma faktiskt! Det måste vara väldigt trist att gå omkring i livet och misstro alla med snopp… Hon kanske har sina skäl, men tyvärr så förhindrar inte hennes attityd att det faktiskt finns killar som inte går att lita på. Det finns för övrigt tjejer som inte heller är att lita på och som utnyttjar folk i sin omgivning. Det låter mer som en förtroendefråga för din mamma faktiskt.

En väg att gå kan ju vara att försöka möta din mammas oro och prata om VAD det är som oroar henne och på vilket sätt hon vill skydda dig. Hon skulle behöva resonera i stället för att förbjuda. "Att inte få" leder ju tyvärr inte till att du kommer vara klok nog den dagen du VERKLIGEN får… Försök få henne att beskriva de egenskaper hon är rädd för. Handlar allt verkligen om sex, eller finns det andra saker också som kan vara viktig kunskap att förmedla vidare från mor till dotter tex… För att bli duktig på att själv kunna bedömma personer så behöver man coaching och träning faktiskt - och det kanske är det som din mamma ska ägna sig åt i stället. Hur skiljer man en "dålig" kompis ifrån en "bra" - oavsett kön tex.

Jag tror också att din mamma behöver få lära känna dina kompisar och få en egen relation till dem, och kanske också till deras föräldrar i sin tur. Okunskap leder så ofta till fördömanden och dumheter… Om det är svårt att själv prata med din mamma så kanske det finns en annan vuxen i eran närhet som ni båda har förtroende för och som skulle kunna bli någon slags förmedlare. Som mamma (visserligen enbart till "hemska" pojkar) så kan jag mycket väl förstå hennes oro för hur du ska på egen hand kunna klara av att skilja agnarna från vetet, men att förbjuda har nog aldrig lett till en framkomlig väg är jag rädd… I värsta fall innebär det ju bara att du kommer smyga med delar av viktiga saker i ditt liv vilket hon naturligtvis inte heller önskar!

Jag önskar det ett JÄTTE STORT lycka till!!!

anonyma
0

Tack så hemskt mycket! Idag fick jag veta att jag inte får gå på klassresa för att jag sa att Anton är min bästa kompis ( Han är egentiligen inte det) Och när hans pappa kom till oss för att vi skulle skriva på ledighetsansökan så sa han att Anton gick i min klass och då trodde mamma att han sa att jag var Antons vän…

Birke
0

#9 Jag känner verkligen med dig! :( Har du setat ner och försökt ha ett vettigt snack med henne, för att gå igenom allt det här?

Linus-the-bunny
0

#10 det går inte.. Jag vill leva normalt :,(

Birke
0

#11 Lyssnar hon inte alls när du säger att du vill att ni ska snacka om det här? Hur gammal är du?

anonyma
0

#12 Nej hon gör det inte jag är nybliven 13 åring (11 april) Det känns hemskt jag menar min mamma förbjuder mig medan mina kompisars mammor säger såhär : Jag tror att "han" är lite förtjust i dig… osv

Jag var med min kompis Pejman (Linus-the-bunny) så jag kommenterade på hennes användare ..

lillaisa
0

#13 Jag tycker du ska strunta i vad din mamma säger, även om det kan vara jättejobbigt. Håll fast vid dina vänner, äkta vänner ska man vara rädd om :)

/Isa

Birke
0

#13 Håller lite med #14. Din mamma kan inte hålla koll på dig jämnt, och tkr inte att hon ska hindra dig från att ha kompisar även om det är svårt att "ta dig runt henne". Kanske får nöja dig med att va med dina kompisar i skolan i hopp om att morsan ska inse att hon har fel?

91Marran
0

säg till din mamma när hon har kommit hem från jobbet och lugnat ner sig lite. "jag behöver prata med dig, mina tjejkompisar lyssnar inte och mina vänner som lyssnar drar ner på familjens respekt." Prata sedan om något som hon inte tycker är direkt kul, som är personligt och som du vet att dina killkompisar skulle bry sig om, men inte tjejkompisarna lika mycket. Kan vara svårt att komma på något ämne, men det är bara att tänka efter. När hon inser att hon inte kan hjälpa dig och tycker att det tar för mycket av henns tid, så ger hon väl upp. Ta tex. upp sådant som har varit jobbigt psykiskt i ditt liv och säg att du känner att du verkligen måste prata ut om detta. Ta hem en väluppfostrad kille annars, som drar ut stolen åt dig, bockar och sådant, som bara ser larvigt ut i dina ögon. En gentleman önskar alla mödrar sina döttrar.

Säg gärna till om du vill ha fler, bättre tipps.

Mvh
Mig

bloggtjejen96
0

Jag får ha killkompisar iaf min syster oxå och hon är 16 och jag 13 Glad

Birke
0

Hur har det gått för dig TS?

bloggtjejen96
0

Birke vad betyder TS

EmmaVarg
0

#19 TrådSkaparen

bloggtjejen96
0

#aha ok

Ilya
0

Hmm.. din mamma verkar vara väldigt trångsynt. Hur kan man säga så? Om jag var du skulle jag inte bry mig. Du ska få umgås med dom du vill umgås med! :)

Ilya
0

Sen, enligt mina egna erfarenheter har det bara varit tjejer som snackat skit och hittar på massa lögner. Tror inte att det är lika vanligt bland killar. Tjejer brukar vara ganska så duktiga på sånt, tråkigt nog.

LitenPyssling
0

Det är bevisat att tjejer är otroligt jävligare än vad killar är.

Killar må vara duktig med att vara uppkäftig och använda nävarna, men hur ofta sker det? Inte alls särskilt ofta.
Som mobbare använder de sig av fula ord och nävar.
De mobbar med andra ord fysiskt.

Tjejer är experter på att mobba psykiskt.
De är experter på blickar, snacka skit bakom ryggen och använda kroppsspråket.
Det går nästan inte en enda gång om det är en grupp tjejer på minst 2 utan att de pratar skit om en annan.

Tjejer är lögnhalsiga snobbar kan man säga, vi är riktiga bitchar rent ut sagt på det planet. Förjävligt.
Tjejer kan visa ett omtänksamt, ödmjukt och ärligt yttre, men hur ofta är det inte vi tjejer får höra någon hemlis och sen måste berätta vidare? Tyvärr otroligt ofta.
Dessutom är vi tjejer ofta väldigt snabba med att dra slutsatser, vi är som flockdjur - det en gör det gör alla andra.
Det en tycker är fel, tycker alla andra är fel. Oftast tyvärr.

Killar är oftast den otroligt ödmjuke och omtänksamma och ärliga människan som finns.
De pratar oftast inte skit om någon utan de accepterar saker enklare.

Själv passar jag in på pojksidan, har alltid umgåtts med killar och är ordentligt mycket mer pojke än flicka, utseende mässigt - flicka.
Men beteendemässigt - pojke.
Så jag är otroligt glad att inte tillhöra de som snackar skit.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Salladshataren
0

#24 Ja, usch för tjejer. Dem måste utrotas! Flört

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

LitenPyssling
0

#25 Ja, vi borde utplånas xD haha. Hemska människor vi kan vara.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg