Tror ni på spöken?
Vet ju hur det var på min tid när jag var tonåring, man skulle skrämmas och berätta en massa historier som handlade om spöken och liknande. Ingen visste ju i slutändan om det var sant eller ej…och en hel dell gjorde vi nog det bara just för att skrämmas.
Men hur är det nuförtiden?? Brättar ni fortvarande sådana historier, och tror ni på spöken eller liknanade?
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Jag gillar att försöka tro på dem, får lite kick av ofarlig rädsla
Jag kommer ihåg när vi gjorde anden i glaset.. hua.. det var läskigt.
Men för övrigt är jag även med i övernaturligt och spökbilder, så visst tror jag på spöken.
Jag tror på spöken även om vi inte brukade berätta spökhistorier och så för varandra, har aldrig gjort anden i glaset heller, det vågar jag inte :)
Ja Anden i glaset har jag ochså varit med om och gjort. Det var roligt då, men skulle nog inte göra det i dagnsläge längre. Mycket obehagligt om man börjar tänka efter, för mycket som stämde alldeles för väll.
# 4 vad går det ut på? :)
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Nej, det gör jag inte, är lite för skrajj för att göra det ;) När jag var mindre kunde jag kanppt somna om jag hade kollat på det okända 8D ..
Både ja och nej, jag vill gärna tro på något efter döden men samtidigt tar det vetenskapliga över och säger nej trots att jag kännt närvaro i 7 år när jag bodde hemma.
#5 Det hela går ut på att man ska få kontakt med andar som i sin tur ska svara på en frågor.
Jag kan förstå att många inte tror på detta hela, men efter det som jag själv varit med om blir jag verkligen tveksam till om det inte finns någon som svarar på en frågor från andra sidan, så att säga.
Anden i glaset är inget jag rekomterar, detta pga. min egen erfarenhet. Sedan även om det inte skulle funga så kan man bli rejält skrämd.

Jag tror på spöken, även fast jag egentligen inte vill.
Nja, jag tror inte på personer som säger sig kunna prata med andar osv. Men ibland kan jag på något sätt känna någon form av "närvaro" eller rörelse i rummet, utan att det är något där. Men jag intalar mig själv att vad det än är så är det snällt 

Mvh Stephanie 

Jag tror på det när jag ser det. Och än har jag inte sett några spöken. 
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Minns bara att förra året ''lekte'' jag och min kompis anden i glaset vid midnatt, Resultatet vart blöta fotspår på pappret :o
// Ludde
Jag tror absolut på dem. Men vill helst inte veta
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Jag tror inte på spöken men på andar. För har varit med om endel hemska saker med dem :/
Nej. Men visst det är kul att berätta spökhistorier och köra anden i glaset. Men mest för att det är kul att skrämma upp alla andra ;D
Men vi gör typ aldrig det längre. Det blir väl mest skräckfilmer nu ;)
Emma

Hej, jag tror på "spöken" om man nu kan kalla dem det. Min tro är att vi lever i olika skikt av tid och rum.
Det har hänt så mycket märkliga saker i min närhet när det gäller oförklarliga upplevelser.
Tänkte dock testa EVP för skojs skull… någon som har gjort det?
på lekis givk vi in på toan o släkta o skvätte vatten på spegeln o sa nån ramsa typ visa mustafa din läskiga hand ;).
Men i morfars hus där har min mormor bott sen hon var 6 år så på kvällen om vi sover där så låter det som nån går där (övervångien som inte används) så säger mamma nu dansar mormor, hon var dansös så :P , när jag var minde var det läskigt men nu brukar jag gå upp dit o dansa med henne , känner nån närvaro vid mej när jag går upp dit på kvällen.:)
Jag tror inte direkt på spökhistorier, men jag är nästan säker på att det finns spöken. Döda människor som kanske lever kvar i sitt hus.. Har känt mig iakttagen och förföljd flera gånger, speciellt i äldre hus..
Nej jag tror inte på spöken men jag tror på andar 
det kanske e samma sak? aja ^^
Jag tror på spöken.Har hört tassar gå i trappan hemma strax efter att min gulle hund dog… 
Jag tror på andar, ja allt övernaturligt även om jag är lite smått skeptisk…
jag tror på det även om jag inte vill. Är ruskigt rädd för sånt men samtidigt väldigt nyfiken och utsätter mig ändå för det. Att jag sen inte kan sova på en hel vecka är en annan sak. 
är också ganska paranoid av mig så jag vet inte riktigt om nått är på riktigt eller om jag bara inbillar mig heller, vilket är ganska rejält jobbigt ibland. x)
jag tror inte alls på det men jag tror att det är ganska vanligt att man tror att det finns andra väsen än bara vi. Jag märker att jag är nästan helt ensam och får många emot mig om jag förmedlar att jag inte tror på något sådant.

Såhär är de för mig och mina kompisar:
När vi har övernattningar och så (vi är ett gäng tjejer som ofta sover över hos någon av oss) har vi en liten stund innan vi ska sova då vi släcker alla lampor. Vi låter den som är bäst på att berätta och improvisera leda oss in i spökernas och mördarnas mörka värld. Vissa av oss tror på spöken, vissa inte.
Jag tror vagt på spöken. Ja tror att de finns, men är inte rädd. Däremot är min bästis livrädd för dom. Jag älskar att ta ut henne mitt på natten och hävda att jag ser vita demoner flyga runt (vi bor mitt ute på landet.)
Så är det med mig ;)

Tror inte på spöken, inte alls. Tror inte att det finns något annat efter det här livet…tyvärr
Jag vet inte. Min farmor har kontakt med "högre makter" och hon är ingen crazy banana-tant utan en riktigt smart en så hon har nog övertygat mig om att det finns något. Men jag är livrädd för spöken. Dock säger farmor att jag såg de när jag var liten, vilket jag själv inte tror, men om det var så vill jag aldrig få tillbaka den "talangen" igen. Hua!

Ja det gör jag

Inte ett dugg. Är en sån där "tråkig" person som inte tror på ngt obevisat och overkligt. Ex; gud, andra, änglar, spöken, you name it.
Jag är precis som #29, tror inte på något sådant. Men jag älskar spökhistorier ändå 
/Isa

Jag tror på paranormal aktivitet, finns bevis på det.
#31 Vad är paranormal aktivitet?:)
/Isa
Jag tror på "spöken", helt klart. Även fast det skrämmer mig.
#32 Sådant som är övernaturligt :)

#32 som#33 sa, övernaturliga händelser som inte kan förklaras på naturlig väg=P
Jag tror på spöken osv :/
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag behöver aldrig tro på dem eftersom jag vet att dom finns. :)

#31 Vad finns det för bevis? Har aldrig hört om ngt, bara att man inte har hittat bevis för att det inte finns övernaturligt. O sen har man ju alla videor där uppskrämda folk går runt i gamla hus och skiter enr sig vid varje ljud föpr att dom är så rädda, men sånna videor är inte bevis enligt mig.

#38 Egna erfarenheter ex. Jag har alltid sett skuggor runt mig, steg bredvid min säng m.m

#40 Det händer när jag minst anar det, det är inte så att jag går runt och tänker på andar m.m. Min kompis jobbar på äldrehem där en man dog, han hade ett toalarm på rummet som dog inte tog bort efter hans död. Natten efter han hade dött så tjöt larmet och det var låst in till hans rum och där var inga tekniska fel.

#40 Håller fullt med dig.
Inte konstigt att folk tror sig se saker när dom blir så uppskrämda i mörkret. Dessutom vill man gärna hitta på en förklaring till saker och ting när man inte kan hitta en.

#43 jag ser det i fullt dagsljus ocks¨när jag inte är uppskrämd. jag försöker itta en logisk förklaring men dte går inte.
Birke och Moa-16: Låt folk tro på det dom vill, och respektera det!

Jag håller med #45 låt dom som tror på spöken, andar och onaturliga saker. Har ni några bevis på att dom inte finns?! Kan ni förklara allt utan att ta in något onaturligt? Om ni tycker det är larvigt så kan ni ju bara låta bli att skriva på den här tråden.
Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

#48 Okej, visst får du ifråga… Jag har bevis på att det finns för hur kan annars någon ta på min axel utan att någon är i samma rum som mig? Eller hur kan någon gå i hallen med självlysande ögon när alla sover? Jag ser det som bevis.

#50 Okej, men det är svårt att bevisa att dom finns men det är även svårt att bevisa att dom inte finns.

#44 Det är enligt mig inte bevis. Den dagen ngt händer mig, och jag kan fastställa att jag inte inbillar mig och är helt stabil i huvet (säger inte att du inte är det) kan jag tro det.
#45 Jag säger inte att dom inte får tro ngt, men jag ifråga sätter. Diskutionsforum vettu? Tråden handlar om man tror på spöken, då borde man också få diskutera vrf/vrf man inte tror på dom.
#49 Människans hjärna är fantastisk - den kan få oss att tro vad om helst, och människor har som sagt förmågan att vilja hitta på sina egna förklaringar till saker och ting när förklaringen inte finns. Bara för det betyder inte det att denna förklaring är sann.
Det finns niget bevis för att det övernaturliga existerar, inte heller för att det inte gör det. Vrf reagerar då folk på att man vill diskutera det?

#52 Jag bryr mig inte vad du tar som bevis, jag vet vad jag har varit med om. Jag är stabil, inbillar mig inte m.m.
#52 Jag tycker att det är ganska löjligt av dig att säga något sådant till viktoria91, att du inte ser det hon har varit med om som bevis är ju knappast hennes problem, elr hur? Snarare ditt eget. Och att sen säga "den dagen det händer mig och jag vet att jag inte inbillar mig och är stabil i huvudet" är ganska mycket att idiotförklara. Jag skulle bli ledsen om jag var viktoria91 iaf, vet inte hur hon tar det men det var inte snällt sagt i mina ögon. Får hoppas att hon inte tar åt sig!
Sen är det skillnad på att diskutera och att respektera åsikter, tänk på det.

#54 snällt att du försvarar mig=) Personer som inte kan acceptera andras åsikter och upplevelser ser jag som att dem inte är så stabila;)
#55 Äsch :) Jag blir bara så trött på folk som har en ovana att hela tiden stirra sig blinda på "forum & ifrågasätta"-snacket. Visst ska man diskutera på forum, men man måste komma ihåg att respektera åsikter och andras syn på saker.

#56 precis=) Bar för att man inte själv upplevt något paranormalt så finns det dem som har gjort det, att man känner något stryka sog mot ens ben när man är själv och det inte drar någonstans ifrån är inte så kul=P Tror det är vår gammla katt som hälsar på^^
Men snälla ni. Jag ser inte att #52 inte respekterar viktoria91 åsikt? Visst måste det vara okej för alla att säga vad dom tror/tycker?
Om alla tyckte/trodde samma vore väl världen väldigt trist? Tycker ni inte? Ni vet ju vad ni tror på. Då borde ni inte ta det så hårt om någon nu inte tror på spöken/andar.

#58 Hon halvt idiotförklarade mig.
#59 Nej, det gjorde hon inte.. Hon skrev att: "människor har som sagt förmågan att vilja hitta på sina egna förklaringar till saker och ting när förklaringen inte finns"
Och det håller jag faktiskt med om. Men du vet ju vad du tror på! Ta inte allt så personligt. Det är bara vad hon tror/tycker om saken. Men det du tror kan ju vara rätt för det ;)

#60 så här skrev hon: #44 Det är enligt mig inte bevis. Den dagen ngt händer mig, och jag kan fastställa att jag inte inbillar mig och är helt stabil i huvet (säger inte att du inte är det) kan jag tro det.
Jag bryr mig inte om vad hon skriver för jag vet vad jag upplevt, dte fanns inga naturliga förklaringar då är det baar dme onaturliga kvar.
#60 Hon antydde ju att viktoria91 hallucinerade/inbillade sig och att hon inte var klar i huvudet. Visst, "vi är i ett disskutionsforum" och "man får tåla att bli ifrågasatt" men det känns som att vi ganska ofta här på tonåringar i fokus glömmer bort att respektera varandras åsikter också.
/Isa
#61 Ja? Men det är ju inga bevis? Kanske bevis för dig men det räcker inte för att tex, jag ska börja tro på spöken. Att du säger att du hört dom,sett dom, tex.
#62 Det har hon väl inte skrivit? Att hon inte är klar i huvve?
Nu får ni väl ge er. Som sagt onödigt att förstora upp allt.. Om det är så känsligt kanske det bästa är att hålla sig utanför diskussionen?

#63 Eller att folk börjar tänka efter innan dem säger sådant.
#64 Säger vad? O_o
Det är ju den förklaringen hon har till dom som tror sig ha sett,hört spöken, att människor har en vilja att hitta på egna förklaringar till sånt som inte går att förklara. Det är väl inget fel med det? Det tror nog jag oxå, vill man tro så går det. Men du får ju tro på det du vill, men jag (läs: jag) tror det är så. Då är det alltså min åsikt inget påhopp mot dig.

#64 Men herregud, är du lite överkänslig? Tyvärr, jag tar inte att du säger dig ha upplevt ngt som bevis.
#66 Vet du vad birke, jag tror inte att hon bryr sig det minsta om vad du ser som bevis elr inte. Att du inte tycker att det viktoria säger räcker som bevis för att du ska tro något är inget annat än ditt eget problem, så jobba på att försöka respektera andras åsikter och kom tillbaka sen, för jag börjar bli riktigt trött på dig nu.
Moa, Birke sa i "fel situation" något i stil med - att för att hon själv ska tro på "spöken" så måste hon vara säker på att hon inte inbillade sig elr var ostabil i huvudet -. Och det i samband med ifrågasättandet av viktorias upplevelser. Det är respektlöst, så kom inte och ta Birkes försvar innan du läst vad hon faktiskt skrivit till viktoria.

#66 nej, jag är inte överkänslig men jag ogillar människor som bara vräker ur sig saker innan dem tänker efter.

#67 Men så bra att du har fattat vad jag tkr. Och åter igen människa - jag diskuterar - säger vad jag tkr. Det fanns inget respektlöst i det jag skrev, och det var inte i fel situation. Om ni nu vill tolka det som det är det upp till er, rör mig inte i ryggen.
#68 Det var inget jag slängde ur mig - det är min åsikt, som jag står för.
#69 Jo du människa, det rör dig visst i ryggen. Om folk uppfattar dig respektlös måste man bättra på sin attityd, hur mycket du än vill förneka det.
Måste fråga, menar ni allvar eller driver ni? "viktoria91" skrev att hon hade bevis & det är klart att man då frågar vad det är för bevis då det inte finns några. Ni är på ett forum.
#67 Och du kan inte hålla dig sakligt utan skriver "jag börjar bli trött på dig nu" Det är väl väldigt mycket värre än att birke skrev sin åsikt? .. på öht, disskusionsforumet? Jag går inte upp i nåt försvar(?) men jag tycker verkligen att ni förstorar upp det.
#70 Det är väl ni som tror på spöken som har svårt att acceptera att inte alla gör det? Kanske det de handlar om? Ja, jag vet inte. Men inte var det respektlöst skrivet….
Alla får säga vad dom tycker. Sålänge det inte bryter mot sajtens regler. Så läggg ner det här med att anklaga folk för att inte respektera åsikter.

#70 Jag skiter i om ni 2 uppfattar mig som respektlös, för jag är trött på er just nu. Om man inte tål att folk säger vad dom tkr ska man hålla sig borta från internet, och gärna låsa in sog i huset utan tv och radio.
Anatr att ni mest reagerar på #52? Där finns det inget som är respektlöst mot ngn. Jag uttrycker min åsikt. Tänker ni börja förstå det nu, eller vill ni ge mig mer att skratta åt?
#72 Bara en fråga - hur kan du både säga att du är respektfull mot dem och samtidigt säga att du skrattar åt vad de säger?
/Isa

#73 I #52 Fanns det inget respektlöst mot ngn. Har inte sagt att jag är inte är respektlös mot dom nu - jag skrattar.
Jadu Moa-16, om jag är respektlös mot Birke för att jag säger att jag är trött på henne nu, titta då vad hon skrivit till mig i #72 och säg gärna vem av oss som är respektlös då.
Nu skickar jag iväg ett mail till sajtvärden här på tonåringar.

#75 Jag ser inte riktigt vad du nu har hittat i #72, men måste säga att du är riktigt duktig på att hitta saker att ta illa upp för. PM:a henne du.