Ny pojkvän får dyrare presenter
Ja min mamma har skaffat en ny kille. De har varit tillsammans i 3 månader. Jättetrevlig och så, absolut inget fel med honom.
Dock blev jag lite besviken på min mor. Vet att det är tanken som räknas, att man ska vara nöjd med det man får och sånt. Men jag blev lite ledsen när jag fått reda på att hennes nya snubbe får julklappar till ett värde av lite mer än 2.400:- när jag bara får 1.000:- kronor (kontant) varje födelsedag och jul. Min mamma är min mamma, vi har känt varandra i 13 år och hennes nya har hon känt i snart 3 månader.
Jag blev faktiskt gråtfärdig, jag kände mig så nedvärderad.
Jag ville bara skriva av mig, ge mig ingen skit för att jag är respektlös mot min mamma. Alla blir någongång lite avundsjuka.
Du e inte ensam om att känna så.. :/
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

Hur mycket får du av din mamma i vanliga fall? Kläder , saker m.m. Tror inte hon köpr alla henens pojkväns kläder och så och dte är deras första jul tsm, väldigt speciellt för dem!
#2 Alltid 1000, och inget mer. Alltså inga mer presenter förutom pengar.

#3 Alltså jag emnar under året, med kläder, skor, och alla saker du får av henne. Hennes pojkvän får kanske baar julklapp/födelsedags present och någon mindre grej då och då. Du får ju se hur dte ser ut på helhetn.
#4 Får aldrig någon extra present om det inte är typ kläder för att jag behöver det.
Oj, vad jobbigt. Förstår definitivt om du känner dig nedvärderad!
Jag tror inte att hon menar så egentligen, det kanske skulle hjälpa att prata med henne om det?

#5 Du får ju ändå mer än han om man delar ut dte på året.
#7 Han får ju också saker. Och julklapp är inte samma sak som att få kläder när det behövs? Man kan ju inte leva utan kläder.
Jag vill iallafall inte diskutera detta, det är vad jag känner iallafall.
#6 Hon vill inte det :/

#8 Du får ju kläder och det är inte så billigt alltid. Som sagt är det deras första jul tillsammans och därmed väldigt speciellt.
#9 Deras första jul ja. Just det. Tvivlar på att de gifter sig, flyttar ihop och så så varför lägga massa pengar på det om det ändå kommer paja om någon månad?
Som sagt vill jag inte diskutera detta mer, det var mitt sista inlägg om detta

#10 Man går inte in i ett förhållande och tänker "det pajar snart" då har man kk. Dem kan mycket väl flytta ihop, gifta sig och skaffa barn.
#11 Jag ber dig sluta
#8 Åh, jaha. Men vännen! Det ordnar sig säkert.
#13 Tack, ja det löste sig faktiskt. Jag får lite finare presenter än vanligt.
Var lite deppig över det, nu är jag glad igen och tycker inte att det gör så mycket några kronor hit eller dit, min mamma har ändå gjort så mycket mot mig så jag älskar henne ändå
Ärligt talat så förstår jag inte alls. Det är ju jätte mycket pengar du får julklappar för, vadå bara? Hon kanske ville ge honom något, som råka vara dyrt? Hur vet du hur mycket pengar hon lägger på paketen förresten? Talar hon om det?
Nä, tycker det känns lite bortskämt. Finns barn som inte får några julklappar, alls.
#15 Jag förstår inte varför du alltid har något emot mig. Ja, det är vad jag tyckte.
Ber någon ta bort tråden.
#14 Vad kul att höra! 
#16 Nu tycker jag du gör dig till mer offer än vad du är. Jag skrev bara min åsikt. Om du inte vill ha folks åsikter så skriv inte på ett diskussionsforum.
Tråden kommer inte tas bort bara för att du inte fick det svar du ville ha. Har inget imot dig, jag sa som sagt bara vad jag tyckte. Att du verkar lite bortskämd. Jag får julklappar för 200-300 kr, jag är lika glad för det :)
1000 kr! :O Mina julklappar som jag får utav mamma brukar vara saker hon själv har gjort så som smycken eller omrenovering utav något gammalt.
Det läggs nog ner 100 kr totalt :-P
Men till sin man köper hon saker som är lite dyrare och finare eftersom att hon vet att just den saken gillar han. Det handlar ju inte om pengavärdet när man ska ge bort en sak man vet att den andra verkligen gillar. Man tänker du inte"Ojj vad dyrt! DEN MÅSTE JAG KÖPA!" eller?
Man ger bort saker för att man vet att personen kommer att uppskatta saken, och saken uppskattas oavsätt pris.
Jag är tex hur glad som helst för mina saker jag får och de brukar ligga på 100 kr ;-)
#18 Klart man får skriva sina åsikter men antingen har du något problem med mig eller så är du lika arg på alla
Kände iallafall så på marsvin.ifokus, om du minns vad som hände där. Det är ju alltid bra att försöka skriva på ett sätt så att ingen tar illa vid sig.
#20 Nä, 1000 kronor är ganska bra (tycker jag iallafall) och det är ingen summa jag gråter för, däremot att han fick mer…
Aja, tror att denna tråd gör mer skada än nytta nu när det ändå är löst!
#20 Ja, och det tycker inte jag är det minsta konstigt. Klart man får julklappar för olika mycket pengar i familjen. Känns lite bortskämt att vara missnöjd när man får julklappar för 1000 kr bara för att hennes mammas sambo får för mer, hur hon nu kan veta det(?) Aja, Jag tycker iaf man ska vara glad för att man överhuvudtaget får julklappar. Långt ifrån alla som får det,tyvärr.
#21 Är jag arg? Jag skrev bara vad jag tyckte. Marsvin iFokus? Vad hände där? Känner inte igen dig därifrån. Men ja, verkar helt ärligt vara du som har problem med mig :)
#22 Jag vet det, mamma sa det själv till mig.
Älskar ju marsvin och var där förut, tills jag fick kommentarer bortplockade utan anledning och insåg att det var ett forum där man inte fick ha andra meningar än medarbetarna… Insåg helt enkelt att det var ett jättetrist forum, där man inte hade någon som helst rättighet att be folk att sluta trakassera, utan det var folk som fortsatte och fortsatte, även Medarbetare. Jättetråkigt. Så jag bestämde mig för att helt och hållet nobba den sajten.
#24 Inte med dig, men du sa att du inte mindes mig från min tid från marsvin så det var därför jag drog upp det. Har dock planer på att testa igen om det har blivit bättre igen. (Och vi håller det inte hemligt i vår familj, alla i min familj vet vad jag ska få förutom jag :p)
Förstår hur du känner dig! Har din mamma haft korta förhållanden innan? Man köper ju inte typ en LV almenacka till en pojkvän och dottern får typ en DVDfilm eller så. Visst dottern kan bli glad för DVDn, men har man bara korta förhållanden så är det lite bortkastat med pengar att lägga så mycket pengar på något som kommer ta slut efter 2-3mån.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
jag tycker det är sjukt att lägga ner så mycket pengar på presenter :O Men 1000kr e faktiskt mkt å hon mena ju väl! Sen är man nog lite dummare när man är nyförälskad, så drf kanske de där julklappsvalet till hennes nya pojkvän blev lite överdrivet ;)

Det kan vara väldigt orättvist det där med julklappar och dum-kära kvinnor kan tänka lite klurigt ibland men var glad att du i alla fall får någonting i jul, vissa människor får ingenting.
För övrigt förstår jag hur besviken du känner dig, jag själv hade nog blivit jätte frustrerad.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Jag förstår att du kände dig nedvärderad, men tur att det ordnade sig :)
Känns lite som om du hänger upp dig på varenda ord TS skriver och ska kritisera. Så kanske inte är fallet men det känns mycket som "jag tycker inte att du ska" "jag tänker "jag blablabla"
Klart man får ha egna åsikter och så men ts skapade ju inte tråden för att diskutera om hon var bortskämd eller inte. 
Hon ville väl bara ha utlopp för sina känslor.
Och till TS; jag förstår hur du känner, absolut. Tur att det löste sig iallafall.
#33 Man kan väl inte annat än tycka & tänka iofs, jag vet ju inte. Vill gärna skriva så, om det är okej för dig. Och ja, jag tycker TS är lite bortskämd utifrån det hon skrivit. Skapar man en tråd får man ta lite kritik, om man nu kan kalla det så. Skrev som sagt bara vad jag tyckte. Men om du stör dig så på det, behöver du läsa,eller hur :) God jul!

#34 Jag håller faktiskt med #33, TS skapade tråden för att berätta att hon kände sig undervärderad - vilket jag helt och hållet förstår - inte för att klaga på att hon fick förlite lr ngt annat. Förstår inte meningen med att berätta att man tkr att hon bortskämd när det inte ens har med tråden att göra.
Klart man får skriva vad man tycker, fast man får väl ha överseende med att hon faktiskt skrev att hon bara behövde skriva av sig och få utlopp för sina känslor liksom.
Ibland när man inte håller med eller tycker annorlunda så kan man låta bli att uttrycka sig.
Jag läser massor med saker jag stör mig på dessutom, för det är så jag lär mig. God jul på dig med! 
#35 Det har väl visst med tråden att göra? För mig är det helt normalt att man får paket för olika mycket pengar. Och får man dessutom julklappar för 1000 kr tycker jag inte man ska känna sig undervärderad. Mamman menade såklart inget illa med det. Finns de som inte får något alls. Vilket jag tycker hon/fler borde tänka på (:

Tja, jag har också råkat utför att jag gjorde en tråd där jag vill beklaga mig lite. Men slutade med att det var två stycken som kallade mig för bortskämd :/ Tycker det är på gränsen till personangrepp…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

#40 Man behöver inte skriva allt vad man tycker heller, får ju tänka på hur de andra som läser tar åt sig också 
#41 håller med;) Man får tänka på att andra faktiskt tar åt sig även om man inte borde göra det.
Jag vet att du inte är bortskämd så man ska inte skriva sådant till människor man inte känner:)
Mvh Emma
#41 Men herregud, tycker jag att hon låter bortskämd, så skriver jag det, är ett diskussionsforum :) Tar TS/fler åt sig så är dom kanske bortskämda(?) Men visst påhopp är inte okej. Men jag skrev bara vad jag tyckte,(dvs,inget påhopp),Vilket är helt okej, här :) För övrigt är det väl inget fel med att vara bortskämd? Kan jag också vara ibland :)
#43 Vadå, man tar åt sig bara för att man är bortskämd eller? Struntprat. Hur kan du ens säga att jag är bortskämd när du aldrig någonsin träffat mig? Jag tycker inte det är något som man behöver säga när det inte handlar om tråden. Blev faktiskt rätt så ledsen när du sa det.
#44 Jag har inte skrivit att du är bortskämd, som jag skrivit ett par gånger nu. Men på det du skrivit så låter det så.. Men man tolkar saker olika. Kanske fick fel uppfattning.. Och ja, om man tar åt sig så stämmer det kanske, annars finns det ju ingen anledning att ta åt sig, bli mer tacksam över det man har/får. Som sagt är det många barn/vuxna som inte får något alls idag. Några som inte har någon att fira med ens. Ta inte allt så personligt.. Jag menade inget illa, det förstår nog du också :)
#45 du skrev såhär i din första kommentar
"Nä, tycker det känns lite bortskämt. Finns barn som inte får några julklappar, alls."
Klart att TS känner sig illa bemött och tror att du tycker att hon är bortskämd. Hon skrev klart och tydligt i sitt inlägg att hon inte ville att någon skulle dämma henne som bortskämd. Varför då lägga ut sådana dumma kommentarer?
TS, ta inte åt dig när du får så dumma kommentarer!:) vi är många som förstår dig och stöttar dig! Och många känner precis som dig och det är normalt. Man behöver inte vara bortskämd för att ha sådana känslor. Att vara otacksam för att du fick så lite och att du inte visar tacksamhet för att du ens får något, då är man bortskämd och jag känner inte att du är sådan.
Men det är skönt att det har blivit bra. Så tänk inte på de dumma kommentarerna och bli inte ledsen av det istället, utan var glad för att allt är bra där hemma nu:)
Mvh Emma
#46 Nja, det skrev hon ju faktiskt inte. Och ja, jag skrev att det känns bortskämd inte att TS är bortskämd. Herregud, någon mening med att tjata om det? Jag skrev vad jag tyckte, som sagt. Skriver man en tråd på ett forum, får man räkna med att alla inte bara gullar :) Men nu har jag förklarat mig, bett om ursäkt tom, om nu TS vart så otroligt ledsen. Kanske dags att gå vidare :)
jo gjort är gjort :) Hon menade nog att det var bortskämt skrivet, inte att du var bortskämd, även om det är folk som skriver att det finns dom som har det värre som "det finns ju faktiskt sådana som blir misshandlade på jul, utanför, inte har någon att gå till, osv" så kan det vara värt att tänka på, inte som kritik utan för att man ska känna sig lyckligt lottad!!:) GOD JUL!<3

Men det är lätt hänt att man känner sig undanskuffad, när ens förälder har en ny partner…
Jag tror att hon skulle känna sig nervärderad om fick julklappar för 100 sen att pojkvännen fick för 300. Jag fattade för att det inte var summan som spelade roll, utan att han fick mer.
Jag tycker även att vissa inte kanske ska skriva det dom tycker, då det faktiskt låter lite elakt.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#52 Jo det är sant.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#51 Min bror har(tex)alltid fått julklappar för mer pengar än mig, och han är endå bara 2 år äldre. Kanske borde jag känna mig nervärderad? Men det gör jag inte. Är inte värdet på julklapparna som räknas,för mig.. om det däremot handla om att TS fick julklappar för 200 kr & sambon för 2500, då hade jag också känt mig lite ledsen. Men det handlar ju om så mycket endå, fast sambon får någon dyrare, så tänker iaf jag i det här..
Tycker för övrigt inte någon i tråden har varit elak, Himla tjatigt blir det dock när alla tjatar om hur elaka andra i tråden är, inte borde skriva,osv, det om inte annat är väl lite små elakt :)
förlåt att jag komenterar så sent men,Moa-16,du hakar verkligen upp dig på allt..säg inte att du inte gör det,för jag har sett det i flera trådar.
Jag skulle också känna mig nervärderad om det var så här.jag har en vän tex som får hemmagjorda julklappar medans hennes tvilling bror får tv dator och sådanna dyra grejer och nej dom är inte begangnade dom är nya.men jag håller med folk som säger att man kanske ska tänka sig för innan man skickar för det kan låta elakt.
jag vet att jag skriver lite taskigt just nu men et skiter ijag fullständit i just nu.för jag har tänkt många gånger på om du är blyg i verkligheten,men inte när du sitter framför den här beroende framkallande skärmen.jag vet inte kanske är du det.Typ lite som..liten men kaxig..menar inte elakt med det det jag menar är blyg utanför men kaxig här.
jag förstår också att hon vill att tråden ska tasbort.det är ingenting som ska stanna m hon inte vill detså..VARFÖR tar ni onte bort tråden.SHIT alltså! lyssna på vad hon säger.hon ber er till och med att lägga nervarför gör ni inte de då?
så börja lyssna på vad TS har att säga oavsätt vad hon vill pch inte vill!oavsett om det är skitsnack eller bullshit,det kan även vara något som betyder mycket för en person.och man kan även bli väldigt väldigt ledsen när folk inte lyssnar och bara hakar upp sig!
KRAM
#55 Jaha, here we go again…
Jag har förklart hur jag menar, tom bett om ursäkt för att jag skrev vad jag tyckte vilket inte på något sätt var något elakt/illa menat mot TS som person utan en reaktion på det hon skrev. Jag är saklig/håller mig till tråden.
Vill du mig något personligen/har något imot mig,som du bevisligen har,ta det i PM istället. Jag skrev vad jag tyckte och skulle mycket väl kunna säga det till TS ansikte mot ansikte. Jag tar inte bort någon tråd som inte bryter mot reglerna, vilket det iofs gör nu iom dina påhopp mot mig, men det kan jag ta :)
Är ett forum man kan inte bara få medhåll och bli sur så fort man får ett svar man inte gillar. Alla tolkar saker olika/tänker olika/har olika erfarenheter, ja, vi är helt enkelt olika. Finns inte mycket mer att göra än att acceptera det.
ja men jag menar hon ber dig TOM ta bort tråden vf då inte göra det..lyssna på vad hon vill..
och ja jag har ganska svårt at respektera folk som dom är ibland,dock på grund av att jag ninte respekterar mig själv.och ajg har tyvärr inte svårt att säga om ag tycker folk är dryga,eller mysko..
#0 jag förstår hur du känner :) visst kan man tänka att "de är tanken som räknas" men enligt mig inte när det inte är inom familjen :/ asså här min fina dotter *läser* present kort på 100kr
här älskling (ny inflyttad kille) *öppnar* guldsmycke för 1500kr
men va bra att de löste sig :) lite dålig stämning här men whatte :/ sånt är livet :)
trevlig helg och god jul! :D
Hon kanske känner att hon var tvungen att köpa en dyr present till honom, för att han troligen köper en dyr present till henne.
Håll er till trådens ämne.
#57 TS bestämmer inte om tråden ska tas bort. Det finns ingen anledning att ta bort den. Startar man en tråd får man stå för den och ta att andra tycker till lite. Det är för övrigt inte så logiskt att du själv beter dig värre än du tycker jag gör(?) Men vi lämnar det. Ta det i PM, isåfall, känns dock väldigt ut tjatat.
Visst, Moa-16 , du skriver precis din åsikt. Många kanske tycker att du är elak mot TS eller hakar upp dig på saker, men måste ändå erkänna att jag för det mesta håller med dig i allt du skriver. Speciellt i denna tråd :P
Ja, det var det jag ville ha sagt.
Är det så? Jaha då lärde jag mig något nytt.
Alltid fått för mig att om TS önskar att ta bort en tråd den skapat så får den tas bort. Typ som om TS fått svar på en fråga hon undrat över. :)
Okidoki 
#62 Intressant. Och helt orelevant.
Må så vara att man inte bestämmer helt själv när tråden ska bort osv, det gör medarbetarna. Och inte är du Medarbetare här, Moa-16?
Jag ville att den skulle bort för att jag blev ganska ledsen - utöver min situation irl - av den här tråden. Kändes faktiskt väldigt trist att höra att någon tycker jag är bortskämd fast denna person aldrig träffat mig.
Men nu har jag lärt mig att det bara är att stå upp, sådana personer som inte vill tillföra mig något gott utan bara ställa till med oreda ska man skita i.
#67 Du verkar inte alls läsa det jag skriver, utan väljer att tolka det på värsta sätt. Lite tråkigt men vad ska jag göra? Lyssnar du inte får det vara, har förklarat vad jag menade, mer än så kan jag inte göra.
Och jo, jag är faktiskt Medarbetare här :)

TS, ett litet råd, du kanske kan prata med sajtvärden om att ta bort tråden? :) Vissa sajtvärdar är inte helt omöjliga på det planet :)

#67 Det är bra att du inte tar åt dig i det här fallet - vissa har bara svårt att anpassa vad dom skriver och hålla inne med åsikter efter situationen :)
#69 Tråden kan få vara kvar, men jag sticker från sajten.

#71 det är ingen mening med, för personer/-na som gjorde dig upprörd här finns på andra sajter också.
Jag tänker så här, att vill man bara ha medhåll så ska man inte skriva på ett forum. Man får ta att folk tycker till lite tycker jag. Sålänge det inte är påhopp, det är mot sajtreglerna och helt onödigt.
Jag har förklarat mig, tom bett om ursäkt, så jag förstår inte riktigt vad som gör dig så ledsen/upprörd. Men ja, ingen tvingar dig att vara kvar på sajten :)
Grejen är att hon vill ha bort tråden för att den gör henne ledsen, får henne att må dåligt.
Dessutom så känns det som om trådens innehåll är slut diskuterat, och jag menar…. varför ha kvar tråden då?
Vad stoppar dig från att ta bort den? (För du är väl Medarbetare?)
Nä, när ingen längre diskuterar om trådens innehåll och TS mår dåligt av den tycker jag att du gott och väl kan ta bort den genast.
Jag ser INGEN anledning till att ha kvar den.
#72 Det är jag fullt medveten om.
#73 Om jag säger såhär, skulle du tycka att det var okej om jag skrev följande:
"Du känns som en otroligt korkad människa, känns som om du är väldigt ful också. Jag tycker man känner på sig att du är dålig i skolan, kanske känns det som om du inte är bra på någonting. Det känns som att du är vidrig och elak."
Tycker du att det är någon skillnad, om jag istället skriver
"Du är en otroligt korkad människa, ful är du också. Och dålig i skolan, du är inte bra på någonting. Du är vidrig och elak."
Jag känner ingen skillnad alls. Jag tycker att det är samma. Och det är inte okej att skriva så, enligt min mening. Vad säger du?
Nu är det nog slut diskuterat för min sida, men det är väl finfint om tråden kan få vara kvar så kan ni andra som känner er lite elaka skriva av er i den här tråden 
Har lite svårt att tro att själva tråden, att den finns, får TS att må dåligt. Det är väl bara att sluta läsa/skriva i den. Men ja, jag kan låsa den om det är svårt, finns nog inte så mycket mer att diskutera iaf :)
Till TS: Tänk dig för innan du skriver en tråd, om det är något väldigt känsligt som du inte vill att någon tycker till om, är det kanske bättre om du berättar för en kompis eller liknade :)