Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: alkohol-och-droger
Läst 5984 ggr
loviisa
0

Från att röka till att snusa

Har en polare här nu, han har rökt en tid men har nu slutat. Han tycker det är jobbigt att lukta och så, men nu har han tydligen börjat snusa, istället för att röka dårå.

Jag tycker att det är förståndigt utav honom att sluta röka men att börja snusa då istället? Det känns som att han bara ska göra det då bara "för att". Och snusa är ju asäckligt ! ursh!

Med en cigg liksom då visar man det ju och är "cool" tycker / tror vissa fast man egentligen bara är korkad. Men att snusa vad är hela grejen? och hur farligt är det? Hur funkar det?

lovisa

Gasoline
0

Jag tycker snus är gott och har alltid tyckte det. Hur menar du "vad är hela grejen". Ungefär som med rökning och alkohol, bara "därför att".

Snusning har ju till skillnad från rökning i bra egenskap, de ökar blodflödet. Dessutom får men efter en operation snusan, men ej röka. Men farligt, ja! Och skadligare för tänderna än cigg.

Man stoppar snusen under läppen och tillskillnad från rökning så tas nikotinet upp av blodet direkt.

Snusning tar däremot en större skada på tänderna!

loviisa
0

Vad jag menar med vad som är hela grejen med det , det är liksom, Alkohol blir man full utav, man syns och man får "status" då folk ser än göra det och utav att röka samma sak. Men snusa det syns inte!? Liksom vad är då grejen?

Jag hoppas också du fattar det där med status och så, jag håller inte på så, jag umgås fortfarnde med folk i dom "övre" gängen  , har "status" osv men tyvärr ja, så är det så, den som dricker mest, är fullast oftast och har fetaste festerna får absolut mest status men liksom att snusa.. det syns inte?

lovisa

Alexandra-S
0

Men han kanske gör det för att han tycker det är gott? Eller har han sagt att det är äckligt? För om han tycker det är äckligt är det ju riktigt onödigt..

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Gasoline
0

Jo, snusa syns ;) Man får en liten bula under läppen och killar brukar ofta få en "snusring" på sina jeans.

Jag började snusa (har även slutat) för att pappa alltid har gjort det och för att jag tyckte att det smakade gott, det är även en härlig känsla när snusprillan svider under läppen.

Har aldrig försökt skaffa mig status genom någon form av droger eller tobak, men vet att folk gör så, vilket för mig är korkat!

Jag vet faktiskt inte varför de flesta snusar, men det är nog en statuspryl det med, dessutom kan man ju snusa när som hellst, det kan man inte med rökning. Tex inne i klassrummet osv, kanske är det därför många väljer snuset istället?

Dessutom tycker jag att snus känns mer manligt, så kanske många andra oxå känner? Så det kanske rent utav sagt är en manlighetssak som får de flesta pojkar att börja snusa?

loviisa
0

#3 Han har inte kommenterat att det är äckligt, men han har sagt till mig då jag sagt att det är snusk att snusa och då sa han: " Man väljer sig efter ett tag med smaken "

#4 Jo det känns ganska okvinnligt att snusa, det är lite av en killgrej

lovisa

viktoria91
0

#5 I Norrland är det vanligare att kvinnor snusar än män. Skrattande

hjartelyckanskaniner
0

Jag tycker det är bättre att snusa än att röka. Skadar inte folk runt om sig. Men det luktar som en soptipp i flabben. 99% av killarna i klassen snusar. Sen tycker de upp dosan i nyllet på oss tjejer så vi slår till killarna;)

Min pappa snusar och varken mamma eller jag tycker om det och det är alltid tjafs här hemma.

Det är ett bra sätt att trappa ner från rökningen men sen får de gärna sluta hel tycker jag:)

Jag har träffat en kille som snusade och jag kommer aldrig glömma den smaken.

Sålänge jag inte har ett förhållande med killen så får de gärna snusa.

Har du frågat din kompis varför han gör det?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

loviisa
0

Han gör det för att det är jobbigt att lukta rök och så hela tiden sa han då jag fråga, men då känns det ju liksom att det är bara som att han vill göra det för att göra det bara för att göra något sånt och att komma åt nikotinet?

lovisa

Gasoline
0

#8 Finns nog ingen bra förklaring, igentligen. Varför dricker en alkoholist sprit när h*n vet att det är skadligt? Typ samma sak… Man gör dumma saker, för att man är dum!

Jojaton
0

Att börja snusa för att trappa ner på rökning är INTE ett bra sätt, det är mer nikotin i snus.

Johanna - Instagram

[Shaiya]
0

Snus fräter sönder tandköttet och skapar cancer i tandköttet vilket är otroligt jobbigt. Jag vet ett ex antal människor som snusat en längre tid och fått grova problem med både tänder och tandkött.

Snusa är inte ett bra alternativ speciellt inte med tanke på att det innehåller mer nikotin än ciggaretter, det bästa alternativet är väl cigarrer men det luktar så illa och är dyrt…

lillaisa
0

Man vet inte riktigt hur farligt det är att snusa. Men det finns många studier som visar att det är farligare att röka eftersom det inte bara är själva nikotinet som är skadligt. Så på så vis är väl snusa bättre än att röka, men jag håller med om att det är äckligt.

/Isa

[jakke94]
0

jag försökte sluta röka med hjälp av att snusa, det gick åt helvete, blev istället att jag både rökte och snusa, nu har jag dock dumpat snuset.

[Tasza]
0

fattar inte vfr man börjar snusa eller röka.. tänker man typ:" nu ska jag göra mig själv beroende av nikotin + kke få cancer!", eller??

[jakke94]
0

#14 för mig var det att jag började feströka, sen gick det för långt.. inbilla mig själv väldigt länge att jag inte alls var beroende..

Gasoline
0

#14 Man kan ju börja utav många olika anledningar. Grupptryck, statuspryl, det kanske börjar som feströkning eller så gör man det för att man tycker det är gott. Finns så många olika anledningar och alla gånger är det inte tänkt att man ska bli beroende.

Dessutom får man ju inte canser alla gånger, men det ökar ju chansen. Enligt forskarn får man canser utav mycket som vi håller på med dagligen.

Varför dricker man alkohol? Tänker man "jag ska bli helt borta i skallen och göra dumma saker. Kanske till och med dö i slutet utav dagen". Man gör en massa dumma saker som kan döda en på fyllan, och man kan öven dö av spritkonsumtion. Ändå gör man det?

Emaljoh4
0

#9 Handlar förmodligen om belöningssystemet.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Gasoline
0

#17 Vad är belöningen, om man inte är beroende?

Emaljoh4
0

#18 Om vi ser från spritperspektivet.. Så får man ett rus ganska snabbt efter intag. Det är belöningen, ruset man får, det kan ju ge lugnande känslor, det upplevs ofta som något positivt.

Men för att kunna dra kopplingen att sprit orsakar något negativt, så måste det negativa komma direkt efter, men det gör det ju inte. Bakfyllan t.ex kommer långt senare, och hjärnan kopplar inte detta ihop med drickande även om man förstår att det är pga spriten.

Svårt att förklara..

men det är vad jag tror och har hört.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Tasza]
0

#15 men vfr ens feströka då? känner folk som gör det, men förstar inte vad man får ut av det… om det inte är så att man tycker att det är gott då.. :)

#16 förstår inte det där med grupptryck, man måste ju kunna bestämma själv vad man ska göra. tex. om ens kompisar inte skulle vilja va med en eller nåt om man inte rökte så är de ju inte riktiga kompisar.. och själv skulle jag dumpat dem! men alla är ju olika… :)

jo jag sa ju att man kanske kunde få cancer :) och om det nu är massa saker vi gör som ökar risken för att få cancer så borde man ju inte göra det värre genom att röka.

Bulls-Eye
0

#1 Du säger att snusning inte är bra för tänderna? Där har du helt fel. Snusning är bra för tänderna, varför? Jo- för att snuset tar bort alla bakterier i munnen och man får inte ett ända hål :)

Sedan tycker jag att snusning är "bättre" än rökning för att rökare skadar inte bara säg själva utan andra också medans snusare enbart skadar sig själva - om det nu är så farligt? För det finns inga "bevis"(eller hur man ska säga) på att en människa har avlidit till följd av snus.

Sedan är det väldigt många som varje år dör till följd av PASSIV rökning. Läste på DN att 165.000 barn dör varje år på grund av passiv rökning…det är fruktansvärt. Nej, förbjud de äckliga pinnarna!

Jojaton
0

#21 Men snus förstör tandköttet, och jag vet inte om det väger upp att det är "bra" för tänderna ;)

Johanna - Instagram

Bulls-Eye
0

#22 Jo, det har du helt rätt i, jag tänkte enbart på tänderna x) ;)

Gasoline
0

#20 Vissa är svagare än andra, och vad det gäller rökning och snusning så skulle aldrig någons grupptryck få mig att välja det.

#21 Då det inte är nyttigt för tandköttet så kan knappast tänderna gå oskadda ut ur det hela. Det hänger lixom ihop

viktoria91
0

#21 Snuset förstör tandköttet. Det fräter hål på tandköttet och tänderna, canser i munnen och halsen är vanligt att få.

Jag har hellre ett hål i tänderna än cancer pga droger.

Bulls-Eye
0

#25 Det fräter inte hål i tänderna, de som snusar har inte ett enda hål i sina tänder för att snuset tar bort alla bakterier.

Det finns inga som helst bevis på att människor har fått cancer till följd av snusning…men jag håller med om att man inte ska hålla på med tobak.

viktoria91
0

#26 Tanköttet fräter det iaf hål på och det finns bevis att snusning ger cancer. Såg det på någon faktafilm i skolan.

loviisa
0

#20 , jag själv har börjat feströka, jag röker aldrig annars, men kan känna att "när det är fest kan man festa till det lite extra men någon cigg."

Många av mina kompisar har varit beroende utav rökning , och rökt vardagligt men nu har i princip alla slutat. Nu är det mest killkompisarna som gör det, men alla tycker att det är ganska töntigt och det säger vi även; jävla töntar som står där och röker.
haha, men det är fortfarande våra killar ;)

Men jag röker på fest för att.. jag vet inte , men det är inte alltid jag gör det , jag gör det bara om jag själv känner ett sug, ej pga grupptryck som så många andra gör. Jag är väldigt stark i mig själv och gör ej grejer som jag inte vill och det försöker jag även få många av mina vänner att göra då jag tycker man ska ställa upp för sig själv, man vinner på det i längden. ;)

lovisa

Bulls-Eye
0

#27 Ja det fräter hål på tandköttet men det finns INGA bevis på att en människa har dött till följd av snusning…Det håller jag fast vid tills jag ser att motsatsen bevisats :)

Bulls-Eye
0

#28 Så du tycker att du ställer upp för dig själv och att du är en vinnare i längden för att du fest-röker? Kroppen och framförallt lungorna tar mycket stryk av rökning…

Jojaton
0

#29 Fast man kan överleva cancer…!

Johanna - Instagram

lillaisa
0

#29 Många av de som dör av cancer dör inte på grund av cancern i sig utan för att cellgiftsbehandlingen bryter ner kroppen. Det finns många forskningsbevis på att snusning leder till cancer, jag kan gräva fram lite källor om du inte tror mig.

/Isa

Bulls-Eye
0

#31 Självklart kan man överleva cancer! Bara man har en positiv inställning :)

#32 Tyvärr finns det inte så mycket forskningbevis på att snusning leder till cancer….det är bara "Osaklig skrämselpropaganda" -  Cancerläkaren Lars Erik Rutqvist (läs länk)

http://aftonbladet.se/kropphalsa/cancer/article429059.ab

Du får gärna gräva fram lite om du har lust och ork :) men jag vill dock poängtera att jag är emot snusning såväl som rökning och att cancer är en förfärlig sjukdom..

[jakke94]
0

oavsätt om man överlever eller inte, är det ett jävla helvete som man måste gå igenom det.. har många släktingar som fått olika sorters cancer, senast min morfar, han kommer inte överleva. 

Min mamma fick det för 2 år sen, och prec. avslutat sin behandling, och det är inte en 10 dagars antibiotika kur, det är opratrioner, strålning, cellgifter, herceptin, hormontabletter m.m som ger hemska biverkningar, och huvudet mår inte spec. bra när man går runt och tänker om man har spridning, om och när den ska komma tillbaka osv.. 

Så det är bara idiotiskt att snusa och röka, för mycket negativt med det. 
Jag ska sluta röka iallafall.

Gasoline
0

Bulls-Eye jag må vara sjuk men när jag vaknade i morse så låg jag och kände på mina tänder som alltid är lite smått lösa när jag sovit (?) och tänkte på just snusning, och så kom jag på att jag har hört att snusning kan leda till tandlossning.

"

Fint som snus?
Svenskar snusar mest i hela världen. Närmare 7 kilo snus/person och år.
Du som har försökt sluta vet att det är svårt. Den främsta orsaken är att snus innehåller nikotin, ett av världens mest beroendeframkallande ämnen.
En annan orsak är samhällets positiva syn på snusning jämfört med rökning. Företag bommar igen sina rökrum och rökförbud råder på restauranger och krogar.
En tredje orsak är vanans makt. Som snusare kan man ha en prilla under läppen från morgon till kväll. Till och med när man sover!

Tobaksfritt snus kan ge karies
På flera håll i Sverige har patienter fått kariesskador på sina tänder som kan kopplas till användandet av tobaks- och nikotinfritt snus. Bl.a. hade en man under ett år lagt in sju till tio prillor om dagen av ett majsbaserat, tobaksfritt portionssnus och fått stora kariesangrepp. Majsfibrerna bryts ner till socker och bakterierna i munnen omvandlar kolhydraterna till syra. Örtsnus innehåller mynta, kryddor samt små mängder smakarom. D.v.s. ingen majsstärkelse som kan brytas ner till socker."

Nu va det ju tydligen tobaksfritt, men ändå.

Info hämtad ifrån http://www.tandhygienisterna.se/pages/tobak.html där det stod mycket bra information om både snusning och rökning

Bulls-Eye
0

#35 Du snackar ju om tobaksfritt snus, det gör inte jag! Men det är ju självklart att tobaksfritt snus ger tandlossning,det är ju fullt av socker och andra sötningsmedel!

Gasoline
0

#36 Nej, snackade inte om tobaksfritt snus, men informationen jag hitta va om tobaksfritt snus. Skrev "Nu va det ju tydligen tobaksfritt, men ändå." efter informationen. Har nog överbevisat mig själv kanske, men det jag hittade, att det inte är det vanliga snuset som kan orsaka tandlossning..

Bulls-Eye
0

#38 Oj, det ser jag nu Tungan ute läste inte så tydligtFlört Klart att det finns enstaka fall av tandlossning för de som snusa. Man kan få tandlossning om man äter för mycket godis också…

Det ända snusning är bra för, är för tänderna, inget annat!