Hjälp mig!? Akut!
Berättar så kortfattat jag kan!
Jag har vart mobbat under hela min uppväxt, fysisk och psykisk mobbning + en del misshandel (sparkar i magen osv). Gått till BUP i 7år, slutade gå dit förra året och har nu vart "fri" ifrån BUP 1år. Dock var det ett år som räckte, nu ha jag vart på BUP sedan Februari att få börja där igen men icke. Pappa ska nu ringa och få de att inse att jag måste dit.
Trots alla år med extremt jobbig bakgrund så har jag växt upp fortare än många andra, är mer allvarlig och klar i huvudet än de flesta. Är starkare och mer dominerande än alla jag träffat till och med vuxna.
Detta är ett + ifrån min bakgrund samtidigt som många - finns.
Mina föräldrar är skillda sedan 10-11år.
Min pappa bröt nacken för 11år sedan i en olycka och jag trodde han var död - som han tur nog inte var!
Vi har alltid bott hos pappa, han har betalat allt för oss medans mamma mer och mer tar avstånd ifrån betalningarna.
Nu går både jag och min 2år äldre bror i gymnasiet (han sista och jag andra ring) och min bror bor hos mamma i hennes lägenhet i stan. Jag pendlar hemifrån till och från stan (13mil tur och retur).
Mamma kan inte stå för tak över huvud och mat till min bror.
Pappa betalar min bror för två boenden samt mat på båda ställen.
Mamma betalar 1200 för min bror medans pappa betalar 2500 för både hyra och mat för min bror.
Mamma kräver allt me roch mer av pappa för att min bror ska få bo där. Hon går med andra ord i vint på min bror medans pappa står här själv (mamma har sambo dessutom) och betalar för mat och boende för 4 barn + att han betalar allt annat såsom hygienprodukter, intressen, glasögon, allt!
Mamma betalar ingenting för oss utan kräver bara me roch mer pengar av pappa.
Nu har vi hamnat i en sitts där mamma börjat kräva mer pengar för min bror. Och pappas pengar är slut.
Han betalar för oss 4 samtidigt som han betalar våra intressen som är motocross och hästar.
Motocross har vi slutat med och ska sälja crossen.
Hästarna sköter jag helt själv (3 hästar) inom träning och utbildning. Två av hästarna har jag lagt ner hjärta och själ på att få till och med en av dem höll detta på att kosta mig livet 4ggr (spark i ansiktet och 2-3 backutsprång som slutat med att hästen landat på mig på något vis).
2 av dessa hästar är nu ute på annons för att säljas.
Den andre hästen är pappas häst då det är den enda som pappa kan göra det han vill med, självklart är de andra två det med men med denna kan han göra exakt det han vill med.
Så denna ska han ha kvar + att han ska köpa en parhäst till denna då pappa är väldigt efterfrågad kusk för bröllop och många andra evenemang.
Detta gör då att med parhästar så tjänar han pengar på hästarna också vilket är ett stort plus i allt.
Som det ser ut nu har varken mamma eller pappa pengar.
Mamma försöker som sagt leva på pappa genom att ta mer och mer för min bror som hon egentligen ska kunna hålla med mat och tak över huvudet själv på.
Pappa går back flera tusen i månaden.
Detta håller inte och jag är desperat!
Min syster (21år) bor fortarande hemma och betalar inget, vilket hon ska börja göra nu.
Min bror är 19år och går fortfarande gymnasiet (gått om ett år i grundskola) så han jobbar inte och kan därmed inte betala något.
Jag vet inte vad jag ska göra, sitter och funderar starkt på att hoppa av gymnasiet (börjar i tvåan nu) och börja jobba för att hjälpa pappa.
Har runt 6000kr själv som jag ska ge till pappa, det är ingenting men ändå lite.
Funderar som sagt starkt på att hoppa av skolan och jobba, men vem anställer en 17åring seriöst?
Har till och med börjat leta jobb och lägenhet för mig själv då jag vill flytta så tidigt som möjligt och inte bli som min syster som bor kvar hemma och fortfarande tar pengar av pappa.
Har dessutom haft Epilepsi som gör att ett oförklarat svimningsanfall orsakar att jag inte får börja övningsköra förren det gått 1år fritt från svminingsanfall.
Detta gör att jag fått flyta upp övningskörs perioden då jag svimmade förra året oförklarat, dock teorin är pga P-pillren jag hade då.
Detta gör att jag inte kan flytta långt ifrån stan då jag inte har någon bil och måste hålla mig till stadsbussar eller andra ställen med bra busslinjer.
Som ni kanske märker i texten, fumlig, så är jag otroligt desperat!
Ska dessutom konfrontera mamma och säga exakt vad jag tycker till henne om hennes dåliga beteende mot oss. Hon kan inte ens ge oss en liten present eller julklapp för hon klagar på pengarna, men hon och sambon kan köpa alkohol och bli fulla!
Vad ska jag göra!? Gå till soc, polisen?
Vad?
Mamma är skyldig både oss barn och pappa flera tusen kronor som vi antagligen inte kommer få.
När pappa och mamma skilldes så var de skyldig farmor 12.000kr. Detta tog pappa han dom med avtal att mamma skulle sätta in 3000kr åt oss var (barnen) innan 18års ålder. Varken syster eller bror har fått och de är båda över 18.
Jag och lillebror ha inget fått. Och detta sades för 8år sedan. Hon vräker sina egna barn och deras pappa på deras liv!
Vad ska jag göra?
Snälla säg vad jag ska göra!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Detta skrev jag inte i tråden:
För ett par år sedan så mådde mamma mycket dåligt pga pengarna, tor det var efter det hon började små snylta till sig pappas pengar och den hon var ihop meds pengar.
Då drack hon och vi var med henne (de var skilda då) varannan helg tror jag det var.
Min syster kommer in mitt i natten och väcker mig och säger att jag ska komma och titta på en sak.
Vi går in på toaletten och hon drar bort duschdraperiet.
Och där, bakom tvättmaskin och draperiet ligger en tom(!) vinbox.
Sedan går hon in till vårt rum igen och öppnar ena garderoben (vi är aldrig i mammas/pappas garderober utan håller oss till vårt) och där ligger ännu en tom vinbox.
Sedan berättar syster att hon hittat en halv vinbox och att det troligen var samma som var bakom draperiet.
Detta gjorde mig ont i kropp och själ så efter någon dag bara så såg min lärare att jag mådde dåligt och frågade om något hänt.
Då slängde jag mig ut allt, mamma gömmer alkohol och dricker på nätterna för hon vill inte visa oss sitt dåliga jag och allt.
Detta slutade med att vi inte fick träffa mamma på 1år.
Detta har jag även hotat mamma med att göra igen (se till att det blir förbud mot möten mellan barn och mor) de två gånger jag hittat henne full när jag kommer till henne.
Har även tagit detta när hon är nykter och frågat henne vad som är viktigast; Barnen eller alkoholen.
Sedan har jag gått därifrån utan att vänta på svar då jag vart förbannad.
Detta skrev jag inte heller;
Gick inte enbart till BUP under dessa 7år.
Jag gick till BUP, skolkurator och skolsköterskan och pratade.
Pratade alltså med 3 olika personer under 5-6års tid.
Var nog bara 1år jag pratade med enbart BUP.
Jag mår otrolgit dåligt och vet ingenting vad jag ska göra.
Vet bara att jag ska ta ett rejält prat med mamma och få in i hennes huvud att jag mår otroligt dåligt pga allt det här och nu har det runnit över. Jag känner till och med att jag vill läggas in på psyk för jag mår verkligen inte bra och har enorma självmordstankar av och till och detta har jag haft i 3år snart och detta känner även BUP till, ändå tar de int in mig för samtal nu.
Anledningen till att jag faktiskt inte tagit självmord är för att jag vill hjälpa min familj, jag vill få min familj på rätt väg igen.
Sen känner jag, hur kan jag tänka sådana själviska tankar är mina vänner och familj behöver mig?
Jag ställer nämligen väldigt mycket upp för mina vänner, backar inte för någonting utan säger ifrån åt andra och gör allt för att mina nära ska må bra. Sätter mig själv sist jämt!
Jag tycker att du ska säga till din mamma! Såhär ska hon inte behandla dig och din pappa!
Att sno pengar av er ska man inte göra.
Tycker inte du ska flytta bara för att du kännar att din mamma förstör för din pappa med hans pengar, absolut inte.
Btw. Är otroligt fint med häst och vagn! Sågt det på Malmö Horse Show. Så
samspelta, snygg gång och jäklar vad de lydde hon som satt i vagnen. Ruskigt fint!
Vill oxå ha häst men vill ägna den tiden åt hästen som den förtjänat och kunna skämma bort den och inte behöva låna pengar för hästen. Har tiden om man verkligen vill ägna sin lediga tid åt just hästen, men har inte pengarna..
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#2 Jag ska säga åt mamma en gång för alla, hon vräker sina egna barn ifrån ett bra liv och ur deras hus. Det är fel!
Pappa ska inte behöva betala hyra och mat för min bror när han ska bo hos sin egna mamma!
Det är mamma som ska stå för detta.
Som det ser ut nu så betalar pappa boende + mat för min bror på två olika ställen. Det blir fruktansvärt dyrt.
Bara till mamma betalar han 17.000kr+ varje år.
Tänk då när han desstom ska betala för honom här hemma.
Det blir en enorm summa varje år som vi skulle kunna utnyttja på ett bättre sätt, mycket bättre sätt.
Pengar som skulle lyfta vår vardag lite, men som just nu bara sänker oss allt mer.
Ja, det är riktigt snyggt!
Har två Fjordingar nu som vi kör par med, går utmärkt och otroligt fint är det.
Dock ska fjordingarna säljas för att vi ska hitta en Nordsvensk till och köra i par med den nordsvensk vi har nu.
Som exempel; I julas så drog pappa in 18.000 på endast en helg på ett evenemang som är på en dag.
Då sa han dessutom ifrån människor som mer än gärna betalade för att åka häst och vagn.
Men eftersom vi enbart hade en häst då som fått jobbat en del så sa pappa ifrån.
Tänk dig då med en parhäst, då kan det helt plötsligt bli en massa mer pengar!
Med en parhäst kan han göra det han verkligen tycker om (och jag) och dessutom dra in pengar på dem och gå i vinst!
Det skulle vara för bra just nu, och som + på allt det så är han dessutom efterfrågad kusk för bröllop och allt vad det heter.
Ojoj, vilka enorma förändringar det kunde bli om mamma skärpte sig!
Och om vi fick sålt båda fjordingarna.
Ja, gör det! Tror nog resten av familjen stöttar dig:)
jag kostar ca 5-6000/mån men mina föräldrar är gifta.
Måste ni sälja hästarna pga din mamma eller pga tiden? Om det är pga din mamma så ska ni verkligen prata med henne! Man ska inte sälja sitt liv (är ju det med djur) pga att någon snor ens pengar?
Det gjorde min kompis mamma oxå. Vet inte hur det gått..
Usch det är så hemskt att en enda människa kan förstöra en liv.
Mvh Emma
Först vill jag säga kämpa på, sedan har jag lite frågor.
Vem har vårdnaden om dig och din bror (som är barnen som far illa i det hela)?
Viken inkomst har din mor och vilken har din far?
Om någon av föräldrarna har ensam vårdad, har ni umgengesrätt med den andra?
Har ni haft kontakt med familjerätten?
Dina föräldrar i ska betala för dig, är det bara en som har vårdaden om dig skall den andra betala underhållsbidrag 1200 eller mer beroende på inkomst och dina mer kostander.
#4 Vet ärligt inte vad det är som gör att vi måste sälja hästarna och kaninerna. Inte alla kanienr tur nog då de kostar näst intill ingenting. Absolut ingenting i jämförelse med häst.
Men tid är det inte då jag själv tränar alla de 3 hästar vi har nu. Sen rider min pappa och syster någon gång i mellanåt men absolut inge fel så utan det är nog ekonomiskt och där är mamma en del av problemet.
Så på sätt och vis är det lite hennes fel att det går som det går.
Men herregud, om du kosta de per månad?
Då måste det bli ännu me rper år för vår del?
Oj, då är det alltså mer pengar det handlar om än 17000!
Ännu värre med andra ord.
Jag ska ta ett rejält snack med min mamma och hoppas att både min pappa och mina syskon är med då ingen av oss gillar mammas "spel".
#5 De delar vårdnaden för oss.
Mamma ska tydligen få jobb på skola och där vet jag inte vad lönen är.
Pappa tjänar hyffsat men som sagt inte tillräckligt då han går back flera tusen per månad och detta dels pga mamma som begär mer och mer pengar för sin egna son.
Kontakt med familjerätten har jag ingen aning om då jag aldrig hört ordet förr.
Mamma betalar bara 1200kr vad jag vet och inget mer. De har delad vårdnad som jag sa.
Hon tar däremot mer och mer betalt för min bror som ska bo hos henne och därmed "går hon i vinst" på min bror.
Får hon inte de pengar hon anger hon ska ha betalt så vet jag inte vad hon gör, kastar ut min bror eller något.
Pappa har sagt emot och då blev det världens bråk!
#6 Kan du inte fråga varför ni måste sälja era djur?
Kostar ju med sporter och så. Allt kostar ju.. Tänk vad man tjänar pengar på att barnen flyttar hemifrån?
Mvh Emma
#7 Pengar. Därför måste vi sälja fjordingarna och köpa en nordsvensk till som går i par, för då har vi ännu en inkomst källa då pappa får samtal/mail väldigt ofta om körning.
Så vi kommer vinna på hästarna i det fallet.
går inte Fjordingarna i par då?:)
Mvh Emma
#9 De går i par men de ha inte de steg som är efterfrågat och önskvärt =/.
#10 Aha, ja, så är det bättre att köpa in så att ni kan köra i par:)
hoppas Nordsvenskarna vill samarbeta och har fin gång:) en jag red var väldigt stel av sig och gick inte fram ordentligt utom på uteritter, då var hon som
ett fullblod på en galoppbana;)
men kan ha och göra med att hon har problem med bogen och frambenen efter en skada.. Då är de ju stela på de ställena.
Mvh Emma
Du kan tsm med din pappa ta kontakt med familjerätten som kan hjälpa er familj med att komma överens om underhåll m.m. efter som att ni är två barn och en bor hos varje så att säga så skall ingen betala något till den andra om inte inkomsten skilljer sig mycket.
#11 Hoppas jag med =).
Hehe, okej =P
#12 Okej, ska ta upp det med pappa
#13 vad kostar alla era djur varje månad egentligen? Hästarna kostar väll runt 2000/st? Blir mycket pengar med hästar, kaninerna och sen barn för din pappa. Vi har oxå råd med häst men mamma vill inte lägga så mycket pengar på något hon tycker är tråkigt och farligt. Får isf betala själv:)
Citat från pappa "Det snabbaste sättat att förvandla pengar till skit- skaffa häst" hehe:P
Mvh Emma
Det är inte du som ska lösa din familjs ekonomiska problem, men jag förstår om du vill det.
Men det kommer bara att ta av din energi och med tanke på hur svårt du har det i familjen just nu. Det är klart att man älskar sin familj och vill hjälpa till, men det finns gränser också.
Du ska kunna vara tonåring och inte bli vuxen åt dina föräldrar. Unna inte dina föräldrar det. Det kanske kan låta hårt, men det låter som av vad du berättat att du är mer vvuxen.
Varför inte sälja alla hästar och flytta så att din mamma och pappa kan båda hitta arbete?
Man kan inte alltid få det man vill ha, utan man måste jobba hårt för det och det är inte meningen att DU ska vara den som jobbar åt alla.
kram
Hoppa inte av gymnasiet!

#15 Tja, fast motivation är ju också viktigt. Det låter ju som att pappan både kan tjäna på hästarna och må bra av det. =)
Jo men då tycker jag att Han kan jobba på det, inte hon.
#13 Haha =D. De kostar 1050/vecka i hö enbart.
Sen tillkommer en hel del så de kostar grymt mycket.
Därför är det en väldigt bra lösning med ett snyggt och passande par då vi drar in mycket pengar på det och då kostar hästarna helt plötsligt inte alls så mycket längre.
#15 Pappa har jobb, lite för mycket till och med. Men det hela hänger ändå inte ihop.
Därmed sälja ut allt vi kan och skaffa parhästar som drar in ytterligare pengar.
Att flytta är det pratat om att vi skulle göra i sommar, dock slog det pappa att det kostade oss barn för mycket.
Min lillebror börjar 8an och då kände pappa att han inte kunde rycka upp honom nu i de två egentligen viktigaste åren.
#17 & 18 Det stämemr att pappa mår riktigt bra av det, han älskar att hålla på med djuren och likaså jag.
Så att få jobba med pappa och hästarna är för mig en guldgruva då jag älskar att hålla på med djuren, dessutom kan jag och pappa variera om vem som kör då även jag kan köra par hästar.
Så att skaffa par är en riktigt bra inkomstkälla med tanke på att pappa är så pass efterfrågad som kusk och det var bara då han hade en häst, nu när pratet om par kommit ut så ha de regnat in förfrågningar vilket är topen för oss!
#19 J*VLAR!! 1050/vecka???! Jag tycker mina 6 kaniner är dyra som äter, skitar ner och tävlar för 1000kr/månad;) är ju piss i missisippi jämfört med era hästar:P
då förstår jag helt klart varför ni ska sälja och hitta ett elegant par! Lixom 4200/häst/mån för hö. Det är ju runt 6000/månad för allt då? Betfor, lucern, havre eller allt vad de heter kostar ju 200/säck och den kan ju inte vara i mer än 2veckor. En sådan säck räcker i max 1,5mån hos mina ulltottar:P skoning på runt 600/varannan månad, täcken, benskydd, vojlock/schabrak, hinkar som går itu, grimma, grimskaft, träns, sadel, underlag i boxen. Pengarna bara flyger iväg! Man måste ju inte köpa tillbehör varje månad, men mat, strö och skoning måste de ha/få.
Mina kaniner känns väldigt billiga just nu^^
Mvh Emma
#20 Det är 4299kr för alla tre hästar/månad =).
Så fullt så mycket blir det inte, men det blir fortfarande lite mycket.
Och detta var enbart hö, och sen tillkommer ju allt de du sa bland annat.
#21 Hur mycket hö äter de egentligen? En hel stor bal/vecka? :P
Mvh Emma
#22 18kg/dag för alla tre typ

#19 Ojoj, det var dyrt. Hur kan det kosta så mkt? Jag har 2 hästar och 2 ponnyer på fri tillgång. Då går det åt en storbal i veckan, alltså ungfär lika mkt som för era hästar. Varje bal kostar inte mer än 450kr (vi har inte betsämt priset än, tar eget).
Alltså är min slutsatts att ni måste köpa billigare hö. Du sa 1050kr/veckan, 18kg/dag för alla 3.
18*3= 54kg
54*7= 378kg för era hästar i veckan.
Inte konstigt att ni inte har råd att ha kvar hästarna om bara höet kostar så mkt.
#24 De är det enda bra hö som vi hittat i år.
Detta år ha det sugit riktigt duktigt med att hitta bra och fina balar, och då vi i slutet bara fick balar fulla med mögel så gick vi till hårdpressade torrbuntar och de kostar en del de med.
Vet inte hur det skiljer sig i priserna riktigt.

#25 Vart bor du? Vårt hö finns i nyköping om ni behöver fylla på inför vinter.
#26 Östersund/Jämtland så det blir billigast att köpa här ändå =/
Ts, jag måste fråga dig varfr sitter du och skriver om hela din livs historia, särskillt när du skriver hgt upp att det skulle bli kortfattat, och när frågan bara handlade om att du behövde tips om hur du ska agera kring familjeekonomin? :-) haha…yrmössa =)
Och just när man tror att du har skrivit klart så ska du lägga till ääännu mer texti ett inlägg :-)
Det är ju inte ditt problem hur dina föräldrar sköter familjeekonomin.
Om det påverkar dig så får du prata med din mamma om det som påverkar dig! Tycker du att du själv får för lite pengar åt att kunna tllexempel köpa kläder ch sånt så får du prata med din mamma om att få ditt studiebidrag på ett eget konto, om du inte reda får det.
Dade jag varit du skulle jag avstått från mina intressen om det är någon annan, som mina pappa som står för det, om jag ser att hans hela ekonomi påverkas så negativt bara för att jag ska få ha mina dyra intressen. Det är inte rättvist mot honom! Det låter som ett lyxproblem dethär.
Så tona ner dina intressen. Koncentrera dig på ditt gymnasiepluggande, sk*t i hur familje ekonomin går så länge som du får dina pengar. hitta ett ekonomiskt rimligare intresse. Flytta hemifrån när du pluggat klart på gymnaiset, skaffa ett jobb och sen kan du se om du har tid och råd själv md att hålla på med hästar som du gör i dagsläget.
Visst är det svårt och tufft att lägga ner ett så stort intresse. Men det är inte mer än rätt. det är inte för än du kan inse det som du har tagit ett kliv in och blivit mognare/vuxen.
Det är min åsikt och mina tips till dig.
#28 Ärligt vet jag inte.
Tänkte nog mest att ofta ses detta som en förklaring till varför jag tar andra framför mig själv och därmed skrev jag det, antar jag =S.
Många frågar varför jag tar andra framför mig själv och det är just för att ja vill inte att de ska må dåligt, därmed skrev jag det nog.
Om du förstår vad jag menar =).
Håller som sagt redan på att göra mig av med mina hästar och kaniner!
Men det är pappas idé att köpa in en parhäst då vi därmed kan fortsätta med vårt intresse men även dra in pengar på det. =)
Detta är inte riktat till dig personligen så ta inte åt dig någonting, men lade märke till att du tyckte detta var ett "lyxproblem" och det gick upp för mig att väldigt många anser hästar som lyx.
Förstår inte riktigt hur det kan vara lyx bara för att man har häst, många som säger det men förstår inte riktigt varför. =S
En häst är ett djur som vilket som helst.
Det kostar visserligen mer, men sparar man till det så kan man även ha det så är det med allt. Bara man ger sig in riktigt på det.
Däremot kan jag hålla med om att det är lyx att man köper bara för att man har pengar hela tiden.
Men inte om man ständigt sparar för att få ha det man älskar, då jobbar man verkligen för att få ha det.
Det är skillnad med att bara få för att man har råd (lyx) och verkligen jobba ihop (inte lyx). Själv anser jag inte våra hästar som lyx då vi verkligen jobbar för att få ha dem.
Men det är min åsikt kring "lyx"frasen på häst. =P

#29 Håller med. Jag har hästar (det är inte lyx, utan ett helvete som avlönar sig i glädje då o då). Mina är inte dyra. Jag tävlar inte, rider inte lektioner, köper inget till dom, tar eget hö och köper inte dyra saker till mig sj. Så lyx - helt klart nej.
#30 Beror helt på hur man ser vad lyx är.
Har man pengar till det och dessutom pengar över = lyx
Jobbar man för att få ha kvar de ens en gång = Inte lyx.
Men håller med dig, det är ett väldans massa slit och jobb med hästhållning så lyx är det verkligen inte i mina ögon. Bara slit egentligen som man finner glädje i just med gemenskapen med hästen.
till Litenpyssling; Du verkar vara en bra liten tjej du, du vet nog själv innest inne hur du ska ta dig till och vad som är bäst, helt klart…
#32 Okej, tack