Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 10879 ggr
Anonym-
0

Värk i ben och armar

Nu måste jag höra om det är någon mer som har eller har haft samma sak… Jag har ända sen 5-års åldern haft värkar i ben och armar, en smärta som inte går att förklara, det gör bara så sjukt ont! Nu är jag 15 och den har inte gett sej. För tillfället har den funnits där i ett dygn oavbrutet. Den kommer ofta flera ggr/dag och det kan ta timmar, i vissa fall dygn innan jag kan få vara en liten stund utan den. När jag var liten vaknade jag på nätterna och bara skrek och grät för det gjorde så otroligt ont, skulle vilja göra samma sak nu, men jag är ju inte 5 längre ;)
Har vart med det hos läkare, dom hittar ingenting. Har tillochmed röntgat det utan något resultat, ett tag trodde dom på reumatism men det la dom ner ganska snabbt eftersom röntgen bilderna inte visade något tecken på det.
Det är allra mest i benen det känns, men oxå armarna då och då. Brukar få gå och tigga värktabletter (som ändå inte hjälper) hos lärare och kompisar, samt smuggla ut eftersom mamma inte tycker om att jag går runt och äter såna hela dagarna.
SNÄLLA HJÄLP!

Moa-16
0

Om inte läkaren vet så är nog chansen att någon här inne vet vad det är du har väldigt liten , tyvärr. Men jag tycker du ska gå till en läkare igen.. låter väldigt jobbigt!

[marion69]
0

Det låter som växtvärk. Jag hade också jätteont som liten. Men kanske du skulle fråga en läkare för säkerhets skull.

[marion69]
0

Såg nu att du redan varit hos läkaren. Det är helt säkert växtvärk.. tyvärr inte så mkt man kan göra åt.. men

Hur gammal är du?

Moa-16
0

#3 Jag tänkte också på det, men har man det från 5 års ålder? Själv har jag aldrig haft växtvärk vad jag vet.

"Den kommer ofta flera ggr/dag och det kan ta timmar, i vissa fall dygn innan jag kan få vara en liten stund utan den"

[marion69]
0

Ja, alla har ju olika ont. Vissa har hemskt ont andra inget alls. Jag minns att jag periodvis hade så ont så jag grät.

Från 5 års ålder så brukar man verkligen växa så det knakar, men det borde avta senast i 15 års åldern.

Om nu läkaren inte hittat något fel, så kan det ju vara just växtvärk. Men har du även kollat t ex reumatism. Har ni det i släkten?

[h-malm]
0

Tror verkligen på växtvärk! Har haft det sen jg var 2 år. Då vaknade jag nästan varje natt och skrek för att jag hade så ont. Då var jag för liten för att ta alvedon så då hade jag en kräm som jag fick av doktor.

Har inte växtvärk lika ofta nu och nu vet jag också hur jag ska hantera den ;) Har oftast ont nere i benen men också i nere i armarna. För mig går växtvärken över om jag tar alvedon så snabbt jag känner att värken börjar komma. Låter jag bli så blir det bara värre och värre. Om jag t.ex känner att jag har lite ont när jag går och lägger mig och inte tar alvedon så vaknar jag nästan alltid på natten och har så jäkkla ont! Då är det bara att gå upp, ta alvedon/ibumetin och vänta 20-30 min tills det går över. När det är som värst går det knappt att beskriva.. Man bara vill springa ur kroppen typ, det gör så förbannat ont, jag får ont i huvudet av smärtan. Brukar dra handen snabbt fram och tillbaka där jag har växtvärken så att det blir varmt, då gör det inte lika ont för mig ;)

Tror tyvärr inte att det finns mycket att göra. Det går över med tiden :)

Anonym-
0

Jag är 15 år nu. Ingen i släkten har reumatism. Men jag har slutat att växa för typ två år sen. Rör mej inte en millimeter på längden.

[marion69]
0

#7 Tycker du ska till läkaren igen för säkerhetsskull, fast inte samma läkare.

[Tassy]
0

Är du överrörlig/ovanligt vig i dina leder?

Anonym-
0

#8 Har vart hos flera olika…

#9 Vig är jag, men INTE i lederna. Där är jag snarare stel.

[marion69]
0

#10 Vad säger dom läkarna att värken beror på? Dom måste ju ha sagt något eller om inte, så skickat dig vidare på mera undersökningar.

Anonym-
0

#11 Helt sjuka saker! Tex att jag motionerar för mycket… När jag sökte upp läkare rörde jag mig knappt alls. Normal mycket.

Anonym-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta kommer allt oftare och oftare nu {#emotions_dlg.frown}

[marion69]
0

Jag tycker du ska gå till läkaren igen, fast till en annan läkare denna gång.

Sirocco
0

Kolla runt på internet. Amerikanare brukar hålla koll på sånt! Hoppas det löser sig!

Kramar / Julia (=