Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 13016 ggr
loviisa
0

Räls - tandställning

Massa text i början & så om känslor, tacksam om ni läser men viktigast är nog frågorna längst ner :)

Fick idag besked om att jag ska få räls, inom en månad kommer "fakturan" som visar att det är landstinget som betalar den sedan ska mamman min boka tid för att fixa det hos en sån som gör det.. För en vecka sedan var jag jätte osäker om jag skulle säga ja eller nej till det, men i helgen så bestämde jag mig - jag kör på detta!

Men sen nu idag hos tandläkaren så gick allt så fort och nu står jag är och om ca två månader kommer jag nog ha räls.

Jag klarar verkligen inte av detta, har suttit och gråtit tills huvudet har dunkat så mycket att jag inte orkat mera..

Det känns så lite jag, jag vill inte ha mina tänder som dom är nu men jag vill inte ha tandställning eller. Just nu känns det som att allt på mig är fel fel fel och jag vill inte ha detta. Vissa av mina kompisar har reagerat jätte bra och tycker att det är grymt att jag får det medans vissa redan har passat på och håna mig för det..ser inge bra med det.. det gör ont & det är fult..

Men har lite frågor till er som har / har haft, eller bara folks inställning till detta med tandställning.

Med tandställning / har haft:
1, Gjorde det ont att sätta in den?
2, Vem / vart gjorde du det?
3, Gör det ont att spänna dom?
4, Hur länge ska du ha den? (Själv 1,5-2år) i vilken ålder var / är du då?
5, Har du fått kommentarer om den? negativa/positiva?
6, Kunde du äta i början och gjorde det mycket ont? Hur var din inställning till den? Skämdes du över den?
Kommer säkert på en massa annat, har så sjukt mycket tankar runt detta !

Övriga som ej har:
1, Skulle du vilja ha tandställning? Ja/ nej, varför/ inte?
2, Vad är din syn på tandställning?

Tacksam för alla svar & även stöd Skrattande
Kram!

lovisa

viktoria91
0

Jag har aldrig haft tandställning, har perfekta tänder. Flört

Skulle ej vilja ha heller, har redan glasögon så tandställning också hade ju blivt den steriotypa bilden av en nörd.

Det beror på vad för tandställning dte är, är dte en sådan stor (gammeldags?) sak som man har en ställning runt huvdet så är dte inte så snyggt. Tycker inte det alls är snyggt men inget man kan hjälpa. =)

[marion69]
1

Jag har aldrig haft tandställning, men om jag skulle behövt, så hade jag accepterat det.

Man får ju finare tänder efteråt iallafall. Den gör ju nytta!

fia-mia
1

1, Gjorde det ont att sätta in den? Inte alls
2, Vem / vart gjorde du det? Hos Folktandvården
3, Gör det ont att spänna dom? Har bara haft nån månad så har ej gjort det
4, Hur länge ska du ha den? (Själv 1,5-2år) i vilken ålder var / är du då? ca 3 år och sedan tandställning nattetid i två år, så från 14-17(19)
5, Har du fått kommentarer om den? negativa/positiva? Inga direkt, men de flesta tänker nog inte på den
6, Kunde du äta i början och gjorde det mycket ont? Hur var din inställning till den? Skämdes du över den? Första två dagarna gjorde det ont, därför får man ta alvedon och då slutar värken helt. Inga problem att äta så länge man tar alvedon först dagarna. Ville helst inte ha tandställning först men är tvungen av medicinska skäl, nu tänker jag inte på den. Har aldrig skämts över den.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

oh-la
0

jag har haft tandställning när jag var yngre i några år, och jag kan säga som så att du kommer vänja dig, och alla runtomkring kommer också göra det. det kommer ploppa upp folk med tandställning som flugsvampar runt dig de närmaste åren så du kommer verkligen inte vara ensam. till på köpet är det för att korrigera, alltså inte ett permanent ingrepp, och när du tar ut den (och tiden kommer gå supersnabbt) kommer du inte ångra en sekund att du satte in den :)

jag har haft en hel hög med kompisar som haft tandställning också, och helt ärligt, när den tas ut blir personen nästan lite naken :P man är så van att se personen med tandställningen att man blir helt paff när den försvinner.

jag tycker du ska köra på. när du är klar kommer dina tänder vara perfekta och du kommer vara så himla nöjd, och fram tills dess… ja, förutom de första veckorna möjligen, kommer du totalt glömma av att den sitter i munnen på dig.

och de som hånar dig borde bli hånade själva. snacka om att inte tänka längre än näsan. även om det skulle vara apfult i 1,5 år, vad gör det? tänderna du får efteråt kommer sitta där hela livet och med tänderna på rätt ställe kommer du vara lysande ;)

Fridoliin
0

Nope

Tandregleringen

inte alls, kunde dock göra ont efteråt, fast det var mer en molande smärta.
4, Hur länge ska du ha den? (Själv 1,5-2år) i vilken ålder var / är du då?

Fick den några månader efter att jag fyllt 16. Fick ta bort den efter lite mindre än ett år.

Det tog nästan 3 veckor innan vissa märkte att jag hade tandställning. Dock skämdes jag som fan i början så log typ aldrig med tänderna och höll för munnen med handen när jag skrattade.

6, Kunde du äta i början och gjorde det mycket ont? Hur var dininställning till den? Skämdes du över den?

Det var lite jävligt att äta när man hade spänt den, men man vande sig efter några månader. så de sista månaderna åkte jag oftast och åt direkt efter att jag spänt den. (hade oftast morgontider, så åt frukost efteråt) Jag skämdes i början, men tröttnade på att försöka dölja den efter några månader. Jag menar, den satt där den satt. Så lika bra att visa den ;)

Många sa att jag passade jättebra i tandställning! (det tyckte dock inte jag.) Men efter ett tag tänkte jag inte på den. Det kommer gå skitbra! Lycka till :)

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Moonstrike
0

Jag har aldrig haft tandställning och skulle inte vilja ha heller, dels för att mina tänder är relativt bra och dels för att jag tycker det verkar jobbigt med tandställning.

Personligen tycker jag inte att tandställning är det finaste men kan vara jättegulligt på vissa. Och det viktiga är ju inte tiden då du har tandställning, utan dina fina tänder resten av livet! Så lite avundas jag de med tandställning eftersom de kommer ha riktigt snygga tänder efteråt.

Lycka til! :)

JustMySelf
0

Jag har själv aldrig haft det, men om jag skulle ha ojämna tänder skulle jag absolut vilja ha det. Visst, man kan ha lite ont och kanske inte ser jättebra ut under ett år eller så, men sen kommer du ju få jättefina tänder resten av livet!

Jag tror att du kommer att ångra dig senare om du inte väljer att ha tandställning nu Glad

loviisa
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så jätte mycket för alla svar Glad Det känns lite bättre nu då jag fått smälta det hela några dagar, väntar bara på fakturan från landstinget innan vi kan söka om ett privatklinik som kan göra det då min vanliga tandläkare ej kan göra det.

Och jag måste bara visa hur sjuk jag är också , är så spänd på detta att jag tagit en bild på mig då man ser mina tänder ganska väll och ritat ditt tandställningen, alla mina kompisar säger att det ser skit bra ut, och jag tycker nästan det själv med, hur tycker ni att der ser ut? Flört

lovisa

loviisa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så jätte mycket för alla svar Glad Det känns lite bättre nu då jag fått smälta det hela några dagar, väntar bara på fakturan från landstinget innan vi kan söka om ett privatklinik som kan göra det då min vanliga tandläkare ej kan göra det.

Och jag måste bara visa hur sjuk jag är också , är så spänd på detta att jag tagit en bild på mig då man ser mina tänder ganska väll och ritat ditt tandställningen, alla mina kompisar säger att det ser skit bra ut, och jag tycker nästan det själv med, hur tycker ni att der ser ut? Flört

lovisa

Sweelin
0

Hm, kommer inte ihåg med kändes som ett helt byggarbete i käften och kändes som om alla tänder skulle ramla ut. (jätte ont alltså som ett knytnäveslag)

Hos tandläkaren

Nja men kändes lite ömt.

**4, Hur länge ska du ha den? (Själv 1,5-2år) i vilken ålder var / är du då?
**Haft min i 6 år och ska snart ta ut den helt Flört

Folk vänjer sig och är liksom varken positiva eller negativa, inte så märkvärdigt eftersom många har det Glad

6, Kunde du äta i början och gjorde det mycket ont? Hur var din inställning till den? Skämdes du över den?
Första dagarna kunde jag inte äta alls typ, min kompis som nyss har fått äter inte äpplen och sånt vilket jag ändå gjorde Flört Ja, jag skämdes över den och log inte med tänderna på flera år, men nu då jag bara har tandställning bakom tänderna så att dom inye syns så är jag väldigt nöjd över mitt leende och ångrar mig inte ! Om jag ska vara ärlig så hade jag alltid sår i munnen från vassa bitar och trådar som stack i kinden varje gång man öppnade munnen, en plåga var det allt och det ljuger jag inte om, hua! Men som sagt jag ångrar inget ^^

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Cochon
0

Gjorde det ont att sätta in den?
Nix, men efteråt känns det väldigt ovant och obehagligt

Vem / vart gjorde du det?
Hos tandregleringen 

Gör det ont att spänna dom?
Nej, men dagen eftre brukar det göra ont.

Hur länge ska du ha den? (Själv 1,5-2år) i vilken ålder var / är du då?
Kommer ha den ungefär lika länge, har haft den snart ett år.

Har du fått kommentarer om den? negativa/positiva?
Japp, hörde typ bara någon gång att jag passade i den, de andra var negativa. Men jag brydde mig inte så de tröttnade snabbt. :P

Kunde du äta i början och gjorde det mycket ont?
Har haft en himla massa problem med maten, i början kunde jag inte äta särskilt mycket. Sen när jag fick in mina fjärdrar gick det ännu värre, då kunde jag inte äta. Sen när man byter båge brukar det görqa ganska ont, men det går nätt och jämt att äta.

Hur var din inställning till den?
Jag brydde mig inte ett skit om den och jag gör det inte nu heller, den bara sitter där. :P

Skämdes du över den?
I början skämdes jag, men eftre en dag eller två så sa jag att jag skulle skita i den och ja då var det inget mer med den. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[swiss]
0

Jag hade räls i ca 3 år, fick den när jag var 12 år. Jag tyckte aldrig det var jobbigt och det var aldrig någon som sa något dumt vad jag minns. Jag ser det som en helt normal grej och det är absolut inget att skämmas för.

Nej, det gjorde inte ont att sätta dit rälsen på något sätt, inte heller att äta och liknande, dock bör man hålla sig ifrån tuggimi och andra sega saker, så man slipper limma om någon platta. Efter ett besök hos odontologen kunde jag vissa gånger få lite ont i huvudet på kvällen eftersom dom spänner den lite varje gång, men det var inte ens något som krävde värktablett.

Jag tycker inte du behöver oroa dig, tänderna kommer bli jättefina och du kommer inte att ångra dig efteråt. :) Om någon säger nåt om rälsen är det bara att försöka ignorera och inte visa folk om du tycker det känns jobbigt med rälsen. Om du accepterar tandställningen kommer andra inte ens tänka på att du har den.