Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 6439 ggr
EmmaVarg
0

skolios ?..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har varit hos skolläkaren, mitt ena ben är kortare än det andra, är född så tror jag , sen så har jag skolios, fast inte alls mkt, men jag har det på nedredelen av svanskotan.

Skolläkaren sa att det va ofarligt?! men det syns jätte tydligt att min ryggrad är sne, alltså när jag står vanligt är det ett veck inåt på ena sidan av magen eller hur man ska säga (bilden till höger)

och det gör jätteont i ryggen nästan varje dag, kan inte gå eller springa mycket då jag får jätteont i ryggen flera timmar och benen. alltså jag har nästan ont i ryggen 24/7.

finns det övningar eller vad ska man göra för att fixa det?

jag vill inte vara "sne" ! :S :o

Neoos
1

Jag har en allvarlig skolios, jag kan lära dig en massa om du vill. Pm:a alla dina frågor till mig Glad Kan lära dig övningar för ryggen m.m.

Cazzos
0

Det finns nån ny grej på tvins.com för de med ryggont, vet inte ens om den är bra…

viktoria91
0

Jag har skolios, olika lång ben och så men jag har aldrig fått någon vidare hjälp. Svensk vård suger.

EmmaVarg
0

#3 håller med dig på att svensk vård suger

Neoos
0

Instämmer! Min mamma har fått ordna väldigt mycket åt mig för att allting ska gå rätt till. När min skolios upptäcktes gick det 2månader tills jag fick röntga mig, sen gick det 6månader innan jag fick påbörja mn kosett behandling, min rygg hann bli mycket värre på dom 8 månaderna. Efter det blev min mamma så arg, nu har hon stenkoll på vad dom händer och det är bra det!

Moa-16
0

#4,#3 Då har ni inte varit i egypten… Det är bra sjukvård här till skillnad från många andra länder, tro mig. Mycket kan man klaga på men sjukvården här är faktiskt bra!

EmmaVarg
0

#6 turkiets sjukvård är bättre än sveriges :D

Moa-16
0

#7 Aja, har aldrig varit där så jag kan inte säga imot, tvivlar dock liiite ;)

viktoria91
0

#6 Jag har haft skolios i  hela mit liv ,19 år, det enda jag fått är en lapp med övningar för att stärka ryggmusklerna, mina muskler är det inga fel på utan ryggraden. Min ponny får 1000ggr bättre hjälp av vetrinärer när hon är sjuk/skadad.

loviisa
0

Besök husläkare eller sjukgymnast.

Jag har haft problem med mina knän, verkligen problem så jag inte kunde gå så vi fick gå till husläkare som sedan skicka mig vidare till röntgen och där skickade dom mig till sjukgymnast. I början var det endast knäna som jag hade problem med men sedan hittade sjukgymnasten ett samband pga smärtor i rygg och nacke och spänningar. Nu har jag gått hos sjukgymnast i snart 10 månader och är inte där för knäna längre utan ryggen och nacken, så det kan gå.. lite off tropic nu kanske.

Men tror en sjukgymnast skulle passa bra ibörjan fick jag massa hemma övningar och knep då smärtan tog över !

lovisa

Moa-16
0

#9 Övningarna kanske hjälper på något sätt, annars skulle du ju inte fått dom? Läkarna vet ju oftast vad dom gör & vill hjälpa sina patienter, därför dom finns. Men om du inte tycker du fått den hjälp du behöver får du väl gå dit igen och beskriva dina problem!

Neoos
0

#9 Övningarna är till för att stärka dina ryggmuskler, om ryggmusklerna är bra gör dom ryggraden bättre också genom att ge den stöd, därför du måste göra ryggövningar. Det kan även lindra smärtan. Men har du fått din rygg röntgad?

Neoos
0

#9 Övningarna är till för att stärka dina ryggmuskler, om ryggmusklerna är bra gör dom ryggraden bättre också genom att ge den stöd, därför du måste göra ryggövningar. Det kan även lindra smärtan. Men har du fått din rygg röntgad?

viktoria91
0

#12 Jag hade bra med ryggmuskler innan jag fick ävningarna men gjorde ändå dem och dte blev ingen skillnad. Röntgad? Haha, nej då får man nästan vara döende!

Moa-16
0

#14 Jag fick rönka mig när jag hade lite sne rygg i 8:an, inte var jag döende..

Anfa
0

Ilägg i skorna? :P

EmmaVarg
0

#16 jag har det ibland, men är typ bara hemma hela dagarna så vad är skillnaden? xD man går ju inte med skor hemma .. :P

o sen ser jag ingen skillnad ändå :o

viktoria91
0

#16 Har jag haft men det blev värre.

Neoos
0

#14 Haha du kanske tar i lite där med att vara döendeFlört Nej men jag blev röntgad, fast jag har även två grova krökar i min rygg. Dom borde röntga mer än vad dom igentligen gör tycker jag, hur ska man annars kunna se hur sne den verkligen är? Det går ju att känna sig fram också på ryggen med handen men då vet man fortfarande inte hur det riktigt ser ut. Vilken stad ligger sjukhuset du har gått till?

viktoria91
0

#19 Det b¨de käns och syns tydligt! Min sambos tatuerare såg när jag stod upp ett par sek och såg direkt att jag var sned i ryggen. Jag har bara gått till vårdcentral då dem vägrar skicka remiss tll något annat.

Moa-16
0

#20 Vägrar? Varför skulle dom vägra det?

viktoria91
0

#21 Kommer inte ihåg dte, var många år sedan.

Neoos
0

#22 Om det syns så tydligt tycker jag du borde gå till en läkare istället.

viktoria91
0

#23 Dem har inte gjort något åt det innan och dte har alltid synts tydligt.

Neoos
0

Ja men då var det väll på vårdcentralen dom inte gjorde någonting åt det? testa istället med en läkare och se om någonting händer. Tycker det är konstigt att dom inte skickat remiss till röntgen om det syns så tydligt :o

viktoria91
0

#25 Det var en läkare på vårdcentralen och större sjukhus men dem gör inget utom att sitta på sina rövar.

Moa-16
0

#26 Men nu får du väl ge dig? Om dom tyckte att det behövde rönkas hade dom väl gjort det? Om inte ryggen är väldigt sne, är det ju helt ofarligt.

viktoria91
0

#27 Vad då att jag ska ge mig? Svensk sjukvård är inte mycket att hänga i granen, min rygg är väldigt sned, som sagt både syns och känns det väldigt lätt.

Moa-16
0

#28 Att sitta här & beklaga sig sig hjälper ju inte? Gå till en läkare och gör något åt det istället, be om hjälp. Om dom tycker att du behöver rönka ryggen, klart som tusan att du får det. Varför skulle du inte? Dom vill hjälpa sina patienter! Du kan inte stämpla svensk sjukvård som dålig för att du inte har rönkat ryggen, det förstår du väl själv?

viktoria91
0

#29 Var har jag sagt att jag klagar? Jag har bara sagt att dem inte gör något åt det. Jag är en av tusentals som tycker tat svensk sjukvård är dålig då dem inte lyssnar på sina patienter och allt ska snålas med.

Moa-16
0

#30 Jag tycker nog att du klagar, sök hjälp igen om du inte tycker du fått den hjälp du behöver. En av tusentals? Du har statistik på det alltså? Jag tror faktiskt dom flesta vill göra sina patienter nöjda.

viktoria91
0

#31 Vet inte om statistiken är uppdaterad men man hör många som klagar på sjukvården. ta det senaste stora ex. en med cancer som nekades alla hjälp och dem sade att hon var frisk när hon gått ner enormt mycket på kort tid och bara var skinn och ben, varav läkarna visste att hon haft cancer innan. Och som sagt klagar jag inte,var tyst när du inte vet fakta.

Moa-16
0

#32 Om du inte klagar, vad är då att klaga? Visst finns det dom som klagar,läkare kan göra fel. Dom är bara människor. Men jag tror att dom flesta vill sina patienter väl, det är jag övertygad om. Däremot är dom väldigt snåla i egypten, fick hoppa på två ben 5 dagar innan jag efter mycket tiggande fick en (läs:en) krycka. Så lite skillnad är det, sveriges sjukvård är inte så dålig som du verkar vilja få den till. Som sagt gå till en läkare som kan sin sak & beskriv dina problem!

viktoria91
0

#33 Varnfan har jag klagat? Jag har sagt att svensk vård inte är bra och det är sant. Klaga är när man tycker synd om sig själv och säger , oj vad jag har ont m.m. vilket jag inte gjort. Du fick vänta i 5 dagar och jag har haft daglig smärta så länge jag kan minnas, vem klagar nu. Kommer inte skriva till dig mer nu då du inte vet vad en som klagar är m.m.

Salladshataren
0

Håller med viktoria91, svensk vård är rena skitet…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Moa-16
0

#34 Lugna ner dig lite, jag tolkar det som att du klagar på svensk vård, att du inte fått hjälp,osv.

Svensk vård är bättre än i många andra länder, tycker det är fel att klaga. Jag står för att jag klagar på vården jag fick i egypten, det var hemskt,tex, så sa läkaren att jag var löjlig när jag skrek då han sydde ihop min fot utan att bedövning hade börjat verka,osv. Och ja, jag tyckte väldigt synd om mig själv!

Du kan inte få hjälp om du inte ber om hjälp. Gå till en läkare!

IceLinn
0

min rygg rönkade jag i 6an första gången . har rönkat den 3 gånger en gång vart år nu . och kollat den lite då och då . känner dock inte av att den är sne så har inte problem med det men man ser och känner det på ryggen . ska kolla en sista gång om några månader och om det inte är någon skillnad ska jag bara komma tbx om det blir problem. jag har inte behövt fixa mycket själv utan de har bett mig komma. konstigt att de inte vill att vissa ska kolla sig eller var man ska säga..

Jojaton
0

#36 Uppenbarligen har hon ju gått till en läkare och frågat om hjälp utan att få det? Sjukvården i Sverige må vara BÄTTRE än i många länder, men behöver inte vara BRA för det?
Och i vilket fall så är det väl inte ditt problem om hon går till en läkare eller inte?

Johanna - Instagram

Moa-16
0

#38 Uppenbarligen har hon inte gått till rätt läkare om hon inte tycker hon tillräckligt med hjälp? Men det kanske inte finns så mycket att göra åt det. Jag har samma "problem", och det är inte farligt. Och nej, det behöver inte vara bra för att den är sämre i andra länder, men jag skulle säga att den är bra faktiskt.

Klart det inte är mitt problem? Men om hon vill ha hjälp/få svar på sina frågor "varför rönkar ni inte min rygg" (tex) är det kanske en bra bra idé att gå till en läkare…?

Salladshataren
0

#39 Om nu svenska sjukvården är så bra, kan du då förklara varför min bror inte är frisk ifrån sin sällsynta sjukdom? Han har gått till MÅNGA läkare, fått MÅNGA behandlingar. Behandlingar som har gett skador på levern till exempel… Han har en diagnos på sin sjukdom, men inte fan får han någon behandling som verkligen inte hjälper för att läkarna är dumma i huvudet och inkompenta.

Det finns MÅNGA skräckhistorier ang om sjukvården, här i Sverige. Så det är dumt att slå sig på bröstet och säga att vi har den bästa sjukvården. När fallet inte är så.

Moa-16
0

#40 Kunskpen av sällsynta sjukdomar kanske inte är den bästa. Men det betyder ju inte att läkarna är  inkompetenta & dumma i huvudet…? Du kanske skulle bli läkare själv? , en bra sådan, som bota alla människor och kom med mirakel mediciner och gjorde alla patienter nöjda & glada?

Salladshataren
0

#41 Har faktiskt inget intresse av läkaryrket. Jo, det är dem för de anstränger inte sig. Tydligen så tror de att man blir nöjd och belåten genom att få en diagnos men ingen behandling? Nej Moa, du har fel om svenska sjukvården…

Moa-16
0

#42 Och hur vet du det? Att dom inte anstränger sig..? Man får väl vara lite envis om man inte får rätt hjälp direkt, gå till en annan läkare. Alla kan inte vara nöjda jämt. Men jag tror som sagt dom flesta läkare vill göra sina patienter friska/nöjda. Men tyvärr räcker inte alltid viljan.

Salladshataren
0

#43 Bra råd… Eller inte… Om man redan har gått till flera olika läkare…

viktoria91
0

#39 Jag har gått till "rätt" läkare. Jag har inte frågat varför dme inte röntgat min rygg bara konstaterat att dem snåla jävlarna inte brytt sig om det.

#43 Man märker på personer som anstränger sig och dem som gör inte gör det.

Salladshataren
0

#45 Jag har bekymmer med min axel, men fan vill de inte röntga mig eftersom jag är så ung :(

Moa-16
0

#45 Då tycker jag du ska fråga, finns säkert en anledning til det. Tror då inte det var för att dom var snåla jävlar. Själv vart jag tvungen att röntga mig, skulle mer än gärna ha sluppit det.

Jojaton
0

#43 sjukvården är väl inte bra om man måste gå till en massa olika läkare innan man får hjälp?

Johanna - Instagram

Moa-16
0

#48 Gäller nog inte alla, ingen som jag känner har behövt göra det. Som jag förstår det hade #44, bror en sällsynt sjukdom. Och #45 behövde kanske inte röntga sig, eftersom att läkaren uppenbarligen inte tyckte det, men hon får väl fråga varför. Man ska inte göra det i onödan, vad jag hört.

Salladshataren
0

#49 Ännu ett exempel, min mor bröt ett ben i foten som behövdes opereras. Detta hände på fredag, vi åkte in med henne de säger att hon ska bli opererad på måndag. Men på måndagen hörde de inte av sig, så hon fick ringa och fråga vad som händer.

Jo, får en tid på tisdagen, hon åker in dit vid 14-tiden. Hon satt där och väntade från 14 till 21 och utan har ätit något. För man måste fasta innan man blir sövd.

Klockan 21 säger de att att det blir ingen operation för henne, så hon får åka hem (då har jag kört 11 mil för ingenting!!!). På torsdagen blev hon opererad. Det är jävligt dåligt att man ska behöva gå med brutet ben nästan i en vecka!!!

Jävligt bra sjukvård… Eller inte…

viktoria91
0

#50 Såna saker är hemskt. Skulle dte vara ngon högt uppsatt person inom Sveriges gränser hade säkert hela sjukhuset spärrats av och personen hade fått en hästens säng att vila i.

Moa-16
0

#50 Ja, det är för jävligt, men jag tycker det är fel att dra hela sveriges sjukvård över en kam.

viktoria91
0

#52 Spelar ingen roll hur ofta sådant händer för det ska aldrig hända. tyvärr lyssnar många  doktorerna inte på sina patienter.

Salladshataren
0

#52 Det är säkert att det har hänt flera gånger…

viktoria91
0

#54 Visst har dte hänt flera ggr, man kan ju läsa om det nästan dagligen. tyvvär. Som sagt borde sånt aldrig hända.

Moa-16
0

#54 Ja, jag vet. Men det är ju inte för att vara elaka det blir så utan det har ofta andra anledningar.

#53 Jag tror faktiskt inte det har så mycket med det att göra.

Salladshataren
0

#55 Sorgligt nog… Rynkar på näsan

viktoria91
0

#56 Dem anledningar skulle jag vilja veta, att neka någon med brutet ben akut vård är hemskt.

Moa-16
0

#58 Jobba en dag på akuten så får du nog svar. Men en vecka var lite extremt, tror inte det är speciellt vanligt. Däremot får man nog räkna med att vänta ett x-antal timmar om man åker till akuten, om det inte är väldigt akut. Läkare har inte mer än 2 händer.

viktoria91
0

#59 Et brutet ben tar jag som akut.

Moa-16
0

#60 Jag också men det beror på vad man jämför med. Kanske inte var så akut med tanke på att dom vänta en hel vecka med operation.

Salladshataren
0

#59 Tja, det var inte många patienter på akuten när jag var där med mamma. Ändå så var vi där från 20 till 1 på natten, fick vänta hur jävla länge som helst… Å de sa att det var en långsam läkare vi hade fått…

#61 Det är ALDRIG bra att gå så länge med brutet ben, för då läks det fel. Och då betyder att man måste bryta det igen och fixera det. Men du kanske ska testa att bryta ett ben och gå med det en hel vecka? För se hur jävla skönt det är…

Moa-16
0

#62  Oj, då hade ni otur.

Jag vet, men det fanns väl ingen tid att operera henne innan, då hade dom väl gjort det!

Salladshataren
0

#63 Hon fick en tid på tisdagen, men de tog in en annan istället.

Moa-16
0

#64 Var kanske något väldigt akut? Även om det var dåligt gjort.

viktoria91
0

#65 Hennes mamma var ju akut och hade varit dte länge.

Moa-16
0

#66 Kanske något akutare, Finns mycket som är värre.

IceLinn
0

kan hålla med moa om vissa saker faktiskt . att bryta ett ben är allvarligt men det finns folk som är döende och då går de före. inte kan de säga till dem som är döende " vänta lite vi tar dig imorgon för det är en flicka som brytit benet som ska opereras först " ja ni hör själv hur sjukt det låter.

jag tror ju inte sjukvården vill vara dålig . de räcker bara inte till. för få vill bli läkatre, för få kan och så blir det för mycket skador med för lite personal.

dock borde man få rönka sig om man vill tycker jag !

Salladshataren
0

#68 Det finns ju olika avdelningar för olika skador. Tror inte de skickar en döende människa till ortopeden (har med ben att göra)?

Moa-16
0

#69 Det kan vara en väldigt allvarlig benskada..? Eller vad tror du det beror på? Att dom operera någon som var i mindre behov av operation för att din mamma skulle få lida lite längre?

Salladshataren
0

#70 Det beror på vad du menar med allvarlig benskada, annars får man skicka till kirugen? Finns flera sjukhus i landet. Och hon blev lovad en tid. Men du kanske kan stå ut med ett brutet ben i en vecka? Skulle du kunna göra det utan att klaga?

Moa-16
0

#71 Ja, jag är ingen läkare men något som var viktigare än ett brutet ben fanns uppenbarligen, då dom tog den tiden. Tror inte gärna dom gör så.

Jag vet inte, har aldrig haft ett brutet ben, men jag skulle säkert klaga & vara förbannad, men samtidigt hade jag haft förståelse om dom tog någon som hade ondare före mig.

IceLinn
0

#72 håller med !

men visst det är skit dåligt att man ska behöva gå med brutet ben då det som sagt läker fel . men vi kan inte göra något åt det.

lönt att tjafsa om något vi inte kan ändra ? hänt är hänt !

vill ni göra sjukvården så mycket bättre så bli läkare själv.
de gör det trots allt mycket bättre en vi ? eller hur ?

och om de inte skulle gjort det skulle vi inte behövt deras hjälp.

oh-la
0

ojoj… det märks att det är många här inne som inte vet hur det ser ut bakom dörrarna på svenska sjukhus. jag skulle nästan vilja be de personer som beskyller sjukvårdspersonalen att gå och skämmas! jag har en sambo som jobbat 6 månader som sjuksköterska på Sahlgrenskas akutmottagning. han gick därifrån med magkatarr och sjukskrivning och lovar både mig och sig själv att aldrig sätta en fot där igen. anledningen till det? det är inte så tacksamt att jobba på en arbetsplats där allt ska sparas på, där det inte finns rum och sängar till alla, där patienterna i väntrummet skriker på honom fast han inte kan göra någonting för att snabba på förloppet. en sak är viktig att tänka på, även om det verkar lugnt i väntrummet har man ingen aning om vad som händer på sjukhuset. min sambo fick t.ex. en utskällning av nån tok med magont för att han suttit och väntat i 4 timmar. undrar om han gjort det om han vetat att personalen just brutit uppp bröstbenet på en ung tjej och pumpade hennes hjärta för hand inne på sjukhuset? för det syns nämligen inte från väntrummet. de som kommer in med ambulans tar nämligen inte vägen genom huvudentren…

vill ni göra sjukvården bättre är det skitsamma om ni blir nya Dr House, sjukhusen har inte mer pengar och resurser för det. bli politiker istället så kanske sådanna som min sambo sluppit bli spottade på för att de är lata, okunniga och noncharlanta, när de i själva verket är för få, och jobbar tills de blir sjuka själva…

loviisa
0

# 74 Bra skrivet, tror flera fick en liten tankeställare där!

lovisa

IceLinn
0

#74 riktigt bra skrivet . håller med helt.

Anna
0

För att återgå till TS huvudämne…

Jag fick diagnosen skolios i 12-års åldern och fick en korsett nästan direkt, som tyvärr inte funkade för mig då jag led för mycket av den både fysiskt och psykiskt under de månader jag kämpade med den.

Idag är jag 17 och har två grova krökar, jag har värk dygnet runt och ryggen hindrar mig från att göra många saker andra kan se som självklarheter. Har även märkt att skolios är ett tillstånd inte många vet så mycket om, så i många fall när man säger "jag kan inte" eller "jag klarar inte detta pga ryggen" får man bara konstiga blickar och ett "jaja" tillbaka. Jag är ung, jag borde klara dessa småsaker enligt alla andra - men jag gör inte det. Varje vardag är en utmaning både fysiskt och mentalt, då jag inte bara lider av smärtan utan även av ångest och komplex.

Nu de senaste två åren har det gått upp för mig att det enda alternativet för mig är en steloperation, och jag har funnit mig i att så ska det bli.

I våras fick jag äntligen en kallelse till kirurgen! Men glädjen blev snabbt till besvikelse när jag efter att ha spenderat 2h inuti en magnetröntgen fick beskedet, "vi ställer dig i kö och hör av oss". Sedan dess har jag inte hört ett ord och jag känner även själv att bara på dessa månader jag väntat har värken ökat och mina andningsproblem och min stelhet har blivit värre.

Jag råder ALLA med en antydan till eller svag skolios att se till att hålla koll på er rygg. Ha ofta läkarkontakt, kolla upp om/när det är dags för korsett och ANVÄND korsetten. Det gjorde inte jag, men jag önskar att jag hade lidit 1-2 år med den istället för att stå där jag står idag.

För att kommentera vårdfrågan kan jag även säga att på vissa sjukhus har jag i princip blivit totalt nonchalerad och dumförklarad, medan jag på de flesta ställen verkligen tagits på allvar och fått hjälp. Det jag känner att vården svikit mig med är att de när jag var mindre bara skickade runt mig mellan olika sjukgymnaster osv, som egentligen inte alls kunde hjälpa mig, men de blev ju av med problemet för en stund… Idag är jag inte missnöjd med vården jag får förutom att jag gärna hade sluppit vänta på en konsultion med kirurgen.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

hjartelyckanskaniner
0

Sjukvården är bättre idag än på 70 talet, men i vissa fall är den bedrövlig!

Min mormor hade en hemsk reumatism (bytte ut varenda led i kroppen) och efter vad mamma berättade så hade hon så hemskt ont.

Min frisörs far lider av cancer och kan knappt röra sig och har fruktanstvärt ont så han får smärtstillande, eller ska få iaf. De märkte att han inte fick någon smärtstillande eftersom tabletterna låg framme och han kan inte ta mediciner själv. Då frågade hon läkaren "ska min pappa verkligen ha såhär ont? Han har inte fått sina tabletter idag och ingen har kollat till honom på hela dagen". Läkarens svar var " Ojdå…". Det är helt sjukt tycker jag! Det är som att låta äldre på hemmet ligga med en blöja full med avföring och inte få hjälp att duscha och ge de dålig mat, som faktiskt händer!

Vi går till läkarna för att få hjälp och då ska man ju få rätt hjälp. Man kan få magsår och gå i väggen på vilket jobb som helst. En på pappas jobb jobbade så hårt att han bara kollapsade hemma och dog på kvällen. Många på mammas jobb har gått i väggen. De är 4st i hela sverige som gör lönen på det företaget. Och 3 av de gör i princip ingenting så mamma gör nästan alla löner.

Men sen är det inte bara läkarnas fel. Jag vet inte vem det är som sjukskriver människor men en på mammas jobb har MS och är runt 27 år gammal. Det tar henne en evighet att gå upp för deras trappa och hon har jätteont varje steg hon tar men hon blir inte sjukskriven för hon är inte sjuk nog? Ska man vara döende för att bli sjukskriven?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/