jag kan knappt gå :(
jag har ingen aning om vad som hänt. men i 2 veckor har jag haft halv-ont i musklerna som sitter vid svanken och sträcker sig ut på rumpan. De muskler som gör att man kan lyfta benen och så.
I fredags var första gången jag skrek av smärta så fort jag böjde mig över för att hämta saker på golvet, eller när jag vred överkroppen.
I lördags så Blev det lite värre. det tog 10 min för mig att komma upp från sängen, och det tar 5 min att vända på sig om jag ligger på ena sidan. Jag kan inte gå normalt för att jag har ont. Gå i trappan är också jäkligt jobbigt.
Idag dårå. Fy fan. jag är så rädd för vad det kan vara. Mamma sa att jag skulle försöka strecka ut de musklerna lite för de kanske har dragit ihop sig eller liknande. Så det har jag gjort lite fram och tillbaka. att bara böja mig fram funkar.
Jag prövade att lägga mig på golvet också. När min rygg lugnat ner sig från att ligga på hårt rakt golv så prövade jag att dra knäna mot magen och FY FAN *ursäkta mitt språk* men det gjorde skit ont. Jag började gråta. och jag kunde inte ta mig upp. jag släppte tillbaka benenen i alla fall och så låg jag där och grina för att jag inte kunde komma upp och för att det gjorde så ont. Men jag kunde ju inte ligga där hela dagen så jag rullade runt till mage och försökte hasa mig upp därifrån. Jag tog tag i sängkanten och drog mig själv upp.
jag tänkte jag kanske ska värma upp musklerna lite, de kanske är jäkligt stela bara. Men alltså så fort jag gör några 'oväntade' rörelser så strecker jag mig. det gör ont…
Är det någon här inne som vet vad det kan vara? eller har haft likadant? vet vad man ska göra åt det?
och snälla skräm mig inte :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
gå till doktorn. Du kan ha sträckt en muskel eller fler så dåligt att dom ha tryckts emot varandra eller att dom dragit ihop sig, om du är livrädd för doktororer som jag är så kan jag lugna dig med att du antagligen kommer få göra lite rörelser, dom kommer känna på musklerna och du kommer få gå till en sjukgymnast ett tag det värsta som kan hända är operation men då måste det vara riktigt dåligt. Förhoppningsvis är det bara växtvärk i själva bukten,bena och rumpan då även dom musklerna växer. Hur gammal är du?
well, jag hatar när folk tar på mig, speciellt lår, rygg och rumpa. så vafan? usch.
jag gick hos sjukgymnast förut, pågrund av min axel, men det var inte särskilt trevligt då de tog på mig hela tiden. Blää
Det känns lite som träningsvärk som jag brukar få från ridningen, men den här är då 100000000 gånger mer ondare.. alltså känns som knivar som åker in i musklen..
jag är 15. fyller 16 om några månader…
Jo jag förstår dig jag är likadan >.< hatar när folk rör mig om jag inte själv vill. Du kan inte försöka prata med doktorn och sjukgymnasten att du gillar inte när människor rör dig och att du finner det obehagligt. Be dom också beskriva varje sak dom gör så kanske det känns lättare.
du kanske bara växer isåfall. Min bror hans rygg bara sprack över en natt och blev 20 cm bredare. Jag var likadan. Jag hade aldrig växtvärk som han har/hade dock. Men jag har massa fula ärr av att jag växte så fort så min hud sprack. Kanske du bara växer väldigt snabbt och därför får växtvärk? Du är ju 15-16 år gammal och kvinnor växer tills dom är 20 ungefär
#3 alltså jag vet, inte riktigt. de måste ju ta på mig för att känna om muskeln sitter fel eller om det är en knut och så. Det blir bättre ju mer jag går, men det gör ju ont när jag går. -.-
i skolan, efter varje klass så har man suttit stilla i 1 timma så sträcker jag mig igen. så jag anatar att jag måste röra mig mkt. men jag vill att det ska försvinna på en gång.

Jag hade en period när jag hade så ont i ländryggen att jag hade svårt att stå, gå och sitta och inte var det skönt att ligga heller. Jag kunde knappt gå ur en bil för jag orkade inte lyfta ur benen, det gjorde ont och jag var kraftlös.
Jag hamnade efter många om och men och turer hos en sjukgymnast som hjälpte mig med lite övningar och tens (små elektriska pulser i musklerna, mycket mindre läskigt än det låter). Antingen var det det som hjälpte eller så gick det över av sig själv men försvann gjorde det. Numera när jag känner att jag håller på att få ont så vet jag nästan alltid att det beror på att jag tränat för dåligt. Jag är helt enkelt svag i bålen.
Om du tycker att dt är obehagligt att någon tar på dig kan du förklara det för den du träffar (läkare/sjukgymnast). Det finns en hel del undersökningar som går att göra utan att känna efter.
#5 ok tack, vi ska till dokton på fredag för att kolla så att jag har järn i blodet. Förra gången hade jag typ 0,någonting % järn i blodet.. då kanske jag kan fråga henne…
Och jag säger gå till kiropraktor el. dyl. snabbt ifall sjukgymnast och liknande inte hjälper.
Min rygg hoppade snett i gymnasiet i korsryggen och ger de symptom du beskriver, jag gick till sjukgymnaster och liknande och inget hjälpte. Tyvärr gick jag länge med det sneda innan jag vågade gå till kiropraktor = jag har fortfarande ca 20år senare lite problem, väntar man länge med något sånt kan det bli svårt fixa till det, ju snabbare man fixar till snedheten desto bättre resultat får man.
:( åh vad jag hatar det här. Det är som värst när jag sover. eller när jag vaknat. då har jag jätte svårt att komma upp ur sängen..
säker på att jag inte bara har sträckt mig, ?? :( hur vet man om den hoppat snett då? borde det inte göra ont i ryggen då?
För mig var det mest musklerna som gjorde ont då allt hoppat snett för det är ju musklerna som hamnar fel då + lite nerver kommer ju i kläm. Fast det kan ju vara musklerna med men blir det inte bättre hos sjukgymnasten ska man inte vara rädd för o låta en kiropraktor kolla att det inte är snett någonstans

googla Ischias och kolla om det kan stämma…

Finns även falsk ischias…
Min läkare sa att Jag var riktigt stram i ben musklerna. jag kan inte ens sitta på golvet med raka ben för att det stramar i HELA benet. och därför har det börjat i rumpan också. Så jag ska stretcha och röra på mig så mycket som möjligt. Sen får vi se om det går bort. jag har redan märkt att det funkar när jag stretchar.. Men tack endå!
OM det inte blir bättre ska jag ringa min sjukgymnast. så får vi se vad som händer :)