Alkohol & Droger
Håller på med en debatt alt. krönika på svenskan om alkohol och droger. Dock vet jag inte vilken jag ska välja ännu då jag svajjar mellan valen.
Själv anser jag att åldersgränsen på krog samt system skall höjas, på system till 25 och krog 23.
Detta för att jag känner att det borde stoppa en del av alkoholutgivningen till ungdomar samt att alkoholismen bör dras ner om gränserna blir högre i och med att det blir svårare att få ut.
Är ju inte alla som vill köpa ut.
Detta kan visserligen vara en "knäpp" tanke, men jag vet inte riktigt hur alkoholvärlden fungerar då jag personligen avskyr det.
Dock vet jag att många unga vill ha sänkt då de ska få ut enklare. Nästan hela min klass exempelvis samt deras "drickvänner".
Hur känner ni kring alkohol och droger?
Ska de höja åldersgränserna? Varför/Varför inte?
Någon personlig berättelse kring alkohol/droger som ni vill dela med er?
Kom med allt och ingenting vad ni tycker och känner.
Skapa diskussioner om ni vill det, skriv ut era tankar ordentligt =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Då betydligt mindre farliga droger än alkohol och tobak är oloagligt så borde även alkohol och tobak förbjudas. Skulle alkoholen vara en ny droh som upptäcktes idag skulle det inte vara lagligt och det säger mycket!
Så mycket som det förstår för så många så finns det ingen anledning till att det ska vara lagligt.
**
Ska de höja åldersgränserna? Varför/Varför inte?**
Eftersom jag gärna vill att alkohol ska förbjudas så äldersgräns kan jag inte direkt säga då det sak bort helt och hållet. Annars låter 25 år som du säger bra.
**
Någon personlig berättelse kring alkohol/droger som ni vill dela med er?**
Då jag har en hel del alkholism i min släkt så vet jag hur mycket det förstår både för dem själva och hur det splittrar familjer.
#1 Tack för bra svar!
Har även jag alkoholproblem i familjen och bröt nyligen med min mor då hon sätter alkoholen framför oss barn - som ofta sker tyvärr.
Jag ser en åldergräns på 25 som bra då man kommit in mer i vuxenlivet och därmed fått fram mer av det förnuftiga som ungdomarna oftast blundar för och skrattar bort.
Då har man troligen också lärt sig att man kan läka sina sår utan att blanda in alkoholen - vilket ofta sker idag. Man mår dåligt och tar då till med alkohol för att "läka". Dock "läker" man enbart på stunden och därmed finns alla problem kvar.
Om man tar in alkohol i vuxen ålder har man troligen lärt sig hur man ska läka, dessutom en långvarig läkning!
Om du förstår hur jag tänker.

#2 Förstår hur du menar. =) Och tyvärr hur dte känns med en alkohlist i familjen det är inget man önskar någon. =/
Alkoholen läker ju inte en på riktig utan dämpar det för stunden och förstör kroppen, organen och ens liv. Det är bättre att verkligen ta tag i problemen och träffa psykolog, teraput eller någon annan person som VERKLIGEN kan hjälpa en att komma tilbaks på fötter än att dölja allt.
#3 Absolut inget, inte ens sin värsta fiende. Det är fruktansvärt med alkoholister i familjen!
Precis!

tja, jag är ju uppväxt i en familj med en väldigt sund syn på alkohol. har exempelvis aldrig sett mina föräldrar fulla. påverkade dock, men det var vär först nyligen. vardagsdrickande har aldrig förekommit, utköp till oss barn har aldrig förekommit och även om mina föräldrar har vetat att vi festat har de alltid varit noga med att det ska vara med måtta. för mig är alkohol enormt avdramatiserat och ganska trist. festa gör jag i stort sett aldrig, och den alkohol jag dricker, dricker jag för att jag tycker det är gott, och då ett glas och sällan mer.
Ska de höja åldersgränserna? Varför/Varför inte?
helt ärligt tror jag inte att en höjd åldersgräns gör den minsta skillnad. får man ut alkohol som 15-åring när åldersgränsen är 20 får man det om åldersgränsen är 25 också. jag är lite allergisk mot förbud för minsta lilla sak. det blir lite som att omyndigförklara folk och göra dem oförmögna att ta egna, kloka beslut. i lagens mening har du vid 25 nästan varit vuxen i ett decenium, och har du inte skaffat dig en vettig syn på alkohol då lär du aldrig göra det, och ett förbud lär inte göra någon skillnad. jag tror även att det kommer finnas ett intresse för festande och alkohol för många ungdomar oavsett, och finns det ett intresse kommer man att få tag i det. det jag snarare tror på är en bredare undervisning om alkohol, och då framför allt hos föräldrar. det finns inget som gör mig så trött som föräldrar som viftar bort sina alkoholutköp till barnen med att "då vet jag i alla fall vad de dricker". det är vetenskapligt bevisat att barn till föräldrar med liberal syn på alkohol oftare dricker mer på fester än de med "stränga" föräldrar. samma sak med föräldrar som ofta blir fulla själva. i den här frågan är det bevisat att föräldrarna spelar enormt stor roll när det kommer till framtida alkoholproblem och liknande, och man är inte i längden en schyst förälder om man köper ut. åldersgränes stoppar inte folk från att dricka, och helt ärligt tror jag inte att man vinner något på det heller nu när den här drogen är laglig.
en trevlig trend som man ser idag är att det är fler och fler unga som helt eller delvis avstår alkohol. det tycker jag man ska lyfta fram mer som något posetivt. idag är det snarare konstigare att vara nykterist än alkoholist, vilket är helt sjukt. folk rynkar med på näsan om man dricker "för lite" än för mycket, och det är en attityd man måste få folk att slopa.
#5 Tycker man skall förtydliga att man är "coolare" om man avstår än om man blir dyngrak, för ofta dricker ungdomar pga. grupptryck och för att bli "en i gänget".
Oavsett förälder eller ej - vuxen som vuxen - så skall undervisning ske och man ska visa verkligheten kring alkohol.
Exempelvis (vad jag hört) så de flesta uteliggare slutar där de slutar för att de lägger de få pengar de får in på alkohol - är det så alla vill bli? Om inte så ska de ha strre respekt för alkohol, de krävs så lite för att man faktiskt ska vara fast!

#6, min sambo har arbetet med hemlösa, och ofta handlar det inte enkom om alkoholism. väldigt många av dem lider av psykiska störningar och klarar inte av att hantera pengar och sköta sin ekonomi exempelvis. man ska också vara medveten om att de som vi kallar "A-lagare" bara utgör 5% av alkoholisterna, alltså en försvinnande liten del. av det kan man ju också dra slutsatsen att hemöshet och alkoholism inte går hand i hand. däremot kan man nog säga att den stor majoritet av de hemlösa har ett missbruk, men då hamnar vi i det välkända "hönan eller ägget"-dilemmat. är drogmissbruket orsaken till hemlösheten, eller är det hemlösheten som är orsak till drogmissbruket? för vad har man för alternativ när kylan ligger på och man inte har tak över huvudet? hade alkoholmissbruk varit den största anledningen till hemlöshet hade inte 95% av alkoholmissbrukarna haft fast bostad, och det kanske säger mer än att man riskerar att bli en A-lagare? alkoholism syns inte och kan drabba vem som helst, men det är en fruktansvärd sjukdom som inte bara drabbar den drabbade, utan hela familjer. å andra sidan är det inte heller en majoritet av de som dricker som blir alkoholister, tack och lov, utan det är i sin tur en väldigt väldigt liten del av de som någon gång smakar på alkohol.
#7 Det var något nytt!
Jag har alltid hört att hemlösa är där de är pga. alkohol.
Tack för infon, absolut något om bör spridas så man inte drar alla över en kant på det viset jag nyss gjorde =/ *skäms*
**Hur känner ni kring alkohol och droger?
**Nu är ju jag ganska ung, men har ändå druckit en hel del… Och det på gott och ont! Jag tycker att alkohol är helt okej - men det bör vara måtta på det man dricker. Jag anser att om man vet var sina gränser går och inte tappar kontrollen så är det inga problem med alkoholen till unga/ungdomar, dock är det ju ofta grupptryck och annat som påverkar konsumtionen till det negativa. Det är ju något som då talar för höjd åldersgräns, men å andra sidan är det synd om de som då "sköter sig" eller har koll på sina handlingar.
Angående droger så har jag inte så mycket att säga då jag inte varit inblandad i något kring detta, men jag vet att det finns lättillgängligt i det samhälle som jag bor i. Jag pratade med skolsköterskan om detta tidigare i höstas när hon var relativt ny på skolan, då det var någon form av hälsosamtal för alla elever. Hon berättade att hon kollat upp om detta och kommit fram till att GHB och hasch var väldigt vanliga här, vilket faktiskt inte märks, men när hon berättade hur många ungdomar som årligen drabbas av haschpsykoser blev jag nästan rädd… Innan var min uppfattning att det här med droger var lite överdramatiserat och inte alls hade en såpass stor utsträckning, men sedan dess har jag insett att det gömmer sig en del lite här och var "under ytan".
Min slutsats kan väl vara att så länge man har en sund syn på alkohol och inte enkom dricker för "sakens skull", för grupptryck (detta är väl dock inget självvalt..) eller rent av för att bli full så är det inga problem. Detta beror ju dock också en del på förhållanden hemma, hur pass trygg man är i sig själv, vågar stå upp för sina åsikter osv. Jag kan tycka att alkohol ger en "mysighetsfaktor" när man dricker hemma tillsammans med ett par vänner, men när man är ute på exempelvis en fest så sker drickandet under andra förhållanden, så man bör nog se på båda sidorna då det nog kan vara ganska lätt att dra förhastade slutsatser kring hur ungdomar ser på alkohol - även om detta såklart är väldigt individuellt.
**Ska de höja åldersgränserna? Varför/Varför inte?
**Om jag ska vara ärlig tror jag som #5, att en höjd åldersgräns inte ger det resultat man kanske önskar. Jag tycker det är ganska onödigt att höja åldersgränsen då det trots allt är många som dricker under sunda förhållanden. Självklart kan det missbrukas, men är man fast i drickandet tror jag inte att ett par år hit eller dit spelar någon större roll. Det finns trots allt i många samhällen och städer mindre "undanskymda" butiker/affärer som säljer alkohol (men också tobak osv) och där är ofta affärsinnehavarna långt över 25 år.

#8, ja, hemlöshet är ofta omgärdat av mycket fördomar, tyvärr. wikipedia hade lite bra info om hemlöshet, http://sv.wikipedia.org/wiki/Heml%C3%B6shet och där, liskom jag tog upp ovan tog man upp det där med hemlöshet och missbruk och att man inte vet vilken som orsakar vad. det är väldigt vanligt med missbruk, men det är svårt att reda ut vad som kom först, och ofta leder missbruket senare till en nedåtgående spiral när man väl fastnat. andra orsaker till hemlöshet är exempelvis övergrepp eller dysfunktionella familjesituationer där en part "rymmer hemifrån" eller flyr och helldre lever på gatan än i hemmet.

Är det sraffbart för dem som är under 18 år och dricker alkohol? Det borde vara det då man inte får dricka lagligt förrän man är tidigast 18 år.
#11 Det vet jag inte, intressant fråga. Något jag faktiskt inte tänkt på. Fast det är inget jag har hört om..

#12 Det borde vara straffbart precis som att man inte får köra bil om man inte har körkort. Det är ju brott att dricka alkohol om man inte är myndig då.
Intressant!
Ärligt har jag inte tänkt på om det är straffbart, har dock hört talas om det så är det både och.
En kompis till mig åkte fast, dock var han så dyngrak att han var tvungen att bäras, medans en del kommer och går som de vill och ingen bryr sig.
Men de som "åker fast" blir ju oftast bara hemskickade utan andra konsekvenser - böter kanske ska införas?

#14 Böter, en natt i fyllecell och prata med kurator om sitt bettende kring alkoholen om det förekommer ofta m.m.

här får man också skilja på begreppen. det är inte olagligt att dricka alkohol om man är under 18. däremot är det olagligt att sälja elelr ge alkohol till någon under 18. alltså ska inte personer under 18 kunna få tag på alkohol och därmed ska de inte dricka. den enda som gör en olaglig handling är den som säljer eller ger bort alkoholen. därför kan inte heller en minderårig som druckit straffas för det.

#16 Just därför borde det avar olagligt att dricka när man är under 18 då någon måste langat till en och man har då begått ett brott.

#17, jo, men det är inte den som tagit emot alkoholen som begått den olagliga handlingen, utan den som langar. den som dricker alkoholen har inte begått något brott.

#18 Det gör man ju visst, man betalar någon för olagliga tjänster.

#19, det är precis som med sexköpslagen. det är inte olagligt att sälja sex, däremot att köpa det. men även om en tjej tar emot pengar för att ha sex med en person har hon inte begått något olagligt, bara personen som köper.
samma med alkoholen, du får dricka men man får inte langa till någon. till på köpet är det helt lagligt att smaka på alkohol så länge som det är under ordnade former (hur man nu defenierar det), så att dricka är faktiskt inte olagligt.
Alkohol är något som man använder med kompisar, för att bli flummig och skratta, helt enkelt för det känns väldigt roligt och man blir glad av det, och det finns inte en chans att jag kan bli arg på någon när jag är berusad/full, jag vet även vad jag gör medans jag gör det, och kommer ihåg i stort sätt allt, och oftast mer en vad man brukar en vanlig kväll,
Jag har aldrig sätt någon i min familj riktigt full, eller min mamma har berättat att pappa var det en gång när vi varit på en kräft skiva när vi var små, men jag mins det inte, vist har jag sätt dom smått berusade lite glada mm,
Droger vet jag inte riktigt vad jag tycker om, jag har aldrig provat, men har några kompisar som tästat röka på, och det hon berättad om det värka rätt kul, men skulle nog aldrig prova om någon frågade.
**Ska de höja åldersgränserna? Varför/Varför inte?
**Det kommer inte bli någon skillnad om dom höjer eller inte, jag vet flera över 25 som kan köpa ut till mig, vet även sånna som kommer fixa högre ålder på sina falsklägg så dom kommer oxå kunna köpa ut.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#21 Vad är det du ser som är "roligt" och vad som får dig att be någon/ra köpa ut?
11- Det skulle vara en bra ny lag, att det är straffbart att dricka alkohol om man är under 18 år. Det skulle kanske hjälpa till en aning.
Jag tycker alkhol kan intas vid vuxen ålder tillsammans med vänner och mat i lagom mängd. Allt annat är destruktivt beteende och destruktivt för kroppen.
Jag tror inte det skulle hjälpa att höga åldersgränserna till systembolaget, då många får tag på alkohol via langning på olika sätt.
Jag tror heller inte på att höja åldern vid inträde till olika uteställen, för dom dricker, speciellt tonåringar och ungdomar runt 20 o uppåt hemma på privata fester, och där händer betydligt mer farliga saker såsom misshandel, droger och till och med mord.
På ett uteställe finns åtminstone vakter.

#23 Tycker jag också. =) Det är ju väldigt dubbelmoral att man lagligt sett inte ska kunna dricka om man är under 18 år men man ändå gör det-då är det ju ett brott.