ADD
Min bror fick diagnosen ADD idag, jag har erfarenhet av ADHD då både min andra bror och min mamma har det, men just nu undrar jag lite om ADD, Va är de för skillnad jämfört med ADHD? _någon som kan berätta lite allmänt om ADD? :)
ADD är vad jag förstår utan H. Alltså utan hyperaktivitet. Man kan vara inåtvänd och tillbakadragen av olika grad.
"Den korta förklaringen: Precis som ADHD fast inga problem att sitta still. Ibland tvärtom lite svårt att komma ur startblocken."
Jag upplever inte min bror som "svår att komma ur startboxen". Han är ofta den som springer omkring å livar runt, han går alltid fram till nya människor (Visserligen så äre sällan han pratar med dom utan kan gå fram å Slå till dom >.<), den enda gången han kan vara lite Svår att komma till start är när han ska till typ skolan men annars tycker jag att han är ganska hyperaktiv om jag jämför med min andra bror som då HAR ADHD
Vill du ha mer information om ADD kan du gå in på sajten här på iFokus som heter Bokstavsfolk. Det är för alla med (eller de som har anhöriga) som har en diagnos.. Det är flera som har just ADHD/ADD som kan dela med sig av info.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#4 okej tack så mycket! :)
Sist jag träffade en läkare på BUP så sa hon att ADD inte längre används utan nu använder de ADHD . *?*
ADD användes oftast på flickor.. för att de var annorlunda i sin ADHD.
Vet inte om det stämmer .

#6 Har för mig att dte stämmer då Het står för hyperactive och flickor som har ADHD är inte hyperaktiva utan snarer tvärtom därför finns inte h;et med.
Min dotter har varit hyperaktiv som barn dock lugnat se när hon kom upp i tonåren.
Har själv även upplevt att flickor mycket väl kan ha precis samma symptom med aktivitet o utagerande som pojkar !
Blir vanligare och vanligare faktiskt , det märks i skolorna
#7 Eh, "Flickor som har ADHD är inte hyperaktiva utan snarare tvärtom"…
Det låter som du drar alla tjejer med ADHD över en kam. En tjej med ADHD kan faktiskt vara hyperaktiv…

#9 Jag drar inte alla över en kant utan det är forskning.
#10 Vill gärna ha källa på det isåfall!
Du skriver att tjejer med ADHD INTE är hyperaktiva… menar du alltså att INGA tjejer med ADHD är hyperaktiva?Det är så du har skrivit iallafall..
Varför skulle en tjej ha ADHD utan att vara hyperaktiv när H:et står för hyperaktivitet? Det är ju därför diagnosen ADD finns..

#11 Källa på nätet har jag inte, fick lära mig det i skolan i kursen "människor i behov av stöd". I regel är den inte det utan mer inåtvända.
Okej, men man kan fortfarande inte säga att ALLA tjejer som har ADHD har inåtvänd hyperaktivitet och killar har utåtvänd hyperaktivitet.
De finns olika varianter av ADHD. Det har delats in i 3 grupper.
* Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, i kombination
* Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet
* Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet
Tjejer kan helt enkelt ha utåtagerande ADHD!

#13 Korrekt=) Jag är ett exempel. Klockren diagnos med kombinerad adhd dvs hyperaktivitet och uppmärksamhetsstörning.

#13 Jag vet men i regel är dte så.

#15 Nej inte i regel. Det är vanligare att flickor vänder sin hyperaktivitet till att småpilla, vicka på stolen, skaka på foten osv än att dom springer runt än när det gäller killar men det är inte i regel så att en tjej med adhd är inåtvänd och har en add-diagnos. Så vitt jag vet används fortfarande add vilket betyder att om du har en adHd diagnos så har du också problem med h=hyperaktivitet. Det finns också killar som agerar på det viset, med att vara mer "finmotoriskt" hyperaktiv till skillnad från att rusa runt och kasta saker omkring sig.
Sen är det vanligt att man när man blir äldre tonar ner hyperaktiviteten så det blir mer av en inre rastlöshet som tar sig uttryck i fotvippande, pillande med pennor, hår och liknande eftersom man försöker anpassa sig till hur man förväntas vara.