Ledsen främling, vad göra?
Jo. Jag har en kompis, som har en kompis. Den kompisen började smsa mig. Och frågade om vi kunde göra något. Så jag, han och fyra av mina vänner gick och fikade. Jag blir inte ett dugg intresserad av honom, han är absolut inte min typ. Så fort jag kommer hem får jag massa sms där det står att han tycker jag är fin, han vill ses igen och vill ringa mig och sånt. Han säger att han gillar mig. När jag säger att jag inte känner likadant för honom blir han sårad och påstår att jag är den rätta för honom, att han aldrig kommer bli lycklig och hitta kärleken, att han inte orkar leva längre, för ingen vill ha honom.
Jag har träffat honom en gång nu och smsat med honom i ca ett dygn. Och han skickar deprimerade sms om hur dåligt han mår.
Jag gör också det ibland, men då till vänner jag känner väl. Inte till främlingar.
Vad ska jag göra? Det känns jobbigt att han verkar må så dåligt. Men det borde inte vara mitt problem?
Säg klart och tydligt att du bara vill vara hans vän och att han måste acceptera det, annars kan du inte vara vän. Jag hoppas det går bra. Jag har själv varit med om det där.
Jag har förklarat flera gånger nu att han inte är min typ, att jag inte är intresserad och att jag inte vill vara tillsammans med honom. Han skickar fortfarande ledsna sms, och jag börjar bli ganska irriterad på honom nu…
Om han inte förstår, så skulle jag nog säga upp kontakten 
#3 Jo, det här funkar inte