Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 6199 ggr
Amulette
0

Vad bör 19 åring betala hemma?

Min 19 åring tog studenten i Juni och har efter det haft vikariat tills nu. Och har nu fått ut senaste lönen 15 000 kr netto. Skall jobba så fort hon blir inringd och det kommer bli ofta enligt chefen. Nu har jag inte tänkt ta betalt riktigt ännu utan om hon jobbar kanske börja ta betalt efter nyår. Vad är rimligt? Är det för mycket att ta 20 % av netto lönen varje månad? Tänkte att en % sats är lämpligare med tanke på att ibland blir lönen väldigt varierande. Sen när borde hon köpa egen bil? Har nu kört vår bil dagligen under 1 år till skola, jobb, shopping, pojkvän mm. Det går oftast bra för oss att avstå bilen men bensinkostnaderna har ju ökat kraftigt.

Amulette
1

Ingen åsikt?
Är jag på fel forum?

Hyeonmu
0

#1 Det är nog helt enkelt det att folk tycker att det är svårt att avgöra sånt här, precis som du. Kan jag tänka. =)

Jag tycker 20 % låter väldigt rimligt, särkilt om lönen skiftar. Jag betalar hälften av allt hemma, och det som blir över är mina pengar. Får mamma mindre pengar en månad av nån anledning betalar jag mer. Men om mamma hade bättre ekonomi eller om jag hade en mindre stabil inkomst kan jag tänka mig att vi skulle ha ett liknande system.

Sen när det gäller bil så är väl köp av bil kanske inte akut om ni kan avstå bilen ibland, däremot borde ju bensinen betalas av den som kör bilen. Så jag skulle föreslå att du gör ett avtal med din dotter om att när hon har kört bilen får hon också tanka den.

[Wera]
0

Tycker det låter rimligt med 20% och så tycker jag att hon kan betala bensinen själv.

ellinorrasmusson
0

Koll på pengarna <- här har du en broschyr som mina föräldrar använde sig av när min pojkvän flyttade in till oss :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Ellenfyrkant
0

Om hon bor hemma och tjänar egna pengar är det väl rimligt att hon ska betala en summa, procent är vettigt tycker jag. Hur stor andel är dock inget jag ska kommentera. Vad gäller användingen av bilen tycker jag att hon borde få stå för de kostnaderna själv. hon har ju trots allt en hyfsad inkomst…

Mvh Ellenfyrkant