Längre hår , trots förstörda toppar?
Har en liten fråga/tanke. Har väldigt slitet hår , mellan långt, det är mest slitet för att jag under 2010 plattade det väldigt mycket men nu under 2011 har jag bestämt mig för att sluta göra det & har inte gjort det en endast gång ;)
Men tidigare har jag haft vääldigt långt hår, men sedan i somras så skulle jag bara klippa bort lite slitet och topparna hos frisören och ut kom jag med 25 cm kortare hår .. (grät mig till sömns det kvällen och hade ''bulle'' i två månader) , men nu vill jag spara ut det och jag sköter ju om det bättre nu , visst det är ju slitet men har silikondroppar i topparna varje dag, har hårinpackning för slitet & torrt hår 2-3 gånger i veckan och plattar och fönar det inte längre så det är ju inte speciellt utsatt längre om man säger så min tanke är lite, även om det är slitet där nere blir det längre då om man låter det vara & bara gör bra grejer för håret ? För hårstråna växer ju från huvudet så det borde ju inte påverkas mer än att det ser kortare ut pga topparna som är så slitna? Men ändå så tror jag att jag hört någonstans ifrån att håret inte växer då det är slitet i topparna men det kan väll ändå inte stämma?
lovisa
håret växer även om man har slitna toppar, men det blir ju inte längre eftersom topparna går av. :/
Jag fick ett tips av frisören att inte ha någon värmeprokutk (fön, plattång liknande) på tre månader, och efter det var mitt hår som bäbishår! Det var så himla lent. Så jag tycker du ska fortsätta med det och sen klippa dig regelbundet, var 6:e vecka ungefär så man klipper bort dina slitna toppar efter håret som sagt går av om det är slitet. Det brukar få bort nästan 1 cm om man har kluvna toppar, så bättre att klippa sig från början än att vänta för länge. Och det att håret inte växer om det är slitet är en 'myt'. Det är så att håret går ju av, och då blir inte längre bara, men det växer ju från rötterna. Men jag tycker du verkar sköta håret bra nu, så fortsätt med det så ska du se att det blir bra, men klipp dig ofta bara.
Oj, nu upprepade jag mig mycket, haha 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

#2 Fast om man klipper sig för ofta klipper man ju av mer än vad det växer så då blir det ju inte längre. ;)
Mitt hår är jätteslitet i topparna, dvs typ 15cm slitet hår
Men det växer ändå väldigt snabbt även fast de e så slitet. Så för mig så spelar de ingen roll om de e slitet eller inte, de växer likafort.

Problemet när man inte klipper topparna som är kluvna tycker jag är att det brukar kunna "klättra uppåt".. Så att hårstråt blir delat och slitet även högre upp. Visst, håret kanske fortsätter växa fast det är slitet men då brukar det inte vara särskilt fint ;-P
Jag sparar ut själv så jag vet att det är jobbigt att gå och klippa sig, men det blir sakta men säkert längre, och när det blir långt kommer det att vara fint;) Dock skulle jag inte klippa mig så ofta som var 6:e vecka.
testa att endast tvätta håret i kallt vatten och inte använda schampoo varje gång, utan bara balsam. håret blir jättelent och blankt, har hår ända ner till rumpan. Senast jag var hos en frisör så sa hon att mitt långa hår är väldigt fint för att vara så långt, så då lönar det sig att endast tvätta det med kallt vatten! :D det rekommenderar jag skarpt! :D klipper nästan håret aldrig heller för det blir inte slitet på grund av denna metod!
#6 Bra tips! :D
Hur ofta brukar du klippa håret?
Klippte det för ca 2 veckor sen. innan dess var det nog 2 år sen ^^ Dock har jag klippt lite smått själv i topparna, men det är väldigt sällan :)
Har hört att hårborste sliter mycket på håret, bättre att använda kam eller sådandär borste av något speciellt hår (minns inte vilket).
Lycka till! :)
Borsta inte håret när det är blött. Kamma det med en bredtandad kam, finns i lite olika affärer, bara att leta lite. Det sliter mycket på håret att borsta det när det är blött har jag hört. Det känns nästan när man kammar det att det är skonsammare :)
Införskaffa bra shampo och balsam som verkar förebyggande. Det har funkat för mig i alla fall, nu har jag hår ner till svanken :D Men måste toppa det snart, ;) Det är lite för slitet på vissa ställen.
Emma
Tack så jätte mycket för alla tips!
#6 Du menar balsams metoden? Den har jag hört talas om men aldrig testat! Så jag ska bara balsamera in hela mitt hår med mitt vanliga balsam? Jag blandar det nog med hårinpackningen eller tar hårinpackning direkt efter. Testar det nästa gång jag tvättar håret, alltså på tisdag (tvätta det idag
)
lovisa
Njaa jag gör inte riktigt balsammetoden.. :P tvättar håret med schampoo ibland också :) Men håret blir verkligen blankt o fint när man endast använder kallt vatten :)
#12 haha okej ska testa imorgon men jag som gillar att duscha varmt, får se hur de går ! haha
lovisa
#13 hehe okeej :) ah jag brukar inte dusha kroppen i kallt vatten, utan bara håret :) men ah, man vill helst ha varmt vatten på morgonen när man dushar :) X) hhe
#14 Men hur får du inte på dig om du har kallt vatten och endast i håret? jag får ont i ryggen + att mitt hår är jätte tungt då de är dyblött xD
lovisa
#15 haha jag böjer mig framåt :) så jag bara dushar håret i kallt vatten först, och sen tvättar jag kroppen sist :)
#15 nu så har jag testat det idag, schampoo nerade det med balsam, ganska mycket mer än vad jag brukar (samma mängd som jag brukar ta schampoo). Sedan hade jag hårinpackning som jag skölde ut mycket kallt. Håret kändes jätte blankt och fint nu när det var torrt, nu är det i tubran och ska börja torka det snart (torkar med handuk) så får se hur det blir :)
lovisa
#17 åhh hoppas det blir braa! :D (Y) lycka till :P
Lite tips :)
Toppa regelbundet, man behöver inte klippa mkt om man gör det regelbundet ;)
Använd hårinpackning och balsam, regelbundet efter behov
Platta och föna inte håret
Blek (/färga?) inte håret
Var försiktig vid uppsättning av håret. Tajta snoddar som ska tas ut ur håret kan riva med sej hårstrån
Tupera helst inte, i så fall lite försiktigt
Använd bra hårprodukter
Det mesta vet du nog redan. Men en lista kan ju inte vara fel. Tänk igenom vad du gör/inte gör och ändra på det som är skadligt för håret så gott det går :D
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jag hade under en period ca 80 cm långt hår och efter ett besök hos frisören kom jag tillbaka med 30 cm kortare hår då mitt hår var otroligt slitet.
Jag använder inte schampoo, endast balsam och det gör mitt hår silkeslent och fräscht.
Platt-, krull- och krustänger är livsfarligt för håret och om du ska föna håret är det bättre att du köper en riktigt dyr fön så den inte sliter lika mycket på håret.
Hitta mjuka och härliga snoddar om du sätter upp håret, snoddar utan metallsnoddar.
Håret kommer att fortsätta växa varesig du har slitna toppar eller ej men om du sköter om håret och håller det fräscht så växer det fortare.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#18, Märkte klaar skillnad på håret idag ! Ser inte alls lika slitet ut nere i topparna! Tror också att min hårinpackning gör så att det blir bättre o bättre för varje gång. Håret har känts jätte bra idag, känns just nu lite torrt nere i topparna så ska ta lite silikondroppar i det.

lovisa
# åh va bra att det blev skillnad (Y) du kommer känna ännu mer skillnad när du har gjort detta ett tag, håret blir finare, mjukare o glansigare, :) detta är en riktig bra metod ! :D
#22 Vad bra , ska köra på denna metod, dock kände jag inte riktigt den där ''nyttvättade'' känslan på håret och det kändes lite fettigt nu under kvällen men får se hur det är imorgon.
lovisa
#23 ah men använde du balsamet i håbottnen?, det blir bättre om man inte gör det utan bara i själva håret (håret kan kännas fett om man använder balsam i hårbottnen)..
Jag tror det blir bättre efter ett tag, när håret "vant" sig :) Så va det för mig :)
# 24 hm.. aa det hade jag , men vadå om håret är fettigt försvinner det då bara genom att skölja det? ;)
lovisa
hmm hur menar du ? :)
#26 Håret blir ju fettigt i hårbotten ju och försvinner det genom att bara skölja med vatten?
lovisa
# 27 därför schamponerar jag ibland, men då använder jag bara schampo bara i hårbottnen :)
#28 okej :)
lovisa
gå in på www.lockig.nu och prova på att använda silikonfritt! Lär dig mer där!
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
#30 tycker verkligen alla ska kolla där ja :)
kör själv med balsammetoden och är supernöjd! :)
#30 problemet är bara det att jag inte vill ha lockigt hår utan tvärtom ;)
Jag märkte ganska stor skillnad på mitt hår då jag börja köra balsamsmetoden & så men nu tycker jag nästan att det har blivit dåligare igen, har försökt klippa bort lite slitna toppar själv men det är ju så mycket… men det ser inte så jätte slitet ut förutom om man inte går nära så låter det nog vara kvar ett tag till innan jag klipper bort topparna..
lovisa