Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 10590 ggr
ladymiss
0

flytta hemifrån, 16 år

jag tänker snart flytta hemifrån, inte för att min familjesituation är helt åt skogen, det är hetl enkelt för att jag känner för det och lixom starta upp ett eget liv och behöver känna på hur det känns och klara mig själv osv. Några frågor har jag dock, hur mkt får man i studiebidrag? Hur söker man för studiebidrag på csn å när är man berättigad att få ett bidragstillägg? Hur mke får man i bostadsbidrag undrar jag också?

Något speciellt jag behöver tänka på? Tips och råd? Jag räknar med att det tar ett tag innan jag hittar en lägenhet (det ända kravet jag har är att lägenheten ska vara billig men billiga lägenheter är ju väldigt attraktiva). Förutom bostadsbidrag, studiebidrag och möjligtvis studiebidragstillägg vill jag också börja ta extrajobb och sommarjobba.

Hur klarade ni er när ni flyttade hemifrån/hur tror ni ni skulle klara er om ni flyttade hemifrån?

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

oh-la
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ja du… det här är inte en lätt fråg atyvärr, och vill man flytta hemifrån utan något egentligt skäl blir det nog lurigt om man inte får hjälp hemifrån. studiebidrag får du redan, och det är de 1000 och något som du redan får i månaden. mer än så får du inte om du är under 20 eller pluggar på högskola. bostadsbidrag gäller samma sak, du måste vara 18 år.eftersom du är under 18 är det också dina föräldrar som är ansvariga för dig. det är upp till dem att se till att du har tak över huvudet, inte försäkringskassan.

att hitta en lägenhet är uinte heller det enklaste, beroende på vart du söker. söker du inne i stan kan du räkna med att du inte är speciellt prioriterad. någon måste antagligen gå i borgen för dig också. du får ju exempelvis inte skriva på ett hyresavtal innan du fyllt 18, och eftersom du inte har någon inkomst kommer du sorteras bort av många hyresvärdar.

jag flyttade hemifrån för 3 år sedan ungefär, var 21 då, men jag hade fast inkomst, och min sambo fick i alla fall ut studiemedel för högskolestudier. räkna dock med att du behöver ha in minst lika mycket som en högskolestudent för att gå runt, ca 7500. räkna med att mellan 3000-4000 kommer gå åt till hyra, förutom det försäkringar, el, telefoni, internet, mellan 500 och 1000 kr. mat, i alla fall 1000-1500 kr i månaden, transportkostnader som busskort… det rullar på…

ladymiss
0

ok

Åsa S
0

Ett alternativ är ju att välja ett gymnasium med internat då får du studiebidrag och inackorderingsbidrag (men ofta räcker ju inte de pengarna att betala hela boendet och maten utan man får skjuta till egna pengar). Inte riktigt som att flytta hemifrån men nästan och man lär sig massor på att "gradvis flytta hemifrån".

ladymiss
0

ska sommarjobba å ta extrajobb, de skulle väl kunna funka?å dom pengarna plus studiebidrag och stödpengar från mina föräldrar, de skulle väl kunna funka?

Åsa S
0

Det beror ju på vad du lyckas skrapa ihop, på internatskolan jag jobbar på kostar det ca 4000kr i mån att bo man får kanske 2500 i bidrag (CSN och inackorderingsbidrag) sedan måste man ju även ha pengar till sånt som kläder och liknande så några tusen i månaden måste man nog kunna fixa själv.

+Tänk på för att du ska få inackorderingsbidrag får inte skolan ligga för nära dina föräldrars hem och utbildningen ska inte kunna fås på hemorten.

ladymiss
0

jo jag vet, de blir att skita i inackorderingsbidrag :P vill inte flytta till någon annan ort :P

ladymiss
0

jo jag vet, de blir att skita i inackorderingsbidrag :P vill inte flytta till någon annan ort :P

ladymiss
0

gjorde en budget på konstumentverkets hemsida, om jag tjänar ca. 700/dag (lördag och söndag) tjänar jag ca. 5600kr :) Plus ca. 1000kr i bidrag och 1000kr i stöd så borde det funka va?

ladymiss
0

oh-la
0

har du räknat in eventuell skatt på det? tänk också på att med normala studier är det svårt att jobba varje helg lördag och söndag, och inte speciellt kul heller. framför allt inte med tanke på att du verkligen kommer leva på marginalen. räkna med en hyra på 4000/månad, matkostnader på minst 1000/månad (hemma hos oss ligger vi på lite mer än det dubbla per person, men det går att leva på 1000 kr/månaden om man anstränger sig lite) trasnportkostnader runt 500 kr/månad, försäkringar, runt 200-500/månad. el, runt 500/månad. internet. runt 300/månad. telefoni, runt 200 och uppåt. husgeråd och att fylla sitt hem med det mest nödvändiga kostar också en del. du kommer verkligen leva på marginalen, och det kräver att du jobbar varje helg. jag skulle inte klara det så som jag pluggad epå gymnasiet. då var det kanske ett par helger i månaden på sin höjd.

har du satt dig ner med dina föräldrar någon gång och gått igenom vad det kostar? det var ett himla bra avsnitt av "Plus" där de tog upp det där med att flytta hemifrån.

http://svtplay.se/v/2345635/plus/flytta_hemifran_del_1?sb,k146998,2,f,-1

http://svtplay.se/v/2345629/plus/flytta_hemifran_del_2?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2345635/sb,k146998,2,f,-1

ladymiss
0

jag skaffar en liten etta inte ett slott direkt, tror jag kan komma undan mke billigare än så, gällande telefon slår jag vad om att jag kan hålla mig till ca. 150kr, transportkostnader behöver jag inte eftersom det inte är nödvändigt, jag gör det inte nu, vrf sku ja göra de då? Jag är vegetarian då blir det billigare med mat, internet ca 200, pappa har en "magasinering" där allt från kronofogden hamnar, där kan ja plocka massa möbler gratis. Kläder köper jag oftast på secondhand och reor, så jag kmr inte direkt byta det när jag flyttar hemifrån.

oh-la
0

ettor kostar i bästa fall mellan 3000-4000 i månaden :P en studentlya på 20 kvm kostar från 5000, så att det skulle vara billigare än så ska du verkligen inte räkna med. hyror är snordyra! framför all med tanke på att vi har bostadsbrist i stort sett överallt.

jag och sambon började vår tid ihop i en etta på 40kvm och 4500 i hyra, och det var inte i centrala gbg direkt…

att äta bra vegetarisk mat är inte mycket billigare, och absolut inte billigare än 1000 kr i månaden. det är alltså 36 kr om dagen i mat (frukost och middag lunch antar jag att du äter i skolan), och då får man verkligen tänka till. jag har varit vegetarian tidvs gör min mages skull, och inte gick våra matkostnader ner speciellt mycket. el har du inte räknat med, försäkring har du inte tagit med, tv-avgift, sparande (in case shit). som sagt. jag säger int eatt du ska låta bli, men har du verkligen koll på vad det kostar?

ladymiss
0

ja om man är vegitarian och äter mke soja och quorn blir de ju sjukt mke dyrare… tvavgift skiter ja i :P det är inte billigaRE än 1000kr de vet jag. Jag får väl spara om det blir luckor över, försäkring betalar mina föräldrar.

[rightPAW]
0

Jag har flyttat hemifrån en gång, och det är helt värdelöst när man inte har fast inkomst. Man sitter där i sin lgh med några nudelpaket i skafferiet occh längtar efter mammas hemlagade mat.

Min lgh gick på 2600/månad, med inackorderingsbidrag betalade vi bara ca 1500. Men fortfarande, sen kanskem an har 1000-2000 och leva på och det kommer man ingenstans på.

ladymiss
0

mm :/

[Wera]
0

Jag bor ensam sedan jag var 15.5 år. Är 17 år nu.
Jag får 2700 kr i månaden + bostadstillägg.

Du får enbart studiebidrag om du går i gymnasiet. Den ligger på 1050 kr tror jag. Sedan är det upp till kommunen om du ska få fler bidrag eller inte. Men bostadsbidrag ligger väl på 1000-1500kr. I min kommun får jag 1450 kr. Och man får nog enbart bostadstillägg om du studerar på annan ort. Inte om du bara vill flytta hem ifrån "för att". Det fungerar inte så. När man fyller 20 ökar studiebidraget till ca 2000 tror jag? Ungefär iaf.

Under sommarlovet får du inga bidrag alls, då får man jobba och det kan man ju ansöka hos kommunen, man brukar få jobba i ca 3 veckor hos kommunen och få lön på ca 6000 kr hos mig iaf. Det ska gå till din hyra isf.

Jag har inga problem alls med min ekonomi. Men det kan också bero på att jag får hjälp av min mamma som betalar halva hyran åt mig. Men när jag delade lägenhet med syrran klarade vi oss utan mammas hjälp. (drygt 1500kr var räckte till hyran) + att pappa betalar bredband.
Vet inte vad jag betalar för maten i månaden men jag är vegetarian, äter inte bara pasta, nudlar och skit. Äter riktig hemlagad mat! På helger och lov äter jag dock hos min pojkvän.  I sommar ska jag sommarjobba för första gången för att betala hyran (förra sommaren gjorde mamma det) men min pojkvän börjar jobba då och hjälper mig att betala halva hyran då. Det ska han fortsätta göra med sen. Då kommer mamma slippa betala halva min hyra :)

#6 Då får du inga bidrag. Tyvärr :P

#12 Herregud vilka priser ni har på hyrorna!! Jag och min syster har en varsin ganska stor etta (40-50 kvm) som ligger på 2800kr i månaden, ingår allt utom el som, ligger på 200-300 kr/månaden. T.o.m tv-kanaler ingår.

ladymiss
0

jo jag vet att man bara får bidrag då… har läst nu… och jag håller fast i att era hyror e dyra :S (inte #16 men)

[Wera]
0

Internat då? En skola inte så jäätte långt från mig, har internat med flera alternativ. Allt från rum i korridor till att bo i egen mindre lägenhet.
Priserna är då:

Enkelrum i korridor - 550kr/veckan ink. frukost. (man delar toa, dusch, vardagsrum, kök m.m med några andra).
Enkelrum i dubblett - 625 kronor/vecka ink. frukost. (Man har eget rum, delar wc och dusch med en annan som bor i samma dublett. Vardagsrum, kök och tvättstuga delar man med alla som bor i huset.)

Sedan finns det även att man delar lägenhet med ca tre andra. I varje lägenhet har man eget låsbart rum. Dusch, toalett, allrum och kök är gemensamt för de tre som delar lägenhet. Bostäderna är utrustade med väggteve, trådlöst internet, diskmaskin, micro och tvättmaskin. - **550kr/veckan.
**
Man kan hyra ettor 550kr/veckan själv, eller dela 440kr/veckan. Dessa lägenheter är lite möblerade.

Omöblerat korridorsboende finns också, - 350kr/veckan. Elr dubbelrum för 250kr/veckan om man delar.

Vill bara visa lite prisförslag som finns med billigare alternativ.

[Billkampfisk]
0

ts, du ska inte komma och tänka på att det är DINA föräldrar som ska betala allt åt dig om du nu vill flytta hemifrån så är det DU som ska betala allt och inte dina föräldrar..

ladymiss
0

det har jag inte sagt heller

[jakke94]
0

det är svårt att få tag på pengarna att flytta hemifrån, iaf i denna staden :) Jag har halvt flyttat hemifrån en gång, till en kompis, bodde där rätt mycket under ett halvår med min hund och hans hund, en etta, som vi delade hyran på, det fungerade bra :) 

Sen valde jag att flytta därifrån pga missbrukproblem hos den andra, men ska kanske flytta snart igen, fast till ett eget ställe men då är det mina föräldrar som får betala, anledningen är att dem ska flytta en ganska bra bit bort från staden, och jag måste bo kvar pga av mina studier :)

ladymiss
0

#21 jo det är nog bra också att du flyttar själv om du tänker tänka på dina studier ;) Det låter som en härlig lösning ändå:)

Birke
0

Har du jobb? Om inte tror jag inte du klarar dig på bara de bidrag du nu kan få då hyror är dyra (har du verkligen kollat runt?) plus att du måste ha råd med mat, räkningar, hygienprodukter och andra kostnader.

Hur mycket inkomst får du på en månad?

Hur stora är utgifterna? Hyra (Kolla runt på hyror och dra ett snitt) + räkningar (el, osv) + mat + kläder + hygienprodukter.

Vill du verkligen leva på så lite? Du kan knappast ha råd med tv, internet, aktiviteter på fritiden osv.

ladymiss
0

MEN HALLÅ JAG MENAR JU OM JAG HAR EXTRAJOBB OCH SOMMARJOBBAR LÄSER INGEN? alla är så j*vla pessimistiska, att jag inte skulle ha tv? Öhhh jag har tv nu så varför skulle jag inte ha det då? Jag menar lixom att om jag flyttar hemifrån ska jag också JOBBA :P

Birke
0

#24 Pessimist, realist, kalla det vad du vill. Du får ärliga svar. Om du inte har en aning om din inkomst och utgifter vet du inte om du kan överleva själv. Dessutom hur ska du klara både jobb och skolgång?

Angående tv så har du ingen nytta av en sådan om du inte kan betala räkningarna;)

Åsa S
0

Är student och försöker leva så billigt som möjligt har en hyra på 3500krhar bara det mest nödvändiga, går inte ut och roar mig, köper bara kläder och skor ifall de gamla gått sönder, får kött från mina föräldrar, lagar all mat själv från grunden (och är bra att laga maträtter som kostar nästan ingenting), plockar mat i naturen och odlar hos mina föräldrar, har ingen kabel-tv eller någon sådan lyx, köper inte ens godis. Jag för budget varje månad i datorn så jag ser vad jag spenderat, och det är svårt komma under 7000kr i månaden och ibland går det upp till 8000kr ifall man får oförutsedda utgifter ex. kan man ju behöva köpa medicin el dylikt någon gång, kanske något läkarbesök el. dyl.

[Wera]
0

Bara jag som klarar mig fruktansvärt bra i egen lägenhet som student? Har bredband, tv, shoppar regelbundet, har djur jag måste mata (hund och kanin), jobbar inte, åker buss, festar, gör precis somalla andra som bor hemma.

Jag har ingen tight budjet, i snitt har jag alltid 8000 kr i kontot som jag inte behöver.

ladymiss
0

#25, ärligt talat, jag tror jag kan klara av en tråksöndag på ett jobb? Dessutom tvlicencen hur många är det som betalar den?:P

Det känns som det är så hiiiiiiimla synd om alla som flyttat hemifrån också….

Birke
0

#27 Vart får du inkomsten ifrån om du inte jobbar?

[Wera]
0

#29 Studiebidrag, bostadstillägg, extra pengar från pappa eftersom mina föräldrar är skild och ännu mer extra pengar från CSN eftersom jag bara har en förmyndare.

Jobbar tre veckor under sommarlovet bara :)

#28 I min hyra ingår somsagt tv kanaler, (bara 12 st) men man kan köpa till fler valfria kanaler för 70 kr i månaden. Inte så dyrt :)

Känner många kompisar (som bor hemma) och som ändå har extra jobb efter skolan (vissa kvällar på vardagar, helger och lov).

ladymiss
0

jag har kollat på försäkringskassan nu och om jag flytter hemifrån så fort jag blir 18 skulle jag kunna få dessa bidrag: studiebidrag, aktivitetsstöd, bostadsbidrag, förlängt underhållsbidrag, bostadstillägg samt inackorderingsbidrag om jag studerar på en annan ort. Plus lite pengar hemifrån och sommarjobb och möjligtvis extrajobb och en hyffsat billig lägenhet:)

ladymiss
0

Fast min pojkvän (som har en mamma som är ekonomtjosanhejsandasjdiespfjsif) säger att jag knappast kmr få dom bidragen (fast jag uppfyller dom kriterierna x)) fast ja va vet jag? De är nog sant :P Det är nog lite klurigare att få bidrag än dom uppger på försäkringskassans hemsida och deras kriterier…

ladymiss
0

min pojkvän påstår att typ alla bidrag är lån, är de så? Han säger att 25-30% av "bidragen" e bidrag resten lån…(som kallar sig för bidrag)

Birke
0

Har ingen aning om hur det är med bidragen, men när du är arton har du nog lättare att få jobb. Hade fått förmig att du skulle flytta nu när du är 16 haha ;P

ladymiss
0

haha ja men ja fyller ju snart 17 å då e ja snart 18  å ja kan typ bara få studiebidrag lr nått än så länge :P Så då måste ja ttyp jobba häcken av mig eller komma överens med mina föräldrar att va generösa xD

Mitralis
0

Minst 7000-8000kr är bra att ha i inkomst varje månad om man flyttar själv till en mindre lägenhet.
Bara för att man får ett extrajobb så är det inte säkert att man får tider att jobba. Det är många som slåss om tiderna.
Lycka till och hoppas att det går bra för dej Glad

ladymiss
0

#36 tack:) Det värmer…

Fejhn
0

Jag har räknat på vad mina utgifter/inkomster är. (då har jag sambo som betalar andra hälften)

2000 hyra

200 elräkning

50 elförsäkring

1000 mat

300 telefon

det är 3550 kr i grova kostnader. + tvlicense, hygienprylar och förbrukningsvaror. alltså + mins tv500 till.

då är det inte inräknat nöjespengar,transport, oförutsedda utgifter osv.

det ÄR dyrt att flytta hemifrån och svårt att få allt att gå ihop!

tänk efter ordentligt innan, har du koll på vad man måste ha och vad allt kostar?

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

ladymiss
0

ok

[aammE]
0

Jag får 2500kr VAR av mina föräldrar + studiebidraget på 1050kr (hela går dock till busskortet varje månad) och jag har det ändå riktigt knapert.

ladymiss
0

#40 vad har du för utgifter??

[Wera]
0

#40 Oj vad dyrt busskort? Förvånad Jag vet inte vart du bor men, här kostar ett busskort för ett helt år ("årskort") som funkar i hela länet vilken tid som helst drygt 5000 kr. Drygt 420 kr i månaden blir det.

[aammE]
0

#41 Betalar halva hyran (bor med pojkvän)= 1500kr
El = ca 100kr
Mat, hygienartilkar o.s.v. = 1500kr
Busskort = 1080kr

Så jag har över typ 900kr och det skall räcka till kläder, intressen (och jag har ju en hel del djur), smink och telefon.

[aammE]
0

#42 Bor i Partille men pluggar i Uddevalla så jag har ett "regionen runt"-kort och det kostar 1080kr i månaden för ungdomar, helt galet, jag vet! Men det skulle bli dyrare med enkelresor.  

När jag bodde i Luleå så betalade jag 1700kr för ett årskort.

[Wera]
0

#43 men 900 kr är bara 150 kr mindre än studiebidraget som många ungdomar enbart får och det ska man klara sig på med sina intressen, det är ju ganska vanligt at man gör Glad

[aammE]
0

#45 Jag klarar mig ju, men det är knapert. Glad Nu har det väl varit mer utgifter efter som att jag är nyinflyttad och precis har startat min musuppfödning också.

Åsa S
0

Bor man själv behöver man ju lägga pengar på annat med ex. försäkringar.

Man kan även behöva en buffert för oförutsedda utgifter man kanske behöver betala läkarbesök eller mediciner

[aammE]
0

#47 Mycket bra råd, jag har en veterinärbuffert också, men det går bara till veterinärkostnader. 

Mina mediciner/läkarbesök betalar mamma och pappa, det skulle inte bli ekonomiskt hållbart då det under vissa månader har kostar kring 1000kr för enbart medicin och läkarbesök. Nu har jag dock högkostnadsskyddet på de receptbelagda medicinerna.

ladymiss
0

#48 hur är dina utgifter fördelade??

[aammE]
0

Som jag skrev i #43 Betalar halva hyran (bor med pojkvän)= 1500kr
El = ca 100kr
Mat, hygienartilkar o.s.v. = 1500kr
Busskort = 1080kr

Så jag har över typ 900kr och det skall räcka till kläder, intressen (och jag har ju en hel del djur), smink och telefon.

+ har veterinärbuffert

Mamma och Pappa betalar sjukvård, psykvård, mediciner och liknande.

[aammE]
0

Betalar försäkring på kaninen också, har dock ingen hemförsäkering. Oskyldig

oh-la
0

#51, det lär du ångra den dagen det händer något :P hemförsökringen täcker allt ifrån oväntade skador på lägenheten till din mobil om den blir stulen. själv hade jag precis inbrott i min bil, och de tog min väska, med telefon, plånbok och hemnycklar. fick ringa en låssmed kl 21 på kvällen som fick komma och byta miina lås. hade ju körkort i plånboken plus hemnyckel, så det var bara att slå på eniro så visste han vart nyckeln ledde. låsbytet gick loss på 3500 kr som fick betalas på plats. jag fick ut i allt, till och med pengar för ett nytt körkort. totalt fick jag tillbaks 10 000. jag rekomenderar vekligen inte att man saknar hemförsäkring.

[aammE]
0

#52 Ska teckna en hemförsäkring idag, är nyinflyddad och min pojkvän hade ingen sedan innan då han ej har bott i den här lägenheten (vilket ändå är dumt, men ah). Vi kommer att teckna en specialförsäkring som även täcker akvarierna till 100%, man får alltså pengar för fiskar och elektronik om det skulle dö/gå sönder vid exempelvis strömavbrott och liknande.

oh-la
0

#53, vi har nog samma, fast mest för att täcka eventuella vattenskador om 240l akvariet spricker. kan ju bli fruktansvärt dyrt om man måste torka ut lägenheten vid eventuell läcka. 240l hade ju gått ner till grannen under och ställt till det där också, och det täcker också försäkringen. sedan är min sambo hemmabiofreak så skulle man ta sig in hos oss skulle man kunna stjäla projektor, duk och högtalare för ett antal tusen, även det är försäkrat. sedan har vi bostadsrätt också, och betalar lite extra på en tilläggsförsäkring på den som täcker vattenskador i övriga lägenheten, om ett rör spricker så täcker den nya golv och tapeter och liknande. vi har ju redan haft en vattenskada i badrummet, och den vattenskadan gick loss på 140 000 bara i våran lägenhet, sedan var lägenheten under också påverkad… inge kul :P tack och lov betalade inte vi den notan, det var innan vi köpte lägenheten, men det får en att inse hur mycket det kan rulla loss på om man inte är försäkrad…

[Alenzi]
0

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag valde att flytta hemifrån när jag var 14 (är nu 24) och min lösning hette internatskolor, tills jag flyttade till egen lägenhet när jag var 17. Lycka till :)

[Ai-chan]
0

När man är ung ska man bo hemma så länge som möjligt.
Visst, alla familje situationer är inte bra (en del är ju hemska) - då förstår man. Men om allt är som vanligt, då tycker jag att man ska bo hemma så länge som man kan - eller tills man kan då stå på sina egna ben. Själv så blev man utslängd som ung, och det var inte roligt att helt plötsligt stå på sina ben.  Sen så tycker jag inte att man ska tänka på att föräldrar betalar, man får bidrag här o där osv osv. Bästa är att stå på sina egna ben. CSN t ex ska ju ändå ha pengar tbx senare med. Så bättre att försöka undvika o bli skyldig hos såna ställen. Och ja, bara stå på sina egna ben helt enkelt. Och sen så, gå i skolan och koncentrera på det och få en utbildning. För att sedan kommer ni unga få jobba en massa så att det räcker och blir över. Lek av er. =)

Plugga och jobba samtidigt - inte så mkt tid över för nöjen - är inte så roligt. =)

Själv så önska jag att man hade kunnat fått bo längre tid hemma, trotts det kunna vara helvete där med en massa bråk varje dag.

Näe, flytta hemifrån när du kan klara dig själv. För att det är det som det handlar om. Inte forsätta få pengar ifrån föräldrar.

[Alenzi]
0

#56 "När man är ung ska man bo hemma så länge som möjligt." Jag håller inte med. Alls. Man flyttar när man behöver, det är väldigt individuellt.

[Ai-chan]
0

Självklart är det ju individuellt!  Man ska bo hemma tills man känner sig redo. Men när man har som baktanke med att få pengar ifrån föräldrar eller lever på sina föräldrar fortfarande så är man inte redo anser jag. Och ska då bo hemma tills man är redo. Tycker inte heller att man ska tänka in allt för mkt på bidrag och sånt heller. Då jag tycker att det är lite mera till för de som verkligen behöver, och inte till någon som bara för att vill flytta hemifrån. Och all bidrag är inte lättast att få. :)

[Alenzi]
0

Och det tycker jag måste vara en sak mellan "barnet" och föräldrarna; ekonomin och de praktiska detaljerna.

Klart att det finns svårigheter och viktiga problemställningar, det skall inte bagatelliseras(!) - där håller jag helt med dig, men jag tror man skall akta sig för att generalisera. Vad som funkar i ett fall kanske inte alls funkar för någon annan.

[aammE]
0

Jag hade under inga omständigheter kunnat bo kvar hemma, därför flyttade jag. Sökte hjälp av socialen innan men de tyckte att jag kunde bo på gatan, trots riktigt grov psykisk misshandel i hemmet. Fick bo på akutpsyk ett tag efter som att läkarna och psykologerna ansåg att jag inte kunde åka hem på grund av hur situationen såg ut, men soc vägrade hjälp ändå…