Mens/p-piller
Jag brukar inte ha någon mensverk, och jag har inte så stor blödning heller, runt 5 dagar oftast. Men jag tycker det är jobbigt att ha mens ändå.. Känner mig sjuk ofräsch, m.m.
Hur är det med p-piller?
Blir det att så länge man tar pillret så har man inte mens? Och slutar man med pillrerna den sista veckan i månaden så får man sin mens?
och så är man ju bättre skyddad så man inte blir gravid heller lika lätt.
Jag är förövrigt 16 år.
Det finns preventivmedel som stoppar mens helt, vissa har tre rader (alltså tre veckor) med p-piller, och sen sista raden med sockerpiller så att man kan låta mensen komma. men man kan hoppa över sockerpillren med..
Sen finns det dom pillrena som inte har sockerpiller, så att man äter p-pillren hela tiden och så kan man bli av med mensen om man har tur haha.
Det finns ju massor med olika preventivmedel, gå till ungdomsmottagningen och prata lite med dom, så kanske ni kan komma överens om något som passar dig :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Och man bör ju även beakta att man kan få jobbigt även med p-piller många får ju problem med biverkningar typ: viktuppgång, depressioner, humörförändringar, sköra slemhinnor (=lättare få infektioner/svamp), akne + en del får faktiskt problem med blödningar ex. överraskande stänkblödningar som kan komma nästan närsomhelst och liknande så helt problemfritt är det inte alltid med p-piller heller.
Så har man ingen mensvärk och inga jätteblödningar och man inte är sexuellt aktiv kanske man bör fundera ifall det verkligen är nödvändigt att utsätta kroppen för artificiella hormoner och liknande genom p-piller.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag käkar p-piller och när kartan tar slut och jag ska börja käka "sockerpiller" (valfritt) är det en måndag och torsdag eftermiddag/kväll får jag mensen, dvs det tar drygt 4 dagar. Sen har jag mens fram till söndag. På måndagen igen börjar jag på en ny karta och käkar p-piller då är mensen helt slut.
Förövrigt har jag aldrig blött så jätte mkt innan jag började med p-piller. Hade mens ca 5 dagar och blödde som mest de tre första dagarna. Nu när jag äter p-piller blöder jag som mest de två första dagarna, sista dagen nästan ingenting.
Det är såklart individuellt. Jag har aldrig mensvärk. Om jag inte skjuter upp mensen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag kanske blöder ca 4-5 dagar, och det är andra dagen de ä som värst sen börjar de minska, tillslut är de nästan ingenting på de sista dagarna, visst ja har inget problem å så, men ja tycker det är jobbigt att ha ändå, ´typ ifall man ska bort, så stannar ja hellre hemma när ja har mens, osv.
jag äter minipiller, den enda bivärkningen jag har märkt av är viktuppgång, har fått en oregelbunden mens sedan jag ätit minipiller (har gjort det i snart 7månader) å jag har mindre mensvärk, har också inte lika lång mensperiod!:) men jag rekommenderar dig inte att börja käka p-piller för mensen, de finns vissa piller man kan ta för att skjuta upp mensen, men p-piller å sånt tycker jag inte är värt det…
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
Fast att bli av med mensen helt kan ju omöjligt vara nyttigt… Jag skulle säga att man måste ha den iaf. var 3e månad.
Det är ju en hinna som byggs upp under den delen av månaden som man inte har mens, som sedan stöts ut. Den bara växer ju om man inte låter den stötas ut. Beroende på piller så tillförs dock olika mängd skulle jag tippa.
Jag skulle gissa att det inte finns en enda kvinna som INTE tycker mens är jobbigt. Det är bara att bli van. Tillhör livet, om man inte vill ta bort hela livmodern, för då slipper man ju mensen. Dock blir man ju infertil.
#6 Ja och det skulle jag tro beror på det jag nämnt ova.