Sömnproblem!
Bara jag som har?
Är en person som lever i en kropp som behöver mycket sömn.
Men har svårt att komma i säng, komma till ro och somna. Mycket som stör. Och blir klockan efter 12 ger jag upp, även om det är helg eller inte skola dagen efter.
Tex nu som så många andra dagar på sommarlovet.
Försöker sova, men ligger bara och vrider mig. Tänker på massa (idag slutde det med att jag låg och grät och tillslut satte på datorn för att få andra tankar) saker osv.
Någon som har tips? Någon som har det samma?
Behöver verkligen tips eftersom att skolan börjar snart igen och orkar inte somna på fler lektioner eller dra hem och sova för att man inte sovit på natten..
lovisa
Detta blev jag blev tillsagd att göra när jag var tonåring och inte kunde sova; stänga av teve, dator, radio där dom gör reklam och snackar (musik som du inte granskar texterna på funkar), tidningar, helst inte böcker heller, var mätt och drick något varmt tex varm mjölk eller tea utan koffein.. detta ska göras två hela timmar innan du ska sova för att ha varvat ned i huvudet (enligt psykologer) när detta inte funkade för mig vissa dagar så tog jag till en bok som inte var så dramatisk så jag läste mig till söms.
En av felen vi gjorde i min familj var att mina föräldrar ville äta sent, så sent som 9-10 på kvällen, det resulterade i att jag var full med energi när jag skulle sova, det skulle aldrig min sambo tillåta för varken mig, sig själv, djuren eller våra framtida barn så om ni äter för sent så försök skjuta det några timmar bakåt.
Jag har precis samma problem. Kan lägga mig 11 och somnar ändå inte förrän vid 3, och då kan jag omöjligt få den sömn jag behöver (behöver minst 10 timmar för att vara helt utsövd). Har fått olika insomningstabletter men ingen av dem hjälpte. Försök att inte tillåta dig att tänka på saker som gör dig ledsen eller upprörd, tvinga dig själv att tänka på någonting bra, eller gå igenom massa låttexter i huvudet, jag vet att det är svårt men det hjälper lite.
/Isa
Jag har hört ett tips : om man brukar lägga sig 11, så ska man istället lägga sig klockan 10. då sover man tydligen bättre.
Om det är svårt att somna in.. stäng av alla apparater och bestäm dig för att t ex fantisera om en drömsemester, eller om hur du vill att ditt liv ska se ut.. jag lovar att man somnar till slut och börjar drömma istället.
Har hört att en varm dusch innan man lägger sig ska funka. Lycka till!
Om du vill drika te (som #1 gav som förslag) så är det bäst att drika röd te, det ska ha en sömngivande effekt. Det kanske inte hjälper, men kan vara värt ett försök om man ändån vill drika te. :P
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Något som kan funka för mig om jag oroar mig för något, så kan det hjälpa att jag tänker/skriver upp, "Det här ska jag tänka på imorgon klockan 07.30" t.ex.
Eller tänka på att man inte tänker på någonting. 
Om du har rastlösa ben, så kan det hjälpa att ta en liten promenad innan man ska sova. Inte alldeles innan man ska sova, då kan man bli pigg istället.
Sen rekomenderar jag att du tar det lugnt en stund innan du ska sova, kanske läsa, lösa korsord, eller pyssla med något du tycker om.
Nu för tiden ska allt gå så snabbt i det här samhället, det är synd! Det tar ofta lite tid innan man kan somna.
Jaja, detta var mina tips iaf.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Allmänna råd kan ju vara att se till att äta bra, i god tid och så vidare. Gå och lägg dig i tid så du hinner varva ner. Att bara ligga och blunda är också vila även om jag helt förstår din frustration. Jag har också stundtals dessa problem. Det kan hjälpa att skriva någon typ av dagbok innan du lägger dig så att du får av dig alla jobbig tankar. Att skriva kom-ihåg-listor till morgonen efter kan också göra att man släpper det och kan slappna av.
TV är faktiskt ett bra sätt att få kroppen att slappna av. Se bara till att inte kolla på något som väcker för mycket tankar eller för starka känslor.
Och hjälper inget kan du alltid försöka ställa om systemet. Det gör jag om jag hamnar i en för dålig rytm som jag bara inte kommer ur. Då är jag uppe i två dygn så jag blir riktigt trött och går sedan coh lägger mig i god tid och ser till att också gå upp i god tid.
Man kan även öva sig på att få hjärnan att koppla ihop sängen med sömn, vilket innebär att sängen (och gärna sovrummet) bara är till för att sovas i. Inte läsa, titta på tv eller fippla med datorn i. (eller plugg heller) Då ska man går upp igen om man inte lyckas somna på en viss tid och så får man hålla på så tills man somnar i ett antal veckor.
Hoppas något av alla tips hjälper, det är jättejobbigt att sova dåligt =(
och så får man hålla på så tills man somnar i ett antal veckor.
hihi, skrattade lite när jag läste den meningen!
Det låter som man ska sova i ett antal veckor utan att vakna, hgihihiih
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Har inte läst hela tråden men jag har också enorma sömnproblem..
Men har du bara svårt att somna eller sover du dåligt på natten också?
Jag har troligtvis en sjukdom som gör att man nästan aldrig sover ordentligt och går i sömnen vädigt mycket, min pappa har nämligen den sjukdomen. Så jag har fått medicin, "melatonin" heter det och det funkar jättebra! Det är inte farligt utan återställer kroppens egna sömnhormon eler nåt sånt.. Altså inte ett "sömnpiller".
Men sen så har jag ibland perioder då jag inte kan sova! Gråter också ofta och INGET hjälper. Det är otroligt jobbigt och det var därför jag sökte ordentlig hjälp nu fö rjag har haft det så i hela mitt liv. Men för de allra flesta går det över efter någon period..
Har tyvärr inga tips på hur man kan somna, för jag är själv usel på det och det slutar oftast med at jag läser i timmar och är dödstrött dagen efter.. :(

sover 5-6 timmar typ varje dag -___-
Jag har typ det samma (om ni läser när jag skickade detta XD) Har svårt att somna och inte fundera på saker som gör mig arg och ledsen :/
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag började få insomningsbesvär för mindre än ett år sedan. Jag vet hur förbannat jävla jobbigt det är att bara ligga i sängen och inget händer. Jag blev liksom inte trött! När det var som värst behövde alltid någon i familjen vara i mitt rum när jag skulle somna! ¨När jag väl somnar sen sover jag hela natten utan att vakna. Det pändlade fram och tillbaka i ungefär ett halv år, vissa parioder somnade jag som en stock men helt plötsligt kunde det ta timmar!
Vi var på vårdcentralen och fick ett resept på sömntabletter som man blev tröttare av, funkade några dagar men sen var jag lika klarvaken igen. Tillslut bokade mamma en tid på BUP och så fick vi gå dit och prata med en tjej som gav mig tips att tänka på och när jag ska sova(somna). Mitt största problem var att jag kände mig så himla ensam när jag låg ensam i min säng och jag visste att alla andra "normala" låg och sov. Jag trodde att jag hade någon sjukdom eller störning typ, dessutom trodde jag att jag var den enda i hela världen som hade svårt att somna!(men så var det såklart inte) Trodde verkligen inte att jag någonsin skulle kunna somna normalt. Jag behövde alltid höra ljud i huset när jag skulle lägga mig!
På sommarlovet kunde jag somna jättesnabbt, men när skolan började igen började också insomningsbesvären. Har gått på BUP mer än 6 ggr och nu är det nästan helt bra. Jag har köpt nya tabletter från apoteket som är lugnande med örter och grejer i.
TIPS: (såhär gör jag)
*Ta ett bad eller en dusch ca en timme innan du går och lägger dig
*Ta en kopp silver te (varmt vatten och mjölk) efter badet/duschen
*Släck ned i huset och försök varva ner
*Lägg dig i sängen och kolla i en tidning eller bok. När du läst kanske halva tidningen kan du ta dina sömntabletter. Jag har "Neutral forte Valeriana". Efter en halvtimme börjar tabletten verka. Den här pukten tar kanske 45 minuter, och då somnar jag.
Ibland händer det fortfarande att det tar ett tag innan jag somnar, men det är MYCKET bättre än förut. Jag sover fortfarande inte hos kompisar, men kan utan problem gå och lägg mig när ingen annan i huset är vaken. Nu kan jag se på tv och sånt också innan jag lägger mig.
Lite mer tips:
*Ligg inte kvar i sängen om du inte somnat på 45 minuter efter att du släckt. Gå upp och sätt dig i ett annat rum ett tag.
* Tänk inte: nu måste jag somna, det är skola imorgon! Då stressar du upp dig själv och tänker bara på det hela tiden. TÄNK INTE PÅ NÅGONTING OM DU LYCKAS!
Kroppen klarar mer än man tror, och man behöver inte så mycket sömn som man kan tro. Jag sover ca 7,5 timmar per natt nu och innan sov jag ännu mindre. Man klarar det även om man inte tror det!
om ja inte kan somna brukar ja sätta på lugn musik på lite låg volym och då tar det inte så lång tid innan jag somnar
Något du kan göra är att ta en promenad på kvällen inte så långt innan du ska sova! Det funkar många gånger för mig, för då gör man av med den där lilla extra energin, plus att frisk luft gör att man blir trött efter en stund :P
Även att försöka med att inte äta så sent, typ mindre än tre timmar innan du går och lägger dig underlättar. Alltså du kan ju äta mindre saker, men du kanske inte ska käka middag vid nio liksom..
Du kan även testa att läsa (gärna någon bok med myyycket text), och att dricka något örtté :-)

(har inte läst hela tråden, alltså riskt för upprepningar)
Jag kan nästan alltid somna direkt när jag lägger mig ner på kudden men vid de tillfällen jag inte kan, brukar jag alltid ta upp en bok och läsa. Efter 5-10 minuter börjar bokstäverna bli suddiga och jag måste läsa meningarna om och om igen för att förstå. Då ver jag att det är dags att sova, och så somnar jag på direkten ;)
Jag har också väldigt svårt med sömnproblem.. jag var hos skolsystern och pratade med henne och det fanns väldigt mycket man kan göra för att bli trött
Man kan gå ut och gå en lugn promenad i ca 15 minuter, och när det närmar sig läggdags så stänger man av elektronik som tv, dator och även mobiltelefon för det kan distrahera en undermedvetet, du kan även testa äta nåt för kroppen använder ju kroppens energi för att smälta maten vilket gör att man kan bli lite sömnig, men det handlar bara om en macka eller nåt, inte mer, bara så kroppen har nåt att arbeta med.
Mer kan jag tyvärr inte tipsa om, hoppas nåt av det kan hjälpa dig 

Jag hade samma problem under tiden jag gick i 8:an… Jag var väldigt sträsad och därför inte kunde sova + en massa problem hemma… Men det vart bättre efter ett tag när jag tog det mycket lugnare…
Jag skulle föreslå att du när du ska gå och lägga dig tar en bok eller tidning som du kan och tycker är jätte tråkig och läser den tills du knappt kan hålla upp ögonen då släcker du lampan och försöker "läsa" det du nyss har läst (tänka det) och gör det tills du somnar…
Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är