Barnbidrag..?
Är lite förvirrad just nu!
Min lärare säger att man slutar få barnbidraget när man fyllt 16 medans min kompis som fyllde 16 i januari fortfarande får sitt, säger att barnbidraget slutar när man börjar få studiebidrag…
Hur är det egentligen med det där, någon som vet? :)
Medarbetare på Sphynx iFokus
barnbidraget fär man ju tillsman fyller 16, sen börjar man gymnasiet och får bara pengar om man går i skolan tror jag det är?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
När du börjar gymnasiet får du studiebidraget istället för barnbidraget.
När man börjar gymnasiet så får man studie bidrag. Men om man är borta mer än 30% så får man inte allt tror jag. :)
Men det är förtfarande lika mycket pengar man får ;)
Emma
vad är barnbidrag …. ?
#4 Försäkringskassan ger barnbidrag till varje familj :P typ 1050 kr per barn tror jag man får :P
#3 20% är det. 
#5 ^o) haha, varför ;s :o
#7 För att barnet ska få mat och allt som barnet behöver. Har inte dina föräldrar berättat något? :P
#8 haha.. nej min mamma har inte sagt ngt om de xD
massa kompisar och i skolan pratar massa om de men man vill ju inte känna sig efter o fråga va de är när man är 14 år :o
#9 Många brukar få hela sitt barnbidrag som sin månadspeng typ :)
Får man inte barnbidrag till man är 18 år från försäkringskassan? Min äldsta dotter som blir 18 nu, får fortfarande barnbidrag.
Nej barnbidraget blir studiebidrag när man börjar gymnasiet, det brukar dock vara samma summa och det fortsätter ju betalas ut ungefär som barnbidraget så man märker ofta ingen skillnad det är väl mera om man börjar vara frånvarande i gymnasiet som det märks eftersom skolan då rapporterar att man inte är heltidsstuderande och man har bara rätt till studiebidrag ifall man är heltidsstuderande annars får man 0kr och ev. bostadsbidrag kan också försvinna.
Så får man barnbidraget tills man börjat gymnasiet alltså?
Hur mycket får man i studiebidraget? :)
1050kr i månaden, OBS! Man får inte studiebidrag under sommarlovet så man får bara studiebidrag 10mån/år. Så är man inte säker på att få sommarjobb kan det vara bra att spara en slant varje månad så man inte är helt utan pengar på sommaren ifall man hör till de som får ha hand om sitt eget studiebidrag (betalas ut till vårdnadshavare tills man fyller 18år)

barnbidraget är slut när man har fyllt 16. Sen så har man studiebidrag………………………

jag har barnbidrag. Som att jag får något av det
Min mamma och pappa är för snåla för att ge pengar till mig 
Barnbidraget ska ju egentligen inte gå direkt till barnet och dess nöjen, utan ska gå till att ge föräldrarna hjälp att kunna ge barnet mat, tak över huvudet, kläder etc. så visst får du del av pengarna för du har väl någonstans att bo och något att äta?? Många barn här i världen har inte den lyxen.

Jag slutade få barnbidrag när jag gick ut grundskolan, och har därför vart utan denna sommar. Studie bidraget börjar rulla in när jag har gått en viss tid nu i 1an.
Barnbidrag får du tills det du fyller 16, vare sig du gå på gymnasiet eller ej. När du har fyllt 16 och går på gymnasiet så får du studiebidrag
rapporteras du som frånvarande till csn över 30% så ryker ditt studiebidrag.
Mvh
Mig

#20 Barnbidraget slutar inte komma den dag du fyller 16. Om man fyller tidigt, dvs innan skolan slutar, slutar barnbidraget komma när du har gått ut grundskolan. Om man fyller 16 efter grundskolans slut får man barnbidraget tills du fyller 16 eller studiebidraget ersätter det.
Birke: det stämmer hade inte möjlighet att skriva mer utförligt. Dock om man fyller efter grundskolans slut så behöver man inte få precis den månaden man fyller.
Vill man veta mer om studie/barnbidrag läs på t ex CSN
#21 Elevblabla tjejen på min ny skola sa att om man är borta ca 15% så dras studiebidraget in direkt.. Kanske är olika på alla skolor?
En skola kan ALDRIG dra in bidraget direkt man måste först visa att man gjort allt för att få eleven att förstå att man måste gå i skolan. +Det är enbart rektor + ev. någon behörig studierektor som kan ta såna beslut.
På den skolan jag jobbade på hade vi flera steg
Steg 1 eleven har varit borta runt 10% eller mer, mentor tar ett samtal med eleven för att förklara reglerna samt höra om det finns någon giltig orsak till frånvaron eller utreda om det är något annat problem. Mötet dokumenteras och allt man kommit överrens om skrivs ner och arkiveras.
Steg 2: Frånvaron fortsätter och är runt 15-20% utan att någon giltig orsak finns (ex. läkarintyg på sjukdomar och liknande), kallelse till föräldrar om möte på mötet finns föräldrar, mentor, elev + någon från elevvården. Även här dokumenteras allt och arkiveras.
Steg 3: Allt har gjorts och eleven fortsätter att vara borta mycket utan giltig orsak. Kallelse till ett EVK-möte skickas till elevens föräldrar. På mötet finns rektor, elev + föräldrar+mentor + ev. elevvård. På detta möte kan rektor besluta att mentor ska skicka rapport till CSN ifall eleven skolkar sedan är det upp till CSN och besluta om frånvaron är hög nog för indraget studiestöd ofta brukar de ha gränsen 20% men det kan kanske variera lite ifall man ser till hur långa perioderna varit. Eleven kan överklaga på CSNs beslut och då brukar de ringa till skolan och be om elevens papper på vad skolan gjort, och finns alla dessa papper som man tidigare arkiverat så brukar överklagan avslås för då finns det klara och tydliga papper på att eleven visste reglerna för att få studiemedel. Om skolan vid detta EVK möte beslutar om sånt som indraget studiemedel kan det även vara bra att veta att även föräldrarnas bostadsbidrag kan försvinna.