Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: kropp-och-själ
Läst 2686 ggr
Reeza
0

GNÄLL från en tonårsmorsa!

Måste få gnälla av mig!! Är ensamstående till en -enerellt sett- 'välanpassad', snäll, väluppfostrad, ödmjuk- tonårstjej. Men ibland…… Hon är hemma och sjuk idag, ont i huvudet, halsen, nacken….Betvivlar inte det alls. Daltar och trixar, gör the,värmer dyna till nacken, lägger kall trasa på pannan, ger alvedon osv, som man ju gör…Hon är hyfsat snäll tillbaks en stund, men sen kommer….ATTITYDEN….suck…

Fräser åt mig, hånskrattar upplever jag det som, men hon menar att hon inte gör det, får nåt sorts utbrott när jag påpekar det, verkar inte ha NÅN insikt om sitt eget beteende. Jag halvskriker till slut att det inte är ok att ha en sopig attityd p g a att man mår dåligt, hon menar att det är mig det är fel på…. Slutar givetvis med att vi blir osams och jag sätter mig och hamrar ner detta på tangentbordet bakom en stängd dörr. Givetvis med dåligt samvete för att jag har skrikit på mitt sjuka barn, men också med en känsla av att jag faktiskt har så rätt, så rätt den här gången och att jag inte ska vika mig för hon MÅSTE lära sig att man inte kan va otrevlig för att man mår dåligt. Eller är jag för hård, eller gör jag rätt, eller….Förvirring….Ibland är det jobbigt att vara ensamstående och inte ha nån att bolla med…. En ganska vanlig vartdagssituation säkert, men skulle så gärna vilja ha reflektioner från andra… Tack!

Moa-16
0

Kan förstå att du kan tycka det är jobbigt. Men hur var du själv när du var 13-18? Ingen ängel kanske :) Kämpa på med din dotter!

oh-la
0

tja… tonåringar är ju ronåringar, men för den sakens skull ska man ju inte acceptera att bli behandlad orättvist. hon är ju trotts allt en ung vuxen (hon var 17 va?) och måste kunna bete sig som det emellanåt också. det innebär bland annat att man behandlar andra människor på ett rättvist sätt. sedan äär hon ju, som sagt, tonåring och du är hennes mamma och en ganska självskriven slagpåse. det man kan försöka göra är att helt enkelt gå därifrån, ta ett par andetag i ett annat rum och sedan gå tillbaks och lugnt förklara varför man inte accepterar attetyden. hur hade du gjort om det varit en arbetskollega? det är lätt att vända taggarna lite ut när det rör sig om en familjemedlem och börja bråka när man kanske istället skulle förklarat sakligt hur man upplevde en situation, utan att gnälla och utan att anklaga.